Körkort 2016

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Fanns det några konstiga frågor? Själv sitter jag och väntar på mitt prov som ska börja 11 40.

Jag har haft en fråga om denna skylten
datumparkeringborjar.jpg


Den frågan har hemsökt mig, fattar fotfarande inte hur man läser av den. Vi saknar sånna skyltar här i Växjö:hihi Självklart fick jag den på uppskrivningen.. Haha
 

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R6 2002
Jag har haft en fråga om denna skylten
datumparkeringborjar.jpg


Den frågan har hemsökt mig, fattar fotfarande inte hur man läser av den. Vi saknar sånna skyltar här i Växjö:hihi Självklart fick jag den på uppskrivningen.. Haha
Datumparkering, inte parkera på sidan med jämna husnummer på dagar med jämna datum och vice versa på dagar med udda datum. Gäller enligt skylten mellan 0500 till 1600 på vardagar och dagar innan röd dag.
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Datumparkering, inte parkera på sidan med jämna husnummer på dagar med jämna datum och vice versa på dagar med udda datum. Gäller enligt skylten mellan 0500 till 1600 på vardagar och dagar innan röd dag.

Jag visste att det var datumparkering, men fattade inte att det hade med jämna eller ojämna datum att göra. Tack så mycket!
 

Bowin

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2015
Ort
Urshult
Hoj
2012 Kawasaki Z750R
Fan vad gött! Det gör vi säkert! Har du några bra vägar att tipsa om så är du välkommen att skicka PM! Jag har några mot Kalvsvik om du vet vart det ligger!
Mja. Har väl inga direkt, men neråt Blekinge är det jäkligt fint.
Ja runt Kalvsvik brukar jag vara och snurra. Morsans gubbe har en gård där utåt.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Mja. Har väl inga direkt, men neråt Blekinge är det jäkligt fint.
Ja runt Kalvsvik brukar jag vara och snurra. Morsans gubbe har en gård där utåt.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Fina vägar om man kör förbi Kalvsvik ut mot Kalvshaga och kör ner mot Urshult över Kläcklingen och Sirkön! Har du inte kört där så kör, skit fint!
 

Bowin

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2015
Ort
Urshult
Hoj
2012 Kawasaki Z750R
Fina vägar om man kör förbi Kalvsvik ut mot Kalvshaga och kör ner mot Urshult över Kläcklingen och Sirkön! Har du inte kört där så kör, skit fint!
Jo där är fint. Jag bor i Urshult så vi brukar ta det hållet. :)


Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

Extrusion

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600RR - 10
Imorgon är det upp till bevis för mig :yoparty
Kör på eftermiddagen.

Har övat med körskolans mt07a men ska köra upp med min er6a men det borde gå bra med lite uppvärmning. Manöverprovet oroar jag mig inte alls för (hade varit typiskt att kugga den bara för att man är självsäker haha)
Trafiken känns jävligt bra den med men brister det någonstans tror jag att det blir trafiken pga något dumt misstag man råkar göra i all nervositet.

Det borde gå som på räls förutsatt att nerverna inte börjar spåra ut totalt.

Jävligt sjysst av trafikskolan att låna ut kläder och skydd och även låta mig värma upp med dem gratis då dem är ute med en elev som kör upp med dem samma tid som mig. (jag kör alltså upp privat men har tagit 5 lektioner med den skolan för att få lite proffesionella tips)

Whish me luck ska försöka rapportera under resans gång
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Jag fattar fortfarande inte datumparkeringsgrejen, fick den också på uppskrivningen :hihi :huvet Lycka till Extrusion :hej
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Imorgon är det upp till bevis för mig :yoparty
Kör på eftermiddagen.

Har övat med körskolans mt07a men ska köra upp med min er6a men det borde gå bra med lite uppvärmning. Manöverprovet oroar jag mig inte alls för (hade varit typiskt att kugga den bara för att man är självsäker haha)
Trafiken känns jävligt bra den med men brister det någonstans tror jag att det blir trafiken pga något dumt misstag man råkar göra i all nervositet.

Det borde gå som på räls förutsatt att nerverna inte börjar spåra ut totalt.

Jävligt sjysst av trafikskolan att låna ut kläder och skydd och även låta mig värma upp med dem gratis då dem är ute med en elev som kör upp med dem samma tid som mig. (jag kör alltså upp privat men har tagit 5 lektioner med den skolan för att få lite proffesionella tips)

Whish me luck ska försöka rapportera under resans gång

Lycka till! :)
 

Extrusion

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600RR - 10
Hepp så hände det som inte skulle hända:
Lågfart,bromsning gick bra högfarten som jag var absolut bombsäker på och kunde göra med stängda ögon satt inte som den skulle när det behövdes... Rev ner en kon två gånger.

Bara på det igen: Fick en tid nästa vecka fast i borås.

