Bästa packningsklister/silikon?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ska snart foga samman blockhalvorna på hojen, men har ännu inte handlat packningsklister. Har sett att Permatex verkar vara en vanlig rekommendation, men vilken isf? Finns ju ett gäng olika färger med får man anta olika egenskaper? Hojen är en stånka med vertikal delning av blocket.

Vad rekommenderar SH-kollektivet?
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Blå hylomar. Den vet jag är bra. Sedan har jag använt massa andra till olika motorer som åxå funkat. Tex loctite ,permatex osv. Men till blockhalvorna på hojen har jag hylomaren.
 

moddlaren

Guest
Vw har ruggig bra block lim. Finns i små tuber på valfri vw verkstad att köpa. Hylomar är oso väldigt bra. Silikon skall aldrig användas då resterna inuti motorn kan täppa till oljepickuppen o då skär motorn som bekant.
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Grå Honda original blocklim gillar jag. Även Yamahas motsvarighet är bra. Lätt att få bort överflödet efter att det stelnat, och har en färg som smälter in i alu.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Ingen fara att använda silikon så länge man använder lagom mycket.Det är inte ett dugg bättre med en massa överflödig Hylomar i motorn heller om man nu totalt saknar känsla för hur mycket packningsklet som behövs...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ingen fara att använda silikon så länge man använder lagom mycket.Det är inte ett dugg bättre med en massa överflödig Hylomar i motorn heller om man nu totalt saknar känsla för hur mycket packningsklet som behövs...

För mycket kan man sätta med silikon också.

Det fina med Hylomar är snarare att den aldrig riktigt stelnar, den är alltid kletig och släpper aldrig och lossnar bitvis som silikonvarianterna kan göra.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Blå Hylomar kan vara bäst men det bero på vilken typ av tätning det är.

Ska snart foga samman blockhalvorna på hojen, men har ännu inte handlat packningsklister. Har sett att Permatex verkar vara en vanlig rekommendation, men vilken isf? Finns ju ett gäng olika färger med får man anta olika egenskaper? Hojen är en stånka med vertikal delning av blocket.

Blå Hylomar om förbandet skall vara packningsfritt. T.ex Rolls-Royce använder det för att täta mellan delarna i husen i både gasturbiner och jetmotorer. Det lär om historien är korrekt vara framtaget för just sådan användning.

Det blir tätt med lite tätningsmedel och det går att få isär utan spett eller våld.
Laverdans block t.ex. monterades alltid med ett tunt lager Hylomar och var alltid tätt.
Ytterligare en fördelen med Hylomar är att det tätar även i mycket små kvantiteter så risken för kontaminering/igensättningar o.s.v. är väldigt liten.

Men beroende på typ av förband och kvalitet på ytorna som det skall tätas mellan kan något annat vara mer rätt/bättre. Så ta noga reda på vad som "förväntas" genom att t.ex kolla i verkstadshandboken eller...annan pålitlig källa.

Permatex blir för det mesta tätt men det blir också vilket namnet antyder också en snudd på permanent försegling och ihopfogning av delarna.

[EDIT]Lite si och så med läskunnigheten såg jag nyss. Vertikal delning då är (högtemp)silikon i sparsamma kvantiteter att rekommendera. Permatex funkar visserligen men om man vill kunna få isär det igen utan att behöva lära sig finska så är det bäst att undvika det.[/EDIT]
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag gillar inte Hyllomar trots att jag har köpt en tub och använt de från o till i minst 20 år. Nackdelen är att de är svårt att få ut i ett tunt skikt typ yttorkar och följer med fingret istället för fastnar i blocket. Jag får även en otrevlig känsla att de ska hindra blockhalvor att gå ihop helt för de yttorkar så mycket. Men jag ska tillägg att de aldrig läckt där jag använt Hyllomar så de är nog rätt bra ändå. Jag föredrar alla märkes siliconer man kan köpa från KTM Honda/yamaha. Flera Locktite har varit lätt att jobba med för jag hatar dem som torkar för snabbt. Biltema har varit stenbra att jobba med men de byter levrantör stup i kvarten så i dag vet jag inte hur de är.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kör bara loctite flänstätning 574 för metall mot metall (styva tätningsytor) och 5188 där det behövs något mer flexibelt/spaltfyllande(0,25mm).
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Blå Hylomar om förbandet skall vara packningsfritt. T.ex Rolls-Royce använder det för att täta mellan delarna i husen i både gasturbiner och jetmotorer. Det lär om historien är korrekt vara framtaget för just sådan användning.

