Lite tystare "öppen hjälm" ?

rikard454

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2015
Ort
Luleå
Hoj
1953, Horex Regina
Hej alla kunniga!
Jag är nybörjare på det här med hojåkande, jag har idag en "öppen" Nolan Jethjälm som jag upplever som väldigt bullrig i farter från ca 80 km/timmen - vindbruset blir riktigt störande tycker jag.

Nu har det inte varit så stort problem då de två maskiner som jag ägt inte uppmuntrar till några högre hastigheter. Nu ska jag dock sälja en av gammelhojjarna (en Horex från 1953) och har köpt en ny "retrohoj" (Kawasaki W800) så nu kan det ju blir fråga om lite landsvägasluffande runt 90 i alla fall.

Jag kommer ihåg från när jag körde med körskolans utrustning att det var väldigt mycket mindre vindbrus i deras "integralhjälmar" men jag skulle vilja ha en hjälm som liknar den jag har idag. Det finns ju öppna/"Jet-hjälmar" med ett nedfällbart visir, hur pass mycket vindbrus blir det i en sådan tycker ni?



Tack på förhand!
/Rikard
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Öronproppar är lösningen. Jag har en arai intergral hjälm och det brusar rätt mycket i den med. Och med öronproppar så blir det tyst.
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Jag har hittills inte hittat någon hjälm som inte kräver öronproppar i farter över 100. Några är bättre, några sämre. Visir hjälper inte jättemycket mot annat än att få flugor i ansiktet, det handlar mer om turbulens som uppstår (dvs strömlinjeform är avgörande).

För att vara väldigt generaliserande, helintegral är bäst, öppningsbara integral är lite sämre, öppna hjälmar är värst, visir hjälper bara lite. Sen finns det förstås variation på fabrikat och typ.

Men alla kräver öronproppar - tyvärr!
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Öronproppar is the way to go :) Var rädd om hörseln!