Vem betalar när man sitter i fängelse?

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Det beror ju lite på. Visst, vid egen inställelse, men lycka till från häktet om du dessutom fått lite restriktioner och ska sitta där och vänta på utredningen. Riskerar du ett straff som är lite längre är häktningstider upp till ett år inte ovanliga. Det finns de som suttit häktade i över ett år utan att ha fått ringa eller skicka ett brev... De flesta lär väl slippa restriktioner långt innan dess, och är det nu några månader det handlar om så lär man ju kunna prata med sin hyresvärd och betala i förskott.

Då har dom nog gjort sig skyldiga till nåt riktigt grovt och jag känner ingen sympati.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Då har dom nog gjort sig skyldiga till nåt riktigt grovt och jag känner ingen sympati.

Ja, man kan ha gjort sig skyldig till bokföringsbrott.

Jag skulle känna sympatier med någon som isoleras för att denne inte betalat tillräckligt mycket i skatt.

Finns alltid undantag osv.:)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Då har dom nog gjort sig skyldiga till nåt riktigt grovt och jag känner ingen sympati.

Det räcker med att ha slagit någon på käften för att riskera ett par års fängelse, det är grund nog för att få dig häktad. Har du möjligheter att försvåra utredningen (tänk "ringa några kompisar och be dem säga att de var där och såg det hela och det var den andra som attackerade dig, inte tvärt om") så räcker det för att ge dig restriktioner. Sympatier eller inte spelar ganska liten roll för ifall människan har någon större chans att komma tillbaka på fötter igen efter fängelsetiden, och såvitt jag vet så har man avtjänat sitt straff efter den utdömda tiden i utvisningsbåset, så då ska man väl ändå inte fortsätta straffas för det man gjort i år efter år? Eller är alla brott som kan ge fängelse helt orimliga att sona?
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Ja, man kan ha gjort sig skyldig till bokföringsbrott.

Jag skulle känna sympatier med någon som isoleras för att denne inte betalat tillräckligt mycket i skatt.

Finns alltid undantag osv.:)

Joo det har du rätt i.

Dock har jag ingen sympati vid våldsbrott, pedofiler, mördare och dylikt.

Det räcker med att ha slagit någon på käften för att riskera ett par års fängelse, det är grund nog för att få dig häktad. Har du möjligheter att försvåra utredningen (tänk "ringa några kompisar och be dem säga att de var där och såg det hela och det var den andra som attackerade dig, inte tvärt om") så räcker det för att ge dig restriktioner. Sympatier eller inte spelar ganska liten roll för ifall människan har någon större chans att komma tillbaka på fötter igen efter fängelsetiden, och såvitt jag vet så har man avtjänat sitt straff efter den utdömda tiden i utvisningsbåset, så då ska man väl ändå inte fortsätta straffas för det man gjort i år efter år? Eller är alla brott som kan ge fängelse helt orimliga att sona?

Då borde det vara helt ok att jobba på dagis igen efter avtjänat straff för våldtäkt mot barn.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Då borde det vara helt ok att jobba på dagis igen efter avtjänat straff för våldtäkt mot barn.

Kanske det. Men det är det inte. Allt kanske inte är svart eller vitt? Eller ska vi vrida ditt argument åt andra hållet, varför inte helt enkelt ha flatrate på straff? Nackskott oavsett brott, oavsett om det kan styrkas, så slipper vi spendera pengar på fängelser, reahbilitering, behandling, domstolar och annat sånt trams? Då VET vi ju dessutom att dessa eventuella brottslingar inte gör om det? Låter det bättre?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En människa jag lärde känna som har åkt ut och in på anstalt har hela tiden haft kvar sin lägenhet.

Sociala har betalat, men samtidigt har han hyrt ut den i andrahand, till andra socialfall.

På dom permisar han har haft under tiden har han antingen bott i lägenheten där det har supits och knarkats, eller så har han tagit en weekendkryssning till finland (vilket han inte får) och supit.

Så tydligen skiljer det rätt mycket.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Joo det har du rätt i.

Dock har jag ingen sympati vid våldsbrott, pedofiler, mördare och dylikt.



Då borde det vara helt ok att jobba på dagis igen efter avtjänat straff för våldtäkt mot barn.

Ville bara påpeka att alla som sitter länge inte har begått ett brott där det finns ett brottsoffer.

Just personer som gett sig på barn har det ju visat sig att de ofta återfaller i brottslighet, min personliga åsikt är att man har förbrukat sin chans och bör fördrivas ut i skogen (efter avtjänat straff) där inga barn kan komma nära. Men sen ser man titt som tätt fall där människor döms på lösa grunder av korrupta åklagare och inkompetenta rätter, så inte ens där är det svart/vitt.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Kanske det. Men det är det inte. Allt kanske inte är svart eller vitt? Eller ska vi vrida ditt argument åt andra hållet, varför inte helt enkelt ha flatrate på straff? Nackskott oavsett brott, oavsett om det kan styrkas, så slipper vi spendera pengar på fängelser, reahbilitering, behandling, domstolar och annat sånt trams? Då VET vi ju dessutom att dessa eventuella brottslingar inte gör om det? Låter det bättre?

Ja skjut alla. :)
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
När man sitter inne får man 13kr timmen för den tiden man jobbar med sin syssla på fängelset. De pengarna är egentligen till för att kunna köpa saker på insidan från anstalternas kiosker inte betala hus och hem.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top