Söker hjälm som inte gör att man ser ut som en bäver? Har en Airoh nu.

danneking

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Psyksäter
Hoj
Spyder RSS -15
Jag letar efter en ny hjälm.
Köpte en Airoh Movement för 1 år sen som jag är ganska nöjd med förutom att mina kinder pressas fram så mycket så att jag ser ut som en bäver :)
Jag har ganska liten skalle, 54-55 i omkrets vilket är storlek small (nästan xs) i hjälm men hjälmen jag har är en 57-58 medium så tycker det är konstigt att den blir för liten.
Vet inte om det är hjälmen eller mina kinder det är fel på men jag har aldrig haft en tanke på att jag skulle ha stora kinder tidigare :)
Kanske har jag köpt fel storlek eller så är Airoh hjälmarna lite speciella...
Jag får pressa på mig hjälmen lite (trodde den skulle bli lite större med tiden) och är ganska tight men den sitter bra i övrigt, förutom för kinderna då.

Den här har jag nu.
http://www.xlmoto.se/hjalm-airoh-movement-shot-mattsvart?q=airoh move&s=airoh move

Det jag söker är en hjälm liknande den jag har nu, i ungefär samma prisklass.
Har dålig koll på märken och var ja hittar bra hjälmar.
Har kollat på en massa sidor på nätet men vet inte vad man ska välja. Bor tyvärr inte nära någon butik för att kunna åka och pröva hjälmar heller.

Är det någon här som kan ge lite tips?
 
Last edited:

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
X-Lite 661 hittar du med förra årets design för ca 2000 kr. Lite bullrig om jag ska vara lite kritisk.
Finns på bla Lelles

Ett lite udda alternativ kan vara NZI Vitesse, tystare än ovanstående, kostar också ca 2000.
Hittas på Mc boden.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Hjälm är något man helst provar innan köp även om det går att skicka efter dessa som jag själv också gjort en gång.Men som sagt, vill man ha en bra sittande hjälm så är det ändå bäst med att prova och jämföra olika hjälmar.Annars blir det lätt fel.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Ska en hjälm sitta tight o bra så känns det som att den borde pressa ihop kinderna lite. Sen vet jag ju inte om dina trycks ut genom visiret men kör med spegelvisir så ser man inte att de ligger upptrycka emot insidan :tummenupp
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
som tidigare sagt den ska sitta ordentligt, så gör det inte ont så bör du inte byta till större. och hur fan man ser ut spelar ju ingen roll så länge du inte kör öppen hjälm (vilket ja inte förstår hur man kan åka med ur säkerhetssynpunkt)

ta av dig hjälmen när du ska ragga på cheyerna lr skaffa visir :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det finns också olika tjocklekar på kindkuddarna på de dyrare märkena, så kolla om du kan hitta några lite tunnare kindkuddar till din Airoh?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag misstänker du är rundskalle som jag. Och H____P.
För H____P föreslog en X-Lite vilket jag har själv.
De hjälmar som jag provat och passat mig bra är
X-Lite
Nolan (samma fabrik/företag som X-Lite)
och
V-Can (som finns på Jula)
Min 1a Integralhjälm var en V-Can 190 inköpt på Jula vinterrea 2010 för ca 289kr.
**** hos Sharp är ju bra betyg för 289kr !
http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/v-can-v190
Men prova runt.
De flesta hjälmar som säljs i Europa är utformade för den vanliga långskalliga Europeiska huvudtypen tex Shoei, Arai.
De som säljs i Japan är utformade för rundskallarna, tex Shoei, Arai.
Fabrikerna väljer alltså vad dom säljer efter marknaden !
Så beställer du en Arai eller Shoei från Japan kan du få en annan rundare hjälmform än om du köper den i EU !
 
Last edited:

danneking

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Psyksäter
Hoj
Spyder RSS -15
Hjälm är något man helst provar innan köp även om det går att skicka efter dessa som jag själv också gjort en gång.Men som sagt, vill man ha en bra sittande hjälm så är det ändå bäst med att prova och jämföra olika hjälmar.Annars blir det lätt fel.
Har en butik i stan men dom har mest krosshjälmar. Ska kolla om dom ev kan ta hem nåt så man kan testa där.
Ska en hjälm sitta tight o bra så känns det som att den borde pressa ihop kinderna lite. Sen vet jag ju inte om dina trycks ut genom visiret men kör med spegelvisir så ser man inte att de ligger upptrycka emot insidan :tummenupp

som tidigare sagt den ska sitta ordentligt, så gör det inte ont så bör du inte byta till större. och hur fan man ser ut spelar ju ingen roll så länge du inte kör öppen hjälm (vilket ja inte förstår hur man kan åka med ur säkerhetssynpunkt)

ta av dig hjälmen när du ska ragga på cheyerna lr skaffa visir :)

