Körkort 2016

Rasmus91

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSX750R, KTM 690 smc
Uppkörning imorgon och kommer på att bakdäcket ligger på gränsen till godkänt :huvet har förmiddagen på mig jaga lokala däckverkstäder :crash

Några sista minuten tips? kör upp vid 13:15 i Kristianstad.
 

owaysis

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2016
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki Z750R -12
Ofan. Där ser man Ja det får vi absolut göra. Om man klarar av detta nån gång..=) Jag ska köra upp igen den 21/6. Han hade tydligen kuggat två eller 3 stycken på förmiddagen oxå, så han verkade vara rätt petig.
Magnus hette han.
Så se till att kunna både manöverbanorna och inbromsningen riktigt bra.

Låter ju riktigt segt.. Jag lär ju få samma snubbe då jag också ska köra upp i Älmhult.

Hur tyckte du själv då, tyckte du att du kunde det bra?

Körde du upp med 750n btw? Jag tycker vändradien på den är rätt kass om jag ska vara helt ärlig. Inte jättelätt att köra lågfarten med den.
 

Bowin

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2015
Ort
Urshult
Hoj
2012 Kawasaki Z750R
Låter ju riktigt segt.. Jag lär ju få samma snubbe då jag också ska köra upp i Älmhult.

Hur tyckte du själv då, tyckte du att du kunde det bra?

Körde du upp med 750n btw? Jag tycker vändradien på den är rätt kass om jag ska vara helt ärlig. Inte jättelätt att köra lågfarten med den.
Lågfarten gick fint och bromsningen kändes bra tycker jag. Det var nog mest min ställning och att jag inte höll uppe blicken han inte gillade. Högfartsbanan hade jag aldrig kört innan så visst hade det kunnat gå bättre. Men i mina ögon var det inte så illa så jag inte hade kunnat få komma ut i trafiken. Men man får väl hoppas att dom vet vad dom pratar om och inte bara jävlas.
Japp, körde upp med kawan.
Har eventuellt fått tag i en tid redan den 1e men jag vet fan inte om jag ska ta den. Ska ju hinna öva lite oxå. :)


Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

Extrusion

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600RR - 10
Till er som kuggat och ska köra upp igen:
Istället för att nu gå och öva öva öva hela tiden fram tills uppkörningen så rekomenderar jag att ni tar någon/några dagar ledigt och släpper det lite. Man stressar upp sig i onödan annars.
Jag kuggade för två veckor sedan och då hade jag nött allt som fan och försökte klura ut precis vart saker kunde gå fel hela tiden. Denna gång så körde jag 0ggr från min förra kugg tills min uppkörning idag som jag då klarade utan att behöva göra om någon del och med beröm på trafikdelen.

Nu menar jag inte att inte ni heller ska öva alls men ta en stund och rensa skallen lite.
 

Bowin

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2015
Ort
Urshult
Hoj
2012 Kawasaki Z750R
Till er som kuggat och ska köra upp igen:
Istället för att nu gå och öva öva öva hela tiden fram tills uppkörningen så rekomenderar jag att ni tar någon/några dagar ledigt och släpper det lite. Man stressar upp sig i onödan annars.
Jag kuggade för två veckor sedan och då hade jag nött allt som fan och försökte klura ut precis vart saker kunde gå fel hela tiden. Denna gång så körde jag 0ggr från min förra kugg tills min uppkörning idag som jag då klarade utan att behöva göra om någon del och med beröm på trafikdelen.

Nu menar jag inte att inte ni heller ska öva alls men ta en stund och rensa skallen lite.
Kan nog hålla med om det. Det har varit jäkligt mycket övning och mycket press på att man måste ut och öva. Blir jobbigt som fan till slut. Ska själv på utbildning i Malmö 4 dagar nästa vecka så det löser sig självt. :)

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

Bowin

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2015
Ort
Urshult
Hoj
2012 Kawasaki Z750R
Risk 2an, uppskrivning och uppkörning på mindre än 3 veckor blir rätt intensivt.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

Extrusion

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600RR - 10
Uppkörning imorgon och kommer på att bakdäcket ligger på gränsen till godkänt :huvet har förmiddagen på mig jaga lokala däckverkstäder :crash

Några sista minuten tips? kör upp vid 13:15 i Kristianstad.

Andas, ta ett djupt andetag och försök varva ner. Jag var lugn som fan fram tills man stod där och skulle börja krypet då började det kännas nervöst men då är det helt ok att ta en lite stund och andas innan man börjar.

Det KOMMER att gå lite sämre alt kännas lite osäkrare när det väl gäller att göra momenten men tänk inte "allt måste sitta 100% nu direkt" ta det lugnt och gör dit bästa, försök att inte överkompensera.

Säg åt provförättaren som det är: att du är nervös, han vet det redan men han kanske börjar prata lite för att ta ner nerverna på dig.

