Garmin Zumo 390 vs 395

JpHenrik

Medlem
Gick med
16 Jun 2008
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Scrambler FT -16
Last edited:

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Jag kan inte på rak arm säga vad skillnaderna är men av produktnamnen låter det ju som en uppgradering av förra modellen (bara ändrat sista siffran). Hittar inte heller något vid en snabb googling.

Jämförelsen var ju väldigt översiktlig så den sa inte så mycket men jag har väldigt svårt att tro att inte 390 har MP3-spelare, det har till och med min gamla 220 från 2011.

Jag tror du blir nöjd med vilken som, för egen del är det själva navigeringsfunktionen jag använder. Jag har lekt med tanken att byta ut min GPS men som sagt, jag har inte behov av någonting annat än att navigera så det skulle inte ge mig något mervärde att lägga en hög med slantar på en ny GPS då jag har lifetime-uppdateringar till min. Mitt tips är att fundera över vad du vill göra och använda den till och leta fram en modell som klarar det.

Lycka till med köpet! :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skillnaden mellan 360 och 390 är ju inte direkt stor heller, verkar mest vara mjukvaruuppdatering.
Nästa GPS blir en TOMTOM för min del.
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Kan slå ett slag för TomTom Rider 40/400 (skiljer bara hur mycket kartor som ingår).

När den släpptes i början på förra året så låg den efter mjukvarumässigt men nu har de kommit ifatt :)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag har förra versionen av TomTom Rider (v4), den första med "kurviga vägar" som val (den funktionen är hysteriskt rolig!). Jag är väldigt nöjd med den, både till funktion och användbarhet. Visst, den är inte anpassad för terrängkörning, men jag kör ändå bara på vägar.

Om min Rider skulle dö så kommer jag att köpa en ny TomTom.


Om någon är på jakt efter en TomTom Rider 40 så ligger CDON och NetOnNet bra till nu (2990 kr):
http://cdon.se/hemelektronik/tomtom...ign=prisjakt_se_home-electronics_GPS+Receiver
https://www.netonnet.se/art/telefon/gpsnavigation/bilnavigering/tomtom-rider-40-eu23/216913.9072/
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
395 sägs vara mer anpassad för motorcykelkörning, och skiljer sig från 390 på följande vis: (amerikansk jämförelse)

Garmin Adventurous Routing™: 

Rider Alerts: 
Helmet Law Notifications: 

Tire pressure monitor system: 
( individual sensors sold separately )

Hur mycket av detta som följer med i Europaketet kan man fråga sig.
Information om hjälmkrav i respektive stat känns väl så där aktuellt i Europa...?

395 har MP3 spelare, till skillnad från 390.

Däremot SAKNAR 395 möjlighet att ta emot trafikinformation i realtid via radio, och saknar därför även "trafficTrends" som bygger ruttförslag baserat på denna digitaliserade trafikinformation.
Märklig prioritering, tycker en som inte gillar att sitta fast i köer när solen steker.


Här har jag hämtat uppgifterna, och jag tog med gamla generationens 660 som jämförelse också:

http://www.gpscity.com/compare/zumo660&zumo390lm&zumo395lm


Prisskillnaden mellan modellerna anges till USD 50 over there
 
Last edited:

JpHenrik

Medlem
Gick med
16 Jun 2008
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Scrambler FT -16
Titta även på TomTom, i mitt tycke enklare att använda.

Kan slå ett slag för TomTom Rider 40/400 (skiljer bara hur mycket kartor som ingår).

När den släpptes i början på förra året så låg den efter mjukvarumässigt men nu har de kommit ifatt :)
Går det att föra över en planerad rutt från datorn direkt till gps via sladd nu då? innan behövde man väl lägga den på ett kort och sätta i det i gpsen

395 sägs vara mer anpassad för motorcykelkörning, och skiljer sig från 390 på följande vis: (amerikansk jämförelse)



Hur mycket av detta som följer med i Europaketet kan man fråga sig.
Information om hjälmkrav i respektive stat känns väl så där aktuellt i Europa...?

395 har MP3 spelare, till skillnad från 390.

Däremot SAKNAR 395 möjlighet att ta emot trafikinformation i realtid via radio, och saknar därför även "trafficTrends" som bygger ruttförslag baserat på denna digitaliserade trafikinformation.
Märklig prioritering, tycker en som inte gillar att sitta fast i köer när solen steker.


Här har jag hämtat uppgifterna, och jag tog med gamla generationens 660 som jämförelse också:

http://www.gpscity.com/compare/zumo660&zumo390lm&zumo395lm


Prisskillnaden mellan modellerna anges till USD 50 over there

Däcktrycket kan kollas i 390an också. Jag är ute efter en vägvisare i första hand, finns det möjlighet att få in rösten via BT är detta en fördel om man köper scala rider eller något i framtiden.

