Livslängden på en Triumph Tiger 955i med 11K mil på vägmätaren?

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Grannen har köpt en Triumph Tiger 955i av årsmodell 2001 som har gått 11.000 mil. Förutsatt att den har servats enl rekommendationer hur lång förväntas livslängden vara på en sådan hoj?

Nu köpte han den sent förra hösten och har bara provkört den i princip så frågan avser inte om han ska köpa den eller inte utan snarare när (inte om) eventuella fel lär dyka upp med bakgrund av de många milen.
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Är den bara välservad så är det väl inga problem? Det som kan förväntas dyka upp är väl att anse som normalt slitage. Förstår inte varför folk är så rädda för många mil på mätaren på hojar.

En bil med det miltalet är knappt inkörd och en buss med det miltalet har knappt lämnat bandet hos tillverkaren.

MC-motorer är liksom inte byggda för att haverera vid 8000 mil som många verkar tro.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Jo, fast bilar och bussar brukar inte varva upp till 12000
Men du tror väl inte på riktigt att en hojtillverkare bygger en motor kapabel till att vara tiotusentals varv, utan att dimensionera den för det?

"Här är vår nya Yamaha R1, varvtalsstoppet kickar in vid 12 000 men motorn pallar bara 8000, tänk på det när ni kör... "

Rödmarkering och varvtalsstopp finns där av en anledning, och den är, ba-dum-tsss, att varva så högt är skadligt för motorn i längden.

Och jag har sett bussar varva över 10 000, när mina kollegor glömde att rengöra intercoolern efter ett turboras. Bussen varvade räknaren ut och sedan nöp den
 

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
Nog håller skiten. Motorrad tror jag det var som körde nya hojar 5.000 mil för ett sedan plocka isär motorn för att inse att skiten har inte ens ett uns av slitage i motorn. Att du gått igenom flertalet slitagedelar som drev och däck är en annan femma.
 

Escape Artist

Medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Gullspång
Hoj
GSX-R 1000 K1, Bandit 1200, CBR 1000F(såld), ZZ-R 600(såld), Jawa 638 m. sidovagn
Min zzr600 har gått 11.500 mil med orginalmotorn.
Gör fortfarande 240km/h (gps) och drar 0,35-0-5 liter milen blandad körning.
inga missljud, inget ventiltickande, drar ingen olja what so ever.
varvstopp vid 14500rpm.

Just saying :fakta
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Dessutom så är 955i-motorn i Tigern i grund samma motor som sitter i Speed Triple och Daytonan av samma årsmodell. I Tigern ligger den på strax över 100 hp och i Daytonan på närmare 150 hp med andra kammar och smått. Så nog lär den vara tillräckligt dimensionerad.

Tiger är dessutom en Offroadmodell så den har knappast gått 11k hårda mil på varvstopp.

Och nog lär den gå bättre på vägen än en VS 800 Intruder. Men det är ju två helt olika typer av hojar så körningen är ju inte direkt jämförbar.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag köpte en ny Tiger 955i 2001 när den kom. Grymt kul hoj, men.......listan på hyss som den hade för sig var lång. Märkliga hyss, allt från plötsligt spikade motorn till att den inte gick ner på tomgång direkt(livsfarligt när man axade och förväntade sig motorbroms). T o m kopplingsvajern gick av.....nästan ny hoj :va

Jag reste ju en hel del, men kändes lite olustigt när den kunde typ börja gå bara på en cylinder på nån längre semestertur i ett annat land.
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Jag köpte en ny Tiger 955i 2001 när den kom. Grymt kul hoj, men.......listan på hyss som den hade för sig var lång. Märkliga hyss, allt från plötsligt spikade motorn till att den inte gick ner på tomgång direkt(livsfarligt när man axade och förväntade sig motorbroms). T o m kopplingsvajern gick av.....nästan ny hoj :va

Jag reste ju en hel del, men kändes lite olustigt när den kunde typ börja gå bara på en cylinder på nån längre semestertur i ett annat land.
Han köpte hojen sent förra hösten och den har stått i varmgarage hela vintern och han började för någon vecka sedan med att tanka i ny soppa men det märkliga är att nu plötsligt går den bara på två cylindrar. Kan iof sig bara vara tändstiften som behöver bytas men det är ju ett märkligt samband om du råkat ut för samma sak... fast i ditt fall gick den endast på en cyl!??
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hade en 955i som också hade nycken att gå på 2 ibland. Var en spridare som kärvare vid korta öppningstider..
 

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
I Motorads 5000 mila test så hamnade 1050 motorn på 3:e plats (kanske minns fel)

Har ägt en importerad Daytona 955 som hade gått ca 2000 mil och jag körde ca 1000 mil.

Köpte efter den en Sprint 1050 som jag körde ca 2000 mil med

Bytte till mig på chans en Street Triple körde ca 800 mil

Har inte på någon av dessa haft nån misständning hackande eller nått annat

Har bytt till mig en Street Triple med ABS som jag har kört 1000 på ett år

Street Triple är bästa hoj jag kört hittills och jag provkör allt jag kommer över

Är ingen märkas fanatiker, byter direkt om jag hittar nått bättre.
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Hittade inte originalartikeln men här är ett utdrag via VFR-forum som kanske ger en bild om livslängden på en modern hoj även om det mest handlar om Honda.
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=152

Själv har jag en Street Triple R -09 som snart har gått 4500 mil (av dem har jag kört nästan 3800 mil) utan några konstigheter. Det enda som kanske inte räknas som en normal slitdel och som jag bytt på den är en kamkedjesträckare, annars har det bara varit normal service.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Grannen har köpt en Triumph Tiger 955i av årsmodell 2001 som har gått 11.000 mil. Förutsatt att den har servats enl rekommendationer hur lång förväntas livslängden vara på en sådan hoj?

Nu köpte han den sent förra hösten och har bara provkört den i princip så frågan avser inte om han ska köpa den eller inte utan snarare när (inte om) eventuella fel lär dyka upp med bakgrund av de många milen.

Jag har en Daytona 955 som gått över 18 000 mil. Gått bana och Autobahn förutom det vanliga användandet.
2001 hade Triumph en dålig leverans med kopplingsvajrar men det är historia och har inget med livslängden på motorn att göra.

Livslängd är svårt att säga men jag fick som svar av Sigge för massor av år sedan på frågan om livslängden på en 60-talstraja...

- Du kan köra skiten ur den på en sommar men sköter du den håller den hur länge som helst!
Det går att misshandla en modern Traja också men den klarar misshandel betydligt bättre än 60-talarna som krävde kärlek och omvårdnad. En 2001 mår bara bra av kärlek och omvårdnad men klarar sig med normal service.

Hur många skulle tveka att köpa en bil som gått 22 000 mil?

Om grannen ger den kärlek och omvårdnad har den många år kvar, med bara service lite färre, men fortfarande många mil. :tummenupp

Men det är vad jag tror och jag har haft fel förr! :D
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top