Lilla surrogatmödraskap-tråden

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Som en slump dök denna upp för fem minuter sedan, tydligen är människan beroende av sina föräldrar, bägge, för att fungera.

Lustigt hur naturen fungerar.

CdGsVXTVAAEkDiL.jpg
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Kan mycke väl ligga nåt i det. Hade varit kul att se motsvarande för moderlösa hem, men det finns väl knappt i en amrikans föreställningsvärld.

Dessutom, glöm inte:
Korrelation ↛ kausalitet
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Kan mycke väl ligga nåt i det. Hade varit kul att se motsvarande för moderlösa hem, men det finns väl knappt i en amrikans föreställningsvärld.

Dessutom, glöm inte:
Korrelation ↛ kausalitet

Alla är ju oavsett över 50%, eller hur tänkte du?
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Att det kan finnas andra faktorer som har större orsakssamband med problembeteende än att ynglingarna har växt upp utan närvarande pappa.
Hypotetiskt exempel:
Barn till missbrukande föräldrar får i större utsträckning problem som vuxna.
Ensamstående mödrar är oftare missbrukare än sammanboende föräldrar.

Då lätt att dra den felaktiga slutsatsen att barn till ensamstående mödrar får problem som vuxna, bara för att faktorerna korrelerar.

På så sätt kan man visa att ostkonsumtion hänger ihop med död genom att snärja in sig i sina lakan: http://tylervigen.com/spurious-correlations
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Att det kan finnas andra faktorer som har större orsakssamband med problembeteende än att ynglingarna har växt upp utan närvarande pappa.
Hypotetiskt exempel:
Barn till missbrukande föräldrar får i större utsträckning problem som vuxna.
Ensamstående mödrar är oftare missbrukare än sammanboende föräldrar.

Då lätt att dra den felaktiga slutsatsen att barn till ensamstående mödrar får problem som vuxna, bara för att faktorerna korrelerar.

På så sätt kan man visa att ostkonsumtion hänger ihop med död genom att snärja in sig i sina lakan: http://tylervigen.com/spurious-correlations

Klart att det kan finnas något annat, det kan det nästan alltid, det är bara att hitta någon studie som stöder det. Vi kan ju bara föreställa oss ett befruktningsprogram utfört av ödlefolket och alla mentala problem det skulle medföra.

Men hitintills har iaf inte jag hittat något, och tills att teorin är med något sånär vetenskapliga metoder motbevisad är det trots allt en ganska bra teori.:)

PS, den grafen kan ju trots allt vara ett korrekt orsakssamband.:5sure
 
Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Väljer man att skaffa barn med någon man får försörja för att dom ska gå runt får man tyvärr räkna med att till viss del göra det efter en separation också då barnet har rätt till lika levnadsförhållande oavsett var dom bor.

Liksom det inte per automatik ska innebära företräde om vårdnad för att man har ett visst kön ska inte heller plånboken styra. Man har ändå valt att skaffa barn med denna individ under dom förutsättningar som finns.

Det låter helt och hållet orimligt. Har man delad vårdnad så ska man inte behöva betala nånting till den andra. Var och en är ansvarig för sin egen försörjning. Klarar man inte ens av att ta hand om sig själv så kanske man inte så lämplig att ta hand om ett barn. Isåfall skulle man ju lika gärna kunna säga att om man väljer att skaffa barn med nån som är dålig på städning och matlagning så får man finna sig i att åka hem och städa och laga mat hos dom även efter en separation eftersom barnet som sagt har rätt till samma levnadsförhållanden oavsett var dom bor. Näringsrik kost är dessutom otroligt viktigt för barn, viktigare än att föräldrarna har fina hus, så det är bara att ladda upp med några smarriga Morberg-recept och börja laga.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Det låter helt och hållet orimligt. Har man delad vårdnad så ska man inte behöva betala nånting till den andra. Var och en är ansvarig för sin egen försörjning. Klarar man inte ens av att ta hand om sig själv så kanske man inte så lämplig att ta hand om ett barn. Isåfall skulle man ju lika gärna kunna säga att om man väljer att skaffa barn med nån som är dålig på städning och matlagning så får man finna sig i att åka hem och städa och laga mat hos dom även efter en separation eftersom barnet som sagt har rätt till samma levnadsförhållanden oavsett var dom bor. Näringsrik kost är dessutom otroligt viktigt för barn, viktigare än att föräldrarna har fina hus, så det är bara att ladda upp med några smarriga Morberg-recept och börja laga.

