Körkort 2016

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Ingen av alternativen är olagliga utan man ska välja det som är bäst anpassad till situation. Tydligen så lär det ut att man ska göra ett körfältsbyte i rondellen och sedan köra ut i höger fil oavsett om det är en eller flera filer ut. Men som sagt båda är rätt. Jag kommer fortsätta köra som jag alltid gjort. Ligga i min fil tills jag ska ut. Finns det två filer ut så väljer jag den som motsvarar den jag hade i rondellen. Alltså kör jag i vänster i rondellen kör jag ut i vänster filen.

Edit. Något att tänka på är om man byter fil i rondellen så kan de som ska köra in tro att du ska ut vi den avfarten(förutsatt att du blinkar) och då köra in.


Kör också precis som du säger och har lärt min sambo detsamma för att minska risken att bli missförståd av en bilist.
Körde med sambon i torsdags förmiddag och släppte henne vid 12 hos körskolan. Efter hennes körning sa läraren att hon måste öva på cirkulationsplatser och byta fil..
 

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Tips till er blivande Mc-folk i Göteborg m omnejd.
Kramérs trafikskola's konbana (Högfart & lågfart) på inhägnat område, är upplåst kvällstid.
Dra dit och öva vetja :) Men skräpa inte ner, då kanske dom låser och inte låter oss vara där.

Banan ligger mitt emot Biltema på Backaplan (Vänster i rondellen) och så kör man igenom grindarna på högersidan!

Lycka till med körkortet i sommar! Och behandla alla bilister i trafiken som om dom vore älgar! :tummenupp
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
god morgon alla! okej idag är det dags och man är totalt igenmurad av förkylning men ipren och nässpray är det uppladdat med. ska va i tullinge 13;05 men tänkte åka dit en timme innan. fan va nervös man är


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

maxido

Ny medlem
Gick med
12 May 2016
Ort
-
Hoj
Harley davidson forty eight -11 Honda cbr fireblade -98*såld* Yamaha fz1-n -09 *Såld*
Försök hålla dig lugn och lita på att du klarar det, lycka till :yoparty
 

Bowin

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2015
Ort
Urshult
Hoj
2012 Kawasaki Z750R
Här sket det sig idag. "Klarade" alla momenten men han tyckte inte jag hade tillräckligt bra teknik så jag fick inte ens komma ut i trafiken. Tyckte han var lite väl nitisk.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

owaysis

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2016
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki Z750R -12
Här sket det sig idag. "Klarade" alla momenten men han tyckte inte jag hade tillräckligt bra teknik så jag fick inte ens komma ut i trafiken. Tyckte han var lite väl nitisk.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Fyfan vad segt, låter som att han var jävligt petig?

Var det någon som klarade sig?

Anledningen till att jag frågar är för att jag preliminärt ska köra upp där den 8:e juni.

Edit: Jag har precis köpt en Z750R 2012 så vi får ju ta någon tur tillsammans någon gång. Jag och lolrazz som skrivit här i tråden jobbar ju tillsammans och ska nog köra en hel del i sommar :)
 
Last edited:

Bowin

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2015
Ort
Urshult
Hoj
2012 Kawasaki Z750R
Fyfan vad segt, låter som att han var jävligt petig?

Var det någon som klarade sig?

Anledningen till att jag frågar är för att jag preliminärt ska köra upp där den 8:e juni.

Edit: Jag har precis köpt en Z750R 2012 så vi får ju ta någon tur tillsammans någon gång. Jag och lolrazz som skrivit här i tråden jobbar ju tillsammans och ska nog köra en hel del i sommar :)

Ofan. Där ser man Ja det får vi absolut göra. Om man klarar av detta nån gång..=) Jag ska köra upp igen den 21/6. Han hade tydligen kuggat två eller 3 stycken på förmiddagen oxå, så han verkade vara rätt petig.
Magnus hette han.
Så se till att kunna både manöverbanorna och inbromsningen riktigt bra.
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Fixar till listan lite ;) - Stort grattis slangklämman :banana

1. AxelSa, Kalmar, A
2. JwBob, Uppsala, A2
3. slangklämman, tullinge, A
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Här sket det sig idag. "Klarade" alla momenten men han tyckte inte jag hade tillräckligt bra teknik så jag fick inte ens komma ut i trafiken. Tyckte han var lite väl nitisk.

Vilket :huvet sa han vad du kunde bli bättre på? Den 21:e juni tar du detta :tummenupp
 

Extrusion

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600RR - 10
Smack där satt den!
Körkort!

1. AxelSa, Kalmar, A
2. JwBob, Uppsala, A2
3. slangklämman, tullinge, A
4. Extrusion, Göteborg/Säve, A - Privat
 
Last edited:

Extrusion

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600RR - 10
Nu när man har mc kort och skulle iväg och handla på coop:
Ska du inte ta bilen?
Eh va, ta bilen? Näe, ge mig den största träningsväskan jag har och min mchjälm, jag fixar :D
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Nu när man har mc kort och skulle iväg och handla på coop:
Ska du inte ta bilen?
Eh va, ta bilen? Näe, ge mig den största träningsväskan jag har och min mchjälm, jag fixar :D

Stort grattis :banana klart att du tar hojen när du ska handla, antar att det blev en omväg på vägen dit också :hihi
 

Bowin

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2015
Ort
Urshult
Hoj
2012 Kawasaki Z750R
OK, surt att han inte sa mer, men ett par lektioner till så fixar du kortet snart :yoparty
Kör privat, men nu vet man iallafall lite hur allt går till och vart man ska lägga krutet så nästa gång sitter det. :)

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top