P-avgift för MC på gång i Stockholm

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Sen finns det lite skumma "taxeområde 1".
Jag hittar inget annat än att där kommer att råda, för mc och moppe, 10kr/timme dygnet runt året runt.
10kr x 24h x 365 dygn/år = 87600kr/år.
Ser jag rätt på den lilla suddiga kartan ovan så gäller det delar av Östermalm samt Djurgården.
Jaha. Den mest vardaglige stockholmaren kanske inte bor där, men det var ju en intressant siffra. :näsblod
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Gjort. Mejlat till ordförande och 9 ordinarie ledamöter i trafiknämnden i stockholms stad. Med lite redigering. Jag kollade nämligen upp siffrorna lite. Visade sig vara ännu lite värre!
Vaddådå? Jo: smc har ju räknat, som jag förstått det, på 10 timmars parkering per arbetsdag. Dyraste området kostar då 10kr/timme x 10timmar/dag x 5 dagar i veckan x 4 veckor/månad. Summa: 2000kr/månad. Bor man även i dyraste taxeområdet blir det 550kr/månad i boendeparkering. Sammanlagt 2550kr/månad.
Jobbpendling 10 månader om året blir då 20.000kr per år plus boendeparkering 12 månader om året 6.600kr per år. Sammanlagt 26.600kr per år.
Va!?!:crash
För en EU-moped!?!:huvet

Bor man istället i billigaste taxeområdet, och även jobbar i billigaste taxeområdet, och räkna jobbparkeringen på 9 timmar per jobbdag istället:
5kr/h x 9h x 5dgr x 4vckr = 900kr/månad
Boendeparkering 150kr/månad
Summa 1050kr/månad
Vi räknar 8 månaders jobbpendling: 7200kr/år
Årskostnad boendeparkering: 1800kr
Summa: 9000kr/år

Samma som ovan, men 10 månaders jobbpendling: 10.800kr/år

Alltså, inom dyraste taxeområdena: motorcykeln utdöd
Inom billigare taxeområden: motorcykeln allvarligt skadeskjuten
I hela avgiftsbelagda området: total utrotning av eu-moped

Och det avgiftsbelagda området är just nu större delen av stockholms kommun, med vissa ytterdelar undantagna, exempelvis söderut mellan örbyleden och Huddinge kommun, om jag sett rätt. Men på sikt, skriver de själva, skall alla områden täckas av avgift, och det ska ske om tre år. Då ska hela stockholms kommun täckas av dessa avgifter.
+1!
Du råkar inte ha kvar mailadresserna? Tänkte också dra iväg nåt :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nu har jag mailat ovanstående.

I mina ögon bidrar vanliga cyklar till mer trängsel och besvär än MC. De borde således också avgiftbeläggas. För det är väl just TRÄNGSEL det handlar om här?

Cyklarna skall dessutom har egna vägar osv osv.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Bara jag som tycker barnvagnar tar mycket plats i stadens gatuutrymme?
Jag vill införa ett "utrymmestillstånd" för barnvagnar i Stockholm.
Fixas med app, man måste ha smartphone.
Vad tror ni om, säg, 26.000kr per år i innerstan?
10.000kr per år i ytterområdena?
Då kanske fler väljer att lämna barnvagnen hemma och bär ungen under promenad istället och tillgängligheten på trottoarerna ökar.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag fick svar på min skrivelse. En "Karin" från C som kommer rösta emot men motivationen att det inte är tillräckligt utrett.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, hon var på hugget!
Centern vill:

avslå förvaltningens förslag till beslut avseende avgiftsbeläggning av
motorcyklister och moped klass 1.

Yay! :banana

men...

Nay: :huvet

Att uppdra åt kontoret att återkomma med ett nytt förslag på taxor för motorcyklar
och moped klass 1, som utgår från vilken yta de tar upp i förhållande till bilar

Men, det är andra som sitter i majoritet, kan tänka...
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Ja, dessa meningar från centerns skrivelse gör mig inte jätteglad: "...avgiftssättningen av motorcyklar och moped klass I [ter sig] något märkligt. [...] ...inte rimligt att en motorcykel och moped, som tar upp knappt en fjärdedel av den plats en bil upptar, ska betala hälften av vad en bil gör."

