MC-kläder från Jula

Aklman

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Ort
Lerum
Hoj
BMW R1100GS
Hej,

Jag är helt ny i MC-världen... har inte ens fått körkort än.. ;) Det är på gång...

Har dock börjat kolla på vilket ställ som jag skall börja med, då jag är helt ny så vill jag inte köra med ett dyrt ställ direkt utan börja med ett billigare och se vad jag har behov av senare när jag väl har kört ett tag.

Det står mycket om Biltema i trådarna men inte så mycket om Jula. De har ett en jacka och byxor för en rimlig peng. Är det någon som har någon erfarenhet av dem?

Just nu så verkar det som om de skall sluta med MC-kläder, varselvarianten av jackan har utgått och lagret för de andra är sinande...

http://www.jula.se/catalog/fritid/cykel-och-motor/mc-skydd/jackor/mc-jacka-641050/
http://www.jula.se/catalog/fritid/cykel-och-motor/mc-skydd/byxor/mc-byxa-641054/


/Aklman
 

Terabit

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2008 BMW F800S
Välkommen!

Ställ beror ju helt på vad du är ute efter, men jag skulle kika på Blocket. Det finns mycket oanvänt där för billig peng. Mitt skinnställ är köpt via Blocket och gick för kanske 20% av ursprungspriset, och det var använt en gång...

I övrigt kan jag inte komma med några kommentarer om Julas kläder.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Dom ser ju iaf bättre ut än biltemas. Skyddet är nog snarlikt.
Så himla billiga tycker jag dock inte dom är. Titta runt lite bland handlarnas outlets så hittar du märkesgrejor till samma priser
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Har kört med allvädersjacka samt byxor från Handelsboden, Biltema, Jula osv och där är ingen större skillnad på dessa även om Handelsboden har lite roligare kläder med bättre passform.Inbyggda skydd finns i de flesta fabrikat.
 
Last edited:

Aklman

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2016
Ort
Lerum
Hoj
BMW R1100GS
Skall kolla Handelsboden, den finns ju i Mölndal så det blir ju perfekt. Det var ju OK priser plus större sortiment.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jetteglad på nordkap i min budget gula julajacka. :banana
Och det var ju sista resan den fick vara med, för korta ärmar och det andra med det tredje...
IMAG0206.jpg
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Fejkad bild!

...det regnar inte, och verkar vara bra sikt. Kan INTE vara riktiga Nordkapp. :fakta


Ämnet:
Finns bättre grejer, och dessutom billigare - om man scoutar lite bland fackhandelns fjolårsmodeller.
Dessutom (chans till) professionell rådgivning och bra paketpris dessutom.

Skall Jula sluta med sitt MC-sortiment så finns det en anledning till det.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag skulle hellre välja ett bättre begagnat "riktigt" ställ. Finns gott om dom på Blocket!

Om du är lång så kan du få köpa mitt gamla BMW Rallye-ställ för en femhunka. Det är helt och funkar fint som nybörjarställ, men det har sett bättre dagar.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
min erfarenhet av billiga saker är att i de långa loppet så håller de inte, köpte svinbilliga byxor o dom var rätt sletna efter mindre än ett år, min mc jacka som jag hade vid den tiden var 8 år gammal av märket "silver hawk", köpte den i moppe tiden och den fick hända med in i mc, solblekt (var mörkblå, nu ljus), den håller ihop förutom dragkedjorna på båda fickorna som har gett upp på livet. min "låne jacka" förnärvarande till passagerare.

Kolla blocket efter saker som är använda få gånger, du kan göra riktiga klipp och få bra saker för mindre än biltema/jula pengar
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Skall man köpa budget så köp Biltema för de är överlägset bäst när det gäller garantier och tjafsar inte när man reklamerar då det läcker.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Buy quality, cry once.

Köper du billigt skit så blir utgiften billigt skit PLUS det du ändå kommer att köpa efter att ha insett varför billigt skit just är billigt skit. Dvs det blir dyrare.

