P-avgift för MC på gång i Stockholm

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Synd att jag inte såg det förrän nu :(

... missade det där och hörde inget om det heller.

Kanske vore bättre om en bra klick av alla mc-förare parkerade EN mc i EN ruta över hela stan och se om vi kan väcka någon debatt. Tyvärr så kommer konflikten endast bli mellan bil- och mc-förare, inte fram till beslutsfattarna.

En ny manifestation borde vara på sin plats nästa söndag, men då med 500 hojar, inte 50. Och en upprepning söndagen efter med ytterligare fler hojar.

Ett Facebookevent, tyvärr. Det når ut till många, men fel sorts människor.
Man delar, klickar "gilla" och tror att det räcker med det det i sin lilla rosa FB-värld.
Men, här står vi inför något som kräver engagemang, uppoffring av åtminstone tid och dessutom fysisk förflyttning och närvaro.
...och då blir det plötsligt besvärligt.
Fan vet hur man skall få folk att fatta hur allvarligt det är?

Jag är egentligen inte mycket för franska påtagliga protester, men undrar om det kanske inte är dags för det nu?
Inte egentligen för att man återigen är ute efter att strypa motorcyklismen, utan för att det man från politiskt håll säger sig vilja uppnå går stick i stäv med det man gör.


Tror inte folk i allmänhet har fattat vidden av detta, då tråden endast innehåller 19 inlägg. Borde vara riksintresse av högsta dignitet, då detta med all säkerhet blir vägledande även för andra kommuners agerande. Det Dingvall inte lyckades med på flera år smyger dom in bakvägen under några tjänstemannasammanträden; att döda vardagshojkörningen i hela Stockholmsområdet.

Nej, det är sannerligen inte bara ett Stockholms-, storstads eller ens ett parkeringsproblem!

Det handlar om att motorcykeln och motorcyklismen trängs undan!
Vi anses inte vara ett fullgott alternativ till bilen för vardagstransport främst tack vare sämre passiv säkerhet och bristande väderskydd.

Vi trängs undan från TEN-T vägnätet med det underförstådda argumentet att vi ändå bara nöjeskör på kurviga 70-vägar, man vill kastrera motorcykeln elektroniskt på alla sätt man kan komma åt och nu rycks mattan undan för kostnads- och utrymmeseffektiv pendling.

Vad skall man ha motorcykeln till i framtiden?
 
Last edited:

Manglish

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2012
Ort
På en ö
Hoj
2007, Suzuki SV1000S (2001, KTM Duke såld)
Ja lite demonstration vore ju på plats. Vet inte vad som är bästa sättet att sprida det...Facebook, olika hoj/moped forum kanske?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag hade gärna kommit och okynnesparkerat för att visa missnöje men det blir lite långt från Halmstad.
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Är det inte lite Svenskt att gny lite irriterat inför idiotiska förändringar, men att sedan bara böja sig för överheten och fortsätta sitt liv som om ingenting har hänt.

:huvet
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Är det inte lite Svenskt att gny lite irriterat inför idiotiska förändringar, men att sedan bara böja sig för överheten och fortsätta sitt liv som om ingenting har hänt.

:huvet

Japp, instämmer helt men det finns svenskar som gör något när det inte passar. Tyvärr blir dom då kallad för idioter, man får ju inte ta i så mycket här i Sverige. Om man gör det så sitter resterande av folket i sina små stugor och pratar skit om dom/de som gjorde något. Har alldrig förstått mig på detta tror att många är konflikt rädda när det väl gäller, men vad vet jag:va
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Och här är en suddig karta över de nya avgiftsområdena.
Här ska det från i höst kosta att parkera och boparkera mc och eu-moppe.
Undantaget gula området, taxa 6, om jag förstått det rätt, än så länge.
skärmklipp taxeområden.jpg
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Apropå betala för parkeringar så ska handikappsplatserna också börja kosta, göra gemensam sak med dem? För de kan ställa till det riktigt rejält under en manifestation. :D De får nämligen parkera där parkeringsförbud råder upp till 3 timmar. :D
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Nästa tillfälle att umgås med hojåkare och göra sig synliga för beslutsfattarna är i samband med att beslut fattas i stadshuset på torsdag. Samling preliminärt Ragnar Östbergs plan c:a 15.30 nu på torsdag (i övermorgon när detta skrivs).

För er som fajsbookar:
https://www.facebook.com/events/1260564543970850/
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Bra initiativ, om jag kan komma ifrån jobbet så är jag där och då tar jag med mig lite fler vänner som också kör MC! :tummenupp

Edit: Se till att få ut denna informationen till så många som möjligt, sist var det många som hade missat det.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Bra initiativ, om jag kan komma ifrån jobbet så är jag där och då tar jag med mig lite fler vänner som också kör MC! :tummenupp

Edit: Se till att få ut denna informationen till så många som möjligt, sist var det många som hade missat det.

Senast tänkte den som skapade eventet nog inte på att det var knutet till en sluten facebookgrupp. Detta event går att dela, och att det blir delat är nog en förutsättning för uppslutning. Det kom upp lite sent inpå och det är en tid där många är upptagna med jobb och liknande. Så hjälp gärna till att sprida så att vi blir fler hojar än vad som ryms i en p-ruta :)
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Här är några länkar till folk som håller på och knåpar ihop aktioner och annat.

"Vi som vill stoppa p-avgift för mc" - öppen fb-grupp som alla kan gå in och läsa (behövs ej fb-konto)
https://www.facebook.com/groups/1721871451393385/

Smc Stockholm
http://www.svmc.se/stockholm

Smc Stockholms öppna fb-sida som alla kan gå in och läsa (behövs ej fb-konto)
https://www.facebook.com/smcstockholm/

Och så smc centralt förstås:
http://www.svmc.se/
och deras öppna fb-sida som alla kan...etc etc
https://www.facebook.com/sverigesmotorcyklister/

Menar inte att folk ska över till facebook nu, men vi får hjälpas åt att hålla koll och göra som psxcare här ovan, lysa ut evenemangen här också.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Konstigt för när jag klickar på länken så står det att man måste logga in...

Märkligt:va
Om jag klickar på en av de där länkarna ser det ut så här:
Skärmklipp smc.jpg
Men det är bara för mig att scrolla vidare och läsa alla trådar och inlägg. Får du ingenting?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Senast tänkte den som skapade eventet nog inte på att det var knutet till en sluten facebookgrupp.
Som psxcare säger här, det eventet skapades av en fbgrupp som heter sporthoj of sweden, eller nåt sånt, som är en sluten grupp, och endast medlemmar kan se vad som skrivs där. Det hann precis sprida sig till några ställen till, men inte hit.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Märkligt:va
Om jag klickar på en av de där länkarna ser det ut så här:
View attachment 429260
Men det är bara för mig att scrolla vidare och läsa alla trådar och inlägg. Får du ingenting?

Såg på ett annan länk om tid å plats.... Viktigaste är att komma dit å visa sitt missnöje, även om jag själv inte åker eller parkerar hoj i stan.... Ett jävla sätt att komma me sånna förslag me p-avgift...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top