Video Min Ducati är dum

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Batteritorsk! Även om den startade för 5 minuter sedan, den starten förbrukade det batteriet kunde leverera och om du bara tuffade på tomgång 5 min så hinner den inte ladda.

Skulle jag tro i alla fall
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag skulle börja med att kolla spänningen på batteriet. Spänningen sjunker när man trycker in knappen men för mycket tyder på dåligt batteri. Kan räcka med laddning eller så håller batteriet på att dö.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag vill inte vara så här "negativ" men
https://www.youtube.com/watch?v=lN6LNf2Zot0

Youtubern heter Snowcat och han har haft så mkt problem med sina ducatis. 2st olika (en 2013 som via garanti blev bytt till en 2015 som kronglade massor).

Eftersom du i videon skriver att hojen startade 10minuter efter du försökte så antar jag att batteriet är bra på din hoj, något problem med el/mjukvara kanske?

Du skriver att du har underhålls laddad batteriet under vintern oxå, det är en 2015 års modell. Min suzuki startade utan problem med batteriet inkopplat i kallgarage under vintern, och det batteriet är minst 2år gammalt, så jag skulle nog inte tro på att batteriet i säg är problemet, det ligger någon annanstans inom elsystemet :gnissla

Jag önskar dig dock lycka till, frän hoj ju
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Dåligt batteri orsakat av dålig laddregulator?

Låter som att startmotorn inte orkar dra runt alls.

140587734.xCOtFoLP.567ducatim_ce1946.jpg
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Dåligt batteri orsakat av dålig laddregulator?

Låter som att startmotorn inte orkar dra runt alls.

140587734.xCOtFoLP.567ducatim_ce1946.jpg

tror snowcat fick bytt ladd regulatorn på båda sina "nya" ducatis.
Jag tycker att du R1000 ska gå till din ducati återfösäljar om detta inte upphör o ta dom i kragen o få det här utrett
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Ljudet som hörs är startmotorn som klickar för att batteriet inte orkar dra runt den. Prova starthjälp från ett annat batteri eller bil.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Tack för svar alla :Bugar

Jag provade att ladda den en kort stund och den hoppade igång igen.. Så märkligt. Den har underhålladdats hela vintern, jag har en originalladdare från Ducati också. Nåt som jag alltid reagerade på var att den aldrig slog över till grönt hur många dagar än den satt i. Det var alltid en orange och en grön lampa som lös. Sen kunde man ta ut snabbkontakten från hojen och stoppa in den igen, och helt plötsligt så lös det bara grönt från laddaren (som det ska). Så ja det verkar vara batterirelaterat.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Absolut att batteriet har sagt upp sig/håller på att säga upp sig.
Är det originalbatteri som är monterat, eller kanske "Feltema´s"?
/H
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack för svar alla :Bugar

Jag provade att ladda den en kort stund och den hoppade igång igen.. Så märkligt. Den har underhålladdats hela vintern, jag har en originalladdare från Ducati också. Nåt som jag alltid reagerade på var att den aldrig slog över till grönt hur många dagar än den satt i. Det var alltid en orange och en grön lampa som lös. Sen kunde man ta ut snabbkontakten från hojen och stoppa in den igen, och helt plötsligt så lös det bara grönt från laddaren (som det ska). Så ja det verkar vara batterirelaterat.

Min slutsats är att underhållsladdaren inte har gjort sitt jobb.

jag har en originalladdare från Ducati också

endera är det Ducatis egen
eller
så är det nått de köpt och som säljaren sagt fungerar lika bra som den dom köpte förut....

Det som är lite oroande är att det bara tog 10 minuter att ladda batteriet.
Och så startade hojen. För i ju sämre form batteriet är, dessto mer sulfaterat batteriet är. Dessto fortare går det att ladda batteriet.
För med nomal laddström ca 1 A för MC-laddare så tillförde du på 10 minuter ca 0,16Ah.
Eller ca 1,5% av laddningen i ett 10Ah batteri.
En annan sak är om laddaren laddar med konstant spänning, tex 14,3 Volt
Då går det ju fortare i början....mycket ström i början och sedan allt mindre...
 
Last edited:

Zelnik

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Bland blåbär
Hoj
Dyr -13
Original laddaren litar jag inte ett dugg på.. Efter en vinter med den ansluten genom snabbkopplingen / DDA så pajjade batteriet.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Absolut att batteriet har sagt upp sig/håller på att säga upp sig.
Är det originalbatteri som är monterat, eller kanske "Feltema´s"?
/H

Original, inga problem alls under förra säsongen, har dragit igång den flera ggr och kört några väldigt korta turer i år också.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Jag vill inte vara så här "negativ" men
Youtubern heter Snowcat och han har haft så mkt problem med sina ducatis. 2st olika (en 2013 som via garanti blev bytt till en 2015 som kronglade massor).
Jag önskar dig dock lycka till, frän hoj ju

Han Snowcat fick ju (blev ju tvungen att) till slut skriva på ett kontrakt om att inte nämna Ducati i negativa sammanhang i sina videos. De blev väl rädda då de insåg att han har 500 000 subscribers som de flesta säkert åker hoj själva. Bra jobbat Ducati corp! Så skjuter man sig själv i foten. Efter de han råka ut för så är man ju inte mer positiv till en Ducati i garaget inom en snar framtid...:hej
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top