Köpa hjälm ifrån Kina, bra eller... mindre bra?

danneking

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Psyksäter
Hoj
Spyder RSS -15
Sitter och letar ny hjälm och halkade in på AliExpress.
Är det "riktiga" hjälmar där? Vågar man köpa hjälm ifrån Kina?

Kollade på lite allt möjligt, men bla Shoei GT-air för att kunna jämföra.
Hjälmen kostar ca 636 kr (ca 78 dollar) där. Samma hjälm kostar ca 5900 kr i Sverige.
Många säljs dessutom fraktfritt.
Tråkigt bara om hjälmen delar sig om man skulle smälla :gnissla

http://www.aliexpress.com/item/Helmet-Shoei-road-helmet-air-GT-helmet-motorcycle-helmet-dual-lens/32652252681.html?spm=2114.01010208.3.1.TiYPxw&ws_ab_test=searchweb201556_8,searchweb201602_1_10017_10005_10006_10034_10021_507_10022_10009_10020_10008_10018_10019,searchweb201603_10&btsid=5522ea3e-ca98-410e-add7-291bb6a6303f

http://www.handelsboden.com/hjalmar/shoei-gt-air-journey-tc-1?externalsearch=1
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej.
Kinahjälmar är ökänt värdelöst skräp. En "märkeshjälm" från kina för nästan 1/10 av vad de kostar i Sverige är definitivt en kopia av helt annan kvalité och skyddsvärde.
Du kan i princip lika gärna köra i en cykelhjälm som en kinahjälm.

Det finns gott om sånhär videos på nätet:
https://www.youtube.com/watch?v=GuoOMPTRuQ4
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Vad tror du själv? Har du råd att chansa?

Skickat från min A0001 via Tapatalk
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Darwin tar alla i slutänden. Köp 2st genast!!!


Vill du ha en billig hjälm som skyddar bra så köp något annat. Titta i oberoende hjälmtester vilken som presterar bra.
 

danneking

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Psyksäter
Hoj
Spyder RSS -15
Nej.
Kinahjälmar är ökänt värdelöst skräp. En "märkeshjälm" från kina för nästan 1/10 av vad de kostar i Sverige är definitivt en kopia av helt annan kvalité och skyddsvärde.
Du kan i princip lika gärna köra i en cykelhjälm som en kinahjälm.

Det finns gott om sånhär videos på nätet:
https://www.youtube.com/watch?v=GuoOMPTRuQ4

Men hur kan tex Shoei låta kopior av deras hjälmar säljas?
Finns ju mycket som är bra även från Kina, allt är ju inte fake men självklart ringer lite klockor när det är "märkesgrejer" lite för billigt.
Vad tror du själv? Har du råd att chansa?

Skickat från min A0001 via Tapatalk

Nu hade ja ju inte tänkt att köpa nåt utan var mest nyfiken.
Även kineser kör ju hoj så bara för att det är kina så är de ju inte per automatik skräp.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men hur kan tex Shoei låta kopior av deras hjälmar säljas?
Finns ju mycket som är bra även från Kina, allt är ju inte fake men självklart ringer lite klockor när det är "märkesgrejer" lite för billigt.


Nu hade ja ju inte tänkt att köpa nåt utan var mest nyfiken.
Även kineser kör ju hoj så bara för att det är kina så är de ju inte per automatik skräp.

Jo, men ska man ha hyfsad kvalité på saker tillverkade i kina så är priset ändå inte långt ifrån vad man får betala för ett mer känt märke. Man får kort sagt betala för kvalitét lite oavsett vart sakerna tillverkas.
Det är ju inte direkt så att något av företagen vars prylar blir kopierade blir tillfrågade av de som kopierar om det är okej att deras prylar blir kopierade. Shoei låter dem inte göra dåliga kopior av deras hjälmar lika lite som Alpinestars tillät tillverkningen av kopior av deras handskar för några år sedan.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Men hur kan tex Shoei låta kopior av deras hjälmar säljas?
Finns ju mycket som är bra även från Kina, allt är ju inte fake men självklart ringer lite klockor när det är "märkesgrejer" lite för billigt.


