Batteri och/eller laddningsproblem?

Thomas_71

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2016
Ort
Knislinge
Hoj
Honda VFR 750 1986
Hej!
Är helt ny på forumet och har försökt att läsa det jag hittar inom ämnet men blir inte mycket klokare ändå så jag hoppas en egen fråga i ämnet hjälper.

Jag har en VFR750 -86 som jag har problem med laddning och/eller batteri. Hojen funkar helt ok och jag har inga problem att starta den när den varit igång nyligen (inom ett par dagar och förutom när den är riktigt varm), men får den stå ett tag så blir den mer svårstartad och jag får inte många försök på mig innan batteriet är slut (även om det var fulladdat när jag provade sist). Har då tänkt att det måste vara batteriet som är dåligt, men kollade lite med multimeter nyligen och funderar på om det kanske ändå inte är laddningsproblem (också?).

Har lånat pappas gamla multimeter vilken inte är digital så exakta siffror är svåra att ge. Men, fulladdat ger batteriet runt 12,5V. Kopplar jag in det i MCn så håller det samma volt tills jag slår på ljuset. Då sjunker det ner till ca 12V och fortsätter sen sjunka.
Nåväl, utan ljuset på så ligger det som sagt på runt 12,5 och när jag ska starta sjunker det ner till strax under 8V, men går igång. Har läst någonstans att sjunker det under 9,5V så är det dåligt, men vet inte om det stämmer. Väl igång ligger det på runt 13-13,5V och sjunker ner till runt 12,5V och fortsätter sjuka (om än väldigt sakta) när jag sätter på ljuset. Detta då oavsett om jag ligger på tomgång eller håller MCn runt 4000 varv.

Vet inte hur gammalt batteriet är men jag har haft hojen i snart 3 år och det är samma batteri som sitter i fortfarande. När förra ägaren bytte har jag inte en aning om så det är säkert dags för ett nytt batteri oavsett.
Men, kan problemen bero på att batteriet är kasst, eller är det mer troligt att det även handlar om problem med laddning?

Tack på förhand!
Thomas
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Låter som ett kasst batteri helt klart, sen kanske laddningen inte är tiptop heller men verkar ju fungera iaf, är batteriet dåligt får ju laddregulatorn kämpa mer för att försöka ladda upp det och hålla ljus och annat vid liv samtidigt. Ett nytt batteri belastar laddningsregulatorn mindre
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Vilken spänning får du om du kör med batteriladdare på batteriet?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Thomas_71 skriver
Nåväl, utan ljuset på så ligger det som sagt på runt 12,5 och när jag ska starta sjunker det ner till strax under 8V, men går igång. Har läst någonstans att sjunker det under 9,5V så är det dåligt, men vet inte om det stämmer. Väl igång ligger det på runt 13-13,5V och sjunker ner till runt 12,5V och fortsätter sjuka (om än väldigt sakta) när jag sätter på ljuset. Detta då oavsett om jag ligger på tomgång eller håller MCn runt 4000 varv.

Symptomen tyder på att laddningen inte fungerar.
Vilket kan ha förstört batteriet. Men batteriet kan fortfarande vara OK.
Vad jag gjorde med dina symptom, det gick faktiskt köra hojen med släckt ljus, men inte med tänt ljus. Med tänt ljus gick den inte att starta efter en halvtimme.

Jag köpte nytt batteri. Laddade batteriet upp till 14,3 Volt under laddning med
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...or/Batteriladdare-612-V-400500-mA-2000017815/
spänningen under laddning kollade jag med en digital multimeter, tex
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-2000018521/

Men inte hjälpte det med nytt batteri !
För det var laddningsregulatorn som gett upp.
Jag föreslår som din 1a åtgård en digital multimeter.
Sedan startar du hojen, tänder ljuset och mäter spänningen över batteriet.
På mina, Suzuki GSX1300R och Sprint RS är spänningen
med tänt ljus vid tomgång 14,3 Volt över batteriet på Suzukin, ligger kvar där vid ökat varv
med tänt ljus vid tomgång 14,2 Volt över batteriet på Triumphen, går upp till 14,3 Volt när jag håller 2000RPM och högre.

Har du under 14 Volt med belysningen tänd så kommer du få problem, batteriet börjar "sulfateras".

Generator eller laddningsregulator. ?

Koppla bort de tre sladdarna från generatorn till laddningsregulatorn. (gissar du har tre sladdar från generatorn ???)
Mät med stillastående motor motståndet mellan de lösa sladdarna S1, S2, S3
Det blir tre mätningar, motståndet ska vara lågt, helst under 1 Ohm.
DÅ har du inget avbrott i generatorlindningarna. BRA.

