Falkenberg 20/4

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Klubben och Svemo måste hitta en vettig lösning på problemet. Att ta bort nummerplåten och tejpa strålkastaren känns OK. Najning på en gathoj känns ganska onödig under enklare träning.
Man kan även dra nytta av att alla hojar kör på samma försäkringsvillkor genom att kunna blanda " gathojar" och licens hojar helt efter pilotens kompetens och motorprestanda. Med tre fartgrupper medel, snabbare, snabb( race) kan man t.ex. placera nybörjarjuniorer på a2 hojar i medel. När kompetensen ökar går man upp i snabb grupp. Race grupp är inte aktuell för dessa unga piloter enligt min åsikt. Det gamla sättet att placera en 12 årig nybörjare i race grupp blir tyvärr farligt och otrevligt för både junioren och " elitföraren" på 1000 cc.
Kanon i så fall, jämna grupper är BRA.
 
Last edited:

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Var nere och kikade lite igår och blev minst sagt lite fundersam över att många tejpat över strålkastare och blinkers och tagit bort nummerskyltar... men då är det alltså nya regler för gatåkare som gäller?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Var nere och kikade lite igår och blev minst sagt lite fundersam över att många tejpat över strålkastare och blinkers och tagit bort nummerskyltar... men då är det alltså nya regler för gatåkare som gäller?

På vägen hem blev jag omkörd av killen som körde SP1:an, han hade glömt att ta bort tejpen som satt över både framlampan samt bakljusen, det gäller att tänka sig för innan man lämnar banan i fortsättningen:gnissla
 

Jimmy

Guest
Så om jag förstått det hela rätt kör nu alla på licens? Dvs begreppet gatgrupp kan man bortse från, men det rådde oklarheter huruvida en gatlegal hoj måste vara racepreppad då föraren kör på licens och inte körkort? Sedan kan licensen vara av prova-på karaktär eller helårs.
Vad är detta för jävla påhitt??? Mer pengar till SVEMO?
Lite nyfiken, av alla de som kör på licens, tränar och tävlar, hur många började sin karriär med en gathoj på en bandag? Kontentan är given...
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Känns som att man försöker göra det krångligare att köra gatgrupp i syfte att få fler att skaffa licens. Men som Jimmy antyder kan det istället på sikt ha precis motsatt effekt...
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Så om jag förstått det hela rätt kör nu alla på licens? Dvs begreppet gatgrupp kan man bortse från, men det rådde oklarheter huruvida en gatlegal hoj måste vara racepreppad då föraren kör på licens och inte körkort? Sedan kan licensen vara av prova-på karaktär eller helårs.
Vad är detta för jävla påhitt??? Mer pengar till SVEMO?
Lite nyfiken, av alla de som kör på licens, tränar och tävlar, hur många började sin karriär med en gathoj på en bandag? Kontentan är given...

Vet inte vad klubben/svemo tänker? Väntar på svar från klubben ang kravet på att gathojarna skall vara najade! Jag drar slutsatsen att jag får köra i licensgruppen med min gathoj om jag vill med tanke på att dom kräver att min gathoj skall vara najad samt att jag måste lösa en sk engångslicens varje gång jag avser att delta på deras bandagar:va nån annan slutsats kommer jag inte fram till, frågan är bara hur många gatförare aom är villiga att antingen skaffa en extra omgång av allt som måste borras i för najtråden eller borra i sina befintliga bultar, oljeplugg mm mm, jag skiter ivf i det, tänker i göra något av det så frågan är om inte bandagarna på falken är på upphällningen kvar blir endast träning för licensarna, är det så klubben vill ha det är det ju inga problem, bara att säga det rakt ut.

Du måste trots engånslicensen ha ett godkänt körkort med dig som skall visas upp vid inskrivning samt att din gathoj skall vara besiktigad, godkänd, försäkrad och påställd så vad tanken med licensen är vet jag inte:va
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tror inte Svemo och klubben har tänkt klart än. Vi håller på att diskutera frågan internt. Problemet är att motortävlingsförsäkring och trafikförsäkringen inte kan gälla samtidigt, om jag har fattat det rätt. Trafikförsäkringen gäller endast med säkerhet på smc kurser genom avtal med fb. På bandagar är det mer tveksamt. Många seriösa privata bandagsarr har försäkrat sina deltagare genom t.ex. SMA. Svemo har nu valt att erbjuda en prova på licens till sina klubbar. Tyvärr är inte regelverket klart än. Det medförde att det blev lite rörigt igår.

