Kan ett klistermärke rädda fler hojåkares liv.

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det måste ju vara ett envist aprilskämt men det verkar ej dementeras av smc.

Måste ju vara en utopi att få bilägare att kleta ner instrumentbrädan med dessa märken.

Jag tror bilisterna är obildbara, åtminstone 90%.

Nä, mc förare måste själva lära sig undvika bildrullarna själva, tyvärr är det omöjligt i vissa lägen.

Brukar se youtube "bad drivers stockholm" som ger en relevant bild av trafiksituationen och helt enkelt anpassa mig efter efter hur de filmade bilarna kör, en helt annan verklighet än körskolan lär ut.

Jag är lyckligt lottad häruppe, knappt någon trafik, känns stabilt.
Men det blir väl åtminstone 1 repa på essingeleden i sommar, hoppas förbifart Stockholm blir färdig innan jag dör av ålder.

Det var ju ganska mycket i deras videos som är högst oanmärkningsvärt... Fast, nog finns det gott om blockmongon i trafiken i sthlm.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Fan vad ni hugger!

Problemet ligger ju på ett helt annat plan.

I Sverige är det sedan snart 20 år förbjudet att köra trafiksäkerhetskampanjer.
FÖRBJUDET!

Minns ni inte...?
I det gamla svartvita DDR-Sverige så rullade det ständigt olika kampanjer: att man skulle titta åt BÅDA hållen innan man svängde ut på en större väg, man hamrade in att det var svårt att bedöma hastighet på ett fordon som färdades emot en, man repeterade begreppen "accelerationsfält" och " anpassningsträcka " och det pågick en konstant... ..nej, inte "dialog" men i vart fall kommunikation med landets trafikanter.

I alla kanaler!
Ja alltså - TV-kanaler hade vi ju först bara en och sedan två - varav den ena med färg.
Den var röd...

Men, det kommunicerades big time via annonser i dagspress, stortavlor, vid besöket på Svensk Bilprovning och vi hade faktiskt i statsradion - det enda som fanns då på den tiden, speciella radioprogram som riktade sig till trafikanterna på vägarna där musik vävdes ihop med trafikrapporter från vägarna under storhelger och semesterstart - samt trafikpropaganda. Svensken satt som läskpapper i sin VW-bubbla och sög åt sig av välkomponerad information - som var fan så mycket bättre ciselerad än bara "håll hastigheten".

Sedan följde 2,5 decennier av "Trafikmagasinet".
Det var i färg. Herreguuuuud vilka färger det kunde vara...
En pyramidal succé som hade tittarsiffor på uppåt 2,5 miljoner tittare. I Sverige. Per avsnitt!!!

Men, sedan blev det som sagt förbjudet att kommunicera trafikfrågor med allmänheten. Tyvärr.
Riksdagsbeslut?
Nej, en enda man bestämde att det "inte fungarade" att arbeta med information, utan sade att man skall köpa stålrep för pengarna istället. Ni vet vem han var: Mr Noll Vision.

Att under hans regim ens andas om kommunikation var det samma som att degradera sig själv till biträde i en grusgrop vid vägens ände.
Och där är vi fortfarande kvar idag. Trafiksäkerhetskampanjer och kommunikation med trafikanterna är fortfarande helt otänkbart i Sverige - i vart fall runtomkring Trafikverket.

...så, när det för något år sedan faktiskt rullade en BRA kampanj, men med halvhjärtad täckning...




...så var det inte Trafikverket som stod som avsändare - eftersom det är förbjudet, utan TRANSPORTSTYRELSEN - som knappast har det uppdraget egentligen.

Men eftersom vi inte har något Trafiksäkerhetsverk längre, och knappt ens något Trafikverk heller, så var det väl någon fritänkare som tyckte att något måste göras. Kudos till dig - hoppas du har jobbet kvar...

Men, kampanjer måste rullas ut brett och dessutom repeteras för att ha rätt effekt.
I hela den civiliserade världen så matas trafiksäkerhetsbudskapen ut stort, hårt och effektivt.
Det går bara inte att besöka Tyskland, Österrike eller Schweiz utan att minst tre angelägna budskap följer med hem. Funkar inte? My ass!

Specifikt för oss oskyddade trafikanter så rullar kampanjen "Start seeing motorcycles" (USA) och senare "Think Bike!" (startad i Sydafrika och nu allt mer globalt) sedan decennier.

Initierat från oss motorcyklister, men nu i allt större utsträckning statsfinansierat.
...utom i Sverige, då. Eftersom det är förbjudet.


