Overkliga verkstadspriser

nonne_j

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
värnamo
Hoj
Triumph
Ja visst som på bra bil i Kungsängen där en mekaniker slutade och det låg kupéfilter och oljefilter från golv till tak i hans skåp. Riktigt fina servicear, det var ju jobbigt att byta så han drog bara oljepluggen. Fyllde på med ny olja och sket i kupéfilter, för det måste du skruva ner en hel del på vissa modeller vid byte.


Man kan ju undra om han slutade, eller om han kanske eventuellt blev tvungen att gå. I vilket fall så är det tråkigt att det ens har kunnat få gå till såhär. Med en verkstadschef/arbetsledare som var aktiv och intresserad av att leverera kvalité så hade en sådan grej förmodligen aldrig fått hända mer än en gång. I vilket fall så är det inte okej att blåsa folk, det man tar betalt för skall vara gjort. Sen att det kan finnas olika orsaker till vad man debiterar det är en helt annan fråga.
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Om man vill kolla sin verkstad oavsett om det är för din hoj eller bil. Be om att få veta exakt vad som ingår i service programmet innan du lämnar in hojen/bilen, ta en tusch penna och märk upp tändstiften , oljefilter mm. Märk det diskret så att dom inte lägger märke till det, varför ja då vet du och det är ingen hitt med motor haveri. Växellåds oljan rista ett märke i pluggen, den ska vara utbytt oavsett om den är fräsch eller inte. Detta gäller även oljepluggen den ska också vara bytt är den inte det kan du inte förlitar dig på att oljan är bytt. Detta ingår i service programmet det skall bytas oavsett så dom kan inte säga till dig nä men den var fräch, du har betalat för byte.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Ja när det gäller MC så krävs det ofta specialverktyg men dom behöver inte räknas hem på ett jobb! och en verkstad som offererar 4 timmar på ett styrlagerbyte borde enligt mig se sig om efter bättre meckar faktiskt då dom har alla specialverktyg som krävs. säger inget om timpengen då dom har som du säger massor av runtomkrinkostnader som skall in var månad.

Har du bytt styrlager på en customhoj någon gång? Du vet ju inte ens vad du snackar om.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Mygel gäller som tur inte alla verkstäder men tyvärr ändå rent för många som när min gamle styvfar skulle lämna in sin bil på service till märkesverkstad och de skulle ha 13 000:- för denna service.Han såg ganska snopen ut när de bla dömt ut bromsklossarna som precis blivit godkända på bilprovningen som bra !!!.Vände sig till en annan oberoende verkstad som gjorde samma arbete för 6000:- !? då utan byte av de redan bra bromsklossarna.

Förklara det med ett annat ord än rent ocker.För övrigt så ger jag inte mycket i försvarstal för de som tycker att timkostnader på 1400:- är helt okey.Vad tjänar en vanlig knegare i timmen.Ja inte är det då några 1400:- och hur länge behöver han / hon arbeta för att dra hem och betala ett kanske åttatimars arbete med den timkostnaden på deras bil.Enbart löjligt utan större logik. :va
 
Last edited:

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
När jag blir RIK (bara en tidsfråga) så ska jag köpa värsta hojen. Helt ny, från fabrik. Sen skall jag aldrig smörja kedjan, aldrig byta olja, skall inte ens ta reda på var luftfiltret sitter. Tänker aldrig serva den (inte ens 100-mila) Ska bara tjöra och om 3 år ska jag starta en tråd om hur bra japanska motorcyklar egentligen är.

Vi är faktiskt redan där:fakta
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Mygel gäller som tur inte alla verkstäder men tyvärr ändå rent för många som när min gamle styvfar skulle lämna in sin bil på service till märkesverkstad och de skulle ha 13 000:- för denna service.Han såg ganska snopen ut när de bla dömt ut bromsklossarna som precis blivit godkända på bilprovningen som bra !!!.Vände sig till en annan oberoende verkstad som gjorde samma arbete för 6000:- !? då utan byte av de redan bra bromsklossarna.

Förklara det med ett annat ord än rent ocker.För övrigt så ger jag inte mycket i försvarstal för de som tycker att timkostnader på 1400:- är helt okey.Vad tjänar en vanlig knegare i timmen.Ja inte är det då några 1400:- och hur länge behöver han / hon arbeta för att dra hem och betala ett kanske åttatimars arbete med den timkostnaden på deras bil.Enbart löjligt utan större logik. :va

Bara några kommentarer utan att fördenskull såga ditt inlägg:

En verkstad kan absolut bedöma att bromsklossar behöver bytas även om de blivit godkända på SBP. Det är ju helt olika saker - laglig eller lämplig. Beroende på övriga reservdelar som behövs kan ju priset skilja en del mellan fina märkesverkstaden och Leffes Allfix HB. Kanske Leffe köper billigaste kinagrejorna också, vad vet man?

Timpriset skall täcka betydligt mer än lönen till meken. Generellt så behöver märkesverkstaden täcka även dyr specialutrustning, kringpersonal, dyrare lokaler etc.

