Förgasartrubbel...

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Startade hojen i förmiddags, uppborrad från 650 cc till 790 och har gått från 32 till 36 mm på insugsventilerna och från 28 till 32 på utsug samt portad.

Förra året blev en kort säsong för mig med endast 280 mil på denna cykel dock var förgasarinställningarna de samma då som nu. Nu känns han dock väldigt våt, inte nog med att han är lite smokey men det kan bero på olja i avgasröret (topplockspackningen gick förra våren så det kom in olja lite var stans). Han dör så fort jag drar ut choken men klarar lite gaspådrag, stiften är dock rätt sotiga och märkbart våta.

Det som sätter myror i skallen på mig är hur han kan ha gått bra förra året på otrimmad motor men vara tokvåt i år, rent spontant borde det väl vara tvärt om?

Hur som helst är inte jag ett stort fan av föggen, kollade aldrig stiften förra året så jag vet inte hur dom såg ut. Men vilka munstycken bör jag byta? Ska se om jag inte hittar specifikationerna för vad som sitter i. Återkommer kanske med det ikväll/natt, har 10 timmars arbetsdag framför mig.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
"Main Jet: 150
Pilot Jet: 22,5
Needle Clip 3th position from top"

Mikuni TM40 är förgasaren förresten!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Knacka ihop elektråden på stiften till 0,4mm för de kan hända att gnistan blåses ut. Och om du har några dyra stift (eridium) i så byt till billigast möjliga samt knacka ihop elektråderna till 0,4mm

Vilka förgasare körde du med nu?
Ventilstorleken i förhållande till varandra låter inte som ett problem.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Större volym i motorn ger starkare vacuum i insuget som gör blandningen rikare.

Men denna förändring är på marginalen så jag skulle leta felaktigheter innan ombestyckning
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Inte så att ett munstycke vibrerat loss ?

Inträffat för mig mer än en gång.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Knacka ihop elektråden på stiften till 0,4mm för de kan hända att gnistan blåses ut. Och om du har några dyra stift (eridium) i så byt till billigast möjliga samt knacka ihop elektråderna till 0,4mm

Vilka förgasare körde du med nu?
Ventilstorleken i förhållande till varandra låter inte som ett problem.
Lite svårt för mig att mäta upp 0,4mm för mina stift har dubbla elektroder

Föggen är som sagt en Mikuni TM40, köptes ny förra säsongen.

Flottören kan ha hängt sig?
På en nästan ny förgasare?

Större volym i motorn ger starkare vacuum i insuget som gör blandningen rikare.

Men denna förändring är på marginalen så jag skulle leta felaktigheter innan ombestyckning
Det kan inte vara så att han var våt redan förra säsongen och att detta var spiken i kistan?

Sparv i luftrenaren?
Sparv? Gråsparv? :va
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Större volym i motorn ger starkare vacuum i insuget som gör blandningen rikare.

Men denna förändring är på marginalen så jag skulle leta felaktigheter innan ombestyckning

Med all respekt för ärade moderatorn, påverkan pga detta skäl är "verkligen på marginalen". :)

-ja, något större slagsvolum (+även lite större ventiler osv) ger något större insug dvs volumström genom förgasarn vid samma varvtal.
(..och där, A1/A2 förhållande som genererar högre flödeshastighet vid venturi ->vakuum vid munstycket/nålöppningen..)
Utan något "hjälpmedel" skulle blandningen bli rikare vid högre (rätt höga) flödeshastigheter... Dock nu till det viktiga: alla förgasarna har någonting inbyggd att hindra den där oönskade berikningen: svenska termen är väl "bromsluft" som leds in från luftfiltersidan, för att trycka nedåt soppan i röret vid högre varvtal, samt som andra balanserings/kompenseringsteknologier. Eller blandning av dessa metoder i samma förgasare..

