Tattartermos; Någon som har erfarenhet av att importera en sådan?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har börjat kolla på husvagn då familjen tyckte det var kul och det är en smidig semestersysselsättning med småbarn och vi behöver ändå ha en gäststuga vid sommarstugan.
Men nu när jag har börjat kolla runt så inser jag att det kostar mindre att bygga en extra sommarstuga än att köpa en stor husvagn av nyare modell :(

Men jag har ju hört talas om att det går utmärkt att importera dessa, antagligen från Tysklandet då.
Hur mycket kan man spara på detta och vart bör man vända sig? Privatmarknaden eller säljare?
Vilka märken bör man passa sig för och vilka ska man satsa på?
Kabe känns ju ganska överreklamerat om man ser till vad man får, dock har de en modell som jag vill ha och det är deras Hacienda som är bland de större i klassen men alldeles för mycket pengar för en husvagn känns det som, speciellt när jag inte vet hur mycket de tappar i värde per år.

Krav är minst 7 meter, AC, barnkammare och fullstor kyl. Diskmaskin vet jag inte hur det fungerar rent praktiskt i husvagn men det känns som att jag vill göra annat än att diska på semestern.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Har du kikat på s.k. villavagnar? Stora åbäken, men med bra plats och går ju att piffa upp invändigt.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Har du kikat på s.k. villavagnar? Stora åbäken, men med bra plats och går ju att piffa upp invändigt.

Förvisso, men jag är mest ute efter mobiliteten och inte den extra ytan som en villavagn ger. Vi vill kunna åka på husvagnssemester med ungarna och att dra runt på en villavagn i 30km/h känns inte så lockande :D
Att husvagnen får agera gäststuga när vi bor i sommarstugan ser jag mer som en bonus bara.
 

Tommi

Medlem
Gick med
11 Apr 2015
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda vfr 2015
Skulle nog akta mig för tyskimport då det kan vara mindre isolering i deras vagnar då det är lite olika klimat vi har
 

Bjarras

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha Warrior
Skall man vintercampa så bör vagnen vara byggd för det och ha ett bra värmesystem (Aldepanna), ej Truma. Kabe och Polar (båda svensktillverkade) är bra men så satans dyra.

Det finns några tyska märken som är vanliga annars, som t.ex. Knaus, Hobby, Tabbert med mera som i mitt tycke ger betydligt mycket mer vagn för pengarna.

Jag köpte själv en Hobby 650 Kmfe barnkammarvagn årsm. 2014 i vintras vilket storleksmässigt är ungefär vad du letar efter. I de olika Hobbygrupper jag följer, finns många på Facebook, så är det vanligt att folk köper direkt från fabriken och man sparar i runda slänga 100k på att hämta den själv i Tyskland. En ny sån vagn kostar ca 320k i Sverige, och runt 220-250 där nere. Dock så kan du inte vända dig till Hobby Sverige om du skulle få problem, man får sköta sina garantiärenden direkt mot fabriken istället. Hos Hobby kan du även välja "Nordic Edition" vilket innebär att den är isolerad för vintercamping. Tror det funkar alldeles utmärkt.

Testa och kolla på blocket på vagnar för säg 250k. Först kollar du hurpass ny Kabe eller Polar du får och hur den ser ut, sen jämför du med t.ex. Hobby. Sjuk skillnad. I mitt fall fick jag en 10 år nyare vagn för samma pengar och eftersom jag bara ska vara ute vår/sommar/höst så spelar isolering eller värmesystem inte så stor roll.

//B
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vagnar från kontinenten håller minst lika bra kvalitet, tex Adria. Skillnaden är främst att de drar mer el om man har dem uppställda som skidåkningsstuga i norra Finland...

Har kompisar med både Kabe, Polar och Adria och de med Adria har haft minst fel och är nöjdast - inte minst pga det behagligare priset.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag vet inte med 100% säkerhet, men tror att gasolinstallationerna skiljer sig nere på kontinenten.

Jag har en bekant som importerade en husbil och han hade ett h-vete med att få den godkänd i sverige.

Jag har för mig att dom kör med annat tryck, och därför måste brännare i värmepanna och kylskåp byggas om till svensk standard. (han köpte i Polen)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag vet inte med 100% säkerhet, men tror att gasolinstallationerna skiljer sig nere på kontinenten.

Jag har en bekant som importerade en husbil och han hade ett h-vete med att få den godkänd i sverige.

Jag har för mig att dom kör med annat tryck, och därför måste brännare i värmepanna och kylskåp byggas om till svensk standard. (han köpte i Polen)

Sverige kör normalt sett med 30 mBars regulatorer och då skall spis, kyl och annag som går på gasol vara anpassat för det trycket.
Vissa andra länder kör med 50 mBar tror jag.
Tar man en vagn från ett sådant land så får man inte använda originalregulatorn eftersom det skall vara 30 mBar i Sverige och om man byter regulatorn så får man en djävligt klen spis och kyl eftersom det bara blir drygt hälften av gastrycket. Dvs glöm att lite snabbt koka upp vatten för makaronerna.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag kommer ju alltid ha tillgång till el där vi kommer vara så enda gången det kan vara bra med Gasol är ju när man kör och vill ha kyla på men även 12V bör ju funka?
Förra sommaren åkte vi iväg med full gasoltub och kom hem med full...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag kommer ju alltid ha tillgång till el där vi kommer vara så enda gången det kan vara bra med Gasol är ju när man kör och vill ha kyla på men även 12V bör ju funka?
Förra sommaren åkte vi iväg med full gasoltub och kom hem med full...