Jag hoppas att regelverket blir klart snart.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag tror inte Svemo och klubben har tänkt klart än. Vi håller på att diskutera frågan internt. Problemet är att motortävlingsförsäkring och trafikförsäkringen inte kan gälla samtidigt, om jag har fattat det rätt. Trafikförsäkringen gäller endast med säkerhet på smc kurser genom avtal med fb. På bandagar är det mer tveksamt. Många seriösa privata bandagsarr har försäkrat sina deltagare genom t.ex. SMA. Svemo har nu valt att erbjuda en prova på licens till sina klubbar. Tyvärr är inte regelverket klart än. Det medförde att det blev lite rörigt igår.

Jag hoppas att regelverket blir klart snart.

Jag utgår från att när du säger att ni diskuterar det internt att det är klubben (fmk) du pratar om!? licensen kan jag köpa om det ger mig som deltagare ett personligt skydd vid en ev olycka på banan men att gå så långt som att ens diskutera najning av gathojar, jag tejpar gladeligen igen min fram och baklampa, tejpar gärna för mina blinkers och jag tar gärna av min regskylt men naja, kom igen nu liksom:va
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det låter ju nästan som man skulle få köra banhoj i gatgrupp också, om det nu ska vara najat, utan lampor, skylt osv...? Motivet för min egen del skulle vara att slippa betala för "riktig" licens då jag bara planerar att köra ett par träningar i år. Eller måste det fortfarande vara reggad gathoj, men med alla gat-attribut osynliga?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Det låter ju nästan som man skulle få köra banhoj i gatgrupp också, om det nu ska vara najat, utan lampor, skylt osv...? Motivet för min egen del skulle vara att slippa betala för "riktig" licens då jag bara planerar att köra ett par träningar i år. Eller måste det fortfarande vara reggad gathoj, men med alla gat-attribut osynliga?

Dett verkar gälla i dagsläget men då diskutioner pågår om vad det är som ska gälla kan det komma att ändras, najning av gathojar verkar vara en av punkterna. Jag har nu fått svar från falkenbergs mk och det är svemo som vill att vi gatförare skall naja våra hojar, kommer inte att hända för mig ivf! Fan, jag som köpte på mig en gammelgixxer i syfte att enbart köra bana om lusten faller på, hade egentligen inte tänkt att ha en hoj detta året men det kliar i fingrarna så det är svårt att låta bli, bara att sälja den om inte svemo drar upp sina skallar ur sanden och kommer in i matchen:brynad



http://www.falkenbergsmk.se/FalkenbergsMotorbana/TESTKORNINGSSCHEMA2016/
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det pågår ett arbete inom klubben med frågan. Problemet är att Svemo inte har kommit med klara riktlinjer i frågan. Inom Svemo pågår även en större organisationsutveckling tillsätt av svemo's ordförande som utförs av personer från SISU ( idrottsutbildarna).

Det som behövs är tydliga riktlinjer för klubbarna hur man skall hantera motionsidrotten.. Motionsidrotten är tydligt definierad som viktig i riksidottsförbundets stadgar. Det andra är den elitinriktade tävlingsidrotten.

Dom alternativ som vi har sett i Sydsverige är att klubbar i stort sett har avvecklat sin egen träningsverksamhet. Verksamheten har istället flyttat över till privata eller utländska företag. Den verksamheten ser vi på Knutstorp, Anderstorp, Kinnekulle och Gotland ring. I dagsläget gäller inte en Svemolicens försäkringsmässigt på dessa arrangemang. Dom förändringarna påverkar både gathojar och " licens förare" kraftigt. Licensförarana får svårigheter att bedriva sin egen träning nära hemorten( om dom vill köra på Svemo försäkrade arrangemang. Följden är att dom deltar på osanktionerade arrangemang för att få sin träning.


Dagens situation är i längden ohållbar oavsett vilken åsikt man har i frågan. Det måste till tydliga och moderna riktlinjer från Svemo i dessa frågor. Dagens situation innehåller både otidsenliga regler och skapar många gråzoner. Det skapar stor osäkerhet i klubbarna.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Det pågår ett arbete inom klubben med frågan. Problemet är att Svemo inte har kommit med klara riktlinjer i frågan. Inom Svemo pågår även en större organisationsutveckling tillsätt av svemo's ordförande som utförs av personer från SISU ( idrottsutbildarna).

