Köpa hoj - Osäkert köp? Dyr historia?

Siilverstjerna

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2016
Ort
Nyköping
Hoj
Kawasaki z300
Hej SH!

Jag skulle behöva lite erfarenhetshjälp ifrån er.

Jag håller på att byta upp mig till en större MC och kollar nu på en GSX-750R 08.

I annonsen så står det att den har gått 550 mil mindre än vad Transportstyrelsen rapporterar (1900 vs 2550), frågade över mail om detta och fick svar att den gått 2000 något.

Den har varit avställd sedan 2013 och det är nu körförbud dels pga avställning men även då den inte besiktigas som förra året.

Är det här varningsklockor på att det kan bli en dyr historia när jag väl tar den till besiktningen? (Jag har inte varit uppe och testat, men jag undrar om det är värt att åka 30 mil t&r för något som detta)

Hur stor prispåverkan borde 550 mil ha, i förhandlingssituation?

Tack på förhand!

Jag vet inte om det här är rätt ämne att posta i. Mod för flytta om det är opassande.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Om en säljare inte ens har koll på hur långt hojen har gått, så finns det säkerligen andra detaljer som kan komma att bli otrevliga överraskningar för en köpare. 550 mil på en GSX-R750.. Mellan tummen och pekfingret 6-7000:- det är typ en säsongs körning.
 
Last edited:

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Ta reda på om den går bra innan du snackar pengar. (den kanske inte är värd ett skit)
Ljuga så kraftigt ang milantalet, är ju mysko =/ men dom kanske har bytt motor?!?
Åk och kolla på hojen och känn av på plats (om den finns inärheten av dig)
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Suspekta säljare brukar sälja suspekta föremål, titta på en annan hoj.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Säljaren har inte koll på mätarställningen? Varningsklocka i mina ögon. Miltalet är ju viktigt med tanke på serviceintervall och genomförda, eller inte genomförda, servicar.

(Vad säger ni som kör Gixxer? Vilka servicar är extra viktiga? (=dyra))

Antingen är säljaren slarvig. Inte bra. Eller okunnig. Inte heller helt bra. Eller så ljuger han. 1900 mil, "2000 något" och 2550. 1900 mil och 2550 är inte samma...

Nästa fråga är varför den är obesiktigad och avställd. Fråga säljaren, och värdera det svar du får. Det kanske finns en naturlig förklaring. Eller inte. Jag vet att jag hade problem med besiktningen på min Aprilia eftersom hastighetsmätaren bråkade, och det var svårt och dyrt att hitta felet. Jobbigt att besiktiga hojen när hastighetsmätaren bara fungerar då och då... ;)

Jag har också upplevt hur en säljare säger att hojen har gått drygt 2000 mil och är välservad. Väl på plats så visar det sig att hojen gått 3400 mil, är obesiktigad och har har körförbud. Den senaste service gjordes vid 1800 mil. År 2009! Så det kan finnas skäl att vara skeptisk mot vad en hojsäljare säger.
 
Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Allt är ju relativt som vanligt beroende på betraktaren av objektet men stämmer inte milantalet med ägarens uppgifter om denna ínte har en förklaring till det hela så kan där ju även vara andra fel som dyker upp.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns SÅ många hojar. Ingen anledning att ägna tid åt oklarheter och skumrask. Vänta på nästa.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Siilverstjerna

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2016
Ort
Nyköping
Hoj
Kawasaki z300
Tack så mycket för svar allihop! :- )

Jag har hört av mig till säljaren att jag tappat intresset. Hojen är tyvärr en bit ifrån mig så därför blir det tyvärr så att jag inte ens åker och provkör/tittar på den.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack så mycket för svar allihop! :- )

Jag har hört av mig till säljaren att jag tappat intresset. Hojen är tyvärr en bit ifrån mig så därför blir det tyvärr så att jag inte ens åker och provkör/tittar på den.

God ide.
Så du vet det när du kollar nästa GSXR, stor service vid 2400mil med ventilspelskontroll. Kostar ca 10000kr.
Jag gissar att ovannämnda hoj inte hade gjort 2400 mil servicen......
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Frågan är väl varför man köper en hoj. För att meka eller att köra ?
Som mekobjekt hade väl den hoj som tråden startade med blivit ett bra köp.
Men alla är inte lika meksugna som du.
Jag tycker inte om att jobba heller, och nu vet jag inte vad du tjänar i timmen, men det tar mig betydligt mycket längre tid att jobba ihop 10 000 skattade kr än att lyfta av ventilkåpan och kolla spelet. Ska man dessutom räkna ihop tiden för att köra iväg hojen till en verkstad, ta sig hem igen, och sen tillbaka för att hämta den så blir det ännu mer lockande att lägga några timmar på det själv i garaget.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top