Vad är grejen med HD?

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Japp, regn är djävulens väder. Finns inget gott med det. Sen gillar jag inte till skillnad från er kromdirigenter att spendera 8 timmar efter med att putsa bort halva Hallands jordbruksmark från alla skrymslen och vrår efter såna turer. Har bättre saker för mig, som att planera in rutten vid nästa torra väglag ;)
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag har inget alls emot andra hojtyper och har nog haft det mesta man kan tänka sig. Alla har sina för och nackdelar.

 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Som Dr.Bike sa när han levde: "Det är rätt patetiskt att se förtryckta tjänstemän klä ut sig på helgen, för att folk tro att de äter småbarn till frukost, så fort chefen inte ser honom." :hihi

Det citatet kommer jag alltid att komma ihåg honom för. :D

Apriskämtet när han i passande utstyrsel poserade på något electraglideliknande objekt (hans fars?) är också legendariskt. Nu får det vara slut med livsfarliga sporthojar, deklarerade han om än med annat ordval. Har svårt att hitta den tråden.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
HD-klientelet har förändrats ganska kraftigt genom åren. På 70-talet , då jag själv blev gammal nog att äga en, var det "outlaw" att köra jänketwin. "Knuttar" i gemen och särskilt HD-åkare var unga rebeller. Det var skittufft att blåsa på med öppna dragpipes och strokad fet-twin.
Idag är det samma årgångar (gamla gubbar som jag själv) som kör HD men med ett rejält tillskott av sådana som inte tordes eller kunde göra som "rebellerna" gjorde på 70-talen. Alltså "grabbar" som sent i livet försöker uppleva det dom inte fick till när dom var unga...inget konstigt med det.
Gjorde själv en omvänd resa när jag efter några år med bil, barn, villa och karriär inte stod ut längre utan tvåhjuling.
Provade allt jag kunde hitta med en fet twin i men fann till min stora besvikelse inget som var riktigt kul.
Stort, tungt och ganska trött blev det genomgående betyget. Efter att ha gått igenom ett 20-tal HD och japstwinnar, där den sista var en gigantisk VN2000 så gav jag upp. Det blev till att prova något sportigt istället.
Fastnade snabbt för en ny Touno, fortfarande twin men ett helt annat djur!
Och på den vägen kommer jag att fortsätta så länge kroppen tillåter. Att trycka på för allt vad tygen håller på bana är, för mig, hojåkningens essens. Andra får sina kickar i 80 med fransarna fladdrande i vinden, inget fel i det men det är inget för mig på ålderns höst.
Hojåkning är passion!:banana
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Krävdes det ett 20-tal glidare innan du gav upp och fattade att det inte var något som passar dig ? :va
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Varför skall man ha HD:

- Lätt att modifiera. Bra för hojbyggare. Högst respektabel verksamhet i mina ögon.
- Image. Grupptillhörighetsmarkör. Om man drivs av sånt så har jag inget att säga om det.

En ägargrupp som jag ha svårt att betrakta som riktiga bikers, är de som stoppar in en HD i garaget bara för att de har för mycket pengar. Att se en stekare säga "Öh, jag har en HD i garaget" känns lika äkta som att se på Wrestling.

Som Dr.Bike sa när han levde: "Det är rätt patetiskt att se förtryckta tjänstemän klä ut sig på helgen, för att folk tro att de äter småbarn till frukost, så fort chefen inte ser honom." :hihi

Det citatet kommer jag alltid att komma ihåg honom för. :D

Björn Wallde [Nattsudd m.m.] hörde jag på radio [har jag för mig] en gång ondgöra sig över konsekvenserna av HD:s då förnyade popularitet. Sannolikt ngn gång strax efter 883 EVO-sportstern kommit.

Hur som helst...något i stil med följande, fritt ur minnet:

~"Här åker man. Det är sent, snart mörkt. Kallt som sjutton, och vilken sekund som helst så går väl regnet igenom ända in på kroppen. Händerna är stumma och fingrarna känns knappt alls...
Allt det här gå på något sätt att stå ut med...jag är ju snart hemma.
Men att bli omkörd av familjen i Volvon som tittar konstigt på en...och känna på sig att, de tänker att, där åker en sån där jäkla trendnisse...det är för jävligt..."
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Sporthoj.com är ett trevligt forum med många personer somkan diskutera en fråga utan att känna sig kränkta eller hotade. Som synes ovan gäller detta dock inte alla ��
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Sporthoj.com är ett trevligt forum med många personer somkan diskutera en fråga utan att känna sig kränkta eller hotade. Som synes ovan gäller detta dock inte alla ��
Alla i valfritt kyrkligt samfund och församling är inte de heller komfortabla med att dryfta spörsmål som går utanför de gängse ramarna.
Oaktat om det så gäller religiösa dogmer eller intressanta alternativa användningar av föremål och kroppsöppningar för snabb och kortsiktig personlig gratifikation.

