Byta till originalsystemet inför besiktning, men hur

Honungsblomman

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Ort
TÄBY
Hoj
Honda CBR 600FA
Jag fick nedslag på volymen när jag besiktigade min Honda CBR 600FA med Mivv Double Gun..... så nu får jag tillfälligt sätta tillbaka originalsystemet...

Kruxet är att jag inte har gjort detta tidigare men det borde inte vara nån rocket-science.... vill ändå kolla med er är om det är nåt jag borde tänka på...

Någon ?
 

Honungsblomman

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Ort
TÄBY
Hoj
Honda CBR 600FA
Nu ska jag strax ut i garaget.... är det ingen som kan tänka sig att slänga ut ett tips till mig ....
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Samma procedur som när du tar bort Mivvblåset. Fast tvärtom.

Skickat från min A0001 via Tapatalk
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Spänn skruvarna lagom hårt.
Det är oftast väldigt simpelt att byta ljuddämpare som tur är, du klarar det :)
 

Honungsblomman

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Ort
TÄBY
Hoj
Honda CBR 600FA
Samma procedur som när du tar bort Mivvblåset. Fast tvärtom.

Skickat från min A0001 via Tapatalk

Ja, det låter ju logiskt men kruxet är att det redan satt där när jag köpte hojen och jag fick originalsystemet i en låda:tungan

Och apropå lådan... det låg två små rör i lådan (till Mivven) som jag antar är insatser man ska sätta dit i samband med besiktning... Men jag får inte dit dem. De går inte in och jag vill inte banka in dem och riskera att jag int får ut dem igen...
 

Honungsblomman

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Ort
TÄBY
Hoj
Honda CBR 600FA
Spänn skruvarna lagom hårt.
Det är oftast väldigt simpelt att byta ljuddämpare som tur är, du klarar det :)

Great!
Det verkar ju inte så svårt :)
Det ska ju bara sitta där nån timme för besiktningen.... Jag får kanske vara lite mer noggrann sen när jag sätter tillbaka Mivven igen:tungan
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Ja, det låter ju logiskt men kruxet är att det redan satt där när jag köpte hojen och jag fick originalsystemet i en låda:tungan

Och apropå lådan... det låg två små rör i lådan (till Mivven) som jag antar är insatser man ska sätta dit i samband med besiktning... Men jag får inte dit dem. De går inte in och jag vill inte banka in dem och riskera att jag int får ut dem igen...
Insatserna, eller db-killer som det så tufft heter, sitter rätt tajt ofta och man får lirka och knacka in dom. Inte helt lätt. Med db-killern i borde hojen gå igenom besiktningen
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Tång är svaret, banka in dom jäklarna bara. De borde fästas med någon skruv oxå? (på min är det en mutter på insidan av dbkillern som man skruvar "utåt" ( in i godset men utåt emot ljuddämparens vägg) som man spänner emot utblåsets kant som säkrar den

:tummenupp
 

Honungsblomman

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Ort
TÄBY
Hoj
Honda CBR 600FA
Tång är svaret, banka in dom jäklarna bara. De borde fästas med någon skruv oxå? (på min är det en mutter på insidan av dbkillern som man skruvar "utåt" ( in i godset men utåt emot ljuddämparens vägg) som man spänner emot utblåsets kant som säkrar den

:tummenupp

Alltså, jag vill ju mycket hellre använda db-killern i stället för att byta till original....
Är det enklare att banka in dem om jag har kört hojen så systemet är varmt?
Det fanns inga skruvar med, men det är ju hål i både db-killern och i själva systemet så på nåt sätt ska det väl fästas med skruv och mutter...
Vad är det för tång jag kan använda för att få ut dem igen? Det är ju ingenting som sticker ut utanför så det känns knepigt att liksom få grepp om insatserna....
Gaaah - jag blir galen, varför kan inte hojen få låta lite mulligt bara :gnissla
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Alltså, jag vill ju mycket hellre använda db-killern i stället för att byta till original....
Är det enklare att banka in dem om jag har kört hojen så systemet är varmt?
Det fanns inga skruvar med, men det är ju hål i både db-killern och i själva systemet så på nåt sätt ska det väl fästas med skruv och mutter...
Vad är det för tång jag kan använda för att få ut dem igen? Det är ju ingenting som sticker ut utanför så det känns knepigt att liksom få grepp om insatserna....
Gaaah - jag blir galen, varför kan inte hojen få låta lite mulligt bara :gnissla

Om du inte får bra grepp med tången, ta av ljuddämparen som insatsen sitter i och ta ett långt föremål (trä pinne, kvast skaft, motsvarande) och banka ut dom inifrån, de fick ja göra med mina första gånger, sitter löjligt tajt o hårt)

Mutter får du nog hitta något hemma, de e bara stoppa i vad som helst, huvudsaken är ju att ljudet går ner så den blir godkänd
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Alltså, jag vill ju mycket hellre använda db-killern i stället för att byta till original....
Är det enklare att banka in dem om jag har kört hojen så systemet är varmt?
Det fanns inga skruvar med, men det är ju hål i både db-killern och i själva systemet så på nåt sätt ska det väl fästas med skruv och mutter...
Vad är det för tång jag kan använda för att få ut dem igen? Det är ju ingenting som sticker ut utanför så det känns knepigt att liksom få grepp om insatserna....
Gaaah - jag blir galen, varför kan inte hojen få låta lite mulligt bara :gnissla

Om det är dessa du har så är det ju raka insatser med en liten skruv på insidan. Standard db-killer som sitter på de flesta.

