Svängningsdämpare - Mt-09

cAWPer

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2014
Ort
Industristaden
Hoj
Yamaha MT-10
Styrdämpare - Mt-09

Tjena, införskaffade mig en mt-09 för ett tag sedan och skulle ut på motorvägen här om dagen. Drog ur hojen lite på påfarten och märkte hur framhjulet lättade lite ofrivilligt, vilket resulterade i lite vobbel... Inge roligt! en polare nämnde att det fanns styrdämpare att köpa, något jag inte hört talas om tidigare. (ny till hojåkning)

Efter lite sökande så hittade jag några olika fabrikat, men inget modellanpassat? Jag vet inte hur det funkar, är det modellanpassade delar eller funkar det mellan olika hojar? Känns som en vettig pryl att utrusta hojen med.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja... Precis var nog lite yr i skallen igår då jag skrev`:tummenupp. Hur skiljer sig dessa prylar mellan olika fabrikat? Vågar man förlita sig på Kina prylar, ebay mm, eller är det Öhlins och andra mer kända märken som gäller?

De billiga kinadämparna har ungefär samma funktion som en cykelpump, och de riktigt dyra racedämparna får man ställa in efter tycke och smak.
Billigt kinaskräp kan du med andra ord hoppa över, men mer exakt vilka märken som funkar bra får någon som kan ämnet bättre vägleda dig i. :hihi
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Kinastyrdämpare är nog inte så lyckat. Låser den sig så styr du inte alls sedan? kan sluta väldigt illa.
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Öhlins, GPR, Scott, LSL, Bitubo mfl. Finns hur många kvalitetsdämpare som helst att välja mellan framför kinaskräp! Dyra kanske, men dem ger dig garanterat bra funktionalitet och oftast har du 2 eller fler års garanti på dem.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Styrdämpare är, för vissa, ett nödvändigt ont, se till att ställa den så löst det går.
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Vilken hoj med bra vrid lättar inte när man vrider på kraftigt? Har du erfarenhet från andra hojar att jämföra med? Har du köpt en mt-09 från 2016 så tar TC det mesta av framhjulslyftet, men det ligger ändå och dansar lite, men så gjorde det på min gamla raket (BMW k1300s) också när man drog på lite väl okontrollerat.

Accelerera försiktigare (mjukare) med gasrullen?

Skickat från min SGP611 via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top