Största problemet är egentligen inte hur jag ser ut. Tror de mest är jag själv som tycker att ja ser ut som en bäver i hjälmen.
Största problemet är att jag får ett veck framtill i ansiktet som det blir som eksem i. Har aldrig haft problem med sånt tidigare utan de kommer när hjälmen pressat fram mina kinder.
Att hjälmen sitter tight i övrigt har jag inga problem med, gillar hjälmen annars.
Det finns också olika tjocklekar på kindkuddarna på de dyrare märkena, så kolla om du kan hitta några lite tunnare kindkuddar till din Airoh?
Var hittar man andra kindkuddar? Vet inte om min hjälm räknas till dyrare men de är ju ett stort märke i alla fall.
Jag misstänker du är rundskalle som jag. Och H____P.
För H____P föreslog en X-Lite vilket jag har själv.
De hjälmar som jag provat och passat mig bra är
X-Lite
Nolan (samma fabrik/företag som X-Lite)
och
V-Can (som finns på Jula)
Min 1a Integralhjälm var en V-Can 190 inköpt på Jula vinterrea 2010 för ca 289kr.
**** hos Sharp är ju bra betyg för 289kr !
http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/v-can-v190
Men prova runt.
De flesta hjälmar som säljs i Europa är utformade för den vanliga långskalliga Europeiska huvudtypen tex Shoei, Arai.
De som säljs i Japan är utformade för rundskallarna, tex Shoei, Arai.
Fabrikerna väljer alltså vad dom säljer efter marknaden !
Så beställer du en Arai eller Shoei från Japan kan du få en annan rundare hjälmform än om du köper den i EU !
Ja skallen är nog lite mer av den rundare formen, fast det är ju ansiktet som är problemet :)
Tycker ändå att det är konstigt att jag inte ska kunna ha en hjälm som ska vara 4 cm större än min skalle. Är på gränsen till en XS men kan inte ha en M...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Största problemet är att jag får ett veck framtill i ansiktet som det blir som eksem i.
Jag fick en gång diagnosen eksem (i jumskarna) och fick nån eksem salva, inte hjälpte det. Efter några årstod jag inte ut längre, fick en annan läkare. Du har ljumsksvamp. Fick svampmedicin (Pevaryl) och rådet sova naken på nätterna. Och blev kvitt skiten. Men pannan sitter ju lite friare så jag hade testat med (anti-)mjällschampo.
Ingen stor kostnad.
Och sedan blir jag misstänksam mot inredningen i hjälmen ? Nått du är allergisk mot ? Går inredningen att tvätta ? Eller kan du ha en hjälmhuva mellan hjälm och huvud ?
Eller är rynkan nedanför hjälmens framkant, strax över ögonen ?
 

danneking

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Psyksäter
Hoj
Spyder RSS -15
Jag fick en gång diagnosen eksem (i jumskarna) och fick nån eksem salva, inte hjälpte det. Efter några årstod jag inte ut längre, fick en annan läkare. Du har ljumsksvamp. Fick svampmedicin (Pevaryl) och rådet sova naken på nätterna. Och blev kvitt skiten. Men pannan sitter ju lite friare så jag hade testat med (anti-)mjällschampo.
Ingen stor kostnad.
Och sedan blir jag misstänksam mot inredningen i hjälmen ? Nått du är allergisk mot ? Går inredningen att tvätta ? Eller kan du ha en hjälmhuva mellan hjälm och huvud ?
Eller är rynkan nedanför hjälmens framkant, strax över ögonen ?

Där kinden övergår till överläpp får man en "rynka/väck" om man pressar ihop/fram kinderna, där blir jag röd och irriterad ungefär som ett sträck av värmeeksem. De försvinner av sig självt efter ett par dagar om jag inte har hjälmen igen.
Har inga andra hudproblem någonstans på kroppen utan de är bara där efter som hjälmen pressar kinden så att det blir ett väck.
Är inte tjock och har inte heller ett babyface (typ Brolin eller Di Caprio) utan mer ett vanligt ansikte med ganska vanliga kinder :)
 

Smagatusk

Guest
Jag får en bild i skallen av hur TS ser ut med 54 cm i omkrets runt pannan och 58 runt kinderna. Synd man inte kan photoshoppa.
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Finns det någon möjlighet att byta"kindkuddarna" i hjälmen till ett par tunnare?
 

mickeopazo

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2012
Ort
stockholm
Hoj
r1, 2009
Du kan få köpa min Agv Pista GP för 4500kr. Har haft den i 1.5 år men jag har inte använt den så mycket. Jag skulle säga att den är i nästintill nyskick.
Hjälmen kostade mig 12 000kr när jag köpte den. I köpet ingår mörkt & ljust visir :)
 

danneking

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Psyksäter
Hoj
Spyder RSS -15
Ringde XL moto och var även in till en butik (som ifs mest säljer crosshjälmar men som har bra koll) för att höra vad dom hade att säga om Airoh.
Båda säger att Airohs hjälmar brukar klämma mot kinder och ansikte. Dock ska dom sitta väldigt bra över själva skallen (vilket min också gör).
Större storlek gör bara att hjälmen kommer att sitta lösare över hela skallen och de vill man ju inte.
Känns bra att få veta att det inte är just mitt ansikte det är fel på haha :tungan
 
Last edited:

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Du kan få köpa min Agv Pista GP för 4500kr. Har haft den i 1.5 år men jag har inte använt den så mycket. Jag skulle säga att den är i nästintill nyskick.
Hjälmen kostade mig 12 000kr när jag köpte den. I köpet ingår mörkt & ljust visir :)

Håller du den i en månad så köper jag den gärna av dig! :yoparty
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top