Intrycket annars: Provförättarna var sjukt trevliga och jag fick inte alls känslan av att dem var ute efter att kugga någon. Så som jag presterade idag är det ingen snack om saken jag gjorde fel och körde inte som jag kan.
 

babgjyshi

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Ort
eslöv
Hoj
SUZUKI GSF600S
Klarade teoriprovet och två frågor som jag fick fel och var lite konstiga!
Den ena frågan var hur gammal måste man vara för att skjutsa passagerare på mc, och alternativen var 16, 18, 21 ,24, och jag svarade självklart 16, men fick fel. Och efter att ha läst nu, så tydligen får man inte skjutsa förrän man är 18.

Den andra frågan var vilket är det mest miljövänliga innan körning eller något i den stilen

A) Börja köra direkt utan att låta motorn bli varm
B) låta motorn stå i tomvarv i ett par minuter
och C) ge halvgas i ett par minuter tills den blir varm

Här svarade jag som jag alltid brukar göra innan jag kör, B, men fick fel, så den rätta måste väl varit alternativ C
 

erhug

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2016
Ort
Karlstad
Hoj
Honda NC750X
Klarade teoriprovet och två frågor som jag fick fel och var lite konstiga!
Den ena frågan var hur gammal måste man vara för att skjutsa passagerare på mc, och alternativen var 16, 18, 21 ,24, och jag svarade självklart 16, men fick fel. Och efter att ha läst nu, så tydligen får man inte skjutsa förrän man är 18.

Den andra frågan var vilket är det mest miljövänliga innan körning eller något i den stilen

A) Börja köra direkt utan att låta motorn bli varm
B) låta motorn stå i tomvarv i ett par minuter
och C) ge halvgas i ett par minuter tills den blir varm

Här svarade jag som jag alltid brukar göra innan jag kör, B, men fick fel, så den rätta måste väl varit alternativ C

Fick den jag med, A är rätt svar. Troligen logiken att motorn blir snabbare varm av att jobba på varv kontra tomgång.
 

erhug

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2016
Ort
Karlstad
Hoj
Honda NC750X
Hepp så hände det som inte skulle hända:
Lågfart,bromsning gick bra högfarten som jag var absolut bombsäker på och kunde göra med stängda ögon satt inte som den skulle när det behövdes... Rev ner en kon två gånger.

Bara på det igen: Fick en tid nästa vecka fast i borås.

Intrycket annars: Provförättarna var sjukt trevliga och jag fick inte alls känslan av att dem var ute efter att kugga någon. Så som jag presterade idag är det ingen snack om saken jag gjorde fel och körde inte som jag kan.

Hoppas du fixar de nästa gång, för en annan hettar det till om 5 dagar
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Den andra frågan var vilket är det mest miljövänliga innan körning eller något i den stilen

A) Börja köra direkt utan att låta motorn bli varm
B) låta motorn stå i tomvarv i ett par minuter
och C) ge halvgas i ett par minuter tills den blir varm

Här svarade jag som jag alltid brukar göra innan jag kör, B, men fick fel, så den rätta måste väl varit alternativ C

Skulle också ha svarat A) som verkar vara det enda miljövänliga svaret, tomgång hur man än gör är inte miljövänligt :) - KAtalysatorn fungerar lika väl kall som varm. Sen så låter man ju oftast hojen står på tomgång för att bli lite varmare sp den kommer ner i varven och inte vill sticka iväg direkt man börjar släpper ut koppling, men det är ju en anna sak :tungan
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Hepp så hände det som inte skulle hända:
Lågfart,bromsning gick bra högfarten som jag var absolut bombsäker på och kunde göra med stängda ögon satt inte som den skulle när det behövdes... Rev ner en kon två gånger.

Bara på det igen: Fick en tid nästa vecka fast i borås.

Intrycket annars: Provförättarna var sjukt trevliga och jag fick inte alls känslan av att dem var ute efter att kugga någon. Så som jag presterade idag är det ingen snack om saken jag gjorde fel och körde inte som jag kan.

Nej, vad störande ... hände ju en tjej på min uppkörning också - jag rev också ner en kon under uppvärmningen vilket gjorde mig skapligt nojjig .... jag körde ganska försiktigt under själva provet sen, kom nog inte upp i 50 varken på vägen ut eller tillbaka, men klarade svängarna.

Det är bara ta nya tag, nästa veckan sätter du det :yoparty:tummenupp
 
Last edited:

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Sådär kortet är klart!! Flinade i bilen hela vägen hem och har fortfarande inte slutat! Bästa dagen på länge, önskar alla andra som är på gång med sina kort lycka till! :):):banana
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sådär kortet är klart!! Flinade i bilen hela vägen hem och har fortfarande inte slutat! Bästa dagen på länge, önskar alla andra som är på gång med sina kort lycka till! :):):banana

I BILEN?

Hade du inte nyss tagit MC-kort? Vafan gör du i en BIL?
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Sådär kortet är klart!! Flinade i bilen hela vägen hem och har fortfarande inte slutat! Bästa dagen på länge, önskar alla andra som är på gång med sina kort lycka till! :):):banana

Grattis! Jag har min uppkörning den 17:e! Jag hade samma känsla när jag klarat uppskrivningen, flinade också så jag fick ont i ansiktet! :yoparty
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top