Hyra motorcykel utomlands

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Satte en mer allmän rubrik eftersom jag tänkte att det kanske finns ett bredare intresse för det när sommaren närmar sig. Kanske någon som har lite allmänna råd att dela med sig. Vad man ska tänka på i samband med att man hyr. Försäkringar, självrisker, allmänt vettiga saker att beakta.

Jag har endast hyrt scooter utomlands och det var många år sedan innan jag ens hade a-kort. Minns särskilt när jag båtluffade i grekiska övärlden. En av firmorna som hyrde ut på en av öarna var ohelig och försökte debitera skador som inte uppkommit när vi hyrt.

Hur som helst. Jag åker ner till Mallorca och Palma på torsdag. Kommer att ha hyrbil, men funderar på att kanske hyra en motorcykel om suget infaller. Är det rent av någon som har tips på någon ärlig uthyrare med vettiga priser. Man hade ju också kunnat hyra en scooter med lite mer kubik.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
jag o frun hyrde hoj i thailand med visakortet 2012, då är man iaf säker för stöld/skadegörelse

men när det gäller personskador skall man nog kolla sin hemförsäkring
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har en försäkring på mitt kreditkort som gäller hyrbil som gör att man slipper diverse tilläggsförsäkringar, men jag tvivlar på att den täcker stöld/skadegörelse/självriskreducering på motorcykel. Det kanske är något man borde fråga om. Vad gäller hemförsäkring har jag en utökad reseförsäkring och ett par olycksfallsförsäkringar. Den biten för vara täckt.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
OT: har tyvärr inga bra tips om uthyrare i Palma. Men är inte så lite avis på dig...;) Bergsvägarna på västra/norra Mallorca är riktigt fina att köra på!

Har kört bil där ett par gånger och verkligen ö-n-s-k-a-t att jag hade haft en hoj istället! :)

Värt att lägga minst en dag på. Ön är ju inte jättestor, men det finns nog tillräckligt med go'a vägar för en till två dagar.

EDIT: 500-600-700 cc räcker gott som jag ser det. Du behöver inga 1000 cc och 180 hk i bergen. Och en 250 cc är lite på gränsen. Det finns en del snabba vägar på Mallis också, där en 250 blir lite begränsad.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Titta på den här hemsidan:) De hyr ut mc i nästan alla länder o borde vara seriös:tummenupp

http://www.rentalmotorbike.com/sv/motorbike-rental-malaga

Nej, det där är en portal utan något commitment någonstans.
Inga egna etableringar på något ställe, utan i bästa fall avtal med med någon lokal uthyrare som man lika gärna kan hyra bättre och säkrare av direkt själv.

Kanske inte så långt som en scamsida, men skulle man få för sig att boka på en sådan sida så är det någon i England som börjar ringa runt och försöka hyra en hoj åt dig - och skära emellan.

Dom sätter upp en massa random nålar på en fiktiv karta och hoppas dra till sig lättlurade stackare.

Man kan ju kolla hur det ser ut inför Valborgshelgen i "Sweden, Gothenburg"


scam_zpsyi1ml2ya.png



Skylten säger "open" men dom har inget att hyra ut. Oavsett datum så är det lukket.

För hela Sverige har dom lyckats hitta en Holländare i Kälarne, av alla ställen som är beredd att hyra ut en Tenere för 300€ över en helg.
Men, honom kan man kontakta själv om man vill. Åka till Kälarne...
http://www.offroadzweden.nl/blog/




Rentalmotorbike "borde vara seriös" - för att dom har en hemsida...? :gnissla

Undvik!
 
Last edited:
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
EDIT: 500-600-700 cc räcker gott som jag ser det. Du behöver inga 1000 cc och 180 hk i bergen. Och en 250 cc är lite på gränsen. Det finns en del snabba vägar på Mallis också, där en 250 blir lite begränsad.

Jag hyrde en BMW F650GS på Gran Canaria och uppe i bergen kändes den faktiskt lite väl trött.

