Dödsfall på 50-vägar

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
-----
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag gissar att många av dessa olyckor är krockar med fasta föremål eller bilar. I ett sådant fall skapar även hastigheter under 100 km/ H livshotande skador.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Har bara haft körkortet ett år men redan råkat ut för bilförare som tittar åt ena hållet och kör åt andra hållet på en 50 -väg. Gäller fan att vara vaksam speciellt där det finns en väg kommande från sidorna.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är trängre mellan fordonen i 50-områden, och det är väl hyfsat gott om olyckor med andra fordon i statistiken. Dessutom finns det mycket mer oljespill och annan skit på sådana ställen, och väldigt gott om hårda saker att landa i, som betongfundament, stolpar och annan skit.

Jag kraschade och landade på ett platt, lerigt fält och bröt ryggen i 50. Ser det inte så alls svårt att slå ihjäl sig med allt skit som är nära inpå och både jävligt hårt och kantigt i tätorter. Att sporthojarna är överrepresenterade? Tja, de är ju inte direkt anpassade för att köra i 50 med, en del går inte ens i 50 på tomgång på ettan. Balansen i geometrin motarbetar ett mjukt framförande lite grand, och bromsarna duger definitivt för att bromsa omkull sig med.
Kan inte påstå att jag tyckt sporthojarna jag sett inne i städer varit de värsta fartförbrytarna på två hjul, de slås lätt av varenda jäkla scooter-mc. :hihi
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Svaret finns i artikeln:
"I nio av de fjorton dödsfallen på mindre vägar krockade motorcykeln med en bil eller lastbil. Sådana olyckor sker ofta i en korsning där bilisten svänger ut och antingen inte ser eller missbedömer avståndet till motorcykeln. I sådana situationer är det extra viktigt för både bilister och motorcyklister att vara extra uppmärksamma."


För övrigt hänger allt på formuleringen. Det här till exempel:
"I nästan hälften av dödsolyckorna på 40- och 50-vägarna var motorcykeln av typen sportmodell, som är byggda för att ha snabb acceleration och hög toppfart."

Det betyder ju att i drygt hälften av dödsolyckorna på 40- och 50-vägarna så var motorcykeln av en annan typ än sporthojar. Alltså är sporthojar säkrare än de andra typerna tillsammans eftersom färre än hälften av de nu döda förarna satt på sporthojar. :fakta (Man kan självklart opponera sig mot den illa dolda pekfingern som antyder att sporthojarna höll hög fart vid tillfället...)
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Det betyder ju att i drygt hälften av dödsolyckorna på 40- och 50-vägarna så var motorcykeln av en annan typ än sporthojar. Alltså är sporthojar säkrare än de andra typerna tillsammans eftersom färre än hälften av de nu döda förarna satt på sporthojar. :fakta (Man kan självklart opponera sig mot den illa dolda pekfingern som antyder att sporthojarna höll hög fart vid tillfället...)

Nej inte med tanke på att sporthojar är i minoritet. Typ 10% är sportisar?

Sen är det intressant var dom kategoriserar nakenhojar. En 1290 SD eller S1000R tex? Räknas dom som sporthojar?
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
40, 50 och 60-vägar är ju mest i stan och där har ju många en tendens att ibland bräka på rätt ordentligt mellan rödljusen emellanåt. Händer väl ibland att man själv rejsar lite så ?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Nej inte med tanke på att sporthojar är i minoritet. Typ 10% är sportisar?

Sen är det intressant var dom kategoriserar nakenhojar. En 1290 SD eller S1000R tex? Räknas dom som sporthojar?

"Det finns tre sorters lögn: lögn, förbannad lögn och statistik." :mattias
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Statestik kan man alltid vända hur som helst som PeterR1 säger.

Det som är intressant är hur många timmar måste respektive hoj modell köra på en respketive väg för att råka ut för en dödsolycka.

