Hjälmtråden 2016 - vilken bör man köpa? (race/integral)

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Halloj. Hittade ingen hjelmtråd so here goes..

Dags att byta kruka, vill ha en säker, tyst och snygg integralhjälm med immfritt visir. Jag kör mest soliga och torra dagar, troligen inte touring-turer eller pendling att prata om.

Min gamla hjälm är väl en 10-12 år gammal och är inte perfektion men funkar ganska OK (Nitro N-1200 med spegelvisir). Känns som det är dags att byta, borde hänt lite på hjälmfronten och säkerheten i en 10 år gammal hjälm kan man diskutera.

Budget; jag tänker 5000-ish (plus/minus 1000kr?). Det borde man få en bra hjälm för? Jag vill ha en 2016-års modell, dvs en nyutvecklad hjälm, lite inne på en Shoei X-14 -> https://i.ytimg.com/vi/QIdFcKQnefs/maxresdefault.jpg. Bra grejer?

Vilka är de man borde ha med i utvärderingen? Arai? AGV (känns sådär?)? Schubert (touring?)?

Jag har fått för mig att följande märken faller bort: Airoh, X-lite, Nolan?, Grex, HJC, och liknande. Vill ha en top tier-hjälm.

Finns det hjälmtester redan att hitta någonstans? Har letat utan success..


P.S. Jag är medveten om att jag borde prova hjälmarna IRL eftersom hjälm måste passa min huvudform också. Men om jag siktar in mig på 2-3 hjälmar kan man köpa när handlarna har säsongpremiär och få lite rabatt..
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Om du hittar en hjälm som passar genom att prova 2-3 st har du extrem tur. Jag brukar få prova ett 20-tal för att hitta nåt som sitter hyffsat. http://sharp.direct.gov.uk/ crashtestar hjälmar
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Airoh tillverkar världens lättaste o bästa enduro/crosshjälmar så att jämföra dem med Grex känns inte ok, Lorenzo kunde vinna motogp med en HJC och jag har själv en o kan intyga att det är en ok hjälm.
 

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
HJC RPHA serien!
Kör med 10+ ifrån förra året och är supernöjd...
11an som kom detta året ska tydligen va ännu bättre.

Bra ventilation, bra ljud, bra passform. Bra utseende osv.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Köpte en HJC rpha 11 förra veckan efter ett felköp på en shoel förra året.
Har haft HJC tidigare utan att behöva klaga��
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
HJC RPHA 10+ sitter snuskigt fint och mjukt på skallen. Sen är den förhållandevis lätt och det är också en komfort och säkerhetsfråga. Ventilationen är ok men Pinlock måste man ju ha på alla hjälmar om det inte skall imma vid rödljusen tycker jag.

Kan inte tänka mig att RPHA 11 skulle vara sämre någonstans. Den ser bättre ut med (RPHA 10 ser trots det inte illa ut alls...)
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Gillar inte min agv K5. Hade en shoei gt-air innan. Men tack vare okunnig säljare så fick jag fel storlek... förutom storleken så älskade jag den hjälmen.

Nu fick jag för mig att jag ville testa nått nytt.
Min skalle passar agv så det vart en K5 och så här i efterhand så skulle jag fortsatt med shoei.

Lätt att vara efterklok :huvet
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Jag valde en RHPA 10+, i princip enbart för att den hjälmen sitter bäst av alla hjälmar jag testat under ett par år. Inte kört med den på hojen än, så vetefan hur den är där, men det ska nog gå bra det med. :hihi

IS-17 är ju en budgetmodell, så även om den satt acceptabelt på mitt huvud så var det lite småsaker med den som gjorde att jag valde bort den.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Tipset är fritt så då rekommenderar jag såklart hjälmen som jag själv har :D

Har en Shoei GT-Air, Svart/röd som jag är mycket nöjd med. Nu kör jag kanske mer än vad du gör, men jag ville ha den hjälmen främst av anledningen att den hade ett inbyggt solvisir samtidigt som den inte kompromissade med säkerheten, som en del andra hjälmar med den funktionen gör. Det enda alternativet var så (2014) en Schubert, men jag tyckte att den kändes för mycket "korvätarpolistouring", så den blev det inte. Lite sportigt måste det ju trots allt se ut.

