Körkort 2016

Extrusion

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600RR - 10
Har sökt förgäves men hittar ingen körkortstråd för i år. Tycker man får ut mycket av att läsa dem gamla så jag startar en för i år.

Höll på med kortet redan förrförra året men pga ny tjänst och husköpt blev det lagt på is.

Uppkörning bokad 5/4 12:45 i Säve.
Köpte mig 5 lektioner a 110min st och körde första i onsdags.
Fick feedback på att jag behövde träna lite mer på placering bla i rondell.

Blir nog att köra upp privat med egna hojen (skolan erbjöd mig en uppkörning med dem men onödiga extraslantar?)

Vem blir först ut i år?
 

Fakkap

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2016
Ort
Halmstad
Hoj
-01 Black Widow
Körde en intensivare förra veckan, med risktvåan inbakad. Klarade teorin i måndags och har uppkörning bokat den 2a maj, killen före mig fick den sista tiden nu redan den 16e... :(

Har bokat in 1 lektion till för att sätta höghastighetsbanan klockrent, för man lär nog prestera lite annorlunda när man är nervös... Ev tar jag en lektion innan uppkörning med. Kostnaden för lån av hoj till uppkörning ingick i priset, och då jag har en glidare är det kanske inte helt optimalt att köra upp på :gnissla

Då jag redan köpt hoj, full utrustning och allt så tyckte jag att några tusen hit o dit för en full utbildning kunde vara värt det när man ändå är igång, alltid tråkigt att missa en uppkörning för någon liten skitgrej! Den generella uppfattningen jag fått med är att instruktörerna kan vara lite hårdare mot folk som kör upp privat, men det är bara vad jag jag har hört :)

Lycka till!
 

Extrusion

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600RR - 10
Du kör två dagar före alltså, lycka till!

Jag vet inte hur väl det stämmer dvs att dem är hårdare mot privatister men tänker mig att en uppkörning med skolan går på strax över 3k medan privat på 1600. Skulle man råka kugga och få göra om det har man ändå betalat lika mycket iprincip så varför betala i "förskott" typ.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Lycka till grabbar! Ett tips till er med egen hoj, dra till Säve och öva lite på kvällar/helger.
Jag kände mig superbekväm på Tuvebanan, men var ändå lite speciellt att köra på Säves bana, i synnerhet eftersom att ytan lutar i lågfarten.....:mad:

Fast den varianten är väl borttagen nu, så den slipper ni väl.
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
Har uppkörning i tullinge 17e maj! Ska köra upp som
privatist! Har vart på gång med hojkort länge nu men alltid
saker som kommit i vägen (har ju dock varit lite oseriös förr
om åren och buskört utan kort på diverse hojjar)! Körkortstillståndet
går ut 9e juni så det vill sig till att jag klarar uppkörningen på första
annars blir det strul! Har bokat två lektioner på körskola och kör
mc jaktens videokurs och övningskör med farsgubben. ett tips
till alla som behöver öva på lågfarten är att köpa några koner
och öva själv med privat handledare istället för att betala dyrt
på trafikskolan! Har by the way köpt en spretans er6n som jag
en så länge är sjukt nöjd med! hej hopp
 

Extrusion

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600RR - 10
Lycka till grabbar! Ett tips till er med egen hoj, dra till Säve och öva lite på kvällar/helger.
Jag kände mig superbekväm på Tuvebanan, men var ändå lite speciellt att köra på Säves bana, i synnerhet eftersom att ytan lutar i lågfarten.....:mad:

Fast den varianten är väl borttagen nu, så den slipper ni väl.

Jag visste inte att banan lutade men antar att det bara är att slänga på lite broms iom lutningen.
Nu är det ju endast den "enkla" lågfarten som körs med stopp så det bör gå bra.

Har du några fler tips ang säve?
Något speciellt man ska se upp för?
 

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Bra tråd! Skall själv ta kortet i år har jag tänkt. Hade dock aldrig suttit på en båge innan jag köpte mig en Gladius nu i januari så jag lär definitivt inte bli först ut :crash

Tack för tipset att åka ut till Säve! Visste inte att man kunde öva där som privatist. De brukar väl annars inte gilla användandet av broms i lågfarten...

