Hur fungerar momentstaven?

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Umeå
Hoj
Obefintlig
Hallå gott folk!

En tanke som slår mig varje gång jag byter däck på bilen kom även denna vända.
Jag använder Biltemas mutterdragare för att, ja, dra av muttrarna. Med denna dragare kom också en momentstav som ska slå ifrån vid 135Nm. Denna används vid montering, sen även lite handkraft, för att vara på den säkra sidan.

Denna momentstav, som säkert många har sett eller använt, är till synes inget annat än en rak stålstav med kopplingar i vardera ände. Den ser ut som en helt vanlig förlängare. Hur fungerar då denna (eller är tänkt att fungera)?

Jag har spekulerat i att diametern på staven ska göra den lagom svag/möjlig att vrida, för att inte kunna överföra mer än 135Nm. Haken är ju den att staven inte har blivit deformerad efter x antal års användande. Vad säger ni?

(Jag vet att jag har lagt detta i "Allmänt snack om MC & nytt", men hittade inget sub-forum som passade bättre)
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag såg något liknande på Jula. de har en mutterdragare ja funderar på o köpa som går på El. 450nm ska de n kunna dra, det ingår en sådan där lång stav som ska bryta vid 110nm, ja testade den i butiken (dom hade ställt upp någon sak med hjul på så man kunde testa dra alla bultarna). De verkade funka fint och stod i butik till förfogande o använda av alla kunder och dom visade den för många, så den verkar ju hålla för en del slitage (iaf 25tal kunder + demonstationer under tiden jag var där).

Det som händer är att efter 110nm på den som jag förstår de så "snurrar" huvudet på mutterdragaren fritt i den, antar att låskulorna i den är ställda med någon fjäderkraft så att när den når ca 110nm så är det tillräckligt med kraft för o trycka in dom så att mutterdragern kan snurra fritt i den (och på så sätt inte överföra mer än 110nm).

Kan tänka mig att den blir liten sliten efter ett tag dock, så jäkla hållbara (ur en spec synpunkt) kan väl inte mekanismen vara?
Eller är den hållbarare än vad min hjärna tror? det kanske inte är några problem alls o använda den mkt
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Inga huvud som snurrar, stången flexar helt enkelt. En mutterdragare snurrar ju inte som en borrmaskin utan den knackar, dessa knack får stången att flexa vid ett visst moment och stången tar då upp kraften. Alla förlängare flexar lite, därför du tappar kraft när du lossar nåt med mutterknack och förlängaren från hylsnyckelsatsen. Momentstavarna är bara utmätta när de börjar flexa, de slits inte ut heller
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Inga huvud som snurrar, stången flexar helt enkelt. En mutterdragare snurrar ju inte som en borrmaskin utan den knackar, dessa knack får stången att flexa vid ett visst moment och stången tar då upp kraften. Alla förlängare flexar lite, därför du tappar kraft när du lossar nåt med mutterknack och förlängaren från hylsnyckelsatsen. Momentstavarna är bara utmätta när de börjar flexa, de slits inte ut heller

Jaha är det så det fungerar. jag trodde de där "drdrdrdrdrdrdr" ljudet när den hade nått sin NM var att den snurrade runt. :tummenupp där fick man lära sig något nytt.
 

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Umeå
Hoj
Obefintlig
... stången flexar helt enkelt.... dessa knack får stången att flexa vid ett visst moment och stången tar då upp kraften. Alla förlängare flexar lite, därför du tappar kraft när du lossar nåt med mutterknack och förlängaren från hylsnyckelsatsen. Momentstavarna är bara utmätta när de börjar flexa, de slits inte ut heller
Alltså precis som jag tänkt, även fast jag kanske inte beskrev det jättebra. Ibland blir man bra nöjd över småsaker :yoparty
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Vet inte riktigt om jag fattat svaret i tråden, så med risk för en korkad fråga:
Hur funkar de man kan justera "brytgränsen" på!? :va
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
De fjädrar undan när momentet är uppnått så att mutterknackaren inte längre kan rotera fälgbulten. De går inte att justera.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Tänk också på att aldrig använda den när du lossar något, den ska endast användas till att dra fast med
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vet inte riktigt om jag fattat svaret i tråden, så med risk för en korkad fråga:
Hur funkar de man kan justera "brytgränsen" på!? :va

Om du menar en sån som ser ut som och fungerar som ett spärrskaft och som klickar vid uppnått moment så har iaf en del en fjäderbelastad kula som hoppar ur position vid uppnått moment.
 

Tommy Gsson

Medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Enköping
Hoj
-00 Honda VFR800F Rothmans
De fjädrar undan när momentet är uppnått så att mutterknackaren inte längre kan rotera fälgbulten. De går inte att justera.
Ett förtydligande: Mutterknackaren tar "omtag" när den slår (typ som om du tar ett snäpp i taget med spärrskaftet) när momentstången flexar så fjädrar rörelsen i staven tillbaka tappen på mutterdragaren så den inte kan ta omtag, så det blir skillnad i moment på dom maskiner som knackar sakta (långt omtag) mot dom som knackar fort (kort omtag) du får ett högre åtdragningsmoment med det korta omtaget då maskinen kan ta ett eller två tag till. På min nya kortslagiga maskin så får jag 15-20nm högre anspänning.
 

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Sånt där är överkurs...

Vi har lite olika metoder i vårt mekgarage. Jag är väl momentnyckelkillen.

Men så har vi då en i andra ändan av skalan. Man tar den stora slangen, till den stora muttermaskinen (3/4"), på med 3/4"->1/2" dit med en vanlig 12-kant hylsa. Kolla så att muttermaskinen är ordentligt uppvriden så att det är max moment. Loss kommer muttrarna!

När det ska återmonteras med samma metod - avlägsnar vi andra oss lite diskret.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top