BMW F 650 GS Dakar - Omgygge

edvinsimonsson

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2016
Ort
Kalmar
Hoj
Bmw F 650 GS Dakar
Hej! Ny i forumet samt mc världen!

Har lurat till mig farsgubbens bmw som rubriken lyder, tycker inte den är allt för sexig men stabil och välskött så vill ej byta bort den! Har tankar på att bygga om han till något mer liknande motard, Scrambler stuk.. , Jag har donat endel med bilar och mopeder, men är långt ifrån ett proffs så tänker göra de som gör mest skillnad som kräver minst kunskap!

Tankarna går till att byta främre däck och fälg till 18" istället för 21". Är detta en dum idé, fördelar/nackdelar!
Samt strippa ner den så mycket det går, göra fronten mer clean, miniblinkers, Yamaha yz lykta samt annan skärm fram! (Vet någon en sida jag kan hitta detta ifrån? Kikat lite utan större framgång!)
Kanske höja baken en liten bit om jag tycker de behövs efter däckbytet!
Slip on kommer även komma på, tips på prisvärd slip on som ger lite roligare muller?

Hittat en bild jag vill sträva efter, kommer här under!
Alla tips är välkomna!
 

Bifogat

  • 8b7946508fa280952ee557524ae436b0.jpg
    8b7946508fa280952ee557524ae436b0.jpg
    71.6 KB · Visningar: 611

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är den enda dugliga modellen i hela F-serien du har framför dig, en cykel med verklig grus- och offroadkapacitet.
Du vill sätta kapen i den, ekra ner och åstadkomma något som ser ut det har offroadkapacitet med ett "scramblerstuk" - och vill förmodligen kunna tjäna en slant när du säljer den också...?

Well well, glöm inte avgasbandage - det är mitt tips.



Edit:
Nyreggad ser jag. Välkommen till forumet då.
 

edvinsimonsson

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2016
Ort
Kalmar
Hoj
Bmw F 650 GS Dakar
Tack för välkomnandet!
Bandage ska på, ingen tvivel!
Jo exakt, så skulle jag säga!
Sätta kapen i, är mina planer dumma eller vad tycks?
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Spontant tänker jag att det är en dålig ide och synd att förstöra redan goda offroadegenskaper, Modellen har dessutom vattenkylning vilket sällan ser bra ut på ett scramblerbygge.
Spontan reaktion som sagt.
Men, efter att ha bildgooglat F650 scrambler byter jag åsikt rakt av. Finns stor potential att få till ett snyggt bygge.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag var jävligt otrevlig när jag postade. Tur att det inte märktes.

Först och främst - jag är en gammal tvär surgubbe, säkert lika urgammal som din farsa - desillusionerad och tråkig. Alltså: det jag säger har ingen giltighet för dig och din generation. Inte förrän ni blir lika gamla som jag...


Jag känner mig förbannat trist när jag nu sätter mig på tvären.
Jag har sett massa fina byggen av hopplöst tråkiga utgångsmaterial, och jag är imponerad av kreativiteten hos de unga hipsterskäggen med rutiga skjortjackor.
Det är POSITIVT att någon vill ta sig an de bortglömda källarhojarna, det är det första tecknet på en revitaliserad MC-kultur i ett åldrande MC-Sverige.
Okay så långt? :krama

...men, jag har också sett zillioner med hopplöst söndersågade hojar, fult ihopkomna eller inte ens avslutade annonseras ut för fantasipengar på Blocket.
Den gemensamma nämnaren på all detta som skall lämpas iväg är att det har lagts mer omsorg på avgasbandaget än något annat.

Man har härjat historielöst med helt fel utgångsobjekt och fått fram något som i bästa fall är skrattretande, och i värsta fall gränsar till förargelseväckande beteende.

Ja, jag tycker F650 Dakar är fel objekt att ge sig på.
Dels för att looken med ramens dragning och i fyrkantsprofil dessutom skapar ett utseende som är svårt att komma runt, och dessutom är tanken bara en plastdummy - med en säregen profil dessutom.
Det blir svårt att åstadkomma något i linjespelet som ser ut som något annat än en vandaliserad F650 Dakar. Sorry.

Men framförallt är just Dakarversionen med 21' framhjul och längre fjädringsväg faktiskt en kompetent version bland alla andra trista 650 i pendlingsträsket.

Jag var över i Finland i höstas. Denna byggnationen på F 650-bas föll mig verkligen i smaken:

065_zpsyyj6gsnz.jpg


066_zpswbxfwzui.jpg


En stortankad ökenräser med just F650 som utgångsmaterial.
Massa dyra grejer ombord - men byggd inte bara med plånbok, utan känsla dessutom.

Jag gillart. Modellen har fortfarande kapacitet att köra åttor kring dyrare och starkare hojar på roadbookrallyn och annat.


...så, ja. Jag tycker det är dumt att såga sönder en fungerade F650 Dakar och bygga bobberscrambler av den. Den har kapacitet för så mycket mer.

Det finns bättre objekt att börja lära sig på. Vill du inte ha den kvar så sälj den och investera pengarna i nästa bygge.


Lycka till!
 

edvinsimonsson

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2016
Ort
Kalmar
Hoj
Bmw F 650 GS Dakar
Troligtvis något som min pappa skulle säga mig, helt sant! Jag har tänkt i de banorna att byta mot något mindre, lättare! Tråkigt att lämna ifrån farsgubbens dock! Ska tänka över detta igen, tack för din heads up! :fyllisar
 

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Ort
säffle
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
Gillar verkligen bilden på den ombyggda hojen du postade. Men.. Frågan är om den inte hade vart minst lika cool med 21" framhjul?..

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top