Mät motståndet mellan två skruvar på hojen. Motståndet ska vara lågt. Du har bra kontakt !
Ta sedan och mät mellan en av skruvarna och S1, sedan S2, sedan S3. Motstånden ska var höga, över 100 kOhm.
Då har du inte kortis mellan lindningarna och motorn, ingen brunnen statorlindning. BRA.

Ta nu och starta motorn (du har väl lite ström i batteriet, du har väl batteriladdare ?)

Med motorn igång och multimeter ställd på växelspänning. Mät mellan S1, S2, S3 (som fortfarande INTE är anslutna till regulatorn.
Du skall vid 4000RPM få cirka 70 V AC vid alla tre mätningarna. Får du det , cirka 70 Volt AC , ja då är generatorn OK, det är fel på laddningsregulatorn eller du har nån dålig kontakt mellan laddningsregulator och batteri .

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odk...=motorcycle+voltage+MOSFET+regulator&_sacat=0
 
Last edited:

Thomas_71

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2016
Ort
Knislinge
Hoj
Honda VFR 750 1986
Har nu kollat spänningen under laddning och det ligger som mest runt 13,5, alltså samma som när batteriet sitter i MCn och den står på tomgång. :-/

Generator eller laddningsregulator? Får införskaffa en bättre multimeter och försöka kolla lite på detta. Vill ju helst inte gå och köpa grejer på måfå så jag tackar för infon om hur jag mäter :) Gällande batteri så tänker jag köpa ett nytt och se, men får vänta tills i slutet på månaden.

Tackar för era svar och tar gärna emot mer tips och ideér ifall ni har några :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det vanligaste är att batteriet har gett upp, när du sätter i ett nytt, se till att det är laddat när du sätter i det.
Med tanke på den lite opålitliga avläsningen på multimetern så kan laddningen fungera helt okej, vilket det låter som eftersom att hojen faktiskt går att starta några dagar efter att den körts, men sedan tappar batteriet spänning och orkar inte med att skyffla runt motorn tillräckligt fort för att starta.

Batterier är inte så fasligt dyra, så det är en billig, lätt och snabb lösning om det är problemet.

Mät när du fått ett nytt batteri med en bättre multimeter så det inte är några problem med generator eller regulator, men jag skulle tro att det kommer funka med nytt batteri.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Min gamla devis lyder:
Har tanken på kass batteri dykt upp så är det de....byt batteri.
 

Thomas_71

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2016
Ort
Knislinge
Hoj
Honda VFR 750 1986
OK! Sent svar men har av olika orsaker inte skaffat batteri förrän nu. Så, för att uppdatera er lite. Tyvärr är problemen desamma med det nya batteriet i :-( Så då är det bara till att fortsätta felsöka. Kollade precis och en regulator ligger på över 3000 kr så att bara köpa för att prova sig fram är ju inte aktuellt. Någon som vet om man vågar köpa en regulator från Kina på Ebay (går ju få för under 150kr) bara för att prova om det blir någon skillnad? Eller är det en dum idé att slänga in något sådant?

Tack ändå för hjälpen!!!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
OK! Sent svar men har av olika orsaker inte skaffat batteri förrän nu. Så, för att uppdatera er lite. Tyvärr är problemen desamma med det nya batteriet i :-( Så då är det bara till att fortsätta felsöka. Kollade precis och en regulator ligger på över 3000 kr så att bara köpa för att prova sig fram är ju inte aktuellt. Någon som vet om man vågar köpa en regulator från Kina på Ebay (går ju få för under 150kr) bara för att prova om det blir någon skillnad? Eller är det en dum idé att slänga in något sådant?

Tack ändå för hjälpen!!!

Ja köper du rätt typ kan du köpa en billig att prova med. Sen är laddningsregulator universal (sålänge man har lika många fasen och tillräckligt många W) så där finns toppmärken för ungefär 1100kr. 3kkr skall mana ldrig lägga på en regulator.
 

Thomas_71

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2016
Ort
Knislinge
Hoj
Honda VFR 750 1986
Ja köper du rätt typ kan du köpa en billig att prova med. Sen är laddningsregulator universal (sålänge man har lika många fasen och tillräckligt många W) så där finns toppmärken för ungefär 1100kr. 3kkr skall mana ldrig lägga på en regulator.

Tack! Då blir det till att börja med en billig variant för att se om det funkar och sen utgå därifrån :)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Tack! Då blir det till att börja med en billig variant för att se om det funkar och sen utgå därifrån :)

Ett tips är ju att börja med att kolla generatorn på det sätt som Den Återfödde tipsade om. Det är inte särskilt avancerat och tar inte så lång tid och det kan vara bra att utesluta så många alternativ som möjligt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top