Hyra hus/gård i Sthlm

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Hej, en vän till mig söker nytt boende. Kastar in en länk från hans facebook här. Pm till mig här eller till Lars på Facebook om ni kan tipsa om något.


Jag börjar få panik nu...
Om 7 veckor är jag hemlös, då gården jag bor på ska säljas.
I snart tre år har jag resultatlöst letat boende på nordvästra sidan av Stockholm.
Jag letar ett ställe att hyra lite närmare mitt jobb som lärare på Uplands-Bro gymnasiet i Kungsängen. Idag pendlar jag 13 Mil om dagen...

Lägenhet är inget för mig, så jag söker en villa, stuga eller ett torp att hyra till vettiga pengar. Min lärarlön klarar inte av de fantasipriser man ser på Blocket mm.

Helst lantligt då jag gillar när det är tyst och lugnt runt mig!
Och gärna inte längre än 30km från Kungsängen/Upplands-Bro, men är det ett fint ställe vid vatten, eller med rejält garage så kan jag tänka mig att pendla lite längre.
Jag är garanterat händig, så lite eget arbete för att öka trivseln är inga problem.

Skicka PM om ni har något, eller om ni har vänner som kan tänkas veta var man hittar något trevligt boende.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10209063005443074&id=1556282975
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Han har alltså panik men vill gärna;

Bo närmare sitt jobb (max 30km från jobbet) men undantag kan existera om det finns ett stort garage eller sjöutsikt.
Hyra och inte köpa.
Ingen lägenhet utan villa/stuga.
Helst lantligt.


Han är inte desperat.
Pendlar han 13 mil per dag (han säger förvisso "om dagen") eller enkel resa? Vilken typ av transport?

Jag pendlar minst lika långt som honom per dag och har inga större problem med det.
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Han har alltså panik men vill gärna;

Bo närmare sitt jobb (max 30km från jobbet) men undantag kan existera om det finns ett stort garage eller sjöutsikt.
Hyra och inte köpa.
Ingen lägenhet utan villa/stuga.
Helst lantligt.


Han är inte desperat.
Pendlar han 13 mil per dag (han säger förvisso "om dagen") eller enkel resa? Vilken typ av transport?

Jag pendlar minst lika långt som honom per dag och har inga större problem med det.

Hur mycket hjälper ditt inlägg tycker du? Jag bara vidarebefordrar vad han har skrivit för att hjälpa.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja det låter ju onekligen som han behöver göra lite avkall på sina krav om han har letat i tre år utan att hitta något.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Finns hur mycke som helst å köpa.... Kolla på hemmet.se ....Som andra sagt... Vigda dina vyer... 3 år å inget som passar??
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Var inte så taskiga nu, hjälp till istället :mattias

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Skicka snälla tankar?

Självklart, men har man leta i 3 år å inte hitta någe så är frågan va som gjort att inge passat??
Priset?? En lärare har inte så dåligt betalt, annat me en dagisfröken....
Inget är gratis å ingen idkar välgörenhet i den branschen.... Tillgång å efterfrågan bestämmer pris...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Självklart, men har man leta i 3 år å inte hitta någe så är frågan va som gjort att inge passat??
Priset?? En lärare har inte så dåligt betalt, annat me en dagisfröken....
Inget är gratis å ingen idkar välgörenhet i den branschen.... Tillgång å efterfrågan bestämmer pris...
Visst, men man kan ju förklara på olika sätt. Och nej, normalt sett så täcker inte en lärarlön hyreskostnaden för en villa i Stockholms län. Aldrig hört om någon under 15,000.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Visst, men man kan ju förklara på olika sätt. Och nej, normalt sett så täcker inte en lärarlön hyreskostnaden för en villa i Stockholms län. Aldrig hört om någon under 15,000.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

Annars finns fritidshus som har samma standard å inte är för stora å dyra i hyra...
Visst kan hyran vara dyr, men altenativen till hyra är att köpa då...
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Visst, men man kan ju förklara på olika sätt. Och nej, normalt sett så täcker inte en lärarlön hyreskostnaden för en villa i Stockholms län. Aldrig hört om någon under 15,000.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