Det blir liksom lite blandat resultat beroende på vad man tar upp för frågor. Oavsett forum. :fakta
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
El Garto, det finns som du märker en del här som har svårt att förstå grejen med custom till och med. Vill du börja med att förklara grejen med custom? Mycket av det stämmer säkert överens med HD eftersom det är samma klass. Sen har ju HD en viss image, alla tänker inte på prestanda som du själv säkert förstår. Var är problemet?

Sen att du inte trivs på en är väl skitsamma? Alla är vi olika.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Vad är grejen med hoj egentligen?

Passion är svaret.

Varför fokusera på hur kass ändras väl är istället för att njuta av sitt eget?

Den enda HD jag har ägt är XR1200.
Askul nakenhoj med ett grymt vrid och hyffsade vägegenskaper.
Målet har aldrig varit att vara snabbast, jag älskar hökar av olika slag men har inget sig efter sporthoj eller äventyrshoj.

Sluta jiddra, börja köra.

Klockrent svar....:tummenupp
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Björn Wallde [Nattsudd m.m.] hörde jag på radio [har jag för mig] en gång ondgöra sig över konsekvenserna av HD:s då förnyade popularitet. Sannolikt ngn gång strax efter 883 EVO-sportstern kommit.

Hur som helst...något i stil med följande, fritt ur minnet:

~"Här åker man. Det är sent, snart mörkt. Kallt som sjutton, och vilken sekund som helst så går väl regnet igenom ända in på kroppen. Händerna är stumma och fingrarna känns knappt alls...
Allt det här gå på något sätt att stå ut med...jag är ju snart hemma.
Men att bli omkörd av familjen i Volvon som tittar konstigt på en...och känna på sig att, de tänker att, där åker en sån där jäkla trendnisse...det är för jävligt..."

Om det stämmer och han verkligen menade det så är han ju en klockren mes som går på vad han gissar att andra kan tycka. Nu är han väl stå upp komiker så¨det var säkert bara ett försök att vara rolig.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Om det stämmer och han verkligen menade det så är han ju en klockren mes som går på vad han gissar att andra kan tycka. Nu är han väl stå upp komiker så¨det var säkert bara ett försök att vara rolig.

Jag har ingen aning om hur gammal du är...
Björn Wallde har om jag inte missminner kört hoj och HD sedan 60-talet eller något sånt...

Han och många andra var genuint oroliga över att bli av med sin grej.
Jag har kompisar som från att varit mariginaliserade helt plötsligt och det ovilligt befann sig i framkanten på en begynnande trend, fylld av helgrebeller, kändisar och pseudokändisar som alla helt plötsligt skulle söka efter frihet och frigörelse på två hjul. Jag vet de som gick in och köpte hela kitet färdigkoordinerat med dubbelt extra allt hos en viss handlare då det begav sig...

Helt plötsligt så var nästan hela grejen som det heter på pk-svenska numera approprierad!
Jag vet inte, eftersom jag inte känner Björn Wallde, men jag fick intrycket av att han hellre och mycket gärna inte ens skulle känt det nödvändigt att filosofera i sådana banor. Men när HD gick från att vara något i utkanten till en het trend så...ändrades något.
 
Last edited:

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Jag skulle säga att den genomsnittliga sporthojsåkaren och harleyåkaren har mer gemensamt än man kan tro.
Var möter du dem? Ja inte fan är det på en kurvig väg en vacker söndagsmorgon utan de kör i klasar långsamt, sprider ljudföroreningar och skränar vid närmaste fik/torg. Några snackar högt om kromade örnar andra om titaninlägg i de oskrapade knäpuckarna.
De köper hela kittet! Omatchade stövlar eller förra årets skinnställ är precis lika otänkbart som att inte matcha fransarna på jackan med de på styrändarna.
SH/Harley är livet! En total oförståelse för att det finns andra hojtyper som kan vara tilltalande.

osv osv.....

Det där var det roligaste jag läst idag.
:tummenupp Boris, you said it!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har ingen aning om hur gammal du är...
Björn Wallde har om jag inte missminner kört hoj och HD sedan 60-talet eller något sånt...

Han och många andra var genuit oroliga över att bli av med sin grej.
Jag har kompisar som från att varit mariginaliserade helt plötsligt och det ovilligt befann sig i framkanten på en begynnande trend, fylld av helgrebeller, kändisar och pseudokändisar som alla helt plötsligt skulle söka efter frihet och frigörelse på två hjul. Jag vet de som gick in och köpte hela kitet färdigkoordinerat med dubbelt extra allt hos en viss handlare då det begav sig...

Helt plötsligt så var nästan hela grejen som det heter på pk-svenska numera approprierad!
Jag vet inte, eftersom jag inte känner Björn Wallde, men jag fick intrycket av att han hellre och mycket gärna inte ens skulle känt det nödvändigt att filosofera i sådana banor. Men när HD gick från att vara något i utkanten till en het trend så...ändrades något.