På blocket hittar du MASSOR av kvalitetskläder för mycket bra priser. Jag har köpt många bra plagg på Blocket, tex ett BMW Goretexställ (som kostar dryga 13.000 nytt) i fint skick för 1400 spänn.

Och då fick jag med en Dainesejacka, aldrig använd...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag körde Biltema under övningstiden samt någon månad efter.
Funkar väl bra om man inte har några referenser...
Men tittar man lite när man satte sig på hojen var skydden utanför knät isf på knät osv osv.
Riktiga kläder är värt vartenda öre.
Kolla efter outlets eller i blocket.
Jag köpte Lindstrands/Halvarssons och det var några tusen dyrare men sitter SÅÅÅÅÅ mycket bättre!

Välkommen som MC-pilot iaf! :hej
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Om man är nybörjare så kan det vara svårt att veta vad som passar en bäst.
Köp dyrt och inte trivas eller köp billigt och köp bättre med större erfarenhet?
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Vill också stämma in i kören på begagnat. Jag själv köpte mig ett så gott som helt oanvänt helställ för ett par månader för 2500kr som kostar nästan 10000kr nytt. Finns mkt att spara om du kan tänka dig att dela ett par svettdroppar med tidigare ägare. Kolla runt på blocket och köp- och sälj på Facebook
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Sett till vad dom kostar så är dom säkerligen utmärkta. Du får kläder som ger ett grundläggande skydd och som kommer att hålla tid någorlunda torr under åtminstone en kortare tur i regn.

räkna dock med att vattentätheten på billiga ställ inte är i närheten av ett dyrare ställ. MC i regn ställer ordentligt hårda krav på vattentätheten.

Dessutom är det så att dom material som ger bra skydd när man kanar på asfalten kostar en del och dom bästa materialen hittar du därför inte i billigare ställ.
På ställ finns inga testnormer med högt ställda krav som finns för exempelvis hjälmar så därför är det relativt stor skillnad. Ett dåligt ställ nöts det hål på efter bara någon sekund medan ett bättre ställ (även textil) kan klara långt över 10 sekunder.

dock som sagt. Det är för pengarna tillräckligt för att kunna åka bekvämt och någorlunda skyddat.

det bästa är naturligtvis att köpa ett ordentligt ställ från början men om man inte vet riktigt vad man vill ha så är det ju bättre att köpa ett billigare först och sedan när du vet exakt vad du värderar så köper du ett dyrt som du verkligen vill ha.
att köpa ett dyrt där du prioriterat fel som du sedan måstre byta ut kan ju vara ganska kostsamt.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Grejerna på jula duger säkert alldeles ypperligt innan du vet vad du vill köpa.

Alternativ två är att åka på readagar (typ på lelles) och leta lite. Finns scott-kläder för i princip samma pris.

Begagnade skinnställ rör jag inte ens med en tång:gnissla
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag är inne på min 2a gula jacka från Jula.
Den 1a slets ner när jag la mig på asfalten i ca 100km/h efter bromsat omkull i utgången från Ejes i Karlskoga. Men den skyddade mig. Så jag klarade mig även vid 2a vurpan i den jackan.
Efter 1 vurpan när jag kört av och landat i gräs inga märken alls på jackan.

Min 2a gula jacka från Jula fick inga märkbara märken när nått år senare jag gasade omkull i utgången från Bridgestonekurvan på Rudskogen i regn.
Så vad det gäller skydd så duger Julas jackor bra. Så länge du håller hastighetsgränserna.
Är det kallt ute har jag fiberpälsjacka under. Riktigt kallt en tidning under jackan på bröstet.
Ja ryggskyddet har jag tagit ur och ersatt med ett L2 skydd under jackan.

Det som är mest ursatt (med bra stövlar, ryggskydd, hjälm och handskar) tycker jag är knän och armbågar.
Så jag har extra knäskydd under skinnbyxorna. Fastspända direkt mot benet.
 
Last edited:

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
du kan även kolla flying eagle efter billiga ställ/utrustning....

annars tycker jag att personlig säkerhets utrustning är en dum sak att snåla in på
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top