Nån som har tips på bra trafikskola i Göteborg/Kungälv? Annars tänkte jag ta Åke Carlssons eftersom han har körningar på lördagar och har bra priser.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Bromsen kanske hjälpte, minns bara att man var tvungen att skifta balanspunkten mitt i vändningen samt i några av svängarna. Det var riktigt kasst, var nära att kugga p.g.a det!

Den "enklare" är en mycket bättre övning, tror inte att ni påverkas nämnvärt av lutningar där då det inte är några såna onaturliga 180-graderssvängar i den.

Kan inte minnas att det var några andra bekymmer där. Mest vana. I högfarten får man starta i en fålla, kan vara värt att kolla in den lite.

Robban, det är väl inget som Vägverket skryter med... :) Samt, undvik att vistas där på vanliga timmar utan kolla läget på kvällar/helger. Dom kan låsa med grind där, men vet inte hur/när dom gör det.
Om det missbrukas så stängs det nog igen illa kvickt.

Nä, vill minnas att man inte skulle bromsa en massa i lågfarten. Dom kunde tydligen godta någon enstaka, men det är kopplingen som skall styra farten på hojen.

Min skola har dessvärre lagt ner och gubben har gått i pension. Kör hårt!
 

Extrusion

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600RR - 10
Bromsen kanske hjälpte, minns bara att man var tvungen att skifta balanspunkten mitt i vändningen samt i några av svängarna. Det var riktigt kasst, var nära att kugga p.g.a det!

Den "enklare" är en mycket bättre övning, tror inte att ni påverkas nämnvärt av lutningar där då det inte är några såna onaturliga 180-graderssvängar i den.

Kan inte minnas att det var några andra bekymmer där. Mest vana. I högfarten får man starta i en fålla, kan vara värt att kolla in den lite.

Robban, det är väl inget som Vägverket skryter med... :) Samt, undvik att vistas där på vanliga timmar utan kolla läget på kvällar/helger. Dom kan låsa med grind där, men vet inte hur/när dom gör det.
Om det missbrukas så stängs det nog igen illa kvickt.

Nä, vill minnas att man inte skulle bromsa en massa i lågfarten. Dom kunde tydligen godta någon enstaka, men det är kopplingen som skall styra farten på hojen.

Min skola har dessvärre lagt ner och gubben har gått i pension. Kör hårt!

Man ska förstås reglera med kopplingen men tänkte om det lutade extremt mycket vilket det inte verkar göra dok.

Hur var det på trafikdelen? Något speciellt som var lurigt?
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Nä, inte extremt. Bara lagom mycket för att göra en balansdel i lågfart jobbigt...:D

Trafikdelen är väl lugn om man har lite vana av stan.
Jag minns att jag bytta fil lite väl ofta när jag gick på motorvägen, men det hade väl med nervositeten att göra. :tungan

Det var inga problem hursom, du måste ju inte köra heeeelt perfekt bara du visar att du kan göra det säkert.

Ha, minns det som igår. Vi rullade in genom grindarna till Säve igen, ledaren harklar sig och säger "Körningen är godkänd".

Jag gör ett hårdrocks-vrål som min trafiklärare tydligen hörde genom hjälmen och två motorcyklar. :yoparty
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Lycka till alla som ska ta kortet iår :hej tog kortet själv ifjol i augusti, en av de bästa dagarna i hela mitt liv :banana
Jag tränade mycket på egen hoj med sambon som handledare, sen tog jag lektioner, både på körskolans hoj men mot slutet bara på min egen hoj, körde upp på den också.
Kom ihåg, om det sk!ter sig, försök hålla lugnet och reda ut situationen, lika viktigt att kunna hantera misstag som att inte göra dem. Jag låste bromsarna på högfartsbanan på vägen tillbaka då man ska bromsa till stillastående, trodde att "nu är jag rökt, eller i alla fall så måste jag göra om detta" - kontrollant kom över till mig så sa jag "det var ju en kass inbromsning!" Han sa bara väldigt lugnt "jag har flera tillfällen att se din bromsteknik - du kan köra bort och göra dig redo för inbromsning från 70 km/t" - sen så lyckades jag göra 70 och 90 inbromsningar utan att låsa, så var det bara att köra tillbaka och parkera, och vänta min tur för trafikdelen :)
När jag kom tillbaka från trafikdelen och han sa "då får jag gratulera till mc-kortet", så trodde jag nästan inte det var sant, slutade inte le resten av dagen :banana
 