Alltså, inför avgift för mc och moped, men en fjärdedel av avgiften för bil, inte hälften.
Så, istället för 26.600kr per år ska det kosta 13.300kr per år.

Ja då blev det ju billigt och uppmuntrande.

Jag tänker på en annan sak också. Inför man väl en ny avgift, så kommer denna avgiften att vara föremål för ökningar framöver. Så även om det skulle kunna hamna på en nivå som skulle kännas rimlig (inte 13.000kr!) så är man sen fast i ett avgiftsträsk.

Så, nej! Fortsatt gratis, annars är vi körda, idag eller imorgon.
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Visst, gratis är ju najs, men varför skulle det vara gratis för MC egentligen. EGENTLIGEN?
Trist, men en avgift kommer vi nog inte ifrån.... men den får ju fan vara rimlig.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Visst, gratis är ju najs, men varför skulle det vara gratis för MC egentligen. EGENTLIGEN?
Trist, men en avgift kommer vi nog inte ifrån.... men den får ju fan vara rimlig.
Därför att man inte bara kan hitta på avgifter hur som helst.
Avgift till vad då? Varför då? Är vi skyldiga staden något sen tidigare? Kostar en stående motorcykel staden något? Vart går de pengarna, och vad ska de göra med dem? Varför har det inte kostat något hittills? Är vi skyldiga pengar sen långt tillbaks? Kommer avgiften att leda till något bra? Vad blir konsekvensen?

Och då kan man faktiskt seriöst ställa sig frågan: varför är det så självklart att cykelparkering ska vara gratis? De tar faktiskt plats. Ett sånt där gjutet cykelställ kostar inte noll kronor att tillverka och asfaltsplätten där de ska stå har inte dimpt ner från skyn och marken kostar hyra. Varför ska det vara gratis? Därför att det är miljövänligt? Jaha, gummit i cykeldäcken och oljan i kedjan då?
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Därför att man inte bara kan hitta på avgifter hur som helst.
Avgift till vad då? Varför då? Är vi skyldiga staden något sen tidigare? Kostar en stående motorcykel staden något? Vart går de pengarna, och vad ska de göra med dem? Varför har det inte kostat något hittills? Är vi skyldiga pengar sen långt tillbaks? Kommer avgiften att leda till något bra? Vad blir konsekvensen?

Mja, på samma sätt kan man ju då fråga sig varför bilar kostar.... och varför något kostar överhuvudtaget?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Mja, på samma sätt kan man ju då fråga sig varför bilar kostar.... och varför något kostar överhuvudtaget?
Ja, och det tycker jag man bör. Det är en viktig fråga. Varför betalar vi kommunalskatt tex? Vad är det för meningen med det? Ja, tittar man sig omkring så ser man parker vi får vistas i gratis, skolor som barnen kan gå i utan avgift, sjukhus, vägar. Det går ju lätt att se vilken positiv effekt det har. Sen kan ju enskilda skatter och avgifter ifrågassättas. Ja, måste ifrågasättas. Trängselskatten till exempel. Är den bra? Jag tror jag läste att den hittills dragit in 4.6 miljarder kr. Oj! Men vad har gjorts för de pengarna? Jag ser inte dubbelt så täta avgångar på tunnelbanan, och, ve och fasa, busslinjer har dragits in. Det var ju sånt pengarna skulle gå till. Måste ifrågasättas.
Avgift för mc parkering måste ifrågasättas. Varför, till vilken nytta och vad händer med pengarna?
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Trängselskatten till exempel. Är den bra? Jag tror jag läste att den hittills dragit in 4.6 miljarder kr. Oj! Men vad har gjorts för de pengarna? Jag ser inte dubbelt så täta avgångar på tunnelbanan, och, ve och fasa, busslinjer har dragits in. Det var ju sånt pengarna skulle gå till.
Nja, trängselskatten skulle även gå till utbyggnad av vägnätet som t. ex förbifart sthlm.
Det är JAG som bilist som BETALAR trängselskatten, därför anser jag att pengarna ska användas till BILISM.
Ungefär som att fordonsskatten skulle gå till kulturbidrag:3freak

Att kollektivtrafiken inte kan gå runt med billiga månads/årskort, tråkigt. Det är fortfarande svinbilligt om man jämför med vad en bil kostar.

