P-avgift för MC på gång i Stockholm

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Trafiknämnden i Stockholms Stad är nåt helt annat. Ordföranden heter Daniel Helldén, miljöpartist, tillika Trafikborgarråd i Stockholm, tillika styrelseordförande i Stockholm Parkering, ett kommunalt bolag som, enligt hemsidan, "ansvarar för 71.000 parkeringsplatser runt om i Stockholm."

Snacka om att sitta på flera stolar. Han borde väl inte sitta på mer än en av dessa positioner?

Finns det inte någon jävsituation här?

Mvh,
Ingvar
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men hörrni!

Stockholms Läns Landsting står för kollektivtrafiken.
Stockholms stad står för p-avgiften.
Inte samma beslutande organ, inte samma politiker, inte ens samma partier som har majoritet.

När jag först skulle leta reda på trafiknämnden, hamnade jag först felaktigt hos Stockholms läns trafiknämnd. Nu råkade det finnas mysiga saker att läsa där. Jag visste fortfarande inte att jag hamnat fel, så jag läste igenom protokoll från möten. Minns jag rätt, så framkom det där att landstinget dras med underskott i kollektivtrafiken i storleksordningen 400 miljoner sen ett par år tillbaka. Så indragningen av busslinjer har det sett som ett steg i att få ordning på ekonomin.

Det är Stockholms Läns Landsting det. Ordföranden heter Kristoffer Tamsons, moderat. Alliansen har majoritet.

Trafiknämnden i Stockholms Stad är nåt helt annat. Ordföranden heter Daniel Helldén, miljöpartist, tillika Trafikborgarråd i Stockholm, tillika styrelseordförande i Stockholm Parkering, ett kommunalt bolag som, enligt hemsidan, "ansvarar för 71.000 parkeringsplatser runt om i Stockholm."

Många av oss som bor utanför Stockholms Stad men i Stockholms Län känner till det.

Men ofta misslyckas jag dock att förklara skillnaden. :( Att jag inte som "Stockholmare" för folk längre bort från tullarna, inte kan rösta i Stockholm bara för att de vill kalla mig "Stockholmare".
Men i utkanten av länet är det nästa samma sak, dvs ingen möjlighet till påverkan...:(

Att Stockholm heter Tokholma på finska, (u uttalas som o), är ganska kul. Jag bor en bit från Tokstan som Sötälje även kallas lokalt och där håller politikerna på med höjda parkeringsavgifter för att minska biltrafiken. Samtidigt försämras kollektivtrafiken.
Parkeringsavgifter - Kommunen
Kollektivtrafiken - Landstinget
Eftersom jag inte bor i kommunen kan jag inte rösta där...
Nu kan jag cykla in till "Stan" som här betyder det Sötälje och inte Stockholm, utan större problem. Det är inte mer än strax över 3 mil fram och tillbaka men tar lite tid och är inte så praktiskt. Det skapar svett dessutom om man inte är väldigt långsam.
Det betyder att "styrningen" med parkeringsavgifterna gör att jag nästan aldrig tar bilen in till centrala Sötälje. Bra för miljön kanske men inte för handlarna där, det blir köpladorna utanför eller så blir det Strängnäs istället.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Snacka om att sitta på flera stolar. Han borde väl inte sitta på mer än en av dessa positioner?

Finns det inte någon jävsituation här?

Mvh,
Ingvar
Du som är inne på det juridiska, kolla upp det för tusan!
Det är ju ett kommunalt bolag. Har de vinstkrav på sig? Får Helldén som styrelseordförande nån slags bonus eller fördel ju mer stålar bolaget håvar in? Vet inte hur man ska utreda jävfrågan.
Det kanske inte är så konstigt att trafikborgarrådet även är ordförande i trafiknämnden. Det kanske ingår i tjänsten. Det kanske är fel att det ingår i tjänsten. Vad vet jag. Undersök!
Det där jag citerade ovan att "miljömålet inte är politiskt beslutat" ungefär, kanske också är nåt att gå på?
Om anledningen till p-avgiften är att den ska vara ett styrmedel för att nå ett miljömål som inte är demokratiskt förankrat, då kan ju inte heller p-avgiften anses vara något som stockholmarna, i förlängningen, har röstat fram?

