Vettig utrustning?

Hattlasse

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2016
Ort
Gävle
Hoj
-13 Kawa z800
Tjenare!
Jag är helt grön både på forumet och på hoj över huvud taget (har inte ens fixat kortet än) och skulle behöva lite hjälp med utrustning.
Har ju förstått att det är skinnställ som gäller ur säkerhetssynpunkt, men hur stor är skillnade till tex kevlar-jeans och skinnjacka?
Va å provade skinnställ på Lelles i helgen, å fy faan säger jag, tog ju mig en kvart att åla mig i skiten å sen gjorde det ont precis överallt ändå... Så nån form av alternativ vore kul.. Om det nu inte är helt idiotiskt?..
Tacksam för svar?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har du kevlarjeans med heltäckande kevlarfoder, samt länkar ihop jackan med byxorna så är det nog hyfsat iaf. Men, det är inte i närheten av ett skinnställ ändå.

Och, om skinnstället gör ont så är det fel storlek/passform. Visst, de är allt annat än bekväma innan man nött in dem, men det är det absolut skönaste man kan ha på sig när man väl sitter på hojen.

Annars finns det gott om allvädersställ du kan titta på med.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Tjenare HattLasse!
Skinnställ gillar jag, de ska sitta tajt. Något som kan vara värt är ett 2delat skinnställ, jag tycker det är mycket lättare o få på sig och det kommer skydda bra! (vissa påstår minst lika bra som många helställ, men hurvida det är låter jag vara osagt, det som är 100% säkert är att de är lättare o dra på sig byxorna, sedan jackan och bara zippa ihop dom med dragkedjan, perfekt o ta av jackan när man stannar o de e varmt ute)
Det ska som sagt sitta så tajt att till den graden det är pågränsen för tajt, det kommer att töja sig sedan, och då kommer det sitta perfekt, mina vanucci byxor gjorde ont i mina höfter när jag köpte dom, idag sitter dom helt perfekt, min lindstrand cougar jacka sitter pytte lite för slappt ibland, jag har "tyvärr" gått ner några få kilo sedan jag köpte den, men om jag har ryggskyddet under så blir det prefekt passform igen. (dock är det inte varje gång jag har de då jag tar hojen till skolan osv, lite opraktiskt).

Men man måste inte ha skinn, men det är bra! du kan kombinera skinjacka med textil/kevlar byxor om dragkedjan passar mellan byxan o jackan (välj endast model där dragkedjan "går hela vägen runt" och inte bara 15-20cm på ryggen).
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Jag hatar skinnställ så är det bara, obekvämt, kallt som fan när det är lite kyrkligt ute typ 9-10 grader så dör man. Jag kör Lindstrands mc brallor och en jacka med ryggskydd mm i, lätt bekvämt, snyggt, och framför allt kan jag ha lång filningar extra tröja under mm om så behövs. Du kommer nog få en del olika svar men det här är det bästa för mig och man kan plocka ur foder och har många lufthål som är bra att ha till sommaren.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Du måste ju inte ha ett raceställ om du ska gå på skinn (vilket jag tycker då det är det säkraste), finns ju fina lite "fluffigare" skinnställ du kan köpa. Åt touringhållet, ett sånt har jag. Håller värmen bra på vintern med sina centimetertjocka innerfoder, till sommaren knäpper man bort det så blir det svalare.

Kevlarjeans kan väl vara smidigt om man bara ska glida runt lite sakta i stan eller så, annars skulle jag inte använda det. Även de slitstarkaste kevlaren skiljer rätt rejält mot skinn i slitstyrka
 
Last edited:

Hattlasse

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2016
Ort
Gävle
Hoj
-13 Kawa z800
Väldigt tacksam för svaren��
Rätt spridda skurar, men låter ganska enigt om att skinnställ vore bäst.
Och det klart, som Ulvhamne skriver, när man väl sitter på hojen är det säkert jätteskönt. Men jag tänker ju att jag ska kliva av hojen å glida runt på, typ nån marknad eller så, å då känns det lite drygt me skinnställ...

Som det såg ut i xedexxs film så kan man ju åka en bra bit på ett jeansarsel me innan det går igenom. Kanske kan kompletteras med nå knäskydd å så me?..

Nån som har nån koll om det finns jeans som man kan dra ihop med en jacka som mkii beskriver?
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Väldigt tacksam för svaren��
Rätt spridda skurar, men låter ganska enigt om att skinnställ vore bäst.
Och det klart, som Ulvhamne skriver, när man väl sitter på hojen är det säkert jätteskönt. Men jag tänker ju att jag ska kliva av hojen å glida runt på, typ nån marknad eller så, å då känns det lite drygt me skinnställ...

Som det såg ut i xedexxs film så kan man ju åka en bra bit på ett jeansarsel me innan det går igenom. Kanske kan kompletteras med nå knäskydd å så me?..

Nån som har nån koll om det finns jeans som man kan dra ihop med en jacka som mkii beskriver?

