Fan vad jag hatar folk i spandex, spexiellt om det är gult..

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Vbk väcker sporthoj.com :banana

Men jag ångrar "hatar" i rubriken, jag borde ha skrivit "förstår mig inte på" men i går var jag arg.

Där jag bor är tydligen cyklisternas motsvarighet till bergsbestigarnas mount everest och det är inte bara jag i byn som ifrågasätter hur man tränar och inte varför.

Det var inte allt för länge sen en drog näven i biltaket vid ett möte vid en av timmglashållplatserna, vi stannade bägge 2 och förklaringen jag fick var "du har bättre bromsar än mig"!
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Du är en typisk näthatare VBK. :D

Du som förstår dig på cykling kanske kan förklara fenomenet bredda.

Händelsen i går gör mig förbryllad, man smyger upp bakom och signalerar att man är där och förbereder för att köra om och direkt så breddar dom ut till mittlinjen... varför? självbevarelsedriften borde snarare vara tvärtom eller?
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Sätt krav på LGF-skylt om cyklister måste cykla två+ i bredd.

Kravet gäller traktorer och andra fordon som är slöa på vägarna.
Fördelen med en traktor är att den sällan kör längre sträckor på vägen.

Nästa problem kanske uppenbarar sig, vad är maxlängden på fordon i Sverige (inkluderat LGF prylar)?
En klunga cyklister har en tendens att bli jäkligt lång.
 

Solhagaracing4

Vifferist
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Kinne-vrelum
Hoj
2001 Honda VFR800fi
Och med beaktande av undantagen vid särskild försiktighet som du precis citerade.
Tycker du det är särskilt försiktigt att träningscyklister i 50 km/h ska köra slalom mellan barnfamiljer och pensionärer på gågatan hellre än att hindra dig ute på gatan?

jag har inte skrivit nåt om gågator. jag svarade att om det finns en Cykelbana så ska cyklisten i lagens mening använda den främst och så långt som går på sträckan. En gågata har sina egna regler för cyklister. Så NEJ cyklister ska inte ta upp gågator i klungor och Ja, finns det cykelbana så ska den användas i första hand.
färdas Cyklister på en väg säger lagen att dem ska enkelt sagt vika sig undan fordonstrafik.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F

Fast att vara för miljöovänlighet/miljöförstöring bara för sakens skull tycker jag är ganska korkat.

Dessutom verkade det som han drog på extra precis när han passerade cyklisterna för att släppa ut så mycket skit som möjligt, trotts att de cyklister han passerade inte bildade några klungor eller verkade göra några andra dumheter.
Då är man på liknande nivå som den korkade cyklisten som stod i vägen för lastbilen något inlägg högre upp.

Det är ju lite som när någon ser en motorcyklist göra något dumt, blir arg och vid senare tillfälle straffar någon helt annan motorcyklist som inte hade med saken att göra.

Världen blir inte en bättre plats bara för att man använder någon slags "den som beter sig mest korkat vinner" mentalitet.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Sammanfattningsvis så har ingen av oss elastabrallor (har du TM på den?) tyckt att vi förtjänar mer hänsyn eller att vi skall ha andra rättigheter än någon annan i trafiken. Däremot tycker de flesta av oss att:

- Det är inte smart att cykla i 35-50 Km/h bland fotgängare, hundägare och barnvagnar
- Det kan inte vara alltför svårt att med MC köra om oss, även om vi ligger två i bredd. Är det svårt så utgår jag från att ni aldrig någonsin kör om en bil
- Det är höjden av ironi när man på ett forum som SPORThoj har svårt för att det finns någon annan än MC-åkare som gillar att leka på vägen.

Jag har dock förstått att eftersom jag inte delar den ingrodda konsensusåsikten så ger jag både dålig stämning och har fel. Att inte dela konsensus är tydligen värre än moralpaniken över bombrepor här numer, jag skall därför försöka undvika att förstöra er fina stämning något mer i denna tråd.

Ni kan inte cykla bland långsammare trafikanter eftersom ni inte kan visa hänsyn.
Därför kräver ni att andra skall visa hänsyn när ni cyklar där ni inte får cykla.
Är det så svårt att förstå?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Ni kan inte cykla bland långsammare trafikanter eftersom ni inte kan visa hänsyn.
Därför kräver ni att andra skall visa hänsyn när ni cyklar där ni inte får cykla.
Är det så svårt att förstå?

Den dagen du aldrig kör for fort skall jag hålla mig på cykelbanorna. Det är nämligen hänsynslöst att inte hålla hastighetsbegränsningen... För övrigt undrar jag hur det skall gå för er stackare som inte kan svänga när det inte finns någon gångväg att tillgå?

Vi kan göra detta enkelt: alla argument som kommer mot cyklister använder bilister mot mc-åkare. Kör för fort, i vägen, saknar hänsyn, stöddiga, trot de äger vägen, stör omgivningen, fula kläder o.s.v. Kom med något bytt eller inse det patetiska i när två ganska säregna grupper börjar hacka på varandra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den dagen du aldrig kör for fort skall jag hålla mig på cykelbanorna. Det är nämligen hänsynslöst att inte hålla hastighetsbegränsningen... För övrigt undrar jag hur det skall gå för er stackare som inte kan svänga när det inte finns någon gångväg att tillgå?