Vi som måste åka bil i sthlm (hantverkare, service, säljare etc) borde fan få skippa trängselskatten för utan oss går sthlm inte runt.
Bestraffa alla jävlar som bor i innerstan och kör bil istället.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Att kollektivtrafiken inte kan gå runt med billiga månads/årskort, tråkigt. Det är fortfarande svinbilligt om man jämför med vad en bil kostar.

.

Även om det är billigt, så är det tråkigt att man inte kan lita på kollektivtrafiken och vara säker på att man kommer fram i tid.....

FRAM FÖR BÄTTRE KOLLEKTIVTRAFIK, -det minskar biltrafiken mer en alla menlösa billtrafiksatsningar tillsammans !!!

Billigt eller lågt pris är inte samma sak....
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Även om det är billigt, så är det tråkigt att man inte kan lita på kollektivtrafiken och vara säker på att man kommer fram i tid.....

FRAM FÖR BÄTTRE KOLLEKTIVTRAFIK, -det minskar biltrafiken mer en alla menlösa billtrafiksatsningar tillsammans !!!

Billigt eller lågt pris är inte samma sak....

Man får väl ta lite höjd tidsmässigt, dvs det man gör när man kör bil i sthlm ;)
Man vet aldrig när man kommer fram.

Men det är klart, det är svårt att ha framförhållning när bussarna/tuben går var tredje minut.:D
 

api

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2011
Ort
älvsjö
Hoj
zzr 1100,scooter 125cc(jätesnabb!!)
Man får väl ta lite höjd tidsmässigt, dvs det man gör när man kör bil i sthlm ;)
Man vet aldrig när man kommer fram.

Men det är klart, det är svårt att ha framförhållning när bussarna/tuben går var tredje minut.:D
Jaha,då va man där och "protesterade"!! Kanske hundra hojar och några dialogpoliser. Jag fattar inte hur svensken är så jävla mesig!!! 5 över 4 frågade tom SMC personal,jaha,vad gör vi nu....!!!så kvart över 4 tog jag mitt pick o pack o åkte hem! Har vi mc-folket åstadkommit nåt med det här?Absolut ingenting!!!!! Dem som bestämmer i stadshuset struntar i totalt att några hojåkare står i innergården på stadshuset o säger nada!!! Så,grattis Sthlm,nu får vi äntligen p-avgift för hojar,moppar,scootrar mm. Tack alla ni som va fega o kom till stadshuset!!!
 

Petra.H

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Ludvika
Hoj
GSX-R 750 -09
Här kan du få adresser till alla ledamöter och ersättare i kommunfullmäktige. (några få som inte hade adresserna på hemsidan saknas)