En sådan här dekal gör knappast någon skillnad. Inte som enskild, stand-alone unit.
Den är däremot ett utmärkt komplement till en stor och bred kampanj att man faktiskt måste ta sig tiden att titta två gånger och dessutom tänka utanför sin egen lilla låda - bilens fyra hörn.
Då kan dekalen inne i bilen bli den där sista lilla viktiga "Remove before flight"-remsan som faktiskt gör skillnad.

Denna dekalen är ett försök att få igång en kampanj i den internationella stilen.
SMC har gjort så mycket man mäktar med nu i ett första steg.
Har ni alldeles missat att man teamat ihop sig med bilistorganisationen Motormännen och freerajdar på deras medlemsutskick som är typ 1,5 gång så stort som SMC-utskicket?

Det vi får i lådan är bara en bonus! Det stora går till bilisterna. Wakey-wakey...?
Trycker man i stor skala är dekalen löjligt billig. Det som kostar fläsk är distributionen - om man inte kan sampacka.

Och, det som verkligen kostar mer än vi kan bära och som rimligen borde falla på staten - om nu inte Tingvall hade förbjudit information; det är reklamspottarna i TV, radiojinglarna, stortavlorna - IMPACTEN!

SMC försöker bryta förbudet och gå utanför Noll Vision.

Om just din ryggmärgsreflex är att slänga dekalerna så är det trist.
Bilister som inte ser sig för är i mina ögon det största problemet vi har, tillsammans med dödsräckena - och båda råkar vara en produkt av just Noll Vision.

Jag tänker spara mina, och lämna över dem lugnt och balanserat en och en till de bilister som försöker döda mig. Med den vanliga takten så bör dom vara slut i god tid innan midsommar...

Något MÅSTE göras, och stat/myndigheter tar inte sitt ansvar.
SMC försöker skapa något nytt. Är det verkligen vi motorcyklister som skall torpedera det?
 

Smagatusk

Guest
Är du helt allvarlig...? Detta var alltså INTE ett aprilskämt...? Då undrar man ju lite smått hur det är ställt med marknadsföringskunskaperna hos denna organisation, då man väljer att släppa en av de mest aprilskämtsliknande nyheterna sedan strumpbyxan över teven på just första april...?

Om denna ide är sanning så kvarstår ju dessutom en liten men ack så viktig detalj - hur får man någon annan än möjligtvis den som själv åker BMW med alukoffers, varseljacka och hela Touratechsortimentet att klistra en sådan dekal på instrumentbrädan i sin bil...?

Kommer min granne att frivilligt kleta denna dekal på sin nya V70...? Knappast. Kommer jag att lyckas föreslå att yrkesföraren klistrar denna dekal i sin timmerbil utan att jag åker på stryk...? Inte troligt. Kommer jag att lyckas övertala den artonåriga tjejen att smeta denna dekal på sin instrumentbräda med mindre än att jag blir polisanmäld för trakasserier...? Nej. Vill jag själv ha en fet varningsklibba mitt i synfältet i någon av mina bilar...? Inte en jävla chans. Hashtag inteenjävlachans.

Jag förutspår att 98% av dessa dekaler kommer att hamna i en soptunna inom tio meter ifrån det ställe där de delas ut. Väl investerade pengar.

Som att en hästförare skulle be oss om att sätta en liknande dekal på tanken.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Oavsett syftet med kampanjen - att få bilägaren att faktiskt kleta klibban på instrumentbrädan eller att bara få bilägaren att hajja till och think bike för en sekund då han får brevet med dekalerna - så känns det tveksamt att använda motorcyklisters pengar till att försöka förändra ett beteendemönster hos bilister.

Potentiella kollisioner mellan motorcyklister och bilister är för de allra flesta bilister ett icke-problem och knappast något som genererar ett intresse hos den genomsnittlige bilisten. Och som någon redan nämnt - de överöses ju redan med allehanda kampanjer och allehanda varsel. Varselgult har ju nästan blivit the new black. Jag kan ha fel, men sannolikheten att en sådan kampanj har någon som helst verkan känns...i bästa fall låg...?

Det måste rimligtvis vara bättre investerade pengar att fortsätta arbetet med att utbilda motorcyklister i konsten att inte sätta sig i situationer som blir kollisioner...? Motorcyklisten har ett mycket större intresse än bilisten att undvika kollisioner och är därför - rimligtvis - mycket mer mottaglig för information.
 