--
-huvudmunstyckets storlek spelar "ingen" roll innan typ 3/4 throttle och uppåt: börja inte labbandet där om du inte har problemet bara där uppe.
(Med dina trimningsåtgärder skulle kanske behöva några hundringar (5+ ?) större huvudmunstycke än std, för att få valuta för dina åtgärder.
-trots alla odds och en "ny" förgasare: kolla att flottörventilen stänger som det ska (även om det kanske inte rinner över) .. lite sk*t där typ hårbit kan bidra att ytan blir för högt..

-mycket gammal soppa i tanken; efter varm övervintring i garaget bara "kerosinet" som sitter kvar?

-om du kör helt utan luftburk, går det bra som vanligt då? (Du har inte oljad luftfiltret med tjock och täppande olja nu ... Iom vissa filtermodeller ska oljas..)

-kallstartsventilen kan ju också (teoretiskt) ha "hängt sig" och inte stänger helt, efter vintern och tiden att "oksidera".. Long shot, dock..

(-och allt annat kvarstår/är rätt ställd, mao tändningen, kamtimingen,..? Du har trots allt inte rört något helt annat under vintern...)
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Med all respekt för ärade moderatorn, påverkan pga detta skäl är "verkligen på marginalen". :)

-ja, något större slagsvolum (+även lite större ventiler osv) ger något större insug dvs volumström genom förgasarn vid samma varvtal.
(..och där, A1/A2 förhållande som genererar högre flödeshastighet vid venturi ->vakuum vid munstycket/nålöppningen..)
Utan något "hjälpmedel" skulle blandningen bli rikare vid högre (rätt höga) flödeshastigheter... Dock nu till det viktiga: alla förgasarna har någonting inbyggd att hindra den där oönskade berikningen: svenska termen är väl "bromsluft" som leds in från luftfiltersidan, för att trycka nedåt soppan i röret vid högre varvtal, samt som andra balanserings/kompenseringsteknologier. Eller blandning av dessa metoder i samma förgasare..

--
-huvudmunstyckets storlek spelar "ingen" roll innan typ 3/4 throttle och uppåt: börja inte labbandet där om du inte har problemet bara där uppe.
(Med dina trimningsåtgärder skulle kanske behöva några hundringar (5+ ?) större huvudmunstycke än std, för att få valuta för dina åtgärder.
-trots alla odds och en "ny" förgasare: kolla att flottörventilen stänger som det ska (även om det kanske inte rinner över) .. lite sk*t där typ hårbit kan bidra att ytan blir för högt..

-mycket gammal soppa i tanken; efter varm övervintring i garaget bara "kerosinet" som sitter kvar?

-om du kör helt utan luftburk, går det bra som vanligt då? (Du har inte oljad luftfiltret med tjock och täppande olja nu ... Iom vissa filtermodeller ska oljas..)

-kallstartsventilen kan ju också (teoretiskt) ha "hängt sig" och inte stänger helt, efter vintern och tiden att "oksidera".. Long shot, dock..

(-och allt annat kvarstår/är rätt ställd, mao tändningen, kamtimingen,..? Du har trots allt inte rört något helt annat under vintern...)
Det kommer oljerök efter 10 sek på tomgång. Om det nu inte brukar ryka mycket om man får mycket soppa också och färgen från det är lika vit. Jag funderar på om Erland på Topplocksverkstan kan ha monterat något fel, om nu inte jag har monterat ringarna på kolven knas men det borde jag märkt på cylinderloppet innan tycker jag. Ska mejla Erland och fråga vad han tror, han svarvade nya styrningar åt mig.

Det förklarar dock inte riktigt choken, eller? Jag ska kolla ventiljusteringen nu när jag har haft igång cykeln lite men tvivlar på att detta skulle ha förändrats mycket med tanke på att det endast är ventilerna som är nya.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag har en teori sen får ni säga hur troligt detta är.
Jag tror att den mängd olja som uppenbarligen uppehåller sig i avgassystem skapa den oljerök som uppstår i liten skala. Och finns där inte också en risk att denna olja höjer trycket i avgasröret så att avgaserna inte kommer ut ur utsuget helt och hållet. Kan det göra att den blir våtare?
 