Det gick bra ändå får jag säga eftersom man av naturliga skäl höll igen på gasen. :3freak :gnissla

1.jpg
2.jpg
 

Raderad medlem 51742

Guest
Har hyrt hoj i Spanien (Malaga) och Italien (Venedig) och det har generellt funkat bra, men det är verkligen en djungel och jag lade ner mycket tid på research innan för att känna mig trygg vad gäller framför allt försäkringsskyddet. För det första kan det kan vara svårt att överhuvudtaget få klarhet i vilket försäkringsskydd man har. Uthyrningsvillkoren är ofta skrivna på lokala språket och engelskkunskaperna hos uthyrarna allt annat än bra, så det är som gjort för missförstånd. I särskilt Italien verkar det vara vanligt att helförsäkring inte ingår och inte heller går att köpa till, men jag lyckades hitta ett undantag genom att jag kollade in villkoren på olika uthyrares hemsidor som jag översatte hjälpligt med Google Translate. Hade även en kompis som snackade italienska som kunde hjälpa mig kommunicera med uthyraren som inte kunde ett ord engelska.

Räkna med att betala ca 1000 Euro i deposition. Hos den Spanska uthyraren fungerade detta som en slags helförsäkring (tror det kallas waiver) där man vid skada maximalt kan bli ersättningsskyldig upp till depositionens värde, men det finns ofta undantag i villkoren då försäkringen inte gäller.

Kolla även så att assistansförsäkring ingår - bra om man blir stående.

Räkna inte med mycket skydd från andra försäkringar du redan har (exempelvis hemförsäkring och reseförsäkring via kreditkort) när det gäller själva motorcykeln. Förmånliga villkor som gäller vid hyra av bil utomlands gäller oftast inte för MC. En bra olycksfallsförsäkring är dock viktig. Kolla villkoren så det inte finns undantag vid MC-körning
.
Ett tips för att hitta seriösa uthyrare kan vara att kolla vilka de större hojresearrangörerna använder sig av.

Är nu detta skäl att låta bli att hyra hoj utomlands? Nej, generellt sett inte - jag kommer definitivt göra det igen. Man skall dock göra sin research ordentligt och det kan finnas situationer då jag skulle avstå.
 
Last edited by a moderator:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tack för alla tipsen så här långt. Tar dem till mig. Har inte hunnit undersöka särskilt mycket under dagen tyvärr. Får kolla närmare väl på plats och se vad som erbjuds - om andan att hyra en motorcykel infaller sig. Jag har inte tagit med mig någon skyddsutrustning alls - om det nu är nödvändigt. Det kanske går att lösa på plats.

Ligger hyran en dryg tusenlapp +/- ett par hundralappar om dagen skulle man nästan kunna frakta ner motorcykeln till resmålet om man skulle vara borta i 2- 4 veckor utomlands i Sydeuropa. Slippa fundera på tilläggsförsäkringar, självrisker etc.

Hur som helst är denna resan inte någon mc-resa.

Jag hoppas att folk kan dela med sig av lite personliga erfarenheter av att hyra motorcykel utomlands där man tar med de tråkiga bitarna - försäkringsskydd och uthyrningsvillkor. Man kan få lite ögonöppnare på så vis. Slippa gå i fällor som andra råkat ut för.

För min del blev det här lite sent påtänkt tyvärr.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Har hyrt hoj på Kanarieöarna, Kroatien, Turkiet, Cypern och USA. Tar numera med egna kläder, uthyrarna har på sin höjd hjälm och då ofta en liten öppen variant. Generellt dyrt, men Cypern var ganska billigt (Äldre Yamaha XT600E) och man lägger alltid en deposition (runt 100€) på kortet. Frågade varför det var så dyrt och dom betalar hutlösa premier på hojarna, dom ställde på hojen i samband uthyrningen och ställer av dom direkt när dom kommer tillbaka.
Inte haft några problem med skador, men fick en ny hjälm stulen i Turkiet, uthyrningsfirmans korvätarhjälm (blev säkert stulen för den var ny och dyr). Trist för uthyraren eftersom jag undrat över hjälm och jag tror han hade handlat den enkom för uthyrningen, fick pröjsa 600 kr för det (täckte hans självrisk för någon försäkring). Det trista var att mina sjysta handskar låg i hjälmen.