Last edited:

jonsal

Medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Partille
Hoj
2022 Ducati Monster
Har också tänkt försöka ta mitt i år, övningkört privat förra året och klarat av teorin, risk 1 och 2 utan några problem. Men missade två uppkörningar :( Första försöket hade jag aldrig kört vare sig högfarten eller lågfarten och körde helt fel i högfarten men den såg jag egentligen som en lektion.

På det andra försöket regnade det som tusan så jag vågade nog inte riktigt dra runt hojen i undanmanövern utan petade ner en kon två ggr med tårna :/

Trafikmässigt har jag inga problem alls att köra, har haft B-kort sen 1988 men självklart kan jag mycket väl missa nån placering eller hastighetsgräns. Hade tänkt ta ett par lektioner för att få lite tips och råd inför uppkörningen så får vi se!

Lycka till alla andra!
 

Extrusion

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600RR - 10
Polaren hörde av sig och sa att han var i närheten så det fick bli en spontanövning idag.

Kollade snabbt upp lågfartsbanan på nätet och slängde upp lite koner med ögonmått så den är nog inte 100 rätt.

EDIT: Såg precis att man även ska stanna vid dem andra konparen och inte runda men det är enklare att stanna så jag är nöjd ändå.

Första gången jag testar denna med det gick hyffsat känns det som, fick även med det på film:
 
Last edited:

Extrusion

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600RR - 10
Fick även bli en enhandare pga hade tråkigt.
Även denna kör jag fel på sista konan då jag borde stannat och sen rundat.

 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Svårt o avgöra på håll men det ser godkänt ut rent tekniskt sätt, vid dom sista konorna så ska de vara någon linje (kanske 2 meter ifrån) som du inte får passera när du vänder hojen, men jag tycker det ser ut som du kan klara det här :tummenupp
 

Extrusion

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600RR - 10
Svårt o avgöra på håll men det ser godkänt ut rent tekniskt sätt, vid dom sista konorna så ska de vara någon linje (kanske 2 meter ifrån) som du inte får passera när du vänder hojen, men jag tycker det ser ut som du kan klara det här :tummenupp

Polaren gick bredvid sista gången och kollade hastigheten vi körde och vi fick det till 3km/h med vissa små höjningar till 4km/h ibland.

Har även 4 dubellektioner bokade veckan innan uppkörningen så det känns ganska positivt överlag. Står allt rätt till kanske man får det på första försöket :fyllisar
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Polaren gick bredvid sista gången och kollade hastigheten vi körde och vi fick det till 3km/h med vissa små höjningar till 4km/h ibland.

Har även 4 dubellektioner bokade veckan innan uppkörningen så det känns ganska positivt överlag. Står allt rätt till kanske man får det på första försöket :fyllisar

Lycka till! =) uppkörning i Säve?
 

Extrusion

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600RR - 10
Lycka till! =) uppkörning i Säve?

Yes!
Antar att det antigen blir körning mot Kungälv genom landsvägen eller så blir det mot hisingen och biltema.

Höll på med kortet för två år sedan men stannade av dok sitter ju en del kvar från den tiden så det känns ändå helt okej. I värsta fall har man fått en "kör lektion"
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Yes!
Antar att det antigen blir körning mot Kungälv genom landsvägen eller så blir det mot hisingen och biltema.

Höll på med kortet för två år sedan men stannade av dok sitter ju en del kvar från den tiden så det känns ändå helt okej. I värsta fall har man fått en "kör lektion"

Jag fick emot volvo och sedan tillbaka typ, och landsvägarna omkring säve så man kom ut vid storaholms och tog den vägen tillbaka till säve :) Jag tyckte de var sjyst ställe o köra upp på, tror nästan alla klarade sig när jag körde upp (26 april tror jag det var när jag fick, någon av de tidigaste tiderna som fanns) :)

Lycka till!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top