CDI-box - modellberoende?

Henraisse

Medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Ekerö
Hoj
Yamaha YZF-R6 -02
Är nu inne på post nr 2 för hojrenoveringen av en Yamaha DT 125 (LC) från 85, och har starka misstankar om att CDI-boxen är paj.

Då CDI-boxen enbart finns för att säga åt tändspole o tändstift att generera en gnista så borde väl CDI-boxen rimligtvis vara "samma" på många motorcyklar? Jag tänker att bensinen ser likadan ut för alla bensinmotorer, och således även gnistan(?). Givet att man plockar en CDI för en annan 2-takt med kickstart så borde funktionen för CDI-boxen vara identisk?

Så frågan då, är det någon som vet om det är "säkert" och att man inte eldar upp elsystemet på nåt sätt istället, och om det går, vad man borde prova med?

Skälet till att jag frågar är att det inte finns en enda begagnad CDI-box att hitta, varken på ebay, blocket, tradera, eller samtliga av Sveriges större MC-skrotar. Finns däremot nya till äldre och nyare DT-modeller på ebay till ett riktigt humant pris.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Nej. Det skiljer beroende på hur tändsystemet är uppbyggt, vad man vill ha för tändkurvor till just den modellen osv.
Finns det knappt några beggade att få tag på är det troligen en del som brukar haverera så jag hade satsat på en ny om det inte är fruktansvärt mycket dyrare.
 

moddlaren

Guest
Jag har yamaha dt50lc minarelli tändsystem på min dt80lc och även på mina yz250. Jag är ganska säker på att konan är samma till svänghjulet även på dt125lc yamaha har samma svänghjulskona på väldigt många modeller och tar man som jag minarelli/Ducati tändsystem så får du dessutom 80watt till ljuset mot 35 original.. Kostar ca 1200 komplett.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
CDI tändningar fungerar alla enl samma princip så det går att ympa på en CDI från annan modell om du får kablarna rätt. Det som framförallt skiljer är tändkurvan men någon större skillnad mellan åren på en DT125 är det inte.

Det finns en uppsjö av aftermarket tillverkare som erbjuder CDI tex:
http://www.hpi.be/
http://www.zeeltronic.com/

Mailar man dem och säger vilken modell man har så brukar de kunna ordna en oneoff om de inte har ett färdigt kitt redan.
 

Henraisse

Medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Ekerö
Hoj
Yamaha YZF-R6 -02
Låter som det finns gott om alternativ till en ny från Yamaha Center för 3400:- :D
Har mejlat runt lite, får se vilka som svarar först.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ett alternativ till är att höra med http://www.spinnin-wheel.se/index.html de har i princip allt du kan tänka dig i mc-väg.

Eller ta en sväng förbi, det är kubikmeter efter kubikmeter i lada efter lada med delar, motorer, hojar och allsköns tillbehör.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top