Overkliga verkstadspriser

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
22 kkr är normal lön för en mekaniker, arbetsgivareavgifter 35% vad mer lägger du på? http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Bilmekaniker-1252

https://www.verksamt.se/alla-e-tjanster/rakna-ut

Här får du fram resten. Semesterlön, försäkring osv osv

Dock är den betydande skillnaden att du antar att det är görbart att fakturera 8h/dag/anställd. Visst, du kan göra så men då tar du betalt för fler timmar än du utför. Oavsett är det en kostnad för kunden som den inte ser någon valuta i...

Därtill behöver du även ha världens friskaste anställda som bara är risiga på helger..
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
https://www.verksamt.se/alla-e-tjanster/rakna-ut

Här får du fram resten. Semesterlön, försäkring osv osv

Dock är den betydande skillnaden att du antar att det är görbart att fakturera 8h/dag/anställd. Visst, du kan göra så men då tar du betalt för fler timmar än du utför. Oavsett är det en kostnad för kunden som den inte ser någon valuta i...

Därtill behöver du även ha världens friskaste anställda som bara är risiga på helger..

Jag föreslår att du testar dina länkar själv före du skriver mig på näsan.

Det är för övrigt inte ont om företag som lyckas mer än 8 h/dag trots att personalen bara jobbar 8 h/dag om vi nu ska spekulera i annat.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag föreslår att du testar dina länkar själv före du skriver mig på näsan.

Det är för övrigt inte ont om företag som lyckas mer än 8 h/dag trots att personalen bara jobbar 8 h/dag om vi nu ska spekulera i annat.

Notera att jag svara på din fråga innan du la fram kalkylen.

Oavsett. I praktiken har du inte praktiskt möjligt att fylla dagen utan bör ha viss flexibilitet när det kommer till fordonsrep. Om du inte vill att kunden ska vänta en dag extra eller så.. samt att du har 100%beläggning över tiden på ett år. I mc svängen. Nej.

Vad andra gör spekulerar jag inte i.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Notera att jag svara på din fråga innan du la fram kalkylen.


Har jag svårt att notera men även om du skrev samtidigt så hindrar det dig inte från att testa dina egna länkar med siffror.

Medans vi fortsätter spekulera kan jag berätta att jag har över 300 högskolepoäng men jag behöver bara stå i verkstan 20 h/veckan för att ha samma lön som jag hade som anställd.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Medans vi fortsätter spekulera kan jag berätta att jag har över 300 högskolepoäng men jag behöver bara stå i verkstan 20 h/veckan för att ha samma lön som jag hade som anställd.


Samma sits. Är det inte fantastiskt med alla avgifter?

Eller rättare sagt, fakturera 20h/vecka.

Sen läggs det nån timme på att offerera, hantera fakturering å annat bra att ha.

1 milj i omsättning per anställd lågt räknat för att ha ok nyckeltal
 
Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
För min del som gör allt själv så handlar det dels om att jag vet vad som är gjort, och att det är gjort ordentligt, dels om att jag verkligen gillar att skruva med motorcyklar.
Att gå ut i garaget en lördagskväll, ta med lite go dricka, på med lite skön musik, och så river man isär en framgaffel och servar den (eller vad man nu skall göra).
Det är kvalitetstid för mig, och ett sätt att återhämta och varva ner.

Byta bromsar på bilen däremot är väl inte lika roligt, men jag tycker definitivt det är värt att lägga 2-3h på det och sen använda de 3-4000 jag sparat på det på att tex köpa däck till banhojen.
Att lämna in bilen och istället odla gummiträd på tomten, bygga ett litet gummirafinaderi och gjuta däck själv känns inte som nått alternativ...

Skämt o sido, jag gör det jag kan göra själv för att ha råd att köpa sånt som jag inte kan tillverka själv.
Det handlar ju om intresse och vilja förutsättningar man har, har man råd att betala för tjänsten så gör man det, inget är ju mer rätt än nått annat.