Last edited:

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Jag har en teori sen får ni säga hur troligt detta är.
Jag tror att den mängd olja som uppenbarligen uppehåller sig i avgassystem skapa den oljerök som uppstår i liten skala. Och finns där inte också en risk att denna olja höjer trycket i avgasröret så att avgaserna inte kommer ut ur utsuget helt och hållet. Kan det göra att den blir våtare?

Tyvärr, din teori "håller ej": Eventuell oljespill i avgasröret förvandlas inte alls till blå rök, eller skapar något sånt motstånd som du spekulerar. ( jag utgår nu ifrån att röret inte är fullt med trassel, diskbollar, nåt, alltså att det går att blåsa genom utan större motstånd). Är allt i skick, kastas en skvätt spillolja i röret ut med gaserna. Blått rök betyder olja i "kammaren".

Jag inser att jag hade fattad felaktigt vid mitt tidigare svar: alltså hojen hade fungerad bra innan renovering och problemen uppstår nu efter renoveringen (uppborrning, större ventiler, mm).
Desvärre låter det nu att det finns något mekaniskt som inte stämmer: du har säkert monterad allt rätt och oljad delarna väl (cyllen, ventilerna) vid monteringen - men efter en stund tomgång eller gasande ska det inte mera komma oljerök (blått rök): En frisk, renoverad (4T) motor ryker inte, bortsett kort stund efter första starten.
Ett annat problem är om hon inte vill gå, blöter stift, går tok för rikt, osv. Skälet kan vara relaterad till tidigare.
-du skulle kunna börja nu med kompmätningar osv, men pga oljeröket...: Om det var jag skulle jag nog "bita det sura", beställa en ny topplockspackning och öppna spisen igen. Och kontrollera/mäta att allt mekaniskt står rätt till. Successivt, vara extra noga med att ställa kam-timingen och tändningen vid monteringen.

Lycka till, det går att hitta och fixa. -En sån här liten extraövning bara "reser lite mera hår i bröstet". :)

Edit: råd om/då du avmonterar och lyfter upp cyllen: det är möjligt att en kolvring som gått. Var noga att inte tappa "biten" ner till vevhuset. Fyll öppningen nedåt med en trasa eller dulik, innan du avlägsnar.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om du har vit rök läcker den in vatten någonstans. Ang tändstiftsgapet så duger det att knacka ihop en av elektråderna och du behöver inte ens mäta huvudsak är att du testar mindre avstånd.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tyvärr, din teori "håller ej": Eventuell oljespill i avgasröret förvandlas inte alls till blå rök, eller skapar något sånt motstånd som du spekulerar. ( jag utgår nu ifrån att röret inte är fullt med trassel, diskbollar, nåt, alltså att det går att blåsa genom utan större motstånd). Är allt i skick, kastas en skvätt spillolja i röret ut med gaserna. Blått rök betyder olja i "kammaren".

Jag inser att jag hade fattad felaktigt vid mitt tidigare svar: alltså hojen hade fungerad bra innan renovering och problemen uppstår nu efter renoveringen (uppborrning, större ventiler, mm).
Desvärre låter det nu att det finns något mekaniskt som inte stämmer: du har säkert monterad allt rätt och oljad delarna väl (cyllen, ventilerna) vid monteringen - men efter en stund tomgång eller gasande ska det inte mera komma oljerök (blått rök): En frisk, renoverad (4T) motor ryker inte, bortsett kort stund efter första starten.
Ett annat problem är om hon inte vill gå, blöter stift, går tok för rikt, osv. Skälet kan vara relaterad till tidigare.
-du skulle kunna börja nu med kompmätningar osv, men pga oljeröket...: Om det var jag skulle jag nog "bita det sura", beställa en ny topplockspackning och öppna spisen igen. Och kontrollera/mäta att allt mekaniskt står rätt till. Successivt, vara extra noga med att ställa kam-timingen och tändningen vid monteringen.

Lycka till, det går att hitta och fixa. -En sån här liten extraövning bara "reser lite mera hår i bröstet". :)

Det här är upprinnelsen till renoveringen:
9ea4ebe4a9587cebf569dbc24bbb67b1.jpg


En topplockspackning i fel material och så en kompis som lovade mig renovera toppen på två veckor tog 6 månader och i slutändan hade han inte gjort ett skit.

