Vilken typ av styrlager väljer man?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Finns det någon anledning utöver livslängd att välja ett lager med rullar istället för kulor?

Vikten lär väl öka något så det är väl en nackdel, ökar friktionen med?

Är inte överdrivet rädd för slitaget då mitt original hållit 5´mil och en massa krascher med nya gaffelben och kronor som följd, nu kan jag känna viss "hackande" när kronan är dragen men inget jag känner när benen och hjul är på plats om jag inte blundar och verkligen letar men ska självklart byta.

Då är frågan om man ska byta lagertyp eller gå vidare på original och varför man ska byta om det är det som gäller.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Världen bästa motorcykel -Harley Davidson Sportster- har original koniska styrlager sedan 1978 och framåt. Så då måste du också ha det! :hojharley

Men åas sidan har du ju haft god och långvarig funktion på dina snikiga originallager. Så det är ju lite av en smaksak. Låt ambition och plånbok styra.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag skulle säga att enda anledningen att inte ha koniska rullager är att det är overkill på en gatcykel. Ett korrekt underhållet rullager håller hojens livslängd på en gatcykel. Men då folk ändå skiter i att fetta in lagret utan låter vatten komma in så kan man lika gärna sätta dit ett tvivelaktigt lager då livslängden ändå begränsas av korrosion.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ok, det jag funderar på är ju om det är någon fördel förutom just livslängd.

Har ju som sagt tills nu fått ut långt mer än jag förväntar mig att hojen ska hålla om jag petar dit ett nytt original, ett nytt original kostar långt mer än 3 gånger så mycket som ett koniskt så ska jag vara ekonomisk (hur man nu kan fundera på att vara det när man slänger hojar åt höger och vänster på banorna..) så ska jag ju Inte handla original heller Men, jag Vet att det funkar.

Så, jag står i begrepp att beställa ett nytt, dyrt, original som jag vet fungerar istället för ett för mig oprövat just för att det enda jag hört är bättre är livslängden och den kvittar.
Ökar precision och känsla med ett koniskt lager så vill jag ha ett såklart men är det endast livslängden som ökar så göder jag yamaha sverige istället.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ett koniskt lager är väl egentligen alltid bättre? Så varför ens överväga annat?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ett rullager är styvare än ett kullager samt har längre livslängd än ett kullager i samma storlek eftersom det kan bära mer last.

Frågan är då hur mycket av flexet i framändan som sitter i lagret jämfört med hur mycket resten av komponenterna flexar. En vild gissning är att lagrets styvhet i detta fall har låg påverkan på det totala flexet.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Min gissning är att man med kulor riskerar att nå punkten när kulorna inte rullar utan kasar i lagerbanan och då ökar friktionen drastiskt. Man kan ju se det på en del kullager i styrlager där det finns märken i yttre lagerbanan från kulorna där de vid belastningstoppar bankas in i lagerbanan och kasar.

Jag ser verkligen ingen anledning att montera ett original kullager om det är dyrare än ett ordentligt rullager.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tackar för input men det blev ett original.

Efter en liten funderare, rundringning och googling så tog jag beslutet då det inte finns som yec-tillbehör.

Svenne100 avgjorde frågan med sin fundering om flexet, min gissning är att det finns en anledning till att yamaha valt just det lager som sitter och det inte enbart är en kostnadsfråga, hade det varit enbart kostnaden så borde de valt det bättre alternativet i lilla klassens top-modell och om det enbart är pengarna så borde det finnas ett bättre alternativ i race-sortimentet.

Så, jag kör på det beprövade Om det skulle vara så att krona/lager är en enhet och beteendet skulle ändras om jag bytte.

Kostar en tusing extra men jag offrar den och är nykter en helg till. :D
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top