Det blir tätt med lite tätningsmedel och det går att få isär utan spett eller våld.
Laverdans block t.ex. monterades alltid med ett tunt lager Hylomar och var alltid tätt.
Ytterligare en fördelen med Hylomar är att det tätar även i mycket små kvantiteter så risken för kontaminering/igensättningar o.s.v. är väldigt liten.

Men beroende på typ av förband och kvalitet på ytorna som det skall tätas mellan kan något annat vara mer rätt/bättre. Så ta noga reda på vad som "förväntas" genom att t.ex kolla i verkstadshandboken eller...annan pålitlig källa.

Permatex blir för det mesta tätt men det blir också vilket namnet antyder också en snudd på permanent försegling och ihopfogning av delarna.

[EDIT]Lite si och så med läskunnigheten såg jag nyss. Vertikal delning då är (högtemp)silikon i sparsamma kvantiteter att rekommendera. Permatex funkar visserligen men om man vill kunna få isär det igen utan att behöva lära sig finska så är det bäst att undvika det.[/EDIT]

Man drar ju ändå isär blocket med en blockdelare, så om det inte är vidhäftning typ epoxi borde det ju vara lugnt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ok, så buden verkar vara Loctite 574 eller blå Hylomar. Loctiten är svindyr (350 spänn för 50 ml :näsblod) medan Hylomaren ev. är svår att få på i jämnt lager.

Tror ändå det blir Hylomaren, för då kan jag köpa cylindrisk fastsättning och Payback-olja från samma butik (kullagret.com)
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ja det drar iväg några tusen på låsvätskor om man har en Loctite-moppe (HD)och vill ha med sig alla delar hem:gråta
 

Bifogat

  • 20160428_200849.jpg
    20160428_200849.jpg
    438.1 KB · Visningar: 233

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Gillar inte Hylomar alls! Ev överflöde lossnar och geggar lätt igen silen. Alla japsens "bond" är egentligen Three Bond 1194, vilken fungerar alldeles utmärkt enligt min erfarenhet. Om det är verkligt kinkigt att få tätt, smetar jag på ett tunt lager på vardera yta innan sammanpressning. Ev överflöde härdar och stannar kvar vid fogen utan att ge sig av och sätta igen. Jag använder inget annat till blockhalvor, ventilkåpor och kamkedjespännare.

345ad3d352895f9b670fc7aad2f4f2a4.jpg
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Gillar inte Hylomar alls! Ev överflöde lossnar och geggar lätt igen silen. Alla japsens "bond" är egentligen Three Bond 1194, vilken fungerar alldeles utmärkt enligt min erfarenhet. Om det är verkligt kinkigt att få tätt, smetar jag på ett tunt lager på vardera yta innan sammanpressning. Ev överflöde härdar och stannar kvar vid fogen utan att ge sig av och sätta igen. Jag använder inget annat till blockhalvor, ventilkåpor och kamkedjespännare.

345ad3d352895f9b670fc7aad2f4f2a4.jpg

Ok, när SHs stånkatrimmare numero uno har talat bör man ju lyssna. Har fått det tipsat från andra håll också, men verkar vara svårt att få tag på från svenska återförsäljare. Var handlar du ditt?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ok, när SHs stånkatrimmare numero uno har talat bör man ju lyssna. Har fått det tipsat från andra håll också, men verkar vara svårt att få tag på från svenska återförsäljare. Var handlar du ditt?
Jag köpte några tuber på Ebay för ett par år sen. Jag har liggande om du vill ha?


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top