Det som behövs är tydliga riktlinjer för klubbarna hur man skall hantera motionsidrotten.. Motionsidrotten är tydligt definierad som viktig i riksidottsförbundets stadgar. Det andra är den elitinriktade tävlingsidrotten.

Dom alternativ som vi har sett i Sydsverige är att klubbar i stort sett har avvecklat sin egen träningsverksamhet. Verksamheten har istället flyttat över till privata eller utländska företag. Den verksamheten ser vi på Knutstorp, Anderstorp, Kinnekulle och Gotland ring. I dagsläget gäller inte en Svemolicens försäkringsmässigt på dessa arrangemang. Dom förändringarna påverkar både gathojar och " licens förare" kraftigt. Licensförarana får svårigheter att bedriva sin egen träning nära hemorten( om dom vill köra på Svemo försäkrade arrangemang. Följden är att dom deltar på osanktionerade arrangemang för att få sin träning.


Dagens situation är i längden ohållbar oavsett vilken åsikt man har i frågan. Det måste till tydliga och moderna riktlinjer från Svemo i dessa frågor. Dagens situation innehåller både otidsenliga regler och skapar många gråzoner. Det skapar stor osäkerhet i klubbarna.


Men nu pratar vi om gathojar! Svemo skall endast kludda i det som berör själva tävling och träningsdelen dvs licensarna, svemo kan omöjligen lägga sig i gatdelen, det är liksom utanför deras arbetsområde och skall inte kopplas till ett förbund i min värld. Att svemo är ett kapitel för sig är ingen nyhet, svärfar har haft med svemo att göra åtskilliga ggr men då inom crossektionen, har hört sådana historier att jag är förvånad över att mina öron sitter kvar. på vilket sätt har svemo rätt att lägga sig i gathojsdelen? Jag vet att fmk är en svemoklubb men jag som gatförare har inget med svemo att göra även om fmk arrangerar bandagar för gathojar. Synd att ni ska in och kludda i nått som fungerar och har fungerat i årtioenden och vad svemoanslutna klubbar i allmänhet tycker om er låter jag ha osagt även om jag har en rätt tydlig bild vad dem tycker:dummer
 

Jimmy

Guest
Som gatåkare har jag svårt att se hur svårt det skulle vara. Gathojar åker på trafikförsäkring för att skydda ngn jag kör på, samt olycksfallsförsäkring som jag själv ordnar för skador på mig själv. Jag är väl medveten om de risker som finns vid arrangemanget och står för kostnaderna vid en klotning. Eller så finns det ett bolag som erbjuder en försäkring som täcker även dessa, upp till mig att teckna och betala om jag vill. Jmf halv/hel-förs.
Att försäkringsbolagen inte vill att trafikförsäkring ska gälla vid körning på bana är märkligt då jag gissar att det är rätt ovanligt med andra/tredjeparts olyckor vid körning på bana jämförelsevis körning på allmän väg?

Licensarna torde ha ett skydd motsvarande hockeyspelare, fallskärmshoppare mfl gällande olycksfall samt skada på annan?

Vad har jag missat?

Jag har gatkört på Falken sen -98 så det vore trist att lägga ner nu men som det verkar här och nu kommer jag inte åka på nästa körning vilket var planerat.
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Medveten om att det kanske är risk för sura miner.. men jag skriver min reflektion ändå då jag tycker detta är intressant.

Läste tråden och kan lätt se att det som folk är mest "irriterade" över är att man får naja gathojen. Jag håller med om att detta är kanske lite overkill för dem som endast tänkt köra enstaka träningar och är kanske nojiga över sina fina gathojar. För det är ju inte riktigt "normalt" att naja en gathoj.

MEN hur svårt är det egentligen att naja en hoj? Göra hål i bromsoksbultarna, oljelocket och där man tappar ur oljan i botten av motorn, oljefilter.. sen naja med najtråd. That's it. Sen om man vill spela in med sin actionkamera ska detta också najas.. att få den i huvet i 200 blås är nog allt annat än skönt! :död Lika skönt att trilla p.g.a oljeläckage. Det kan förvisso ändå hända, men risken är klart mindre.

Jag personligen ser detta som en säkerhetsåtgärd. Men som sagt.. förstår frustrationen för om man inte är insatt i dessa saker..då har man inte lika lätt att inse detta heller. Jag kommer själv ihåg när jag körde enstaka bandagar med en gathoj för några år sedan. Då skulle det plockas av grejer och tejpas för lysen.

Men nån skillnad mellan licenserade förare och gatgruppen måste det ändå finnas. Och det finns det nog också.. eller?