Tyskarna kör iaf med 30mbar precis som vi, men där finns iaf på husbilar krav på tillagningsmöjligheter för att kunna besiktigas. Ett släp borde ju rimligtvis kunna vara inrett med vad som, men kan vara värt att kolla upp.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sverige kör normalt sett med 30 mBars regulatorer och då skall spis, kyl och annag som går på gasol vara anpassat för det trycket.
Vissa andra länder kör med 50 mBar tror jag.
Tar man en vagn från ett sådant land så får man inte använda originalregulatorn eftersom det skall vara 30 mBar i Sverige och om man byter regulatorn så får man en djävligt klen spis och kyl eftersom det bara blir drygt hälften av gastrycket. Dvs glöm att lite snabbt koka upp vatten för makaronerna.

Precis så var det, han fick byta munstycken i pannan och kylen, spisen tror jag han sket i att göra något åt.

För när han hade bytt regulatorn så tjuvdog pilotlågan på pannan och kylen hela tiden...

Han som importerade den var polack själv och han pratade hela tiden om någon kurva när han skruvade i skiten... (kurwa kanske det stavas)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag kommer ju alltid ha tillgång till el där vi kommer vara så enda gången det kan vara bra med Gasol är ju när man kör och vill ha kyla på men även 12V bör ju funka?
Förra sommaren åkte vi iväg med full gasoltub och kom hem med full...

Jag tror att det är så att för att få den godkänd på besiktningen så måste gasolsystemet kontrolleras och då kommer man inte undan utan att byta regulatorn åtminstone.
Dvs finns gasolsystem så måste det vara läckagetestat och ha godkända komponenter.

Jag tror inte att du behöver byta munstycken i värmaren för gasolvärmen i vagnen, spisen och kylen men å andra sidan så kommer du inte att kunna använda dom om du bara byter regulatorn.

Men vet du med dig att du inte kommer att anväda gasolen så är det ju skit samma. dock kommer det ju att bli svårare den dag du eventuellt vill sälja den om den har ett gasolsystem som inte fungerar.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
http://www.fogas.se/ kan ni kolla på om ni har gasproblem - dom är överhuvudtaget överkompetenta i sådant här

Dom kan t.o.m fixa adaptrar så ni kan sätta en toppmonterad 11grams liten brännare på en 350kg propantub i herrsrorlek , skruvratten på tuben väger mer än brännaren:D
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Frågan är snarare vad har du för budget?
Vad får du dra. En Kabe 880 ligger på minst 2500kg och det har det flesta personbilar problem med.

Som husvagnsåkare dom senaste 15åren så kan jag en del.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Frågan är snarare vad har du för budget?
Vad får du dra. En Kabe 880 ligger på minst 2500kg och det har det flesta personbilar problem med.

Som husvagnsåkare dom senaste 15åren så kan jag en del.

Smutt, då kan jag rådfråga dig vid inköp då :)

Budgeten är varierande. Tanken är att köpa den till företaget då jag kommer behöva använda den där några gånger per år. Övrig tid kommer den användas privat.
Jag är inte helt säker på reglerna där än men inväntar svar från skatteverket, klarar jag mig på att betala förmånsvärde på den endast de veckor jag nyttjar den privat så köper jag den så och då är inte budgeten lika intressant längre men max 300k skulle jag tro.
Privatköp så vill jag inte lägga mer än kanske max 150k.

Dragbil är ett problem förvisso, just nu har jag en slö Skoda Superb som inte får dra mycket alls. BE-kort kommer finnas och jag planerar att byta firmabil snart och då blir det antagligen en pickup så att jag klarar av att dra 3500kg. Annars blir det en Kia Sorento eller liknande om de får dra tillräckligt mycket.
 

LCF

Medlem
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Lapplands Sydport
Hoj
2018 Yamaha Tracer 900 GT 2003 Yamaha BT1100 Bulldog
Tänk även på reservdelsbiten. Har hört exempel då vagnen inte var äldre än fem år och delar har utgått och ingen ersättning finns. Detta gäller främst dom utlänska tillverkarna.

Ska du titta på en begagnad vagn så är en fuktmätare ett måste och det gäller alla märken.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det är väl först och främst bromsar och dylikt som man kan behöva reservdelar till och det går ju alltid att fixa fram. Inne i vagnen spelar antagligen mindre roll då det mesta går att fixa själv med andra prylar och på en fem år gammal vagn ska man inte behöva byta speciellt mycket tycker jag?

Fuktmätare var ett bra tips :tummenupp
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Kapar tråden lite när ändå husvagnar är på tapeten;

Jag har köpt en gammal Adria som skall renoveras och mestadels användas som gäststuga.
Bedömer att jag sällan eller aldrig kommer ha behov av gasolsystemet och planerar riva ur detta helt.
Dock har jag hört att en vagn som haft gasolsystem som ny måste ha det för att bli godkänd vid besiktning.

Nån som vet om detta stämmer?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top