Bygga om till motard

Kaptenkrok

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2015
Ort
Visby
Hoj
ingen
Tja, undrar hur man vet vilka sm däck som passar, mäter man bara hur långt det är mellan gafflarna? Och om nån vet vilka längder det är på en husqvarna wr 125 :) Tacksam för svar
 
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Tja, undrar hur man vet vilka sm däck som passar, mäter man bara hur långt det är mellan gafflarna? Och om nån vet vilka längder det är på en husqvarna wr 125 :) Tacksam för svar

Jag förstår inte riktigt. Menar du att du ska lägga på gatdäck på enduron? Först och främst ska du ha 17 tums fälgar. Nu har du förmodligen 18 bak och 21 fram?
 

Kaptenkrok

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2015
Ort
Visby
Hoj
ingen
Jag hade nog lite bråttom när jag skrev :) Tänkte köpa min första hoj till sommaren och har hittat en husqvarna wr125 på blocket som är vägreggad. Men skulle vilja ha motard däck och undrar hur mycket ett par fäljar kostar beg eller nya :) Och vad jag ska söka på :p
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Räkna me minst 5000 för ett par montard hjul, dvs. 17"... Är bra om man får me en större bromsskiva å okhållare me på köpet...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tror ni dom här passar? https://www.gumtree.com/p/replacement-parts/supermoto-wheels-excel-rims-talon-hubs-wheels/1154982206 Eller måste dom ha suttit på samma cykel för att man ska vara säker? :va

Säkrast är det om de är till samma cykel...
Annars är det bara mäta vad det är för mått på hjulaxlar å avstånd mellan bromsskivor å drev samt bultdelning.. Om man inte vet allt i huvudet vad som passar på vad...
Husqvarna finns ju i flera versioner, den gamla svenska, Italienska eller nu senaste som delar många delar me Ktm...
 

Kaptenkrok

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2015
Ort
Visby
Hoj
ingen
Okej, tror du att det är osmart att hoppas på att det kommer några motardfäljar till en wr i sommar? Kanske smartare att vänta tills en billgare motard läggs upp på blocket :p
 

chrille34

Medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Falun
Hoj
Africa Twin 1000
Undrar hur hårda polisen är på byte av fälgar?Enligt regerna får det skilja max 5% i däck dimension oavsett vilket däck eller fälg man byter till.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Okej, tror du att det är osmart att hoppas på att det kommer några motardfäljar till en wr i sommar? Kanske smartare att vänta tills en billgare motard läggs upp på blocket :p

Beror på va de är för årsmodell på Husqvarnan... Är de nyare så passar säkert mycke från Ktm...
Kolla upp va de är för diametrar på axlar å mått på hjulen till Husqvarnan du är intresserad av...
Sen är det bara fråga dom som säljer sina motard hjul va de är för mått på dom... Då får du säkert ihop någe som passar...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Undrar hur hårda polisen är på byte av fälgar?Enligt regerna får det skilja max 5% i däck dimension oavsett vilket däck eller fälg man byter till.

Polisen vet eller bryr sig inte så mycke om de, mer annat som ljudet på dämparen...:lol
Åker du me ett par enduro/cross hjul på gatan som är godkänt så har du mycke bättre egenskaper me motardhjul me bra landsvägsdäck å bromsar... Du har typ förbättra vägegenskaperna 10 ggr...
 
Last edited:

Kaptenkrok

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2015
Ort
Visby
Hoj
ingen
Tror du det passar från ktm på en wr 08? Antar att det mesta passar te antar jag men dom är lite för dyr för min budget :)
 

Kaptenkrok

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2015
Ort
Visby
Hoj
ingen
Hur svårt tror du det är att hitta använda fäljar till en exc då? kommer dom ut ofta på blocket så man slipper leta flera månader :va Kanske har hittat en sådan istället. :)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hur svårt tror du det är att hitta använda fäljar till en exc då? kommer dom ut ofta på blocket så man slipper leta flera månader :va Kanske har hittat en sådan istället. :)

De nog klart enklast till just Ktm.. Ktm å Husaberg delar hjulen från -03 till typ -15
Då har dom 26mm axel fram å 20mm bak... Mellan -00 till -02 är det 20mm både fram å bak.. Innan så är det 17mm fram å 20mm bak...
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Du kan till Husqvarna använda fälgar till Yamaha och Honda om du nyttjar rätt distanser. Jag har gjort det själv och det fungerade bra. Har provat på Husqvarna TE 2001 (profilbilden), CR 2005, TC 2006 och TC 2012.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Du kan till Husqvarna använda fälgar till Yamaha och Honda om du nyttjar rätt distanser. Jag har gjort det själv och det fungerade bra. Har provat på Husqvarna TE 2001 (profilbilden), CR 2005, TC 2006 och TC 2012.

Har du koll på va olika hojar har för mått på typ axlar å avstånd till bromsskivor å drev... Handlar om hojar som är motard relaterade..
 

Kaptenkrok

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2015
Ort
Visby
Hoj
ingen
Hej, du som kunde lite om ktm, jag verkar inte hitta något sommarjobb så blir antagligen en lite äldre hoj. Hittade en kille som hade en vägreggad 03, men nu när jag fick bilder så tycker jag den ser ut som en 2002 vid tanken/kylvingarna. Har du nån aning om det är nån mindre tank eller nå? :)ktmexc.jpg
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hej, du som kunde lite om ktm, jag verkar inte hitta något sommarjobb så blir antagligen en lite äldre hoj. Hittade en kille som hade en vägreggad 03, men nu när jag fick bilder så tycker jag den ser ut som en 2002 vid tanken/kylvingarna. Har du nån aning om det är nån mindre tank eller nå? :)View attachment 428463

Ser ut som en -02... hastighetsmätaren är -02 eller äldre. 03 är framaxeln 26 mm å gaffelbenen är WP 48 å inte 43..
Kylarvingarna är typ -01 -02, men de passar även till nyare. Tittar man på styret så är den 22 mm å inte fatbar som de är på 03....
Skulle säga me säkerhet att de är en -02 eller äldre. Inte -03.

Kolla för säkerhets skull på transportstyrelsens hemsida om den är LVU reggad å inte enduro reggad..
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top