Vad är grejen med HD?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Verkar vara den tiden på året...

På ett annat forum i ett annat land.

Person 1

Have had a Night Rod Special, A Fatbob and a Fatboy.

Person 2

One of my biggest problems with HD is the fact they appear to name all of their models after dildos.

Person 2

You tried to understand the real model numbers ? they have to give them easy to remember names for their buyers to understand ...some are embarrassing wink

How about a "FLTCU Rubber Mount Dresser Classic Ultra" ?

at least Harley havnt gone all politically correct with their marketing....yet ....

Harley_Davidson_VRSCDX_by_SALAM_SOL.png
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Största problemet med många sporthojsåkare verkar vara förmågan att förstå att inte alla kör hoj för att vara snabbast i stan.

Att bli omdassad av en sporthoj är ju allt annat än förnedrande, om det dessutom sker på bakhjulet på allmän väg så framkallar det ju bara ett litet skratt i hjälmen och ett eventuellt litet lyckönskande om att det ska sluta väl.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Grejen med HD är att man köper sig en identitet i form av det små coola HD ryktet med hela deras historia.HD finns oftast långtdsparkerad i något överbelånat villa område där den luftas högtidligt en solig helgdagseftermiddag runt kvarteret om den inte ägs av någon mer heltids kriminell individ som skiter i att betala ens det första lånet på denna HD.

Samtidigt så sitter man som en sopa i högre fart och kanske lägre fart med för den delen.Får obotbara vibrationer i kroppen utan att det går speciellt mycket fortare samt blir bullerskadad för livet med en samtidig minimal acceleration.Det är alltför många gånger men naturligtvis inte alltid grejen med HD.Identiteten. :crash
 
Last edited:

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Hej.

Jag är killen som alltid skriver vänliga och artiga inlägg på SH.
Ibland samlar jag in pengar till SH:s julklappshoj till Unicef, ibland försöker jag uppmuntra nya SH-medlemmar.
På det hela taget så tror jag att det finns minst 100 medlemmar på SH som uppfattar mig som en irriterande fryntlig tjockis som alltid försöker vara inkluderande och politiskt korrekt. Och hatar mig lite.

Men, när det gäller denna fråga så vill jag bara berätta om min tidiga motorcykelkarriär på åttiotalet.
Då hade jag en Harley Heritage Softtail Classic som tjänstebil, en 77 Electra Ratbike som privathoj, och otaliga andelar i andra HD-projekthojar.
Jag hade också en t-shirt där det stod: "If you have to ask, you'll never understand" (som jag fick i present efter en av de hårigaste och farligaste nätterna i mitt liv under Daytona Bike Week).

Och det är nog mitt inkorrekta svar på din fråga. Om du ställer frågan kommer du aldrig att fatta.
I all välmening.
Morris
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hej.
"If you have to ask, you'll never understand"
I all välmening. Morris
:tummenupp:tummenupp

Största problemet med många sporthojsåkare verkar vara förmågan att förstå att inte alla kör hoj för att vara snabbast i stan.

Att bli omdassad av en sporthoj är ju allt annat än förnedrande, om det dessutom sker på bakhjulet på allmän väg så framkallar det ju bara ett litet skratt i hjälmen och ett eventuellt litet lyckönskande om att det ska sluta väl.

Största problemet med många som inte är SportHojsåkare verkar vara oförmågan att förstå att alla inte kör hoj för att vara snabbast i stan. :)

Att bli omdassad av en äventyrSHoj är ju allt annat än förnedrande, om det dessutom sker på bakhjulet på allmän väg så framkallar det ju bara ett litet skratt i hjälmen och ett eventuellt litet lyckönskande om att det ska sluta väl.

Kör man det man själv vill kan man inte bli förnedrad, särskilt inte av trångsynta människor med förutfattade meningar! :D
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Vad är grejen med Custom?
Oerhört snygga. Inget man pressar fram varken på små kurviga vägar eller motorvägar i över 200 km/h utan man glider fram ungefär som man gör med en gammal Cadillac Eldorado 1958. :)

Har själv en customhoj fast en japanare. Dessutom en som många ser som en trimmad moped snarare än en custommotorcykel. Men upp till laglig motorvägsfart hänger även jag med trots att jag föredrar att glida fram i 80 km/h på småvägar långt ifrån de högtrafikerade bilvägarna.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Grejen med HD är att man köper sig en identitet i form av det små coola HD ryktet med hela deras historia.HD finns oftast långtdsparkerad i något överbelånat villa område där den luftas högtidligt en solig helgdagseftermiddag runt kvarteret om den inte ägs av någon mer heltids kriminell individ som skiter i att betala ens det första lånet på denna HD.