Precis så. Jag har lite av samma känsla idag när alla hipsters skall köpa sig en gammal BMW airhead, slakta den och montera "caferacertillbehör" från Kina, köra den ett år och sedan dumpa den. Många gånger handlar det om fina cyklar dessutom, det är väl egentligen då jag reagerar lite... känner mig lite.. smutsig? Nä, så illa är det förstås inte. Men det är inte "BMW-grejen" det handlar om i det fallet, såsom det är (och alltid har varit) för mig utan om en modetrend som kommer att vara borta om något år - liksom många riktigt fina hojar.

HD var säkert roligare förr när inte alla hade en. Lite som Ford Mustang. Men HD är som jag ser det customhojarnas essens - det alla strävar efter och själva stilidealet. Vad som själva "custom"-konceptet tillför förutom oändliga möjligheter att betala dyra pengar för att göra hojen (ännu) sämre förstår jag inte själv, men jag har absolut inga problem med att både respektera folk som uppskattar det och också se glädjen i deras ögon när de ser sin hoj.

Vilket väl ändå är det viktiga. :kär
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Jag fattar inte, custom eller sporthoj, varför väljer man en? Istället för en av varje...

HD blev tidigt en trendsättare, i synnerhet som det var gott om dem och de var billiga. Samtidigt som Indian gjorde sitt bästa för att missköta affärerna. Numera vet jag inte om HD är så himla mycket trendsättare längre. De har ju t o m apat efter japsarna med "powercruisers" där Suzuki gick bräschen om jag minns rätt. De lär väl dessutom komma med nått nytt där snart gissar jag eftersom de inte kan fortsätta sälja m1800.

Indian och Victory, same same I know, verkar vara mer på hugget än HD nu för tiden. Uppenbarligen börjar HD bli lite nervösa eftersom de kommit med en till instegsmodell. Personligen tycker jag de är sjukt överprissatta.

Vill man gå harcore kan man ju åka på "Hang'em High", där det verkade vara handväxel och oljefläckiga kläder som gällde... :yoparty
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Alltså. Harley V-Rod kom ju 2001. Många år före Suzuki M1800, som förövrigt är full med oblyga likheter med HD. Samma med Yamaha Warrior mfl H-D-kloner.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Instämmer med flera föregående, hd är verkligen inget rappel längre. Har växt upp med en far som alltid kört stora twinnar och jag har kört allihop. Kompetenta maskiner för bekväma långturer (inga monster i stil med jörgens även om 124" alltid är 124") men det här med att alla ska ha en och det ska absolut vara hd. Idioti..
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kul med ännu en HD-tråd på forumet! :banana :D

Som nybliven HD-ägare kan jag säga såhär: Nånting speciellt är det absolut med HD. Vissa saker är ju uppenbara, utseendet motorljudet exempelvis. Om man gillar customstuket så bara måste man ju gilla HD, det är ju ändå "originalet" eller vad man ska säga. Och de har ett väldigt säreget och enligt mig väldigt trevligt ljud. Vridet från en stor twin är en annan grej, man behöver inte växla i tid och otid utan man kan vrida på gasen och bara surfa fram på en våg av bottenvrid i princip från vilken hastighet som helst på vilken växel som helst.

Personligen gillar jag hur de ligger på vägen. Jag sitter väldigt bekvämt på min, vilket innebär att jag kan ha den både till touring och nöjesåka. Och de känns faktiskt ganska mysiga i kurvorna. Inte rappa eller stabila som en sporthoj som ligger klistrad som ett strykjärn på vägen och bjuder på g-krafter i kurvorna, utan mer på ett lugnt, mjukt och behagligt sätt. Om sporthoj är Ferrari så är HD Cadillac, helt olika men båda har sin charm :)

Sen så är det som sagt något visst just med att det är en HD. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men det var absolut en pusselbit som föll på plats när jag bytte från japscustom till jänkejärn.

Customisering och anpassning är ett annat kapitel, du kan ju byta ut varenda liten pinal och det finns ett enormt utbud av eftermarknadsgrejer som gör att du kan få en helt unik hoj som passar just dig.

Så ja, jag tycker att det finns mycket att gilla med HD. Gillar man amerikanska bilar tror jag definitivt man kan gilla HD, det är rätt mycket som är likt. Men visst, de är stora, tunga, otympliga, det skrapar och tar i om man försöker lägga ner ordentligt... Men det är inte det de är till för. Med HD måste det inte gå fort eller knixigt för att man ska kunna njuta av åkturen. Jag trivs bäst på lagom kurviga vägar i moderat hastighet där jag kan njuta av mitt ljud, mitt vrid, mitt gung och min utsikt som jag kan ägna mig åt på ett helt annat sätt än om jag ständigt måste hålla uppsikt framåt för att det går så satans herrejössesfort :D

Ångrar inte mitt köp för en sekund :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top