De ska finnas skärp för byxorna med dragkedja på (har hört om det men inte kollat), de bästa är o köpa ett par som har dragkedja påsytt. Om du köper en "dyrare" jacka så brukar en dragkedja följa med, de gjorde de på min lindstrand cougar. De e bara o sy på själv eller lämna in till skräddare så fixar de biffen.

Knäskydd innuti byxorna finns nog o köpa till / följer med. Jag köpte nydligen ett par lindstrand jeans för o ha i skolan, köpte till knäskydd samt höftskydd (lindstrand eller halvardsson kommer jag inte ihåg, det är ju "samma sak" typ). de känns okej, men dom sitter ju inte super bra på plats kontra skinställets byxor. Men det ser betydligt bättre ut o gå omkring i dom jeansen än i läderbrallorna i skolan (läser läkare så vi är en del på sjukhus, jeansen ser hyffsat normala ut, har gått med knäskydden monterade inuti och har väl inte fått allt för mkt kommentarer om det, vissa andra elever som är där o bankar lite ibland bara för o vara coola, eller så kanske de tycker de e coolt :va vem vet).

Något ja dock ska göra nu i sommar är o sy in underbenen lite, för pösiga för min smak, har helst mc stövlarna på utsidan än o stoppa byxkanten över stövlarna. i övrigt är jag nöjd, bättre sådana med lite skydd än o åka i vanliga jeans tycker jag :tummenupp (obs mina är inte kevlar, vad jag vet, men de finns en massa roliga material på insidan av dom, men antar de är mer för brandskydd? inte säker alls)
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
skinn är såklart mer slitstarkt än kevlar. men skillnaden är nog inte speciellt stor om du inte vurpar och glider långa sträckor. så ska du inte pendla mycket motorväg eller rent allmänt är en fartdåre så säger ja kevlar, det är ju najs att kunna gå på stan i kläderna också.

polaren vurpa för några veckor sedan med sina kevlarbyxor på rullgrus och fick rivmärken på hela röven fast inte en skråma på byxorna :S så verkar ju som att när grus är med i bilden så är kevlar å andra sidan inte värst bra vs skinn.

oavsett vad du väljer så tänk på att inbyggda skydd som sitter i många jackor och byxor är skräp. dels för att det inte är några hårda plastdelar som fördelar trycket lite mer än vad bara det hårda skumgummit gör, men även pga att när du ramlar så är risken stor att jackan och byxorna flyttar sig på kroppen och rygg/knä/armbågsskydd helt plötsligt sitter någon annanstans än där de bör sitta.
jag kör därav alltid med skyddsväst under min kevlar/allväder jacka, har även separata knäskydd.
 

Pilzz

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Z800 Sugomi -16
Tjena!

Skinnställ är jätte bra! Klarar av att glida på som längst utan att det bränner igenom. Pratar du dock om kläder du skall ha på dig i trafiken och inte bara på bana så kan du ha allväderställ / kevlar Jeans om du vill! I trafiken är det så gott som precis lika säkert då du i trafiken inte kommer glida på asfalten i mycket längre än 1 sekund vid en krash :D

Dragin jeans har kevlar som material på sina jeans vilka har fått väldigt stor uppmärksamhet som det bästa inom kategorin Mc jeans. Lindstrands har Hi-Art (samma typ av material som kevlar) som material vilket är av lika kvalité som kevlar. Så skulle rekommendera någon utav de två fabrikaten.

Viktigt att tänka på om du väljer annat fabrikat är att de har förstärkt material ,så som kevlar eller dylikt, på alla utsatta ställen. Vissa billigare fabrikat har inte det....vilket får dem att bli värdelösa ur säkerhetssynpunkt! Viktigt att tänka på är även att byxorna har fickor för knä och höftskydd och att byxorna passar i storlek så att skydden hamnar på rätt ställe....men det gäller ju alla mc kläder :D

Lycka till! :)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Skinnställ rockar!
Efter ett par gånger så kommer du i och ur det snabbt och lätt, en vanesak.
Men den absolut största fördelen med ett skinnställ är att man ser sjukt cool ut, precis som Rossi! :fakta
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Nu ska jag på en gång tillägga att jag enbart kör hoj på Öland på lugna och fina småvägar där det knappt varken finns biltrafik eller andra faror utan största risken att råka ut för en olycka är dessa jävla rådjur och älgar som bara springer ut på vägbanan utan att förvarna. Kör dessutom sällan fortare än 80/90 km/h.

Men i vart fall. Jag har mestadels kört i hjälm, T-shirt, shorts och gympadojjor sommartid när det är varmt. Vår och höst i vanlig skinnjacka och jeans och gympadojjor. Vi behöver inte dra i långbänk hur olämplig denna klädsel är därför jag vet redan farorna.