Toppen har små jack i ytan efter att stålarmeringen i grafitpackningen ätit sig in i aluminiumen i topplocket, därav avråder alla att använda grafitpackningar med stålarmering!

Nuvarande topplockspackning är av samma typ som original med tre lager stålplåt med en tätningsring vid cylinderloppet, denna packning är helt ny.

Jag tror dessutom det sitter någon sportkatalysator innan Yoshipipan, ser ut så. Ska göra ett annat mellanrör men det har inte prioriterats än.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Om du har vit rök läcker den in vatten någonstans. Ang tändstiftsgapet så duger det att knacka ihop en av elektråderna och du behöver inte ens mäta huvudsak är att du testar mindre avstånd.
Vatten på en oljekyld hoj? Nä du.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vatten på en oljekyld hoj? Nä du.

Ja gat dämit du kör ju luftkylt haha fan va korkad man är. Men kan du ha råkat vända kolvringarna fel väg de har ju i regel en märkning som ska vara uppåt.
Eller råkat fyllt i för mycket olja eller har tät vevhusvent?

De enda gånger jag fått rökutvecklig har varit när kolven halvskurit i nedre vändläget i cylindern.
Om jag får skrämmas lite så är risken stor för kolvnypning första uppstart därför ska man starta upp nyren motorer bara några sekunder och låta dem kallna flera gånger innan man startar dem för gått.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ja gat dämit du kör ju luftkylt haha fan va korkad man är. Men kan du ha råkat vända kolvringarna fel väg de har ju i regel en märkning som ska vara uppåt.
Eller råkat fyllt i för mycket olja eller har tät vevhusvent?

De enda gånger jag fått rökutvecklig har varit när kolven halvskurit i nedre vändläget i cylindern.
Om jag får skrämmas lite så är risken stor för kolvnypning första uppstart därför ska man starta upp nyren motorer bara några sekunder och låta dem kallna flera gånger innan man startar dem för gått.

Halvskurit? Motorn går ju runt, om än lite segt och han startar ju faktiskt. Jag är lite sugen på att ropa hem en ny cylle från ebay dock. Känner mig bara trött på skiten, vill ut och köra nu.

Men jag är håller med dig, jag tror oljan kommer nerifrån trots allt, ska skruva isär nästa vecka.
 

Wobbel

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR 600 K7
topp.jpg
De här märkena då, hur djupa är de? Håller det tätt där? :va

Edit: Aha, det är packningen. :glömdet Jag låter posten vara kvar ändå. Var tätningsytorna fina?
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Halvskurit? Motorn går ju runt, om än lite segt och han startar ju faktiskt. Jag är lite sugen på att ropa hem en ny cylle från ebay dock. Känner mig bara trött på skiten, vill ut och köra nu.

Men jag är håller med dig, jag tror oljan kommer nerifrån trots allt, ska skruva isär nästa vecka.

Havlskurit skulle jag nog kalla varmnypt för en kort sekumd och sedan lossnat men de borde du märkt så jag tror inte de är de problemet. Om jag tar en kompisare som ex så mont han en nyborrad cylinder med ny kolv i sin Xt600. Han startade endast 1 gång utan mellankylning och drog iväg omedelbart ,, han kom 1 km då bakhjkulet låste sig i fart och motorn blev tvärstum i några sek. Han tvingade igång den och otroligt nog funkade den efter denna fadäs utan onormalt hög oljeförbrukning.

Jag renoverade en xr600 som ev gick liknade din den startade men man fick hålla gas för att den inte skulle stanna och den gick värdelöst i hela registret , den rök ganska mycket blå rök. Cylindern va kraftigt repig långt ner i cylindern så olja trycktes förbi ringarna o slog igen stiftet. Den blev även svårstartad då stiftet oljade igen!

Jag mins inte om du nämnt kolvens spel vs cylinderns borr vet du vad de är för mått? Samt om kolvringsgapet är normalt stort?
 
Last edited:
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top