Vattentätt touring textil

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Letar efter ett vattentätt touringställ. Ska funka i varmt typ 30+ och strax över nollan. Antar att det är ett 4 seasons ställ då?

Är Gore-tex värt sitt pris och hur bra funkar det i varmt väder? Har provat en del ställ och dom sitter rätt bra förutom att alla är lite långa i armarna. Är tanken med adventure/touring att dom ska vara det? Ligga utanpå handskarna osv.

Tips på några bra ställ ni kör med? Har tänkt att använda det för tourngåka i Norge och Europa.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag har en enl mig bättre ide, köp ett skönt ställ som du kan ha när det är fint väder, de ska kännas skönt i 30+ och helst vara okej i 10plus, sedan köper du ett helställ - regnoverall o drar över de andra stället. det är så jag kör. Kan köra ner i ca -5grader och är alltid torr i det. Det är ju Pytte lite bök o ha med sig regnstället i väskan, men så farligt mycket plats tar det inte, och det går ju o knykla ihop i ha utanpå väskan med sådant där nät om man så vill. Helt klart en bra investering om man vill kunna köra i alla möjliga väder och ändå vara både torr och/eller svettfri (så gott de går iaf)
 

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
Håller med mkii

Textil blir varmt.

Köp ett bra ventilerat skinn och ett regnställ som du ändå behöver
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag kör i ett relativt lätt GoreTexställ där membranet är laminerat till yttertyget. BMW Streetguard som jag köpt nästan gratis begagnat.
Det håller mig torr i 50-milaetapper i sexgradigt ösregn, sval i 25-gradig värme och varm när det som nu är några få plusgrader och djup snö bredvid vägarna. Jag har aldrig ens funderat på att vädret skulle påverka hojåkandet.

Har kompisar med separat regnställ och där är problemet att man inte riktigt vet när man skall ta på eller av det... Man stannar för att kränga på sig eländet, då slutar det förstås att regna. Tar man an det igen kan man ge sig fan på att regnet börjar igen... osv.
 
Last edited:

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
ställ i skinn med regnställ har jag idag. Det funkar dåligt då man alltid måste ha en väska med regnstället i. Vill även har fler fickor där man kan ha värdesaker istället för att ha dom i tankväska.

Har svårt att se att skinn skulle bli svalare. Textilställen jag tittat på är typ helt öppna med lite mesh. Detta är där man kan ta ut membranet.
 

moddlaren

Guest
har rucka med löst vinter foder säger samma sak textil är inga problem i 30+ och med vinter foder i är -5 inte märkbart i 90-110. har även en lös krag muff som man drar runt halsen som trycker lätt mot hjälmens undersida o sluter om vanliga kragen, med denna försvinner allt drag runt halsen o upp under hakan..

har även testat sidoläge i 90 vid halka och stället har inbyggda knä-axel,armbågs förstärkningar viket gjorde att det mer var att kana som i en skidbacke bara att fortsätta åka efteråt, ställer höll utmärkt inte ett märke någonstans.

my 50 cent:tummenupp
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Gore-tex ställ är värt sitt pris hel klart.
Att tänka på är väl att man får vad man betalar för, hade Lindstrandställ Gobi jacka tidigare och den var relativt billigt, bekvämt, snyggt, lätt och svalt under sommaren, -Men den började läcka in vatten efter 3mil i regn plus att man frös som en hund om det var under 10 grader.
Nu har jag Rukka och det är ju lite dyrare men å andra sidan svalt på sommaren, varmt på våren, bekvämt och framför allt helt vattentätt även efter 40 mil i regn. Enda nackdel möjligen att den inte är lika snygg
 

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 796 -12
Gore-tex ställ är värt sitt pris hel klart.
Att tänka på är väl att man får vad man betalar för, hade Lindstrandställ Gobi jacka tidigare och den var relativt billigt, bekvämt, snyggt, lätt och svalt under sommaren, -Men den började läcka in vatten efter 3mil i regn plus att man frös som en hund om det var under 10 grader.
Nu har jag Rukka och det är ju lite dyrare men å andra sidan svalt på sommaren, varmt på våren, bekvämt och framför allt helt vattentätt även efter 40 mil i regn. Enda nackdel möjligen att den inte är lika snygg

Vet inte om jag håller med där. Jag har också haft ett Rukka och det började ta in vatten så fort det blev en rejäl skur. Lämnade in det på garantin och det kommer tillbaka "tejpat". Rev aldrig isär det för att kolla exakt vad de gjort, men stället kändes som att hela innerfodret var ersatt av silvertejp. De var dessutom jävligt osmidiga genom hela garanti-processen. Så aldrig mer Rukka för min del.

(Blev dessutom ganska rejält sönderslitet vid marksyning, men skydden gjorde iaf sin sak.)
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Jag hade samma dilemma som du för 3-4 år sedan,
jag chansade och köpte ett IXS goretex,, kostade lite drygt 8000:- vilket jag tyckte var dyyyrt, men såhär efteråt
ser jag det som en bra investering med tanke på funktion,
helt tätt i alla regnskurar, och då snackar vi om norska regnskurar :)
den enda modifieringen jag gjort var att slita ur alla skydd och ersätta med kropps skydd som sitter direkt på kroppen,
blir det oerhört varmt ute så kan jag plocka ur fodret och få ett svalare ställ,
jag har testat det även vintertid när jag kör på isen med min TT600:a och det fungerar då med, ner till ca -10 iaf.

så ska du köpa så satsa på kvalite,,
prata gärna med någon som kör mc i yrket,, typ mc polis så får du bra feedback, så gjorde jag -
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top