Hade innan den en Arai Chaser som jag var nöjd med (kanske en aning bullrig), men störde mig att jag behövde byta visir om jag körde nånstans på dagen och sedan inte såg ett skit på vägen hem på kvällen.

Sen är det ju alltid så att olika hjälmar sitter olika på olika huvuden, så det är ju inte säkert en GT-Air funkar för dig. Men för mig har den allt som en bra hjälm ska ha. Jag kör också en del på bana och även där känns den okej, även om den såklart inte kan mäta sig med riktiga racerhjälmar för ändamålet.
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Rekommenderar inte shoei gt air pga betyget den gått i sharp fast det är den skönaste hjälm jag haft på huvudet.
Är väldigt nöjd med min shoei NXR dock
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Rekommenderar inte shoei gt air pga betyget den gått i sharp fast det är den skönaste hjälm jag haft på huvudet.
Är väldigt nöjd med min shoei NXR dock

Det är dock på sidorna den är svag och får sämre betyg, vet att shoei och arai tillsammans gick ut för några år sen och påstod att all deras data och erfarenhet från riktiga crascher och racing visar att man aldrig slår i huvet hårt i sidan av hjälmen, utan axeln tar då den största smällen och att deras hjälmar är väl avvägda med skydd där det behövs.

Med det sagt började arai strax efteråt förstärkla sidorna på sina nya hjälmar för att fä bättre resultat i sharp, så svårt att veta vad man ska tro. Alla hjälmar uppfyller ju dock minikraven
 

Ecko

Medlem
Gick med
13 Dec 2015
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha R1-16
AGV K-5 Deep måste nog vara en av dom snyggaste hjälmarna jag har sett.
Finns det snyggare?? :tungan
 

moddlaren

Guest
jag köpte en ny SHIRO sh821 sitter skit skönt kunde vara något lite tystare men i gengäld funkar ventilationen riktigt bra och visiret immar ej, utförsäljning i höstas så den landade på hela 395:- rätt ok rabatt.

men din hjälm skall passa ditt huvud oavsett vad den heter och vad den kostar flyger huvudet runt som en flipper kula i hjälmen spelar det ingen roll om den koster 300 eller 3000.

mvh
 

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Vi har alla olika huvudform, se till att hitta ett märke som gör inredning som passar din typ av huvud och utgå därifrån.:fakta

Själv kan jag tex inte hitta en Arai som passar men Shoei och AGV funkar fint.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Airoh tillverkar världens lättaste o bästa enduro/crosshjälmar så att jämföra dem med Grex känns inte ok, Lorenzo kunde vinna motogp med en HJC och jag har själv en o kan intyga att det är en ok hjälm.

Jag har då aldrig stött på en crosshjälm med den finishen på inredningen som Airoh har. Top of the line helt klart.
Har själv en Airoh GP500, då jag ville ha en lätt hjälm och imponerats av Airoh tidigare. Och återigen tycker jag finishen är jätte bra. Men hjälmen kanske är lite väl rejsig egentligen. Oerhört välventilerad (skönt iofs) men kan nog upplevas som högljud. Sen är det en idiot som designat visiröppningen, stänger jätte bra och så, men finns 3 lägen, Helöppen, halvöppen och stängd. Och halvöppen är verkligen halvöppen, alltså kanten är mitt i ögonen. Värdelöst tyvärr. Går att komma runt genom att dra i låsningen när man stänger så man får en glipa dock.
Sen är inredningen oförklarligt svår att få dit, framförallt baktill på "hättan". Men lätt och välbyggd hjälm i övrigt med nödbortagning av kindkuddarna vilken kan vara trevligt om det skiter sig en dag.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top