Samtidigt så sitter man som en sopa i högre fart och kanske lägre fart med för den delen.Får obotbara vibrationer i kroppen utan att det går speciellt mycket fortare samt blir bullerskadad för livet med en samtidig minimal acceleration.Det är alltför många gånger men naturligtvis inte alltid grejen med HD.Identiteten. :crash

Här har vi inga fördomar alls :D :7peta

Vi som köpt våra Harleys kontant och luftar dem så ofta det bara går (jag kör måhända inte i regn, rusk, snö och drivis, men så fort det är plusgrader och torra vägar så tar jag en tur), inte äger en överbelånad villa och varken är hel- eller halvkriminella, var passar vi in i din lilla kategoriska indelning av HD-ägare? ;)

Sitter som en sopa? :va Har du ens suttit på en HD? Klart att du KAN sitta som en sopa om du önskar, finns ju mängder med tillbehör som ser snyggare ut än de är funktionella. Men är man bekväm av sig (som jag) så kan man få hojen minst lika bekväm som det går att göra den obekväm. Det är bara en av fördelarna med Harley, man kan skräddarsy den efter eget tycke och egna behov :fakta Det första jag gjorde när jag köpte min var att byta till ett styre som passade min längd och önskade körställning, och jag har både ruta och förarryggstöd som jag kan sätta dit till längre turer. Med alla touringtillbehör sitter man som en kung, min hoj är ärligt talat bekvämare än skinnsoffan hemma hos mina päron :fakta

Vidare upplever jag inte alls att den vibrerar särskilt illa. Klart att den står och dunkar lite på tomgång, men när man väl rullar märker jag inget av några störande vibrationer. Tvärtom mindre på HD:n än på någon hoj jag ägt tidigare, både min gamla Kawa VN1500 och min Suzuki GSF1200 Bandit hade ju styrändsvibrationer som fick fingrarna att domna bort. Men HDn går mjukt och jämnt :)

Bullerskador undviker man med lätthet om man har en hyfsad hjälm, vindbruset dånar ju annars högre än vad hojen gör om man bara cruisar lugnt. Jämfört med det vassa ylet från en odämpad sporthoj som riktigt skär i öronen så har ju de flesta customs ett mer lågmält mullrande ljud som jag upplever som betydligt snällare mot öronen.

Minimal acceleration... Visst, det beror väl på vad du jämför med. Det är fortfarande en hoj, så vanliga svenssonbilar accar du ju med lätthet ifrån. Sporthojar accar såklart bättre, men å andra sidan har jag ett vrid som gör att jag kan puttra runt på högsta växeln från 50 och uppåt. Och vill jag att det ska gå snabbare så vrider jag bara på rullen så kommer vridet som ett brev på posten, behövs inte växlas och ha sig bara för att man ska köra om eller liknande ;)
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
HD finns oftast långtdsparkerad i något överbelånat villa område där den luftas högtidligt en solig helgdagseftermiddag runt kvarteret om den inte ägs av någon mer heltids kriminell individ som skiter i att betala ens det första lånet på denna HD.

Du glömde den troligen största katergorin. Folk som inte är kriminella men helt enkelt har råd med bättre leksaker. Priset på ny eller begagnad hoj är direkt styrande för inom vilken domän ett fordon dominerar. Det är av naturliga själ t.ex. stor skillnad mellan vilken bil man köper om man är inkvarterad i ett asylboende eller om man har ett arbete med stabil inkomst och det finns ingen anledning att se ner på människor enbart för att de tillhör den ena eller andra av dessa kategorier. Många skjuter dock vilt från höften för att trimma den egna självbilden men det leder absolut inte till något som är bra för någon.