Nu håller jag i vart fall på att köpa upp mig i klädes- och skyddsväg. Har inhandlat en TWICE-jacka med armbågs- och axelskydd. Den har ficka för ryggskydd men det lutar nog mer mot att jag köper ett Knox Aegis ryggskydd.
Köpte ett par 4BIKERS svarta skinnbyxor häromdagen. Vill minnas att det finns fickor för knä- och höftskydd att köpa till just dessa byxor från HANDELSBODEN.COM.
Svarta skinnhandskar har jag även köpt från TEXSPEED.
Samt svarta stövlar från ALPINESTARS.

Så förutom ryggskyddet är jag faktiskt fullutrustad idag. Jackan... en textiljacka kan man kanske ha lite åsikter om. Skulle ju mycket hellre föredragit en riktig svart skinnjacka. Men nu gäller det också att sätta på mig alla prylarna så det inte blir en sommar till i hjälm, T-shirt, shorts och gympadojjor. :rock
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Ja, som ovan nämnde. Ska du ha kevlarjeans, köp helförstäkta. Såna där billiga som ofta säljs för 995kr osv har bara kevlar på vissa ställen
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
När det gäller kevlarjeans (och jacka) så kan Ruste vara ett alternativ om man inte hittar några färdiga jeans som är snygga och har tillräckligt hög skyddsgrad. Bara att skicka in valfritt plagg till dem och få det kompletterat med kevlar och skyddsfickor.

Ja, jag har tipsat om dem i andra trådar och har jeans från dem. Men det är bra kvalitet på jobbet och superb kundservice så de är värda att tipsa om. :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Brorsan köpte för övrigt en hel utrustning för ett par veckor sedan, han lade 5500 på hela kittet på XLMoto, hjälm, skinnställ, ryggskydd, handskar och stövlar av okej kvalité. Sedan får han uppgradera prylarna allt eftersom.
Sedan köpte han till ett allvädersställ för 1000 spänn därifrån med, men det allväders lär inte skydda speciellt mycket mot att kana asfalt.

De bästa skydden är de du använder varje dag, att ha det absolut bästa rejsstället hängade i garaget gör ingen nytta om du inte använder det när du kör. Man planerar liksom inte när man ska krascha. De två gånger jag daskat i asfalten på allmän väg har jag kört lugnt och sansat, och blivit fälld av osynligt grus eller frost.

Första gången hade jag kevlarjeans och en skyddsjacka av nät med min sporthojströja över. :hihi
Klarade mig bra den gången. Jeansen hade någon plast eller liknande i tyget med, så de var extra slitstarka och det syntes inte ens på dem att jag kraschat med dem. De ligger fortfarande i en garderob i garaget.

En nackdel med kevlar kan väl vara att det är lite svårt att klippa upp för sjukvårdspersonalen när man väl ligger ute i grönsakerna och är trasig. Vet inte om de har verktyg för det nuförtiden.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Köp ett 2 delat skinnställ. När det inte passar så tar du bara på dig byxorna samt en skyddsväst och kevlarhoodie på överkroppen. Vid stadskörning är det inte nötningsskydd man behöver utan skydd mot stötar samt att köra defensivt.
 

Eron

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2015
Ort
boden
Hoj
2015 Yamaha MT-09
Jag provade på en lowsider i ungefär 25-30 km/h med Lindstrands kevlar jeans i somras. Det vart i stort sett inte ett märke på byxorna men ett fint brännmärke/skrapsår på höften.
Kevlar jeans tycker jag funkar bra om man åker kring stan eller allmänt bara puttrar omkring.
Men ska jag åka lite fortare då åker skinbrallorna på.
 

Pilzz

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Z800 Sugomi -16
Jag provade på en lowsider i ungefär 25-30 km/h med Lindstrands kevlar jeans i somras. Det vart i stort sett inte ett märke på byxorna men ett fint brännmärke/skrapsår på höften.
Kevlar jeans tycker jag funkar bra om man åker kring stan eller allmänt bara puttrar omkring.
Men ska jag åka lite fortare då åker skinbrallorna på.

Misstänker då att du köpte ett par byxor som inte hade förstärkt material på alla utsatta delar samt att du inte hade höftskydd? :confused:
 

Hattlasse

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2016
Ort
Gävle
Hoj
-13 Kawa z800
När det gäller kevlarjeans (och jacka) så kan Ruste vara ett alternativ om man inte hittar några färdiga jeans som är snygga och har tillräckligt hög skyddsgrad. Bara att skicka in valfritt plagg till dem och få det kompletterat med kevlar och skyddsfickor.

Ja, jag har tipsat om dem i andra trådar och har jeans från dem. Men det är bra kvalitet på jobbet och superb kundservice så de är värda att tipsa om. :tummenupp

Vad är det där "Ruste"?
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Vad är det där "Ruste"?

Det är ett finskt bolag som syr in kevlar i så gott som valfritt klädesplagg. Inte helt gratis (jag tror att jag gav drygt 2k för kevlar och knä-/höftskydd, exkl. själva jeansen), men å andra sidan så behöver man inte nöja sig med hojklädestillverkarnas utbud utan kan ta det man själv tycker är snyggt och få det uppsäkrat med kevlar och skydd.

https://www.rusteprotection.com/
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top