Juridik är inte mitt område, så det är möjligt att jag svamlar helt i det blå..:glömdet.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Beloppen för mc-rutor

jobbparkera 10 månader/år, 10h/dag
taxa 1, 2: 20000kr/år
taxa 3, 4 & 5: 10000kr/år

Boparkeringsavgift mc och moped klass I
per år, 12 månader
taxa 2 & 3: 6600kr
taxa 4: 3000kr
taxa 5: 1800kr

Vad kostar fordon nummer två då?

Taxeområde 1: 438.000kr per år
Taxeområde 2: 178.880kr per år
Taxeområde 3: 39.600kr per år
Taxeområde 4: 26.400kr per år
Taxeområde 5: 13.200kr per år

Kom igen nu! Jag uppmanar ALLA i Stockholm att Sälj motorcyklarna nu!!
I oktober kommer "höstpris" i annonserna att få en helt ny innebörd...:gnissla
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Allt me p-avgift handlar bara om att få in pengar å inget me miljö.. Räknar man att går in typ 5 mc på samma yta som en bil så blir avkastningen högre än man får in på en bil... De är som någon på 80-talet kom på me faktureringsavgift... Eller när de nu va....
Själv blir jag inte drabbad av någon sån avgift men tycker de är fan att komma me sånna avgifter....
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Tyvärr är inte juridik min grej heller, jag är datakonsult, så jag vet inte om detta är ok - det är därför jag frågar.

Att trafikborgarrådet är ordförande i trafiknämnden är nog helt ok men också i Stockholm Parkering (som jag antar är ett bolag)?

Jag ska se vad jag kan hitta!

Mvh,
Ingvar
 

Raderad medlem 51742

Guest
Tyvärr är inte juridik min grej heller, jag är datakonsult, så jag vet inte om detta är ok - det är därför jag frågar.

Att trafikborgarrådet är ordförande i trafiknämnden är nog helt ok men också i Stockholm Parkering (som jag antar är ett bolag)?

Jag ska se vad jag kan hitta!

Mvh,
Ingvar

Det där upplägget med kommunalpolitiker som är ledamöter i olika nämnder och samtidigt sitter i styrelsen i kommunala bolag är mycket vanligt, ja till och med praxis i Göteborg som har någon slags rekord i antal kommunala bolag. Hela poängen med de kommunala bolagen är just att de skall vara politikens förlängda arm, där politikerna kan sitta och leka företagsledare - skulle tro att det är svårt att komma åt fenomenet juridiskt med tanke på att lagarna verkar så finurligt konstruerade att det är tillåtet (glöm inte vem som stiftar våra lagar). För att få bukt med problemet får man helt enkelt välja andra politiker.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Miljöpartisterna vill att man ska köra bil istället för moped/motorcykel.
Precis lika miljövänligt som när de vill lägga ner kärnkraften och därmed bädda för köp kolkrafts-el från Polen.
Eller när man målar sin båt med förbjuden färg och värmer den med fuldiesel istället för el.
 

Qwerty1

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2016
Ort
Bergshamra
Hoj
KTM
Pålästa medborgare - konsekvenser för trafikkontoret

Jag tycker det är viktigt att vara påläst så man förstår vad politiken fattar beslut om. Jag begär därför ut handlingar från just trafiknämnden varje dag kring deras beslut i parkeringsfrågan. Jag har gjort så sedan deras beslut och kommer göra så fram till fullmäktige fattar sitt beslut.

Om fler än jag önskade att bli pålästa får det dock konsekvenser för trafikkontoret.. Begäran att lämna ut handlingar skall hanteras skyndsamt och annat arbete får dessvärre vänta. Men det är ju viktigt att vi mc åkare är pålästa så att trafikförvaltningen i Stockholm klappar ihop är nog smällar man får ta!

För än bättre effekt föreslår jag att man svänger förbi lite då och då och begär ut handlingar (man behöver INTE lämna sitt namn eller säga varför man vill ha dem). Kommer man ditt "live" måste handlingarna fram omgående.

Vore nog bra om fler blev pålästa och begärde ut handlingar per mail och post. Men ännu hellre om några mc bröder och systrar varje dag svänger förbi trafikkontoret på tekniska Nämndhuset, Fleminggatan 4 och frågar efter lite kopior på handlingar ( ex. Kallelsen till senaste mötet, beslutet kring p- strategin, beslutsunderlaget, avvikande meningar från alliansen eller annat ni vill läsa om..) man kan ju tappa bort så man kan ju komma lite då och då.. Jag har varit där och kommer gå förbi många gånger -vore kul om jag träffar fler mc åkare som vill läsa på!
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Om jag inte missminner mig borde Daniel Helldéns e-post på jobbet vara offentlig handling. Bara att begära ut, mao. På papper. Blir nog en hel del...