Har du kört utan länge så är det säkerligen en del sotavlagringar och lort på de yttersta centimetrarna där db-killer och slipon har kontakt så det blir extra svårt att få in dem. Att banka in dem när du inte har några bra kanter att greppa med tång kan ge att de sitter så hårt sen så du inte får ut dem utan att göra skador.

Testa att putsa/slipa lite på insidan av sliponet längst bak och se om du får bort avlagringarna så går det säkert lättare att få i insatserna.

Y032_2GUN_SCHEMATIC.jpg
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Alltså, jag vill ju mycket hellre använda db-killern i stället för att byta till original....
Är det enklare att banka in dem om jag har kört hojen så systemet är varmt?
Det fanns inga skruvar med, men det är ju hål i både db-killern och i själva systemet så på nåt sätt ska det väl fästas med skruv och mutter...
Vad är det för tång jag kan använda för att få ut dem igen? Det är ju ingenting som sticker ut utanför så det känns knepigt att liksom få grepp om insatserna....
Gaaah - jag blir galen, varför kan inte hojen få låta lite mulligt bara :gnissla
Varmköra gör nog inte så mycket då dom tenderar att kylas av väldigt fort, men kanske lite gör susen om du gör det omedelbart.
Skruv och mutter ska dom fästas med ja. Om dina nu är borta så bara köp något som passar i. Inte så noggrant om skiten ändå ska ur sen direkt igen. Så länge det hålls fast.
En tång eller vad du nu får grepp om db-killern bara.
Inget svårt jobb alls. Bara ut i garaget och pilla. Det löser sig
 

Honungsblomman

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Ort
TÄBY
Hoj
Honda CBR 600FA
Om du inte får bra grepp med tången, ta av ljuddämparen som insatsen sitter i och ta ett långt föremål (trä pinne, kvast skaft, motsvarande) och banka ut dom inifrån, de fick ja göra med mina första gånger, sitter löjligt tajt o hårt)

Mutter får du nog hitta något hemma, de e bara stoppa i vad som helst, huvudsaken är ju att ljudet går ner så den blir godkänd

Bra!
Då går jag ut nu och bankar som bara den och hoppas att jag får i dem. Tänkte inte ens på att jag kunde banka ut dem inifrån
Sen hoppas jag bara att det räcker för besiktningen
 

Honungsblomman

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Ort
TÄBY
Hoj
Honda CBR 600FA
Ja, det är precis de där som jag har!

Jag har gjort rent med flaskborste och trasa och det var en hel del sot som for ut, men det är ändå inte bra.
Den ena funkar fint att få dit, men den andra passar liksom inte. Det är nåt som tar emot känns det som.
Jag har slipat med smärgelduk, men mest på själva insatsen... Ska testa att slipa lite inne i sliponet också. Det känns som en liten svetskant som sticker upp, det kanske är den som är problemet...
TUR att jag är envis
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Ja, det är precis de där som jag har!

Jag har gjort rent med flaskborste och trasa och det var en hel del sot som for ut, men det är ändå inte bra.
Den ena funkar fint att få dit, men den andra passar liksom inte. Det är nåt som tar emot känns det som.
Jag har slipat med smärgelduk, men mest på själva insatsen... Ska testa att slipa lite inne i sliponet också. Det känns som en liten svetskant som sticker upp, det kanske är den som är problemet...
TUR att jag är envis

ja slipa du på lite lätt, jag fick de tipset av firman ja köpte mitt slip on på, slipa försiktigt på dk-killern om man vill att den ska gå lättare o få in o ut, har inte gjort de än då de har funkat med våld än sålänge :tummenupp
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Ja, det är precis de där som jag har!

Jag har gjort rent med flaskborste och trasa och det var en hel del sot som for ut, men det är ändå inte bra.
Den ena funkar fint att få dit, men den andra passar liksom inte. Det är nåt som tar emot känns det som.
Jag har slipat med smärgelduk, men mest på själva insatsen... Ska testa att slipa lite inne i sliponet också. Det känns som en liten svetskant som sticker upp, det kanske är den som är problemet...
TUR att jag är envis
Har du bankat som satan så kan du ha böjt ut ngn kant på insidan som är ivägen.

Har du ingen kompis som är lite händig som kan hjälpa dig? Jag vill inte verka dryg men jag får känslan av att fu är en sån som kan laga itu saker...

Skickat från min A0001 via Tapatalk
 

Honungsblomman

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Ort
TÄBY
Hoj
Honda CBR 600FA
Har du bankat som satan så kan du ha böjt ut ngn kant på insidan som är ivägen.

Har du ingen kompis som är lite händig som kan hjälpa dig? Jag vill inte verka dryg men jag får känslan av att fu är en sån som kan laga itu saker...

Skickat från min A0001 via Tapatalk
Nope, jag har inte bankat som satan, jag har inte bankat alls......
Och de flesta saker jag lagar blir hela:smasha
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top