Nu är det ju inte jag som bestämmer. På ett sätt kan jag tycka det är rimligt att man ser till att barnets bästa sätts i första hand även när båda föräldrarna inte har samma ekonomiska möjligheter.
Det är inte barnets fel att folk inte tänker efter före.



http://www.socialstyrelsen.se/SiteCollectionDocuments/2014-6-6-9-Underhallsbidrag.pdf

Standardtillägg
Individuella förhållanden på barnets sida kan göra att barnet behöver högre
underhåll än som följer av schabloner. Barnet kan också göra anspråk på
högre standard och därmed högre underhåll ju bättre föräldrarnas ekonomiska
förmåga är. Saken har också beskrivits så att även mindre angelägna
behov bör tillgodoses om föräldrarna har det gott ekonomiskt ställt
(Propositionen om underhåll till barn och frånskilda (1978/79:12) s. 105,
154, 400 och 422). Om barnet bor hos en förälder som lever under goda förhållanden
kommer denna standard automatiskt barnet tillgodo. Om den som
barnet inte bor ihop med har det gott ställt eller har en förmögenhet av större
värde, kan ett standardtillägg diskuteras, dvs. ett bidrag som går utöver det
beräknade beloppet. Ett sådant bidrag behöver inte betalas kontant, utan den
bidragsskyldige kan exempelvis bekosta barnets lägervistelser, utlandsresor,
hobbyverksamhet eller liknande [17].
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
@A_NN_A


Det här är surrogatmödraskapstråden, ensamstående som far till Danmark och befruktar sig kan med lite god vilja platsa som relevant.Förvisso var det jag som spårade iväg på subventionerna men frågan för mig är mer varför gratifikationssystemen ska rulla igång per automatik utan annan prövning. Ett vagt ok för barnbidrag, resten bör hon ta ansvar för själv, annars ska man kanske inte åka över sundet i det ärendet.... Men eftersom det är kvinnor det handlar om måste ytterligare fördelar skjutas till. Apropå socialstyrelsens text undrar jag om du tycker ett schablonbelopp ska utgå till mamman när det inte finns någon faderlig part (utom skattebetalare) att dra inför domstol? Alla simmare kan ju ha kommit från miljardärer och då är det ju närmast kriminellt att beröva barnen den standard de hypotetiskt kunde haft möjlighet till.
 
Last edited:

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
@A_NN_A


Det här är surrogatmödraskapstråden, ensamstående som far till Danmark och befruktar sig kan med lite god vilja platsa som relevant.Förvisso var det jag som spårade iväg på subventionerna men frågan för mig är mer varför gratifikationssystemen ska rulla igång per automatik utan annan prövning. Ett vagt ok för barnbidrag, resten bör hon ta ansvar för själv, annars ska man kanske inte åka över sundet i det ärendet.... Men eftersom det är kvinnor det handlar om måste ytterligare fördelar skjutas till. Apropå socialstyrelsens text undrar jag om du tycker ett schablonbelopp ska utgå till mamman när det inte finns någon faderlig part (utom skattebetalare) att dra inför domstol? Alla simmare kan ju ha kommit från miljardärer och då är det ju närmast kriminellt att beröva barnen den standard de hypotetiskt kunde haft möjlighet till.
Anledningen är ju inte att det är en kvinna utan att hon, på gott o ont, bär runt ungen i sig.
Blir en man stående med en unge får han samma bidrag.

Väljer man att skaffa barn på egen hand på detta sätt tycker jag inte man borde få bidrag utöver barnbidrag. Ser ingen skillnad när det gäller barnbidraget.

Det extra tillskottet gäller vad jag förstår barn som bor växelvis hos båda föräldrarna. Det ska för barnets bästa inte vara för stora skillnader mellan boendena.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Anledningen är ju inte att det är en kvinna utan att hon, på gott o ont, bär runt ungen i sig.
Blir en man stående med en unge får han samma bidrag.

Väljer man att skaffa barn på egen hand på detta sätt tycker jag inte man borde få bidrag utöver barnbidrag. Ser ingen skillnad när det gäller barnbidraget.

Det extra tillskottet gäller vad jag förstår barn som bor växelvis hos båda föräldrarna. Det ska för barnets bästa inte vara för stora skillnader mellan boendena.

Bidrag hit & bidrag dit, jävla särbehandling på folk som inte fattar hur man använder ett gummi... :gnissla
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vi behöver ju befolkningstillväxt för den ekonomiska tillväxten, alltså fler white trash som villigt lånar till allt!
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Bidrag hit & bidrag dit, jävla särbehandling på folk som inte fattar hur man använder ett gummi... :gnissla

Vi kan ju börja med att skänka bort gummi :brynad
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Vi behöver ju befolkningstillväxt för den ekonomiska tillväxten, alltså fler white trash som villigt lånar till allt!

Fast det är ju inget som säger att dom som väljer att skaffa barn utanför det heliga äktenskapet är sämre föräldrar som behöver mer stöd än andra.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Vilken intelligensnivå på dem/deras föräldrar.... :dummer

"Hade jag blivit aborterad hade jag varit jätteledsen nu"
Jo men visst... säkerligen...
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vilken intelligensnivå på dem/deras föräldrar.... :dummer

"Hade jag blivit aborterad hade jag varit jätteledsen nu"
Jo men visst... säkerligen...
Jag tror inte du skall ta det så bokstavligt, självklart är det roligare att överleva än att inte överleva.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top