Fan vad jag hatar folk i spandex, spexiellt om det är gult..

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Så länge cyklisterna håller sig på sin sida av vägen tror jag inte det finns några lagliga hinder för att de kör i bredd...eller? Som både cyklist och hojåkare har jag kanske viss förståelse för båda sidor, men kom igen, hur svårt är det att komma om en cykelklunga på hoj?

Du är inte så duktig på trafiklagarna, va?
Det brukar inte cyklister vara.
Finns det cykelväg, så skall cyklister cykla på cykelvägen.
Man får inte onödigtvis försämra framkomligheten.
Lär er, klantskallar.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Du är inte så duktig på trafiklagarna, va?
Det brukar inte cyklister vara.
Finns det cykelväg, så skall cyklister cykla på cykelvägen.
Man får inte onödigtvis försämra framkomligheten.
Lär er, klantskallar.

Just här finns en ny belyst nyasfalterad cykelväg som är lika bred som ett körfällt på min väg, och på 3 meters avstånd... ja jävlar vad man inte förstår sig på dom där.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Du är inte så duktig på trafiklagarna, va?
Det brukar inte cyklister vara.
Finns det cykelväg, så skall cyklister cykla på cykelvägen.
Man får inte onödigtvis försämra framkomligheten.
Lär er, klantskallar.

Ja de där har jag oxå för mig att jag har läst (när jag tog antingen moppe eller bilkörkort, då jag faktiskt läste körkortsboken).
Gäller väl även moped klass 2? Man ska välja cykelväg om möjligt
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Så länge cyklisterna håller sig på sin sida av vägen tror jag inte det finns några lagliga hinder för att de kör i bredd...eller? Som både cyklist och hojåkare har jag kanske viss förståelse för båda sidor, men kom igen, hur svårt är det att komma om en cykelklunga på hoj?

Du är ju dum på riktigt, jag brukar ha lite förståelse för ironi och petningar i sidan men...
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...vilka gubbkärringar alla blir så fort det handlar om cyklister i lycra...? :hihi

Gruppkörningar och bombrepor...spjut, radhus någon? :musik
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
...vilka gubbkärringar alla blir så fort det handlar om cyklister i lycra...? :hihi

Gruppkörningar och bombrepor...spjut, radhus någon? :musik

Cyklister i lycra har en förkärlek till att skita i allt som är uppsatt som ett reglerat förhållningssätt i trafiken.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Just här finns en ny belyst nyasfalterad cykelväg som är lika bred som ett körfällt på min väg, och på 3 meters avstånd... ja jävlar vad man inte förstår sig på dom där.

Så sent som idag var det ett gäng elastatöntar på utflykt.
Där jag mötte dem är cykelbanan avskild från vägen med endast en markering.
Ingen av dem var på rätt sida strecket.
När jag påpekat för dem att de skall hålla sig på cykelbanan har jag fått höra att deras cyklar inte fungerar på cykelväg, eftersom "det kan finnas grus där".
Detta verkar inte påverka rollerblade och rullskidåkarna som är legio på nämnda cykelväg...
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
"Menduråresonemang" fungerar inte när man påstår sig ha rättigheter utan skyldigheter.

Inte riktigt det jag var ute efter heller.. :) Vi sticker alla ut i någons ögon, det råder ingen brist på människor som neggar över cyklister, heller inte motorcyklister.

Och jag som är både-och har ett ont öga till bilister som jag ofta måste köra åt... :hihi

Den utan synd, etc.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Du är inte så duktig på trafiklagarna, va?
Det brukar inte cyklister vara.
Finns det cykelväg, så skall cyklister cykla på cykelvägen.
Man får inte onödigtvis försämra framkomligheten.
Lär er, klantskallar.

Kasta inte gurka i växthus !
Det är cyklisten avgör var han skall cykla. Hen får bedöma var det är säkrast att cykla och sedan välja det hen bedömer som mest säkert....

Många cykelbanor är inte Cykelbanor som fungerar som cykelbanor . Men om Ni aldrig har cyklat på dessa , så tror Ni antagligen att det funkar.

Kanske kan det vara säkrare på vägen, -hur vet du det när du blir upphetsad av lycra-gubbar?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Cykelbanorna i Västerås får Gelleråsen att te sig som ett salsgolv. :fakta Men det är ett billigt alternativ till vasektomi med kolfiberracern. :hihi


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Kasta inte gurka i växthus !
Det är cyklisten avgör var han skall cykla. Hen får bedöma var det är säkrast att cykla och sedan välja det hen bedömer som mest säkert....

Många cykelbanor är inte Cykelbanor som fungerar som cykelbanor . Men om Ni aldrig har cyklat på dessa , så tror Ni antagligen att det funkar.

Kanske kan det vara säkrare på vägen, -hur vet du det när du blir upphetsad av lycra-gubbar?

Det här får du gärna utveckla och ge en fungerande förklaring till, du menar på allvar att cykelbanor är överflödiga.

Det här måste jag berätta för Benke.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kasta inte gurka i växthus !
Det är cyklisten avgör var han skall cykla. Hen får bedöma var det är säkrast att cykla och sedan välja det hen bedömer som mest säkert....

Många cykelbanor är inte Cykelbanor som fungerar som cykelbanor . Men om Ni aldrig har cyklat på dessa , så tror Ni antagligen att det funkar.

Kanske kan det vara säkrare på vägen, -hur vet du det när du blir upphetsad av lycra-gubbar?
Fel på samtliga punkter.
Det borde du ha kollat upp innan du skrev.
 

Solhagaracing4

Vifferist
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Kinne-vrelum
Hoj
2001 Honda VFR800fi
Kasta inte gurka i växthus !
Det är cyklisten avgör var han skall cykla. Hen får bedöma var det är säkrast att cykla och sedan välja det hen bedömer som mest säkert....

Många cykelbanor är inte Cykelbanor som fungerar som cykelbanor . Men om Ni aldrig har cyklat på dessa , så tror Ni antagligen att det funkar.

Kanske kan det vara säkrare på vägen, -hur vet du det när du blir upphetsad av lycra-gubbar?

"SÅ FEL" Enda gånger en cyklist får välja en väg istället för cykelbana är om färdmålet bestämmer det eller om cykelekipaget är för brett.
http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm

6 § Vid färd på väg ska fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående ska tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II ska vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.
Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge, och
2. cyklar med fler än två hjul eller en cykel som drar en cykelkärra eller en cykel som har en sidvagn, utöver vad som framgår av 1, föras på körbanan även om det finns en cykelbana om det är lämpligare med hänsyn till fordonets bredd.
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
"SÅ FEL" Enda gånger en cyklist får välja en väg istället för cykelbana är om färdmålet bestämmer det eller om cykelekipaget är för brett.
http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm

6 § Vid färd på väg ska fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående ska tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II ska vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.
Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge, och
2. cyklar med fler än två hjul eller en cykel som drar en cykelkärra eller en cykel som har en sidvagn, utöver vad som framgår av 1, föras på körbanan även om det finns en cykelbana om det är lämpligare med hänsyn till fordonets bredd.

Nämen titta, dra på fan, 10 år sedan jag fick den infon och de hängde ändå kvar någonstans i skallen på mig (iaf grund iden att man ska använda cykel väg om möjligt för både cykel och "30" moppe)
:tummenupp
Men de e ju den där "när de är lämpligare för färdmål". rätt fritt för tolkning antar jag :va jag bor ju på landet så ja har ju ingen annan väg o välja (har precis införskaffat mig en cykel o ha på somaren - Gå ner i vikt :glömdet )
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top