L67lr

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2016
Ort
Stockholm
Hoj
2014, Triumph Street Triple R
Idé:

De små klistermärkena kan ju på en parkerad bil klistras i sidospegeln på förarsidan. :tummenupp
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
http://www.nsk.se/2016/04/18/mc-sasong-var-mer-uppmarksam/

I mittsättning till alla vanliga THINK BIKE - SE OSS kampanjer som körts genom åren, har man aldrig lyckas på riktigt att komma i närheten av bilisterna..

Nu gör motorcyklisterna det att dom talar om för bilisterna att vi är kompisar, vi har samma mål, nämligen att inte krocka! Motormännen, Sveriges absolut största bilist organisation driver på och är ute på massvis av lokal arrangemang vart dom klistrar, pratar, delar ut etc..

Att Vi även fick cyklisterna med i detta, är inte tokigt det heller - glöm inte att det avsattas en miljard från samhället i cykelfrågan (MC = 0)

Jag skal inte bli förvånad att Åkerinäringen också hakar på..

Så vi uppnår lite sakar:

1. Hojåkerna blir arga och tycker initiativet är töntigt (fast en del (kanske majoritet) kommer själv att reflektera i en viss mån över risken för själv att skadas i en kollisions olycka - och Bingo, där nådde vi en del av målet..

2. Vi uppnår samma sak hos bilisterna

3. Motorcyklisterna visar kraft styrke intiativ överför myndigheterna vid att göra nått för egen maskin - SMC samlar inte endast dom oskyddade trafikanter, men dom store grupper också personbil och åkeri. Vissa vill kanske tycker att vi tar en form av kommando i vissa frågor som annars per definition är banlysta = kampanjer - trafiksäkerhets budskap.. (Om någon skulle gissa att detta är ett sätt att prata hastighet, hastighets efterlevnad med motorcyklisterna, istället för diskutera lagkrav på elektronisk satelit styrd max hastighet av din hoj - så kanske du inte är alldeles fel ute och du kanske börjar se lite hur MC politik ibland fungerar..)

Att vi sedan kan köra detta tillsammans med Medical Card i hjälmen är endast bara bra. Samtliga ambulans och Kommuner är orienterade om dessa initiativ och vi får årligen stort beröm för detta. Vi ändrade i år till transparenta klistra grejor vilket i ärligheten namn var ganska prisgunstigt..

Sen är det ju Sverige, vart alla endast kan se färgarna svart eller vitt (sorry), så ingen kan få idéen att klistra rakt på personbilarnas bakspeglar, eftersom Transportstyrelsen inyre tillåter detta. Exact som man inte får klistra på sin hjälm. (I Frankrike blir du bötfäll om inte du har klistrad 4 reflexer på din hjälm).. Men, sån är vi alla olika..
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
http://www.vt.se/nyheter/vastervik/information-som-kan-radda-liv-om4107899.aspx

Och nu var bilist organisationen i Västervik ute och uppmärksammade att bilisterna måste kolla bättra..
Jag konkluderar att vi lyckades at skapa debatt och förståelse om problemställningen på ett sätt som ingen lyckas med tidigare.. Sen, får vi mäta på antal kollisions olyckor från tidigare år och sen i år..
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Mötte igår två hojar med utan halvljus:gnissla
Otroligt slappt att inte kolla om man har ljuset på innan man drar iväg:mad:
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Mötte igår två hojar med utan halvljus:gnissla
Otroligt slappt att inte kolla om man har ljuset på innan man drar iväg:mad:

Jag har sett två utan halvljus hittills i år. Man ser dem knappt, trots att man sitter på hoj själv och verkligen är uppmärksam på andra motorcyklar.

Dessutom gick min halvljuslampa sönder för någon vecka sedan, bilisterna blinkade som tokiga med helljuset - vilket var bra!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tyckte jag var snäll och diskret förut, men om du verkligen:

A: vill diskutera Medical Card i tråden för #ThinkBikes

B: inte förstår instruktionen som följer med arket med Medical Card

C: inte har fantasi nog att lösa ekvationen ändå


...så är du nog sportbilsentusiast på allvar.


Edit:
Läs Danskens inlägg istället.
Han har gått kursen, fått diplomet och vet hur det skall vara.
...plus kör landets första CD-skyltade motorcykel.
 
Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Har haft denna på hjälmen i 3 år nu, lite morbid för vissa men den räddar liv på 2 håll.
 

Bifogat

  • Närmast anhörig.jpg
    Närmast anhörig.jpg
    90 KB · Visningar: 45
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top