Vi kan göra detta enkelt: alla argument som kommer mot cyklister använder bilister mot mc-åkare. Kör för fort, i vägen, saknar hänsyn, stöddiga, trot de äger vägen, stör omgivningen, fula kläder o.s.v. Kom med något bytt eller inse det patetiska i när två ganska säregna grupper börjar hacka på varandra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Gott! Då kan jag börja tävlingsträna med mcn på allmän väg med. Jag menar, det är så besvärligt att köra den på släp till bana ändå, där det ska göras egentligen.
Det är lite så det låter här i tråden, när det körs trampcykel på vägen trots att lagen säger att det inte riktigt är där den ska vara, och den framförs där för att om man träningscyklar så går det för fort för att köra där det ska köras.

Men, jag tycker att i mångt och mycket kan folk få hålla på med vad fan de vill, vart fan de vill, sålänge de inte stör alla andra. Cykla i bredd, lycra mitt i rusningstrafiken var det än verkar vettigast. Jag tror faktiskt till och med att jag föredrar nog faktiskt att ha cyklisterna bland bilarna, än bland fotgängarna, för det är lite väl mycket fotgängare som skadas av knasiga cyklister.

Men att försvara beteendet med att inte visa hänsyn mot andra som är snabbare är för att man själv inte får den platsen av långsammare där man egentligen ska hålla till ringer lite falskt...
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Den dagen du aldrig kör for fort skall jag hålla mig på cykelbanorna. Det är nämligen hänsynslöst att inte hålla hastighetsbegränsningen... För övrigt undrar jag hur det skall gå för er stackare som inte kan svänga när det inte finns någon gångväg att tillgå?

Vi kan göra detta enkelt: alla argument som kommer mot cyklister använder bilister mot mc-åkare. Kör för fort, i vägen, saknar hänsyn, stöddiga, trot de äger vägen, stör omgivningen, fula kläder o.s.v. Kom med något bytt eller inse det patetiska i när två ganska säregna grupper börjar hacka på varandra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Buhu.
Med tanke på att jag endast kör veteranhoj på allmän väg, så är den dagen här.
Det handlar inte om att hacka.
Det handlar om att ni bär er åt som idioter utan att inse det.
 
Last edited:

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Hur lyckas du tolka innehållet i din källhänvisningen att gälla ditt citat nedan? Om jag tolkat dig rätt så menar du att högerregeln, stopp-plikt, väjningsplikt osv. inte gäller mot en cyklist på allmän väg.

Citat av Lillencb
"En cycklist har kanske inget körkort och vet då inte vad som gäller därför har dom väldigt få regler därför är regeln för dom. Lämna företräde för allt och alla, en cycklister kan komma upp i ganska bra farter och om man då ska köra efter våra regler blir det galet."

Herregud, du är underhållande i varjefall det kanske har med dina tabletter att göra :rofl killen som försöker komentera allt som kan vara det minsta negativa för en tramp cyckel:blah snälla kan du inte svara på detta också så jag kan få skratta lite mer:)
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
jag har inte skrivit nåt om gågator. jag svarade att om det finns en Cykelbana så ska cyklisten i lagens mening använda den främst och så långt som går på sträckan. En gågata har sina egna regler för cyklister. Så NEJ cyklister ska inte ta upp gågator i klungor och Ja, finns det cykelbana så ska den användas i första hand.
färdas Cyklister på en väg säger lagen att dem ska enkelt sagt vika sig undan fordonstrafik.

Absolut men tyvärr så kan inte många förstå detta för dom är ute och cycklar :D
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Det var inte allt för länge sen en drog näven i biltaket vid ett möte vid en av timmglashållplatserna, vi stannade bägge 2 och förklaringen jag fick var "du har bättre bromsar än mig"!

På min mountainbike har jag skivbromsar.
Så klart att i absolut bromskraft så har även en mc eller bil med relativt dåliga bromsar mycket mer bromskraft, behövs ju för betydligt tyngre fordon som är avsett för högre hastigheter.

Men i relativ bromskraft är de nästan ruggigt bra, vill man låsa bakhjul är det lätt, vill man slå över framåt är det bara att komma i fart, nypa och inte släppa.
Att få upp den är relativt lätt, bara att jag släppt av med god marginal innan jag slår över.

Det verkar som skivbromsar börjar bli vanligare på cyclocross och räsers också. Så han får väl uppdatera till en modern cykel om han har så kassa bromsar.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Förstår faktiskt inte varför alla verkar så irriterade, jag cyklar racer, mtb, kör landsvägshoj, endurohoj samt bil en del.
Jag upplever faktiskt inga problem med vare sig hestar eller cyklister. Kan väl kännas trist någon gång när man kommer ikapp ett gäng i lycra på den tillika sjysta hojvägen och får pruta i två kurvor, men vad f-n jag är ute och nöjeskör och dom är ute och tränar.


Att cyklister inte kör på cykelbanan om dom kör i grupp har jag full förståelse för, framför all om man ser till att många cykelbanor är designade för max en cyklist (knappt ens möte) 15km/h och ballongdäck.

Kör en runda på gymmet eller börja träna kampsport så ni får ut lite aggressioner.

MC o racercykel är ju till största delen ren hobby, gilla läget och försök samsas. :krama:krama.

PS. Det jag inte gillar är dom förbannade hundägarna......... :D DS.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Du menar hundägarna på cykelbanan?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag kan på rak arm inte komma på ett enda fordon som är lämpligare att framföra än MC om man nu stöter på cyklister. Exakt vad är problemet? Byxorna?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top