Även om det är rätt saftiga priser på verkstäder så kostar det multum att ha anställd personal.
4-6 veckors semester, sjukpenning, höga löner, pension mm kostar, och det är kunden som betalar.
Att en heltidsanställd med rimlig lön skulle kosta 30 tusen i månaden för arbetsgivaren låter väldigt lågt med Svenska skatteregler.


Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Samma sits. Är det inte fantastiskt med alla avgifter?

Jag syftar dessutom på gamla poäng, alltså 600 poäng för dagens studenter.

Skulle väl iofs inte beskylla avgifterna för den skillnaden för avgifterna slår nog ganska lika vare sig man är akademiker eller hantverkare.
Snarare är det sossarna som föraktar sina egna väljare och försöker göra akademiker av varenda en vilket gett utbildningsinflation allt för länge så hantverkare är ett bristyrke och akademiker finns det i överflöd.

Därav den sneda prisbilden som en naturlig följd av tillgång och efterfrågan. Lågutbildade hantverkare kan ta betalt som att de hade doktorshatt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sedan tycker jag inte att diskussionen för hur mycket det kostar för hantverkaren/verkstaden att utföra arbetetär så relevant för tjänstens värde. Det hänger mycket mer på vad kunden är villig att betala.
Lite som med ädelstenar, de är ju egentligen inte värda mer än vanlig gråsten, men folk betalar ganska mycket för dem ändå.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Förstår inte problemet köp en Yamaha åk till mascotmotor i nässjö problemet löst!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Därav den sneda prisbilden som en naturlig följd av tillgång och efterfrågan. Lågutbildade hantverkare kan ta betalt som att de hade doktorshatt.

Anlita ett it-företag. Där verkar det vara brist

Sen vill jag inte förringa förmågan till praktiskt arbete.

Nu hamnar vi dock utanför spåret

Vatten på flaska? På tal om absurda priser
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Anlita ett it-företag. Där verkar det vara brist

Sen vill jag inte förringa förmågan till praktiskt arbete.

Nu hamnar vi dock utanför spåret

För tillfället är det nog brist på it-ingenjörer, på vissa orter.

Förringar inte praktiskt arbete, jag jobbar ju själv ofta praktiskt men nu pratar vi om prisbilden som jag tycker är ganska snedvriden.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Fick ett prisförslag på 600:- på ett framhjullagerbyte för en timmas jobb hos en lokal mcmek här i Ö-o.
"De va dyrt"
"ja plocka bort o sätta dit. sen lite värktyg på dä"
"Men sexhundra..tar väl inte en timme o fixat?"
"jo rasten ingår.."

Då kommer jag med lös fälg utan bromsskivor och lager från xlmoto..:gnissla
Nu fattar jag att det inte är så farligt när man läser vad Ni andra får hosta upp.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Fick ett prisförslag på 600:- på ett framhjullagerbyte för en timmas jobb hos en lokal mcmek här i Ö-o.
"De va dyrt"
"ja plocka bort o sätta dit. sen lite värktyg på dä"
"Men sexhundra..tar väl inte en timme o fixat?"
"jo rasten ingår.."

Då kommer jag med lös fälg utan bromsskivor och lager från xlmoto..:gnissla
Nu fattar jag att det inte är så farligt när man läser vad Ni andra får hosta upp.

Det är lite det jag menar. Här prisar en in saker som faktiskt inte är utfört arbete
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det absolut drygaste är försäkringsjobb. Hoj en är liksom skrot men allt ska räknas på. Givetvis utan möjlighet att ta betalt för den tiden
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fick ett prisförslag på 600:- på ett framhjullagerbyte för en timmas jobb hos en lokal mcmek här i Ö-o.
"De va dyrt"
"ja plocka bort o sätta dit. sen lite värktyg på dä"
"Men sexhundra..tar väl inte en timme o fixat?"
"jo rasten ingår.."

Då kommer jag med lös fälg utan bromsskivor och lager från xlmoto..:gnissla
Nu fattar jag att det inte är så farligt när man läser vad Ni andra får hosta upp.

5 minuters jobb.
Du skulle erbjudit honom att låna dina värktyg. :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top