En Yamaha XT600E på kanarieöarna började gå knackigt, men då kom dom med trailer och lastade av en XT660 och frågade om jag kunde tänka mig att behålla den resten av veckan så dom slapp ställa om försäkringen igen.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Hyrt på Cran Canaria , Las Palmas.
doctor-moto.com
Bra enkla att ha att göra med. 1120:- för två dagarmed en V-Strom 650 inkl försäkring och självriskeliminering. Tog med egen utrustning. Hjälm, ryggskydd, kevlarjeans, jacka och enklare mc-skor typ sneakers. Allt gick ner i normal packning, hjälmen som handbagage.
Riktigt schyssta vägar och vyer som man når lätt från Las palmas.
Rekommenderas!
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Hyrt på Cran Canaria , Las Palmas.
doctor-moto.com
Bra enkla att ha att göra med. 1120:- för två dagarmed en V-Strom 650 inkl försäkring och självriskeliminering. Tog med egen utrustning. Hjälm, ryggskydd, kevlarjeans, jacka och enklare mc-skor typ sneakers. Allt gick ner i normal packning, hjälmen som handbagage.
Riktigt schyssta vägar och vyer som man når lätt från Las palmas.
Rekommenderas!

Tjena bokade du hojen via nätet lr på plats?:)
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Bokade via nätet och mailade också för att få en personlig kontakt!:tummenupp
 

Raderad medlem 51742

Guest
CFr, bara en fråga, varför hyrde du en MC i Venedig?
Du borde ha hyrt en vattenskoter i stället :hihi

Inte så konstigt som det låter och det var inte i själva Venedig egentligen utan i ett industriområde strax utanför... Jag skulle egentligen till Feltre några mil norrut i bergen för att köra en kurvkörningskurs i Dolomiterna under några dagar. Flög därför till Venedig som är närmaste lite större flygplats och hittade en hojuthyrningsfirma där. Hyrde en Kawasaki Z800.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nu när tråden lugnat ned sig lite provar jag på en stygg kapning.
Har länge funderat på uk, framförallt skotland, på hoj, men jag har inte tid att åka igenom halva europa, och även om jag hade det skulle min 22år gamla välanvända kawasaki inte vara en vidare bra cykel för ändamålet.
Så funderar lite på att flyga in och hyra hoj i storbrittanien.
En snabb googling ger många alternativ, men alla olika hemsidor, påstående vara från firmor på vidt olika håll i landet verkar ha helt samma framework, samma hojar, samma priser, verkar vara en kopia på samma hemsida med olika namn/adresser, känns som en scam på något sätt.
Någon som har erfarenheter? Synpunkter? Tips för att lösa det seriöst?

Planen hade då varit att spendera en 5-6 dagar, behöver knappast någon supersporthoj, utan något schysst att glida runt och uppleva landet på.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Verkar vara ganska enkelt att hyra motorcykel på Mallorca. Runt 100- 120 Euro får man något vettigt verkar det som när jag tittade förbi en uthyrningsfirma ett stenkast från hotellet. 1000 Euro i självrisk om något händer. Även det rimligt kan jag tycka.

Jag valde att ha en hyrbil och vädret var inte särskilt stabilt under min vistelse. Jag utforskade bergsvägarna och en annan gång skulle jag inte tveka att hyra en motorcykel en dag eller två. Det är gott om cyklister på dessa. Det finns ingen anledning att hyra någon extremt. Man behöver marginalerna om man inte vill ha en eller ett gäng cyklister på sitt samvete. Lika bra att njuta av naturen och omgivningarna istället för det är otroligt vackert.

Kan inte förklara varför bilen blir upp och ner när jag förhandsgranskar när bilden är rätt vänd i datorn tyvärr. Kanske något en moderator kan ordna om de har lust.

Första bilden är från fyren Cap De Formentor och den andra är vägen ner till SA Caloba.

IMG_5469.JPGIMG_5546.JPG
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top