Jag kör min supersport mer än 1000mil(>1200 förra, redan 250 i år) per år, det är vad en del hojåkare kör på 2-3 år totalt. så om jag kör skadefritt i 10 år, så representerar det att jag har kört skadefritt i motsvarande 20-30 år av den genomsnittslige hojåkaren. det är oxå statestik :tummenupp

det saknas väldigt många för mig viktiga parametrar för att få ett bra resultat.
Låt oss säga det passerar 10 hojar om dagen på en sträcka. 9 av hojarna passerar 1 gång. medans 1 kör sträckan fram o tillbaka hela dagen, låt oss säga han kör supersporthoj. Vem tror ni kommer ha störst risk o hamna i en situation som leder till en olycka?
Det har bara körts 10 olika hojar där, men den ena hojen körde väldigt mycket längre tid.
Inte direkt ett realistiskt exempel, men 100% genomförbart för den som vill prova, de skulle förvåna mig om slutsatsen blir att antalet hojar som passerar är en viktigare faktor än hur lång (sträcka)tid en hoj kör på sträckan.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Källkritiken och journalismen går stadigt nedåt sedan internet och ffa sociala medier gjorde sitt intåg.

Med ett liknande resonemang kan jag säkerligen få det att verka som att flygolyckor beror på kollisioner med stålmannen...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Gissar jag hittade artikeln:
http://www.motorrad.se/?nid=2259
Som vanligt vore det intressant med
ägare av hojen, föraren eller nån annan, stulen ?
har körkort MC eller har inte körkort MC ?
nykter eller drogpåverkad ?
Är det körställningen som ökar riskerna för döden för sporthojarna: Huvudet långt fram.

Som vanligt om man ser på nått som är samhällsekonomiskt mycket viktigare:
Hur många lätt och svårt skadade är det ?
För det är dom lätt och svårt skadade som kostar pengar. Men de pengarna drabbar ju landsting och kommuner. Inte statskassan !

Inte en rad, pressen går helt på Trafikverkets papper. Där man valt det enkla, räkna döda.
Inte räkna pengar !
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Gissar jag hittade artikeln:
http://www.motorrad.se/?nid=2259
Som vanligt vore det intressant med
ägare av hojen, föraren eller nån annan, stulen ?
har körkort MC eller har inte körkort MC ?
nykter eller drogpåverkad ?
Är det körställningen som ökar riskerna för döden för sporthojarna: Huvudet långt fram.

Som vanligt om man ser på nått som är samhällsekonomiskt mycket viktigare:
Hur många lätt och svårt skadade är det ?
För det är dom lätt och svårt skadade som kostar pengar. Men de pengarna drabbar ju landsting och kommuner. Inte statskassan !

Inte en rad, pressen går helt på Trafikverkets papper. Där man valt det enkla, räkna döda.
Inte räkna pengar !

Antar att det ger en nyhet som får fler läsare tyvärr. men jag håller med dig, det är skadorna som är långsiktigt dyrast för samhället. ett dödsfall blir att skrapa rent, en begravning och gravvård.
Ja kanske låter väldigt tråkig i min text där och det är inget illa menat i det hela, för familj o vänner så blir sorgen stor och kanske livslång, det går inte o mäta i pengar.
Men för samhället i det stora hela, så är tyvärr de ja skrev först sant
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Statestik kan man alltid vända hur som helst som PeterR1 säger.

Det som är intressant är hur många timmar måste respektive hoj modell köra på en respketive väg för att råka ut för en dödsolycka.