På trafikdelEN: Skit i förättaren bakom dig, kör som han säger men bry dig inte om att han är bakom, jag tittade ärligt inte efter honom alls idag. Körde bara på.

Lycka till och kom ihåg även om det skulle råka gå dåligt så är det inte allt i världen.
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
när jag körde upp igår va jag den ända privatisten och det jag såg var att provförättaren kollar mer på teknik än utförande. jag gjorde tabbar pga nervositet på bla högfarten men fick köra trafiken ändå för att han såg att tekniken va rätt. en elev från körskola fick åka hem för att tekniken inte fanns. man kan ju klara att köra lågfarten utan att tabba sig med fel teknik. som sagt det viktigaste är att visa att man använder rätt teknik. blicken högt och överdrivet titta dit du ska. på undanmanövern är det väldigt lätt att man låser blicken på konan man ska svänga undan för vilket resulterar i att man brassar rakt in i den! lycka till alla


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Missade också min uppkörning samma dag som Jimpa gjorde och av samma man. Sjukt surt men faktiskt rätt välförtjänat, jag var för kaxig och tänkte att det skulle gå lätt vilket i sin tur gjorde att jag slappnade av. Besviken och ångerfull nu men det är bara bita i det sura äpplet och ta det den 8/6 istället.

Fick lite lycka tillbaka då jag köpte en gsxr 750 på kvällen, slänger med en bild!

20160517_202652.jpg
 

Rasmus91

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSX750R, KTM 690 smc
Missade uppkörningen också idag, Hade väl mer eller mindre räknat med det då jag inte tagit några körlektioner och inte fått så mycket privat körning.

Fick iallafall några punkter att öva på inför nästa gång :) bland annat.. läsa på lite ang hur och var man bör placera sig på vägen med hojen :va
 

Bowin

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2015
Ort
Urshult
Hoj
2012 Kawasaki Z750R
Bara att ta nya tag. Nästa gång fixar vi det. :)

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Missade också min uppkörning samma dag som Jimpa gjorde och av samma man. Sjukt surt men faktiskt rätt välförtjänat, jag var för kaxig och tänkte att det skulle gå lätt vilket i sin tur gjorde att jag slappnade av. Besviken och ångerfull nu men det är bara bita i det sura äpplet och ta det den 8/6 istället.

Fick lite lycka tillbaka då jag köpte en gsxr 750 på kvällen, slänger med en bild!

View attachment 430480

Det var ju en bra tröst du köpte :hihi snart får du dra iväg på den själv :tummenupp
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Missade uppkörningen också idag, Hade väl mer eller mindre räknat med det då jag inte tagit några körlektioner och inte fått så mycket privat körning.

Fick iallafall några punkter att öva på inför nästa gång :) bland annat.. läsa på lite ang hur och var man bör placera sig på vägen med hojen :va

Bättre lycka nästa gång, ja läs på om placeringen i trafiken, viktigt för säkerheten och trafikflödet :tummenupp
 

CJ

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Ort
Skåne
Hoj
2009 Thruxton
Två tips, öka farten en aning i den långa svängen på lågfartsbanan, det gör svängen mycket lättare, och minska absolut inte på gasen vid undanmanövern på högfartsbanan, det går inte att se att farten minskar från 50 till 45 men det går utmärkt att höra. Lycka till alla.
 

BrotherJack

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2016
Ort
örebro
Hoj
2012, KTM 690 Duke
Sådär ja!! A-kortet ✅.
Uppkörningen gick perfa. Fick göra om inbromsningen från 90km/h för jag bromsade för hårt... Tror nästan jag lyfte bakhjulet i inbromsningen efter serpintinbanan men han sa inget så då gjorde jag inte det heller ;)
Lite dålig uppsikt vid infart på motorväg så jag fick göra om den.... Annars bara bra. WOHAAAAAA!!
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
Sådär ja!! A-kortet .
Uppkörningen gick perfa. Fick göra om inbromsningen från 90km/h för jag bromsade för hårt... Tror nästan jag lyfte bakhjulet i inbromsningen efter serpintinbanan men han sa inget så då gjorde jag inte det heller ;)
Lite dålig uppsikt vid infart på motorväg så jag fick göra om den.... Annars bara bra. WOHAAAAAA!!

grattis!
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Grattis BrotherJack! =)

Själv så kuggade man teoriprovet idag, fattades 2poäng :huvet :confused:
Så blir till att åka till sturbuder (Sthlm) på måndag med ett nytt försök, så tänkte höra bara om det finns något vettigt ställe att parkera bilen på i närheten?

Ska skriva upp på Västra Järnvägsgatan 7 (111 64)
Finns säker någon i detta forum som har koll tänkte jag =)
 

Extrusion

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600RR - 10
Haft kortet i två dagar och kunde inte hålla mig mer:
Det blev ett köp idag, en CBR 600RR ABS - 2010 med 700mil på mätarn :yoparty
3116.jpg
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top