Yamaha R1 1998 till Streetfighter

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
Tjo!

Det ser vansinnigt roligt ut med en fighter, därför skiter jag i om jag hamnar i helvetet för att byta styre på min polkaretta. (Vill ni rädda den, så köp den:))

Hur som helst så sparas alla delar i det skick som de plockas bort, ingenting borras eller moddas på något vis.

Styrkrona och kopplingsvajer är inhandlad och det bär nog iväg för att hämta ett styre idag. Det blir nog ett med fågelpinne från biltema för att de är så omtyckta, lol. Kanske rosa, men min äldsta tös sa svart:(

Jag har nu plockat bort alla kåpor, lysen, tank osv.
Hoj 1.JPG

Jag planerar att placera alla kablar framför luftburken.
IMG_0299.JPG

Nu har jag dock stötta på patrull, tändningslåset. Då jag inte vill använda min originalkrona så har jag köpt en annan, som jag således vill fästa tändningslåset i. Men som ni ser på bilden nedanför så är skruvarna "plomberade" och kan inte skruvas bort normalt. Hur gör jag? Borrar? Eller finns det ett annat tillvägagångssätt?
Inga delar får skadas, endast skruvarna.
IMG_0322.jpg

Fler bilder kommer!
 

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
Jag tog mig inte ann tändningslåset idag, däremot så monterade jag styret och den andra styrkronan provisoriskt för att se hur det kommer att arta sig.
Styre.jpg
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Kostar den i original? Jag blir gråtfärdig när jag ser en polka 98 brytas ner. Jag vill ju ha en. Har en 04 nu. Bättre du bygger på den.
 

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
Kostar den i original? Jag blir gråtfärdig när jag ser en polka 98 brytas ner. Jag vill ju ha en. Har en 04 nu. Bättre du bygger på den.

Grejen är ju den att jag inte hittar en lika potent maskin för samma peng som denna skulle inbringa mig. En snabb sökning på blocket visar ingen -98:a men en -99:a för 29 brax, säg att jag skulle bli erbjuden 25 000 kr.

Nej, då bygger jag om och spar grejerna, återställer när det blir dags att sälja. (Om det nånsin blir det:))

Tillbaka till verkstan:

Väntar på kopplingsvajer som inte har kommit ännu. Letar efter bromsslangar och funderar om man skall köpa på ebay eller be hydroscand tillverka åt en.

Ebay verkar lurigt då det finns bromsslangar från 70 kr - 1200 kr.

Kan dessa vara något att ha?
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Kolla med Anders på s-racing. Stålomspunnet är det alltid värt.

Jo. Man får inte mot för grejorna. Men det får inte andra heller. Så det blir ju köpa o sälja i samma mån för oss alla. Jag ska ha en polka 98 för mitt eget intresse. Den ska hållas original o toppskick för söndagsåkning. Så kan jag ha en nyare o inte va så rädd om. Så säg till mig när den e till salu. Det måste va en röd vit i pappren o allt original finnas kvar.
 

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
Kolla med Anders på s-racing. Stålomspunnet är det alltid värt.

Jo. Man får inte mot för grejorna. Men det får inte andra heller. Så det blir ju köpa o sälja i samma mån för oss alla. Jag ska ha en polka 98 för mitt eget intresse. Den ska hållas original o toppskick för söndagsåkning. Så kan jag ha en nyare o inte va så rädd om. Så säg till mig när den e till salu. Det måste va en röd vit i pappren o allt original finnas kvar.

Will do:) Ska kika på s-racing, tack för tipset:)
 

Force

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
-
Hoj
Aprilia RSV1000R
Nu får ni lugna er!
Verkar inte vara en äkta Polka(Baptistens har vita/gråa fälgar, ingen röd sadel?).
 

Ninja91

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
malmö
Hoj
Ninja 636 -04
Jag hade samma problem med skruvarna på mitt tändningslås, (bygger om en ninja). Men jag plockade fram borren lite försiktigt tills man fick fäste att lossa dom med hammare och mejsel. Sen var de bara att ta ett par nya skruvar :) Bromsslangar beställde jag stålomspunna i Malmö via PC Slang & Maskiner. dom skräddarsyr efter dina behov :)
 

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
Nu får ni lugna er!
Verkar inte vara en äkta Polka(Baptistens har vita/gråa fälgar, ingen röd sadel?).

Helt korrekt! Den röda sadeln och bönpallen saknades och var ersatta med svarta när jag köpte hojen. Jag letade febrilt efter röda tills jag såg en kille som hade originalsadeln kvar och såg då att den väldigt missfärgad, sliten och ful efter ett svettigt arsle hade nött på den.

Förmodligen så kommer jag att låte någon sy upp en ny sadel i framtiden, men inte när jag använder hojen dagligen.

Fälgarna var vita när jag köpte hojen, alltså inte svarta som de är original. Om de är omlackade eller inköpta vita törs jag inte svara på.

Jag hade samma problem med skruvarna på mitt tändningslås, (bygger om en ninja). Men jag plockade fram borren lite försiktigt tills man fick fäste att lossa dom med hammare och mejsel. Sen var de bara att ta ett par nya skruvar :) Bromsslangar beställde jag stålomspunna i Malmö via PC Slang & Maskiner. dom skräddarsyr efter dina behov :)

Jag gjorde som Sportbike rådde, inhandlade detta kit för 35 spänn på biltema och knackade upp skruvarna. Dock ska det tilläggas att jag använde spikdrivaren i kittet och inte körnaren, det blev betydligt bättre grepp med den. Gick som en dans!

Angående bromsslangar så sprang jag på en polare när jag handlade idag, han jobbar på ett oljeföretag i min håla.

"-Maila längd och vilka kopplingar det ska vara så fixar jag åt dig", sa han.

Det går bra nu:)
 
Last edited:

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
Hej!

Jag ber om ursäkt för att det inte har kommit några uppdateringar i tråden, men bättre sent än aldrig.

Hojen är klar och jag är så jävla glad att jag testade, fifan va skoj den är!

Jag stötte på patrull rätt tidigt när lyktan kom hem, lyktan tog i ramen så styret gick inte att vrida helt tillfredställande, förlängningar till fästena fick tillverkas.

Bilder kommer, men har problem att ladda upp just ni av någon anledning:/
 

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
Så, fick göra om bilderna till .png-filer, jpeg funkade inte av någon anledning.

Som sagt, framlyktan, en V-face från Racetech passade inte helt hundra så förlängare till fästen fick tillverkas.


Skruv.jpgSkruv2.jpgSkruv3.jpg

Slutresultatet blev såhär

skruv4.jpg

Dock så saknas backspeglar saknas än så länge men kommer att monteras.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top