Har en återförsäljare försökt avstyra er från att köpa en viss typ av motorcykel?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tanken har slagit mig vid några tillfällen. Hur ser det ut egentligen ute bland återförsäljarna. Försöker de avstyra konsumenter från att köpa en viss typ av hoj?

Nu är kanske inte sporthoj segmentet det hetaste längre här i Sverige. Annat var det när en själv hade tagit kortet. Kan inte påstå att säljarna försökte avråda en från att köpa sporthoj när det begav sig. Däremot var det inte självklart att de släppte iväg vem som helst på en provkörning. Därmed inte sagt att jag någonsin blev nekad. Det blev jag aldrig.

It may be more difficult to convince the recently-licensed new rider that a high-performance superbike may not be the best choice for their first bike. In this case the reasons are not quite as obvious as the previous example. It will take a skilled salesperson to gently provide a compelling argument for selecting another model without insulting the customer, or worse, bruising their ego.

The implications of this discussion could have a serious effect on the customer’s future. Every dealer has a story or two of the inexperienced rider who picked up his new bike and promptly crashed it, sometimes before even leaving the parking lot!

Ultimately, the responsibility lies with the customer, but that doesn’t mean the dealer is absolved of his share of the blame – particularly if they didn’t provide proper counsel to the buyer prior to the final purchase decision. After all, dealership personnel are the experts in these matters. They should act like it.

http://www.ride-ct.com/?p=16018
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Njae, det enda var väl när jag på kawas bandag lade min egen hoj, och sedan tog literninjan på en provtur. :crash
De såg lite tveksamma ut när jag hoppade på. :hihi
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nja, jag har blitt avrådd från att köpa italienskt nån gång, men inte typ av hoj på det sättet...
Å andra sidan är jag för fattig för att köpa hoj hos återförsäljare.

Men jag tycker artikeln verkar lite puckad faktiskt, om köparen kraschar sin hoj för att denne är en klåpare, hur fasen är det någon annans fel då? :va
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Som säljare är det väl jättebra om köparen skrotar, då får man ju sälja mer. :tungan
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jodå, fast åt andra hållet. Säljaren var väldigt tydlig med att om jag skulle köpa en Hypermotard så skulle jag satsa på en 1100 istället för den klenare 796:an.
Då var detta till och med en säljare som hade ett par 796:eek:r, men ingen 1100 inne för stunden.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Vart tog han Kawakillen från Kristianstad vägen som var tvungen att färgmatcha sin nya ZX6R. Vilda diskussioner om att skinnstället är som dörren på en bil, ett måste att färgmatcha.

Första dagen han hämtar ut hojen lägger han den direkt på parkeringen - och berättar det här på SH. :banana
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Jag var sugen på en S1000R eller apa och klämde lite på dessa, probike norra i sthlm. Fick förklarat för mig att singel-R var världens farligaste maskin, det fanns inget snabbare i hela världen. Jag skulle med största sannolikhet hamna på bårhuset direCkT.. apan orkade jag inte prata med honom om. Han ville sälja på mig en f800-nånting som var det rätta åket för mig, jag körde då en STR.
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Jodå, fast åt andra hållet. Säljaren var väldigt tydlig med att om jag skulle köpa en Hypermotard så skulle jag satsa på en 1100 istället för den klenare 796:an.
Då var detta till och med en säljare som hade ett par 796:eek:r, men ingen 1100 inne för stunden.

Men det var väll "kricksoffer" :) ?
Och vi vet ju att han pratar på snabbare än han hinner tänka :tummenupp
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Men det var väll "kricksoffer" :) ?
Och vi vet ju att han pratar på snabbare än han hinner tänka :tummenupp

Såja Pepe, nu ska vi vara snälla. :krama Det var faktiskt inte han, men du hade rätt angående vilken handlare det var åtminstone.
Jag tycker faktiskt det var riktigt snyggt gjort, de flesta andra hade nog gjort allt de kan för att sälja av sitt egna lager istället för att rekommendera en modell de inte har inne. De har ju rätt bra koll på vad jag kört tidigare så de hade nog rätt i att jag tröttnat fort på en 796:a.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nej, aldrig.
Det närmsta var att när jag ville provköra en Honda CBR1000RR på MC-dagen på Stora Holm så sa ansvarig till mig att ta det riktigt lungt.
Han såg lättad ut när jag svarade: Jag har respekt för den, jag kom hit på en Hayabusa. :)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Då jag sålde rsv4:an kom en kille som skulle köpa sin första hoj och inte såg skillnad på orginal fotpinnar och race samt att jag fick instruera honom hur man såg att oljenivån var bra...
Jag frågade faktiskt om han var helt säker på att han skulle köpa den men han ville inte ens starta den innan han betalade.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Inte bara en viss typ av motorcykel, vid ett besök hos Ava MC för ett par år sedan när lilla frun skulle köpa hoj var säljaren så avstyrande att det inte ens var aktuellt att köpa en begagnad glödlampa av det företaget.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Inte bara en viss typ av motorcykel, vid ett besök hos Ava MC för ett par år sedan när lilla frun skulle köpa hoj var säljaren så avstyrande att det inte ens var aktuellt att köpa en begagnad glödlampa av det företaget.

Varför skulle man köpa en begagnad glödlampa av någon över huvud taget?
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Vart tog han Kawakillen från Kristianstad vägen som var tvungen att färgmatcha sin nya ZX6R. Vilda diskussioner om att skinnstället är som dörren på en bil, ett måste att färgmatcha.

Första dagen han hämtar ut hojen lägger han den direkt på parkeringen - och berättar det här på SH. :banana

Vad då?

Du fångade min nyfikenhet!

Snälla berätta historien...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top