Jag kör min supersport mer än 1000mil(>1200 förra, redan 250 i år) per år, det är vad en del hojåkare kör på 2-3 år totalt. så om jag kör skadefritt i 10 år, så representerar det att jag har kört skadefritt i motsvarande 20-30 år av den genomsnittslige hojåkaren. det är oxå statestik :tummenupp

det saknas väldigt många för mig viktiga parametrar för att få ett bra resultat.
Låt oss säga det passerar 10 hojar om dagen på en sträcka. 9 av hojarna passerar 1 gång. medans 1 kör sträckan fram o tillbaka hela dagen, låt oss säga han kör supersporthoj. Vem tror ni kommer ha störst risk o hamna i en situation som leder till en olycka?
Det har bara körts 10 olika hojar där, men den ena hojen körde väldigt mycket längre tid.
Inte direkt ett realistiskt exempel, men 100% genomförbart för den som vill prova, de skulle förvåna mig om slutsatsen blir att antalet hojar som passerar är en viktigare faktor än hur lång (sträcka)tid en hoj kör på sträckan.

Nja. Inte hur som helst.

Kollar man på det aktuella exemplet så tror jag att man svårligen kan få det till att sporthojarna är något annat än överrepresenterade i olycksstatistiken utan att utelämna väldigt mycket.

Kollar man på det enkelt så är det ju så att sporthojar står för ca 10% av beståndet men ca 50% av olyckorna. Det ger en klar fingervisning om hur det ligger till.

Ska man ha det riktigt rättvisande så ska man egentligen ta hänsyn till utfört trafikarbete vilket innebär att man ska kolla körsträckan. Men för att sporthojarna ska komma ner till samma nivå som andra hojar så skulle det krävas att en genomsporthoj kördes 10 ggr så långt varje år som alla andra hojar. (För att dom 10% ska göra samma trafikarbete som övriga 90% av hojarna och därmed göra att 50% av olyckorna inte är något konstigt). Så tror jag inte är fallet.

Kollar man på hur hojar används så kan man lite förenklat säga att ganska många sporthojar är avställda utom när dom körs och då tar man bara ut hojen för en nöjesrunda på soliga dagar. Det ger att dom går några hundra mil om året vilket speglas i det faktum att väldigt många i annonser har gått enormt kort.

Kollar man på äventyrshojarna så är det relativt många som används i ur och skur under en ganska stor del av året i arbetspendling och andra typer av nyttoresor förutom nöjesresor. Dom du hittar till försäljning har också gått ganska långt ofta.

Touringhojar har också en tendens att ha gått en del beroende på att dom som köper dom vill ha komforten när dom åker längre.

Vad gäller nakenhojar som i många fall kan vara riktigt potenta men som inte riktigt räknas som sporthojar eftersom dom saknar kåpa så verkar det som att ganska många har gått relativt kort körsträcka i annonserna men inte lika kort som sporthojarna.

Kromslädarna är det nog väldigt många som knappt kör något förutom enstaka soliga dagar. Kanske för att dom inte orkar hålla på och putsa upp kromet efter varje tur.

Lägger man ihop det så tror jag faktiskt att sporthojarna körs kortare än genomsnittshojen varje år vlket kanske skulle resultera i att dom gör 5% av transportarbetet för hojar årligen men står för 50% av olyckorna vilket ju snarare är en ännu sämre siffra.

Jag tror att om du ska lyckas ta fram statistik som säger något annat än att sporthojar är överrepresenterade i olyuckor så måste du ljuga, hitta på eller välja väldigt omsorgsfullt vilka siffror du vill utelämna.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nja. Inte hur som helst.

Kollar man på det aktuella exemplet så tror jag att man svårligen kan få det till att sporthojarna är något annat än överrepresenterade i olycksstatistiken utan att utelämna väldigt mycket.

Kollar man på det enkelt så är det ju så att sporthojar står för ca 10% av beståndet men ca 50% av olyckorna. Det ger en klar fingervisning om hur det ligger till.

Ska man ha det riktigt rättvisande så ska man egentligen ta hänsyn till utfört trafikarbete vilket innebär att man ska kolla körsträckan. Men för att sporthojarna ska komma ner till samma nivå som andra hojar så skulle det krävas att en genomsporthoj kördes 10 ggr så långt varje år som alla andra hojar. (För att dom 10% ska göra samma trafikarbete som övriga 90% av hojarna och därmed göra att 50% av olyckorna inte är något konstigt). Så tror jag inte är fallet.