Som allltid är det bäst att göra jobbet själv om man kan.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Japp. Alltid. Jag har säkert sparat långt över en miljon på nya bilar och servicekostnader, genom att köra och serva gammalt skrot. Pengar jag kan lägga på cigg och wienerbröd istället! Fan vad bra japanska bilar är.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Kul att ni har en massa erfarenhet och rövarhistorier om fönsterbyten och bilreparationer, starta gärna trådar om detta på lämpliga forum, här kan ni med erfarenhet av mc verkstäder fortsätta posta:4skrika
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Någon som köpt värme pump på senaste tiden

fick offert på en CTC för 120´000kr ink montering
kollade upp vad pumpen+panna kostade 72´000kr
alltså nästan 50´000kr för arbetet
tidsåtgång ca 1,5 dag= 12h
de ska alltså ha 4166 kr timmen!!!! :gnissla:gnissla
 

goahead

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Japanare
Bortsett från fusk vid verkstadsbesöken så är det ett val somliga gör, att gå dit.

Många känner sig manade att göra saker hemma själv. Städa, lägga golv, måla huset, byta fönster, mecka med bilar och mcs. Fixa iordning datorer och handla. Andra lejer ut (köper) dessa tjänster, eller delar av dem.

På vissa forum verkar folk ha hur mycket tid som helst. Då blir det också mycket billigare, men den insparade pengen kostar tid som kan läggas till annat. Och här är väl skillnaden folk emellan. Jag är en sån som i möjligaste mån köper alla dessa tjänster. Jag har råd.

Däremot kan jag hålla med TS att somliga verkstadsbeök vad gäller mc och bil för den delen, är rent groteskt dyra. Utöver detta är ju timpris på över 1000 spänn oerhört dyrt. Men det är också en följd av att all arbetskraft i Sverige är dyr. Utöver att utrustning och annat ska betalas. Gissa varför butiker i Sverige inte har mer än en kassabetjänt. Jämför utomlands där du bli omringad så fort du går in i en butik.

Däremot är jag lite avis på de som kan/har tid och möjlighet att serva mcn. Jag skulle vilja kunna mera men viljan är inte så stor att jag ids lägga alla timmar på att lära mig:)

Här i storstan regnar det och aptil suger allmänt fett ur ett mc-perspektiv. Jag får kanske nöja mig att dra på spandex och hjula runt på två hjul utan motor;)

Må gott alla mc-bröder och mc-systrar.

Håller med dig, istället för att lägga massa egen tid på sådant som andra i många fall gör bättre, så umgås jag hellre med min familj eller tränar. Tänk om alla skulle göra allt själva, då skulle snart ingen ha något arbete att gå till.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Någon som köpt värme pump på senaste tiden

fick offert på en CTC för 120´000kr ink montering
kollade upp vad pumpen+panna kostade 72´000kr
alltså nästan 50´000kr för arbetet
tidsåtgång ca 1,5 dag= 12h
de ska alltså ha 4166 kr timmen!!!! :gnissla:gnissla

Det är även den tidsåtgång som du inte ser: offertering, förberedelse, transport, inköp av övrigt material, städning etc. Aldrig att en värmepump är startklar på plats efter 12 timmar efter samtal från kund...
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Någon som köpt värme pump på senaste tiden

fick offert på en CTC för 120´000kr ink montering
kollade upp vad pumpen+panna kostade 72´000kr
alltså nästan 50´000kr för arbetet
tidsåtgång ca 1,5 dag= 12h
de ska alltså ha 4166 kr timmen!!!! :gnissla:gnissla

Ja, det var nog ett överpris. Vi gav 82kkr med ROT. Och då tog de bort gamla pannan och pumpen.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Kul att ni har en massa erfarenhet och rövarhistorier om fönsterbyten och bilreparationer, starta gärna trådar om detta på lämpliga forum, här kan ni med erfarenhet av mc verkstäder fortsätta posta:4skrika
Grapefrukt är nog inget för dig.. overkliga verkstadspriser står det som ämne. Overkliga mc-verkstadspriser? Nä.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
För ca 15 år sen fick en arbetskamrat bytt skivor och belägg fram på en fiesta 5000kr kostade det .Kommer ihåg det för jag bytte på föräldrarnas fiesta vid den tidpunkten.Tror inte det tog en halvtimme ens .
 

Mr:Dark

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2015
Ort
Västerås
Hoj
Letar ny hoj! Mv Agusta F3 675, Honda CBR 600RR, Yamaha R6 -99
Ni som är duktiga på att serva hojar och bilar kan hjälpa oss som inte vill, kan eller har lust! :tummenupp
Ni kan börja med min hoj! :rock
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ni som är duktiga på att serva hojar och bilar kan hjälpa oss som inte vill, kan eller har lust! :tummenupp
Ni kan börja med min hoj! :rock

Hah, betalar du för det så. :D Men, jag kommer nog vara dyrare än verkstaden, eftersom att jag är ganska dyr konsnylt i yrkeslivet. :hihi
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Har nästan aldrig anlitat verkstad till mina hojar, men 1000kr + moms, 1250kr/tim är väl det minsta man kan vänta sig.

Sporthoj=montera bort halva hojen för att komma åt ventiler, tändstift osv tar ju tid.
 

Mr:Dark

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2015
Ort
Västerås
Hoj
Letar ny hoj! Mv Agusta F3 675, Honda CBR 600RR, Yamaha R6 -99
Hah, betalar du för det så. :D Men, jag kommer nog vara dyrare än verkstaden, eftersom att jag är ganska dyr konsnylt i yrkeslivet. :hihi

Självklart skulle jag betala för hjälpen!
Vad tar du för att kolla ventilspelet, byta stift och synka förgasare? :D
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top