Tack för alla svar, får fortsätta klia mig i huvudet ett tag, men priset på 395an gör att den inte är intressant när man kollar vad man får för de extra tusingarna. Musik är inte intressant för mig när jag kör hoj
 

JpHenrik

Medlem
Gick med
16 Jun 2008
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Scrambler FT -16
Med lite tur kanske 390an går ner i pris nu när 395 kommer.
Även tomtom slipper ju 410 med världskartor nu om jag förstått det rätt
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Går det att föra över en planerad rutt från datorn direkt till gps via sladd nu då? innan behövde man väl lägga den på ett kort och sätta i det i gpsen

...

Det kan man på Rider v4, jag kan inte tänka mig att det är annorlunda på de nya. Jag har aldrig kluddat runt med kort. I med en USB-sladd, starta Tyre, skapa dina rutter, exportera till Rider, ut och kör.
 

JpHenrik

Medlem
Gick med
16 Jun 2008
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Scrambler FT -16

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Jag vill påstå att lanseringen var under all kritik, men med deras agila utvecklingsteam som släpper en releae var tredjemånad samt personer därifrån som är inne på TomTom forumet MikkoK bland annat, så kommer kritiken fram och de har utifrån det lyckas leverera en kompitent GPS nu i efterhand.

Zumo är inte dåliga, mycket imponerande. Men rätt tilltagna i pris. PPA't (PrisPerAnvändande) blir rätt högt på dem.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Jag har kört både grusvägar (skakiga vägar) och semestrar med min 390 och den fungerar finfint än så länge, har köpt till gröna kartan så den blir med på enduro körandet höst/vinter halvåret,

tidigare Zumo har jag haft en del krångel med men då jag skickat in för översyn har dom aldrig ens diskuterat utan bara skickat en ny produkt till mig,
så åberopar man garantier så kan man känna sig trygg även då.

Garmin för mig inger största förtroende.
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Jag har kört både grusvägar (skakiga vägar) och semestrar med min 390 och den fungerar finfint än så länge, har köpt till gröna kartan så den blir med på enduro körandet höst/vinter halvåret,

tidigare Zumo har jag haft en del krångel med men då jag skickat in för översyn har dom aldrig ens diskuterat utan bara skickat en ny produkt till mig,
så åberopar man garantier så kan man känna sig trygg även då.

Garmin för mig inger största förtroende.

Vad jag hört (ej provat) är att Zumo levererar lite bättre när det kommer till grusväg, kollegor på jobbet föredrar just dessa i de sammanhangen.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
det är hugget som stucket tycker jag,
med min TT600 på grusvägarna så fungerar den lika bra som när jag semestrar i Norge
med min Aprilia,,
jag har båda kartorna lerladdade i gpsen så näg jag kör grus växlar jag till friluftstkartan o sen
tillbaka till bilkartan vid landsvägskörning,,
har hittils fungerat bra för mig iaf :)

Vad jag hört (ej provat) är att Zumo levererar lite bättre när det kommer till grusväg, kollegor på jobbet föredrar just dessa i de sammanhangen.
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Kan jag ställa en fråga ang Tomtom?

Vad är det för skillnad på 400 och nya 410?

Vad jag kan se så är det bara att 410 har världskartor samt 100st färdiga rutter.

Stämmer detta?
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Fick svar ifrån Tomtom:

"Hej Andreas,

En Rider 40 har ett internminne på 8 GB och kommer med en livstids kartuppdateringstjänst över Västeuropa och Livstids TomTom Traffic (genom att ansluta en smartphone) samt en 3 månaders fartkameratjänst i Europa.

Skillnaden mellan Rider 400 och Rider 410 är att Rider 410 har en livstids kartuppdateringstjänst för världskartor och en Rider 400 har en livstids kartuppdateringstjänst för Europa.
Samt att Rider 410 kommer förinstallerad med 100 rutter.

Därefter har de samma funktioner, internminne på 16 GB, livstids TomTom Traffic (genom att ansluta en smartphone), livstids fartkameratjänst i Europa.

Med vänliga hälsningar
TomTom"


Köpte en 400 igår till min 990 adv.

19b4940ba263d20a4f5482584430bf4d.jpg
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
...


Köpte en 400 igår till min 990 adv.

19b4940ba263d20a4f5482584430bf4d.jpg

Grattis! Återkom gärna med erfarenheter när du har testat den ett tag.


(Du vet väl att tanken är att du skall ta ut den ur kartongen? Det blir så svårnavigerat om du använder den sådär... :7peta )
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top