Ny på forumet

kentkawa

Guest
hej,har på gamla dagar.
 

Bifogat

  • DSCN1137.JPG
    DSCN1137.JPG
    1.3 MB · Visningar: 66
Last edited:

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Hej Kent och välkommen till forumet.

Jag är en (1) timma från Kungälv, vaskar inte du fram nåt bättre så kör jag ner och spöar upp dig. Såå, vad mer har du i garaget?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hej och välkommen!

Inte för att jag vill stöta bort dig härifrån på stubben - men med din hoj får du inte missa Vulcan Riders!
http://www.vulcanriders-sweden.org/

En mycket välskött och aktiv märkesklubb med bra hemsida och forum därtill.
Mycket egna träffar, och trevlig sammanhållning i andra sammanhang.
Kortegekörningar och sådant som brukar uppskattas bjussar dom på också.

Kanske hand i handske för någon som tagit upp körandet igen...?

Edit:

Har du haft hoj under en period på -80 talet och är född -51 så hör du till dom som lärt sig köra MC på egen hand.
Erfarenhet säger att förare med den bakgrunden mår bra av en uppfräschning av sin tvåhjulskunskaper. Man blir mer avslappad på hojen, mer trygg i sin körning och får ut mer av sin tid bakom styret.

Det håller inte att försöka ducka bakom dimridåer som att man "kör försiktigt" eller det moderna "defensivt".
I dagens trafikmiljö är bilisterna så splittrade och ouppmärksamma att "köra defensivt" snarast blir en belastning för de motorcyklister som försöker hålla sig undan problem på det viset.

Nu vet jag inte hur SMCs kursutbud ser ut längre - 80-talets "avrostningar" är ett sedan länge bordlagt namn, men undrar om inte temat lever kvar i "grundkurs"?

Jag är för dåligt påläst på kurserna, men uppmanar dig åter igen:
Beta av de kurser som finns för att på så sätt kunna suga åt dig av det du missat medans du varit borta från aktiv förflyttning i trafiken.

Kolla www.svmc.se och behöver du vägledning så är det bara att ringa kansliet på måndag.

Do it!
 
Last edited:

kentkawa

Guest
inser att jag inte hör hemma här,hur avreggarjag mig?hjälp.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
inser att jag inte hör hemma här,hur avreggarjag mig?hjälp.

Nej, en 500 Vulcan är kanske inte den vanligaste hojen här inne, men jag hoppas att du inte reagerar på min uppmaning att gå utbildningar.
Just det är nog den minsta gemensamma nämnaren man hittar härinne på SH - viljan att utvecklas och hela tiden bli bättre på det man håller på med.

Det har INTE med ålder att göra - jag själv var veteran redan under första hälften av 80-talet, när motorcykeln boomade och varenda kotte plötsligt skulle börja köra hoj.
...med ett körkort dom fått på köpet när dom tog bilkörkort.

Det var en vansinnig tid, och jag vill inte ha den tillbaka.
Trots färre utövare än nu, låg dödstalen på inemot det dubbla - och en skrämmande hög andel av dessa var oerfarna MC-förare som hade behörighet utan utbildning.

Jag säger inte att alla som idag kör MC på frikort är en fara för sig själva och andra - dagens problematik kretsar kring de som inte har varken behörighet eller utbildning, men som plötsligt upp-ploppande AB-förare med ett trettioårigt glapp i din MC-karriär så placerar du dig själv i riskzonen big time, vare sig du vill det eller ej.

I posten du tog bort så nämnde du en gammal krasch du varit med om.
Använd den som motivation till att gå de förarkurser som alla - ung eller gammal, erfaren eller oerfaren har stor nytta av att gå.

Ses vi inte här inne mer, så hälsar vi när vi möts ute på vägen.
Ha det gött!
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Bra skrivet notrightrider.
Vi vill dig inget illa kentkawa, vi förespråkar bara hur viktigt det är att utveckla sina egenskaper att framföra hojen både när man kör lugnt och när en panik situation uppstår. Är man van och erfaren (har ubildning och tränat mkt) på hur man kan lösa en panik situation eller till o med (det bästa) förebygga den så klarar man sig längre.
En avrostning på SMC (någon av grundkurserna) passar alla oavsätt om man vill bli snabb på gatan eller bara lära sig mer om säkerhets tänk och i allmänhet hur motorcyklar fungerar (och beter sig när man måste tänka snabbt).

Vi syns säkert ute på vägarna Kent, jag hälsar på alla :krama hoppas jag får hälsa på dig med :hej
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top