Ska bli spännande o följa detta!

Ville bara belysa andra sidan också.. Hoppas nu på att det inte blir några sura miner!

För övrigt är Falkenberg en riktigt rolig bana! :tummenupp :yoparty
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Medveten om att det kanske är risk för sura miner.. men jag skriver min reflektion ändå då jag tycker detta är intressant.

Läste tråden och kan lätt se att det som folk är mest "irriterade" över är att man får naja gathojen. Jag håller med om att detta är kanske lite overkill för dem som endast tänkt köra enstaka träningar och är kanske nojiga över sina fina gathojar. För det är ju inte riktigt "normalt" att naja en gathoj.

MEN hur svårt är det egentligen att naja en hoj? Göra hål i bromsoksbultarna, oljelocket och där man tappar ur oljan i botten av motorn, oljefilter.. sen naja med najtråd. That's it. Sen om man vill spela in med sin actionkamera ska detta också najas.. att få den i huvet i 200 blås är nog allt annat än skönt! :död Lika skönt att trilla p.g.a oljeläckage. Det kan förvisso ändå hända, men risken är klart mindre.

Jag personligen ser detta som en säkerhetsåtgärd. Men som sagt.. förstår frustrationen för om man inte är insatt i dessa saker..då har man inte lika lätt att inse detta heller. Jag kommer själv ihåg när jag körde enstaka bandagar med en gathoj. Då skulle det plockas av grejer och tejpas för lysen.

Men nån skillnad mellan licenserade förare och gatgruppen måste det ändå finnas. Och det finns det nog också.. eller?

Ska bli spännande o följa detta!

Ville bara belysa andra sidan också.. Hoppas nu på att det inte blir några sura miner!

För övrigt är Falkenberg en riktigt rolig bana! :tummenupp :yoparty

På falken är det sen en tid tillbaka icke tillåtet med actionkamera monterad på hojen om jag har förstått det rätt. Ang najning så visst, det är säkert ingen big deal men jag personligen tror att ytterst få skulle för sig att börja borra hål i sina bultar, oljeplugg mm mm plus att alla kanske inte har verktygen att göra det, jag tycker som du att det är lite overkill att kräva det av oss gatförare. Hade jag kunnat köpa färdigborrade bultar, pluggar etc för en rimlig slant hade det kunnat vara ett alternativ men jag har inte sett att ngn handlare tillhandahåller detta.
 

Jimmy

Guest
MEN hur svårt är det egentligen att naja en hoj? Göra hål i bromsoksbultarna, oljelocket och där man tappar ur oljan i botten av motorn, oljefilter.. sen naja med najtråd. That's it. Sen om man vill spela in med sin actionkamera ska detta också najas.. att få den i huvet i 200 blås är nog allt annat än skönt! :död Lika skönt att trilla p.g.a oljeläckage. Det kan förvisso ändå hända, men risken är klart mindre

Men nån skillnad mellan licenserade förare och gatgruppen måste det ändå finnas. Och det finns det nog också.. eller?

Nej, särkilt svårt är det inte men onödigt. Hur ofta trillar dessa prylar av på gathojar? Säkerhet, absolut, men då Falken har (haft?) rykte om sig att vara vilda västernkörningar i gatgrupperna finns nog lite att fixa där först!

Varför kan kylet vara oförändrat? Sidstöd? Krav på uppsamling i bottenkåpan? Kanske fler saker som behövs fixas för att en gathoj ska bli en banhoj, vad vet jag?

Nåväl, FMKs bana, deras regler. Jag kör troligen inte med detta koncept. Fler som resonerar så innebär att subventionen för lic förare bantas även om körtiden utökas. För helt gratis är det väl inte att anordna 3h körning eller?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Nej, särkilt svårt är det inte men onödigt. Hur ofta trillar dessa prylar av på gathojar? Säkerhet, absolut, men då Falken har (haft?) rykte om sig att vara vilda västernkörningar i gatgrupperna finns nog lite att fixa där först!

Varför kan kylet vara oförändrat? Sidstöd? Krav på uppsamling i bottenkåpan? Kanske fler saker som behövs fixas för att en gathoj ska bli en banhoj, vad vet jag?

Nåväl, FMKs bana, deras regler. Jag kör troligen inte med detta koncept. Fler som resonerar så innebär att subventionen för lic förare bantas även om körtiden utökas. För helt gratis är det väl inte att anordna 3h körning eller?

Tankfoam i gathojarna om vi nu ändå håller på att dutta i skiten:crash
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top