EDIT:
Här är nyckeln:

"Med stöd av offentlighetsprincipen och Tryckfrihetsförordningen (1949:105) begär jag ut allmän handling i form av [vad man vill ta del av].
Begär handlingar med hänvisning till 2 kap. 14 § i Tryckfrihetsförordning (1949:105)."

EDIT2:
Underlåtenhet att lämna ut offentlig handling bör mötas men en JO-anmälan.


Pålästa medborgare - konsekvenser för trafikkontoret

Jag tycker det är viktigt att vara påläst så man förstår vad politiken fattar beslut om. Jag begär därför ut handlingar från just trafiknämnden varje dag kring deras beslut i parkeringsfrågan. Jag har gjort så sedan deras beslut och kommer göra så fram till fullmäktige fattar sitt beslut.

Om fler än jag önskade att bli pålästa får det dock konsekvenser för trafikkontoret.. Begäran att lämna ut handlingar skall hanteras skyndsamt och annat arbete får dessvärre vänta. Men det är ju viktigt att vi mc åkare är pålästa så att trafikförvaltningen i Stockholm klappar ihop är nog smällar man får ta!

För än bättre effekt föreslår jag att man svänger förbi lite då och då och begär ut handlingar (man behöver INTE lämna sitt namn eller säga varför man vill ha dem). Kommer man ditt "live" måste handlingarna fram omgående.

Vore nog bra om fler blev pålästa och begärde ut handlingar per mail och post. Men ännu hellre om några mc bröder och systrar varje dag svänger förbi trafikkontoret på tekniska Nämndhuset, Fleminggatan 4 och frågar efter lite kopior på handlingar ( ex. Kallelsen till senaste mötet, beslutet kring p- strategin, beslutsunderlaget, avvikande meningar från alliansen eller annat ni vill läsa om..) man kan ju tappa bort så man kan ju komma lite då och då.. Jag har varit där och kommer gå förbi många gånger -vore kul om jag träffar fler mc åkare som vill läsa på!
 
Last edited:

api

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2011
Ort
älvsjö
Hoj
zzr 1100,scooter 125cc(jätesnabb!!)
Finns det ingen som vet var detta miljömupp bor nånstans?Vi kan ju "hälsa" honom nån dag... :)
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Om jag inte missminner mig borde Daniel Helldéns e-post på jobbet vara offentlig handling.

Finns det ingen som vet var detta miljömupp bor nånstans?Vi kan ju "hälsa" honom nån dag... :)
Jo, e-postadressen finns tillgänglig för alla på https://evald.stockholm.se/extern/Organ/1103
och den är daniel.hellden@stockholm.se

Denna miljömupp bor i Enskede. Den där idén med att "hälsa på honom" är den kanske dummaste av alla idéer som kläckts, och du är inte den förste.
Vad är det avsedda syftet? Att skrämma någon från att våga arbeta för de idéer han/hon tror på?

Helldén är en folkvald politiker. Miljöpartiet fick 14.3% av rösterna i valet till kommunfullmäktige i Stockholm 2014.
Han, liksom alla vi andra medborgare, åtnjuter fullständiga rättigheter att arbeta för och yttra sig i alla frågor och idéer så länge de inte är lagstridiga.
Han har fullständiga demokratiska och lagliga rättigheter att arbeta för bensinfordonens avskaffande, liksom vi har fullständiga rättigheter i att arbeta för fortsatt gratis parkering för tvåhjulingar.

Man ska inte heller bortse från att Helldén är välutbildad och väldigt påläst i frågor kring detta.
Det är samhällsidéer mot samhällsidéer. Det är så vi måste bemöta det om det ska vara effektivt. Ställ honom, och övriga ledamöter, till svars. Skicka brev/mail till honom och be honom svara. JO-anmäl. Skriv insändare, debattartiklar. Demonstrera. Visa vad du tycker vid valurnan.
Men för djävulen, gör inget som kan uppfattas som hot, vare sig mot valfri medborgare eller mot folkvald politiker.

Nu har en JO-anmälan gjorts. Bravo! Den vill påvisa att förslagen kring mc/moped klass I fullständigt saknar underlag, ignorerar remissinstanser och är överhuvudtaget inte genomtänkt eller utredd.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top