KTM 990 Superduke mindre läckage kylvatten

SuperDavidDuke

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2016
Ort
Funkabo
Hoj
Ktm 990 Superduke
Hej Alla glada!

Är ny här på forumet och har lite frågor angående min Superduke från 2009 med 2000 mil på mätaren. Hojen är utrustad med Leovince carbon slipon och är förövrigt original. Alltid servad på firma.

Läckaget​

Idag när jag kom ut till hojen så var det en lite fläck med kylarvätska (stor som en snusdosa ungefär). Jag såg en droppe på den vänstra motorkåpan och även att det fuktade lite från kylarslangarna precis över den bakre ventilkåpan. Slangklämmorna ser ej ut som att dom går att dra åt utan specialverktyg? Kanske skall nämna att hojen har stått ett par dagar.. Hojen är servad för ungefär 50 mil sedan.
Det läcker ingenting när motorn är igång vad jag kan se och temperaturen på motorn är normal och nivån i kärlet har inte sjunkit nämnvärt.
Det här är min första ktm med Lc8 motor, tänkte höra om det är vanligt på dom motorerna eller om ni varit med om något liknande?

Drevning​

Drevning, vad kör ni för drevning på era hojar? Tycker att den är lite ryckig och hoppig i låga hastigheter och man får leka en hel den med kopplingen. Min varvar c:a 4000 rpm på sexans växel i 110 km/h.

Mappning​

Ni som kör med Slipon, kör ni med olika mappningar när ni har DB killer i/ur?
Anledningen till att jag frågar är för att den låter som ett jävla monster utan db killers och jag funderar på att sätta i dom men är rädd för att den kommer gå för fett då kanske?

Fridens!
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Min 990 droppar nån droppe ibland efter man kört. Blir varken mer eller mindre. Tur att det är lätt att kontrollera nivån i expansionskärlet :huvet
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Vänstra i färdriktningen eller högra sidan där expansionskärlet och oljepåfyllningen finns?
Jag bytte nyss termostat på min SD, då läkte det på högra sidan om du sitter på hojjen längs efter det svarta röret och sen droppade det ned på backen.
 

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Garaget
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900
Hade först -4 bak. Det var kul på kurviga småvägar, och inte minst go-cartbanan, men blev lite för surrigt på transportsträckorna. Nu kör jag med -1 bak. Funkar bra - kan fortfarande köra på 2:an i riktigt långsamma hårnålar, och den är lugnare på t.ex. motorväg (när man råkar hamna där).
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Har tyvärr inte kört min SD orginal men ja har 16/42 drevning och tycker inte att den är speciellt jobbig på låga varv. Satte nyss på öppen luftburk o då blev den lite snällare på lägre varv men ingen jätteskillnad, men mycket trevligare motorbroms. Mappning, avgas och luftburk ska tydligen göra underverk. SAS och sekundär ventiler kanske spelar roll också.
 

SuperDavidDuke

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2016
Ort
Funkabo
Hoj
Ktm 990 Superduke
Den vänstra i färdriktningen. Jag ska se hur det ser ut imorgon när jag kommer till hojen igen. Kanske får börja byta lite slangar.. Ofarligt men störande problem :)

- - - Updated - - -

Vad kör ni med för luftfilter ni som har öppet?
Vilken mappning osv?
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
har rottweiler luftburk på min nu. groteskt vilket insugsljud de vart asså. helt klart värt att byta, ingen koll på hur mycket effekt det ska ge men tycker att hojen blev starkare på låg/mellan registret nu. gasar upp den på bakhjulet mycket lättare och tidigare på 2an än förut. har inte kört speciellt mycket på de högre varven så vet inte hur skillnaden är där.

min hoj var redan laddad med "08 SD james' map for grim and motobox modified from rallsy's info.hex" när ja köpte den. har fått en annan mapp som ska va lite vassare men har inte köpt någon kabel än, de får bli i sommar. finns ju massvis med olika mapps om du kollar på superduke.net
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har inte en superduke men däremot en sm 990 med vings slipon. Jag har endast en insats i ena dämparen och den andra fullt öppen för de ger bäst allruond register och ljud. Avgasystemet är ju ihopbyggt innan dämpare så man kan korka igen ena dämparen hur mycket man vill. Jag har kört med bägge insatser i och helt utan mad samma mapp och man märker inte av någ snål/fethet med baken ivf.
Med insatser i märker man dock stor skillnad på råstyrka längre ner i regget medans fullt öppna dämpare ger bäst sluteffekt därav bra mellanting med en insats i.
En nackdel jag märker även med insatser i är att motorn rycker mer i kedjan i låg fart. Öppet luftfilter och helt öppna dämpare ger minst ryck i kedja vid farter runt 0-70kmt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top