Vem skulle hyra ut en villa för 15k/månad i sthlm förorten. Drift, lån kostar ju mera.
Sen är det ett slitage som man måste räkna med.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Kanske dags att sänka kraven eller flytta in på en parkbänk nere vid vattnet i Kungsängen. Flera som är lediga. :hihi
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Ett ypperligt bevis på det faktum att det inte finns en bostadsbrist i Sverige, utan bara brist på centrala hyresreglerade förstahandskontrakt som helst ska nå upp till åtminstone 9 av 10 "krav" man har. Det finns ett överflöd av bostäder bara man sänker sina krav något
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vem skulle hyra ut en villa för 15k/månad i sthlm förorten. Drift, lån kostar ju mera.
Sen är det ett slitage som man måste räkna med.

Nej. Det är kraftig överskattning. Vi har inte i närheten av dom kostnaderna. Driftskostnad på vårt hus som är på 89+80 (Övervåning+suterrängplan) samt ett dubbelgarage har driftskostnad på ca 2000kr/mån varav hushållsel och värme står för ca 1200-1300 / mån utslaget över året.
Lånekostnaden beror ju lite på hur mycket man köpt för men i dagens läge och troligen rätt många år framåt så kostar räntan på 1 lånad miljon ca 15 000 om året före ränteavdrag. Det innebär att om man lånar upp 3 miljoner så har man en räntekostnad på ca 4000 i månaden före ränteavdrag. Sen tillkommer amorteringar men det är inte någon kostnad även om man ju måste ha pengar för att betala dom. Försäkring tillkommer med ca 200 i månaden.

Efter 1 år i huset så kan jag konstatera att totalt så har vi i storleksordningen 11 000 i månatliga räkningar för huset och då står amorteringarna för en del av det samt att ränteavdrag inte är medräknat i det. Det är bara den summa som jag får på räkningarna.

sen tillkommer förvisso en del kostnader för slitage men så farligt mycket pengar är det faktiskt inte frågan om utslaget över längre tid.

Faktum är att vi bor betydligt billigare i huset i Jakobsberg än vi gjorde i lägenhet i Järvastaden trots att vi har över dubbelt så stort.

det stora problemet med att köpa ett hus i Stockholmsområdet är snarare att det är rätt mycket pengar man måste ha som kontantinsats samt att banken sätter en övre gräns för hur mycket du får låna som baseras på din årsinkomst. (Jag tror att man inte får låna mer än 3 års sammanräknad bruttoinkomst.).

Men om man har kravet att man vill bo inom 3 mil från upplands bro så innebär det ju att det finns en del bostäder som ligger inom det området som ligger relativt lågt i pris jämfört med vad man får betala i dom mer centrala delarna. Och då borde man faktiskt kunna hitta något om man inte är för djäkla kräsen med exakt vart det ligger eller hur det ser ut.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag hittade två hus som uthyrdes i Umeå som uppfyllde kraven, av en händelse var båda stora sjurummare, den ena kostade 18000/mån och den andra 20000/mån.

Men säg hälften för ett litet hus, och sen dubblar du det igen för att få stockholmspriser.
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Nej. Det är kraftig överskattning. Vi har inte i närheten av dom kostnaderna. Driftskostnad på vårt hus som är på 89+80 (Övervåning+suterrängplan) samt ett dubbelgarage har driftskostnad på ca 2000kr/mån varav hushållsel och värme står för ca 1200-1300 / mån utslaget över året.

Mja, för varje månad som går så blir tak, dränering, VA och fasad lite äldre och längre fram åker man förstås på en större summa då något av ovanstående måste bytas/renoveras. För genomsnittshuset rör sig det om 2-4 000 enl de uppskattningar jag sett.

Edit: 1000 i månaden är mer rimligt, enl villaägarna. 2000 i månaden enl Nordea


Sedan ska man ju beräkna kapitalkostnaden på husets marknadsvärde, d v s även om man inte har en spänn i lån på tiomiljonersvillan så kostar det pengar, eftersom du har en alternativkostnad.

I övrigt hade du vettiga synpunkter.
 
Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Runt Enköping/Grillby är det nog inte omöjligt att få tag på hus/stuga att hyra, men då snackar vi ju ruggiga 39-59km från Upplands-Bro plus att det då inte är det magiska huvudstads länet längre :gnissla :gnissla :gnissla
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top