Folk är förstås medvetna om detta vilket gör att många retar upp sig som fan på t.ex. HD-ägare och de som kör lyxiga SUV:ar bara för att ta ett par tydliga exempel. Det enklaste är förstås att man skiter i vad andra tycker och respekterar andras val även om det avviker från ens egen uppfattning.

Här finns en del att läsa om hur folk alltför lätt delar in varandra i fack på ett felaktigt sätt. Jag vet inte om det stämmer, du får läsa själv och se vad du anser :)
http://www.sporthoj.com/forum/entry.php?4648-En-stillsam-fundering-p%E5-hojen
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Här har vi inga fördomar alls :D :7peta

Vi som köpt våra Harleys kontant och luftar dem så ofta det bara går (jag kör måhända inte i regn, rusk, snö och drivis, men så fort det är plusgrader och torra vägar så tar jag en tur), inte äger en överbelånad villa och varken är hel- eller halvkriminella, var passar vi in i din lilla kategoriska indelning av HD-ägare? ;)

Sitter som en sopa? :va Har du ens suttit på en HD? Klart att du KAN sitta som en sopa om du önskar, finns ju mängder med tillbehör som ser snyggare ut än de är funktionella. Men är man bekväm av sig (som jag) så kan man få hojen minst lika bekväm som det går att göra den obekväm. Det är bara en av fördelarna med Harley, man kan skräddarsy den efter eget tycke och egna behov :fakta Det första jag gjorde när jag köpte min var att byta till ett styre som passade min längd och önskade körställning, och jag har både ruta och förarryggstöd som jag kan sätta dit till längre turer. Med alla touringtillbehör sitter man som en kung, min hoj är ärligt talat bekvämare än skinnsoffan hemma hos mina päron :fakta

Vidare upplever jag inte alls att den vibrerar särskilt illa. Klart att den står och dunkar lite på tomgång, men när man väl rullar märker jag inget av några störande vibrationer. Tvärtom mindre på HD:n än på någon hoj jag ägt tidigare, både min gamla Kawa VN1500 och min Suzuki GSF1200 Bandit hade ju styrändsvibrationer som fick fingrarna att domna bort. Men HDn går mjukt och jämnt :)

Bullerskador undviker man med lätthet om man har en hyfsad hjälm, vindbruset dånar ju annars högre än vad hojen gör om man bara cruisar lugnt. Jämfört med det vassa ylet från en odämpad sporthoj som riktigt skär i öronen så har ju de flesta customs ett mer lågmält mullrande ljud som jag upplever som betydligt snällare mot öronen.

Minimal acceleration... Visst, det beror väl på vad du jämför med. Det är fortfarande en hoj, så vanliga svenssonbilar accar du ju med lätthet ifrån. Sporthojar accar såklart bättre, men å andra sidan har jag ett vrid som gör att jag kan puttra runt på högsta växeln från 50 och uppåt. Och vill jag att det ska gå snabbare så vrider jag bara på rullen så kommer vridet som ett brev på posten, behövs inte växlas och ha sig bara för att man ska köra om eller liknande ;)

Fan, man kan tro att du är 50+ med en stelopererad höft!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men hur skall man klassificera en som kör både HD, BMW R1200GS och en R1?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Exakt! Men det blir logiskt sett omöjligt att "döma" någon efter hojen de kör - de kan ju ha flera andra hojar i garaget.

Se också tråden om hälsningar...
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Man är olika, jag går igång på högvarviga motorer med snabb gasrespons, MBW M3 rak 6a...en F1 V12...S2000...RX-8. :rock
O så min Honda
:kär
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Man är olika, jag går igång på högvarviga motorer med snabb gasrespons, MBW M3 rak 6a...en F1 V12...S2000...RX-8. :rock
O så min Honda
:kär

Man kan väl gilla flera olika? Jag diggar både stora mullrande amerikanska V8or och twinnar, samtidigt som jag gillar ylande japanska tvåtaktare, CBX1000 sexor, flygplansmotorer, tändkulemotorer... Man måste inte begränsa sig och bara tycka om en sort ;)
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Man kan väl gilla flera olika? Jag diggar både stora mullrande amerikanska V8or och twinnar, samtidigt som jag gillar ylande japanska tvåtaktare, CBX1000 sexor, flygplansmotorer, tändkulemotorer... Man måste inte begränsa sig och bara tycka om en sort ;)
Amen!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top