Nu hade ja ju inte tänkt att köpa nåt utan var mest nyfiken.
Även kineser kör ju hoj så bara för att det är kina så är de ju inte per automatik skräp.

Tror du att Shoei går me på att dom gör en kopia???

Alla kan beställa av en firma att dom trycker upp dekaler me namnet Shoei....

Jag skulle inte våga vurpa me en sån hjälm....
 

danneking

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Psyksäter
Hoj
Spyder RSS -15
Jo, men ska man ha hyfsad kvalité på saker tillverkade i kina så är priset ändå inte långt ifrån vad man får betala för ett mer känt märke. Man får kort sagt betala för kvalitét lite oavsett vart sakerna tillverkas.
Det är ju inte direkt så att något av företagen vars prylar blir kopierade blir tillfrågade av de som kopierar om det är okej att deras prylar blir kopierade. Shoei låter dem inte göra dåliga kopior av deras hjälmar lika lite som Alpinestars tillät tillverkningen av kopior av deras handskar för några år sedan.

Jo jag har ju sett andra grejer som håller liknande priser som man är mer van med.
Sån här typ av grejer chansar man ju så klart inte med men blev lite nyfiken ändå då jag inte har så stor koll på kinagrejer i allmänhet.
 

danneking

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Psyksäter
Hoj
Spyder RSS -15
Tror du att Shoei går me på att dom gör en kopia???

Alla kan beställa av en firma att dom trycker upp dekaler me namnet Shoei....

Jag skulle inte våga vurpa me en sån hjälm....
Nej självklart tror ja inte att dom går med på de, lika lite som jag tror att någon skulle fråga om de var ok. Men ett stort företag bör väl kunna stämma den som gör kopior oavsett vart i världen dom finns, eller?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej självklart tror ja inte att dom går med på de, lika lite som jag tror att någon skulle fråga om de var ok. Men ett stort företag bör väl kunna stämma den som gör kopior oavsett vart i världen dom finns, eller?

Problemet är att landet som kopiorna tillverkas i inte har något jättestort incitament för att styra upp det. Visst, det görs, men inte med någon större ansträngning.
 

danneking

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Psyksäter
Hoj
Spyder RSS -15
Problemet är att landet som kopiorna tillverkas i inte har något jättestort incitament för att styra upp det. Visst, det görs, men inte med någon större ansträngning.

Ok.
Ja man ser ju kopior av lite allt möjligt. Vanligast är väl typ handväskor, kläder osv och de är ju förbjudet att ta in och sälja i bla Sverige vad jag förstått. Mycket sånt kommer väl även ifrån Turkiet.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Ok.
Ja man ser ju kopior av lite allt möjligt. Vanligast är väl typ handväskor, kläder osv och de är ju förbjudet att ta in och sälja i bla Sverige vad jag förstått. Mycket sånt kommer väl även ifrån Turkiet.

Förbjudet betyder inte att prylarna inte finns i Sverige.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Köp som sagt en testat hjälm av ett "lågpris" märke än en kopia av ett högpris märke. om du vill komma undan billigt men ändå känna dig "ok" i säkerhet.

Jag kände mig hyfsat säker min LS2 351 (finns i Polen för runt 400-500kr, de är lite dyrare i andra länder, upp emot 1000kr). Sharp 4 har den fått i säkerhetsklass så det är ju inte fy skam för de priset trots allt.
 

danneking

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Psyksäter
Hoj
Spyder RSS -15
Köp som sagt en testat hjälm av ett "lågpris" märke än en kopia av ett högpris märke. om du vill komma undan billigt men ändå känna dig "ok" i säkerhet.

Jag kände mig hyfsat säker min LS2 351 (finns i Polen för runt 400-500kr, de är lite dyrare i andra länder, upp emot 1000kr). Sharp 4 har den fått i säkerhetsklass så det är ju inte fy skam för de priset trots allt.

Ja har inte tänkt köpa nåt skräp. Vill ha en bra och säker hjälm. Men när man sitter lite för länge och kollar nätet trillar man in på lite allt möjligt, som tex kinahjälmarna nu. Hade inte tänkt köpa någon utan var mest nyfiken hur de var med dom.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top