Steg 5 för att köra mc på bana?

Stormtropper

Numera ser man snabb ut(köpt helställ)
Gick med
24 May 2010
Ort
Huddinge
Hoj
1cylindrig med abs
Hallå,
Vad innebär steg 5 när man ska framföra mc på bana:)?

Mvh R
 

Banditan

!Fast - !Fearsome - Female!
Gick med
2 May 2003
Ort
Visby
Hoj
Ducati 996
Om du menar SMC:s steg 5 så är det en licens-kurs. Målgrupp är de som vill gasa på banan och inte bara öva trafiksäkerhet.

Kan varmt rekommendera SMC Sport (steg 5 och 6) - och sen ställer du upp i klubbmästerskapet! ??
 

Stormtropper

Numera ser man snabb ut(köpt helställ)
Gick med
24 May 2010
Ort
Huddinge
Hoj
1cylindrig med abs
Om du menar SMC:s steg 5 så är det en licens-kurs. Målgrupp är de som vill gasa på banan och inte bara öva trafiksäkerhet.

Kan varmt rekommendera SMC Sport (steg 5 och 6) - och sen ställer du upp i klubbmästerskapet! ����

Aa:tummenupp då fattar jag.
Får väl ta och anmäla mig till steg 5 på smc:krama
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Jag är assugen men har ingen banhoj, hittar ingen info på hur var och när stegkurserna genomförs på svmc.
Plus att det hela känns lite obekvämt i hjärnan men det är nog bara tills man tagit klivet antar jag.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Kom ihåg bara att du måste ha gått Steg 1-4 med SMC för att du skall kunna anmäla dig till Steg 5. :fakta
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Behovet av steg 5 finns bara om du skall köra steg 6 eller deltaga vissa klubbars licens träningar. Skall du däremot köra på privata trackdays krävs ingen licenskurs.

Däremot ger steg 1-4 värdefulla kunskaper som kan användas på en trackday.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är assugen men har ingen banhoj, hittar ingen info på hur var och när stegkurserna genomförs på svmc.
Plus att det hela känns lite obekvämt i hjärnan men det är nog bara tills man tagit klivet antar jag.

På steg 5 får man köra med sin gathoj, om man plockar av och tejpar lite smått och gott. När du sedan har licensen får du köra licensträningar, steg 6 och smårejs, men då behöver du nog en banhoj. Lyckligtvis finns det ofta lite banhojar på blocket att köpa, för en ganska liten peng. Just nu ser det iofs ganska skralt ut, och sexhundrorna för 30000 är mina. :fakta :hihi

Men, seriöst, det är riktigt skönt att ha ett gammalt banlik att bränna runt med på bana, och på licensträningen handlar det helt och hållet om att ta sig runt så fort som möjligt, vilket är oförskämt skoj. :fakta Och med banliket slutar man lite oroa sig för dyra krascher, för de är generellt sett ganska väl inkraschade och lite slitna redan. :hihi
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Låter gött men vart kan jag anmäla mig till steg 1-4? Hittar ingen vettig info på smcsidan om det. Kanske jag som är dålig på att navigera på sidan.
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Där ser jag steg 5 & 6 samt BKK kurser. Inget om steg 1-4 eller har jag missuppfattat något? Vad heter dom olika stegen?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Där ser jag steg 5 & 6 samt BKK kurser. Inget om steg 1-4 eller har jag missuppfattat något? Vad heter dom olika stegen?

Steg 1-4 körs under namnet bkk.
För att göra licenskursen kortare genom att man redan fått banvett inbankat under steg 1-4 så är de förkrav hos SMC, men du kan om du vill gå en vanlig licenskurs hos någon annan klubb där steg 1-4 inte är förkrav, men då får du samtidigt lära dig banvett på kursen (har ja fått höra... Jag gick med SMC).
Sedan är steg 1-4 inte helt bortkastad tid, man får lära sig grundläggande kontroll av hojen, hänga av och kurvtagning/bromsning på vägen genom. Sedan är det inriktat mot att bli en säkrare och bättre förare på gata, snarare än att köra så fort som möjligt runt en bana som mer är målet med licensträningarna. :hihi
Men, fortfarande värt det tycker jag.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Där ser jag steg 5 & 6 samt BKK kurser. Inget om steg 1-4 eller har jag missuppfattat något? Vad heter dom olika stegen?

Men du har absolut en poäng, benämningarna är värdelösa.
Man pratar om steg 1-4 men skriver BKK.
För att förvirra ännu mer hade man dessutom förr något som hette Sporthojskurs som var samma som BKK men det kanske är borta nu?

Edit: jag har gått Stegen för glest så jag körde en vanlig tvådagars licenskurs.
Dag 1 är teori, dag 2 är körning.

Min uppfattning är att SMC Sport har dispens att utfärda licens efter endast en dag (som är steg 5, teori) förutsatt att deltagaren gått steg 1-4 enligt programmet.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top