Kollar man på hur hojar används så kan man lite förenklat säga att ganska många sporthojar är avställda utom när dom körs och då tar man bara ut hojen för en nöjesrunda på soliga dagar. Det ger att dom går några hundra mil om året vilket speglas i det faktum att väldigt många i annonser har gått enormt kort.

Kollar man på äventyrshojarna så är det relativt många som används i ur och skur under en ganska stor del av året i arbetspendling och andra typer av nyttoresor förutom nöjesresor. Dom du hittar till försäljning har också gått ganska långt ofta.

Touringhojar har också en tendens att ha gått en del beroende på att dom som köper dom vill ha komforten när dom åker längre.

Vad gäller nakenhojar som i många fall kan vara riktigt potenta men som inte riktigt räknas som sporthojar eftersom dom saknar kåpa så verkar det som att ganska många har gått relativt kort körsträcka i annonserna men inte lika kort som sporthojarna.

Kromslädarna är det nog väldigt många som knappt kör något förutom enstaka soliga dagar. Kanske för att dom inte orkar hålla på och putsa upp kromet efter varje tur.

Lägger man ihop det så tror jag faktiskt att sporthojarna körs kortare än genomsnittshojen varje år vlket kanske skulle resultera i att dom gör 5% av transportarbetet för hojar årligen men står för 50% av olyckorna vilket ju snarare är en ännu sämre siffra.

Jag tror att om du ska lyckas ta fram statistik som säger något annat än att sporthojar är överrepresenterade i olyuckor så måste du ljuga, hitta på eller välja väldigt omsorgsfullt vilka siffror du vill utelämna.

Ja, sporthojarna är överrepresenterade lite oavsett hur man vrider och vänder på det. Inte ens om man tar bort alla krascher med stulna fordon, körkortslösa förare och dylikt ser det ju ens bättre ut.
Men, är det samma olycksstatistik på 50-väg för sporthojarna? Har för mig att det snarare var på 70-vägarna de var så gravt överrepresenterade, och då extra graverande i statistiken för singelolyckor.

Jag har inte direkt upplevt sporthojspiloterna som några större fartsyndare än andra på 50 och lägre begränsning ärligt talat, så jag tror att man på just de områdena får försöka hitta någon annan orsak än just hastigheten, men skulle gärna se lite riktig statistik.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag har inte direkt upplevt sporthojspiloterna som några större fartsyndare än andra på 50 och lägre begränsning ärligt talat, så jag tror att man på just de områdena får försöka hitta någon annan orsak än just hastigheten, men skulle gärna se lite riktig statistik.

Kalla däck, vettu.
I så låga farter är det omöjligt att hålla uppe tempen i ostarna. Sporthojar borde egentligen inte behöva köras så långsamt som 50 km/h - det är falit, jue...
 
Gick med
15 Mar 2015
Ort
Karlskoga
Hoj
2015 BMW S1000R
Hur fasiken kan det vara lagligt att MIN försäkringspremie sätts efter hur andra kör?

Edit: Nej det är inte svar på frågan om hur respektive mc-typ kraschar på vilken hastighetsbegränsning. Jag är bara allmänt grinig över hur individer bedöms utifrån statistik.
 
Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
En trolig anledning till varför folk håller hög hastighet på just 50-sträckor är raka vägar som har 70-80-90 så kommer ett mindre samhälle eller så med en tillfällig sänkning till 50, då är det nog många som behåller sin nuvarande hastighet eller sänker en aning då det ändå är en kortare sträcka.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Alltför breda vägar med en lika alltför låg fart får många att bli lite flummiga där en mix av detta får många att trampa i klaveret rent körmässigt pga ren leda bakom styret på t ex en sporthoj.Har själv gjort 270 km/h på en ringled med max 90 en natt med väldigt gles trafik.Kör annars ganska snällt med mina fordon men så fort Blackbirden hamnar i mina händer så är det som om fan själv for i mig. :crash
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja, sporthojarna är överrepresenterade lite oavsett hur man vrider och vänder på det. Inte ens om man tar bort alla krascher med stulna fordon, körkortslösa förare och dylikt ser det ju ens bättre ut.
Men, är det samma olycksstatistik på 50-väg för sporthojarna? Har för mig att det snarare var på 70-vägarna de var så gravt överrepresenterade, och då extra graverande i statistiken för singelolyckor.

Jag har inte direkt upplevt sporthojspiloterna som några större fartsyndare än andra på 50 och lägre begränsning ärligt talat, så jag tror att man på just de områdena får försöka hitta någon annan orsak än just hastigheten, men skulle gärna se lite riktig statistik.

Nej. Det är klart. Om man tittar specifikt på 50 sträckor så är det nog lite knepigare. Där har jag precis som du fått bilden av att dom flesta hojförare faktiskt håller ner hastigheten. Men kollar man på informationen i tråden så verkar det trots allt som att sporthojarna är överrepresenterade i olyckor på 50 väg och att det ofta verkar vara frågan om att hastigheten har varit för hög. Det är dock något som mer insinueras i texten.
Men faktum kvarstår ju att dom är överrepresenterade i olyckor. Vad det sedan beror på är en betydligt svårare fråga.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hur fasiken kan det vara lagligt att MIN försäkringspremie sätts efter hur andra kör?

Edit: Nej det är inte svar på frågan om hur respektive mc-typ kraschar på vilken hastighetsbegränsning. Jag är bara allmänt grinig över hur individer bedöms utifrån statistik.

Tja. Det är klart det är lagligt.
Den som levererar en vara eller tjänst får själv sätta det pris dom vill ta för den. Priset baseras ju på tillgång och efterfrågan tillsammans med att man väger in vilka kostnader man som leverantör av en tjänst eller vara för att kunna tillhandahålla den.

I fallet med försäkringar så är ju hela idén att du som försäkringstagare köper en försäkring för att slippa ta smällen om/när en olycka händer. Det innebär inte att du slipper kostnaden eftersom försäkringsbolaget ju i slutändan måste kunna bära sina kostnader. Sett på årsbasis så innebär det ju att en grupp fordon skall bära dom kostnader som man har för den gruppen. Statistiskt sett så kommer ett antal att råka ut för olyckor eller så kallade ersättningsbara skador. Kostnaden för dom skall bäras av gruppen som helhet.

Det innebär att om du har en hoj som av försäkringsbolaget grupperas tillsammans med hojar där olycksstatistiken ser sämre ut så kommer du att få en högre premie.

så har det alltid varit. Tidigare hade man dock ett system med bonus där man efter att antal skadefria år fick en rabatt på premien. Bra för oss som inte smäller men kostade en hel del att administrera för försäkringsbolagen samt att det innebar att alla började med en högre premie. Dvs dom första åren så hade man i många fall en högre premie än vad man har idag vilket orsakade att det blev en tröskel för att ta sig in och tjäna ihop bonus.

Men summa summarum. Försäkringsbolagen har rätt att som vilken annan tjänsteleverantör som helst själva sätta pris på den tjänst som dom säljer. Dom har också ganska stor frihet i hur dom räknar fram vilket pris dom skall ta. Om du som kund inte är nöjd med priset så står det dig ju helt fritt att avstå och välja annan leverantör eller köpa något som du har råd med istället.

Vilka mer saker känner du att det skall vara personliga priser? Ska du ha personligt pris på bröd eller kött på Ica också eller är det OK att man där sätter ett generellt pris som gäller för fler än dig?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top