jan.valeskog@stockholm.se
daniel.hellden@stockholm.se
patrik.silverudd@folkpartiet.se
evalouise.erlandsson@stockholm.se; margareta.bjork@stockholm.se; amne_ali@hotmail.com; mats.berglund@stockholm.se; emilia.bjuggren@stockholm.se; nassir.abdullahi@stockholm.se; olle.burell@stockholm.se; rana.carlstedt@stockholm.se; claes.elmgren@telia.com; abdo.goriya@stockholm.se; karin.gustafsson@stockholm.se; aa74788@stockholm.se; stefan.l.hansson@stockholm.se; Kadir.kasirga@stockholm.se; bawer40@hotmail.com; gabriella.e.lavecchia@gmail.com; roger.mogert@stockholm.se; mervi_andersson@hotmail.com; mia.paarni@stockholm.se; salar.rashid@stockholm.se; ellinorrindevall@gmail.com; mirja.raiha@comhem.se; M_tofvesson@hotmail.com; karin.wanngard@stockholm.se; mariaostbergsvanelind@gmail.com; maria.antonsson@stockholm.se; halit.azizoglu@stockholm.se; bahdemba@hotmail.com; martin.g.hansson@stockholm.se; awad.hersi@stockholm.se; ewa.e.larsson@stockholm.se; asa.lindhagen@stockholm.se; Katarina.Luhr@stockholm.se; erik.malm@stockholm.se; mariana.moreira.duarte@stockholm.se; elin.s.olsson@stockholm.se; leo.ahmed@stockholm.se; cecilia.obermuller@stockholm.se; torun.boucher@stockholm.se; lorena.delgado@stockholm.se; freddy.grip@vansterpartiet.se; tina.kratz@tele2.se; clara.lindblom@stockholm.se; ann-margarethe.livh@stockholm.se; alexandra.mattsson@stockholm.se; rikard.warlenius@gmail.com; sebastian.wiklund@stockholm.se; malin.ericson@feministisktinitiativ.se; lisa.palm@feministisktinitiativ.se; bo.arkelsten@moderat.se; jbrege@spray.se; christina.elffors-sjodin@moderat.se; sophia.granswed@gmail.com; berthold.gustavsson@moderat.se; borje.haggman@moderat.se; sara.jendi.linder@moderat.se; lars.jilmstad@stockholm.se; christoffer.jarkeborn@stockholm.se; peter.jonsson@moderat.se; anna.konig.jerlmyr@stockholm.se; joakim.larsson@stockholm.se; joel.lauren@moderat.se; mikael.lind@moderat.se; kristina.lutz@moderat.se; johan.nilsson@stockholm.se; sten.nordin@stockholm.se; markus.nordstrom@moderat.se; jennyfer.redin@moderat.se; johanna.sjo@moderat.se; henrik.sjolander@moderat.se; andrea.strom@moderat.se; bo.sundin@one.se; lars.svard@moderat.se; dennis.wedin@moderat.se; gulan.avci@gmail.com; lotta.edholm@stockholm.se; anne-lie.elfven@stockholm.se; fridametso@gmail.com; jan.jonsson@stockholm.se; bjorn@ljungconsulting.se; annkatrin.aslund@gmail.com; per.ankersjo@gmail.com; karin.ernlund@stockholm.se; jonas.naddebo@centerpartiet.se; sofia.modigh@kristdemokraterna.se; erik.slottner@kristdemokraterna.se; Maggi.haglund@sverigedemokraterna.se; dan.kareliusson@sverigedemokraterna.se; martin.westmont@sverigedemokraterna.se; maria.danielsson@sverigedemokraterna.se; hahne.william@gmail.com; danielharc@gmail.com; eva.kohler.s@outlook.com; jln@telia.com; martenlofberg@hotmail.com; lowdin@gmail.com; permagnusnilsson@gmail.com; s.said.soc@outlook.com; melsa.salvo@gmail.com; ingegerd.akselsson.le.douaron@folkbildning.net; bakeryhills@gmail.com; ake.askensten@comhem.se; hanna.begler@mp.se; jessica.jormtun@stockholm.se; ac24421@stockholm.se; contact@havalmurad.com; micke.seid@stockholm.se; d_uzel@hotmail.com; juliana.gristelli@vansterpartiet.se; tobias.pa.johansson@gmail.com; jackienylander@bredband.net; mehdi.oguzsoy@stockholm.se; gita.nabavi@stockholm.se; anna.rantala.bonnier@feministisktinitiativ.se; johan.andreasson@moderat.se; therese.carlborg@moderat.se; torbjorn.erbe@moderat.se; anette-hellstrom@telia.com; lozancic_monika@hotmail.com; tk@comhem.se; jonas.nilsson@sj.se; olejorgen.persson@moderat.se; eva.solberg@moderat.se; jan.tigerstrom@moderat.se; alexandra.ostback@moderat.se; andreas_berglof@yahoo.com; peter.backlund@stockholm.se; richard.bengtsson@folkpartiet.se; abit.dundar@stockholm.se; joar.forssell@gmail.com; hanna.gerdes@folkpartiet.se; rasmus.jonlund@liberalerna.se; stina.bengtsson@centerpartiet.se; chlinderholm@gmail.com; ofelianamazova@gmail.com; mikael.valier@kristdemokraterna.se
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Och vaffan gjorde du själv? "tog pick o pack o åkte hem". Jävla civilkurage, det :va...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top