Återkallelse av vissa Suzuki-modeller pga. ventil & cam

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Motorcycles, Recall News

Suzuki recall

January 13, 2016 CMG Staff 3 Comments


Recall #: 2015605
Models Involved: 2013-2014 Suzuki Burgman 650, 2013-2014 Suzuki Gladius 650, 2014-2015 Suzuki GSX1250FA, 2013-2014 Suzuki GSX650A, 2013-2014 Suzuki V-Strom 650

Number of Vehicles: 1664
Problem: On certain motorcycles, contamination between the valve tappet and cam may cause the hardened surface of the valve tappet to peel if the surface shape of the valve tappet is convex. This would allow the inner part of the valve tappet to come in contact with the cam, which could cause both the valve tappet and cam to wear, increasing the valve tappet clearance.
Correction: For motorcycles with odometer readings of 4,000 kilometers or greater, dealers will inspect the tappet clearances and will replace the valve tappets and camshafts if the valve tappets clearances are greater than the specification. For motorcycles with odometer readings of less than 4,000 kilometers, dealers will replace the tappets and camshafts, because the tappet clearances may be within the specification at low mileage even if there is abnormal wear.
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Gäller det där europeiska motorcyklar? Det jag har sett så har det varit USA och Canada som varit aktuella. Hur som har jag inte fått nått brev från Suzuki.

/Freddo
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är ju ganska vanligt att saker återkallas i USA pga deras striktare lagstiftning. Problemet kör dock finnas på alla marknader. Så äger man en cykel i modellurvalet ovan hade jag gjort kollen direkt....

Ägde en Yamaha en gång, gick pissigt på små trottelöppningar och var omöjlig att starta när den stått 14 dagar. Frågade en tysk Yamaha handlare som är personlig vän om de hade fått några klagomål. Javisst de hade återkallat alla cyklar och ordnat förgasarna. Ringde svenska importören, nej vi har inte fått några klagomål och någon recall fanns absolut inte.....
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Jag tänker att det beror på om det sker nån tillverkning i USA eller om alla cyklarna tillverkas i Japan.
 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Tyskland, Canada & USA vet jag berörs, min hoj är köpt i Tyskland men inte fått svar om just min hoj berörs än.

Better safe than sorry!
12615329_10153405472744077_6919210424472143805_o.jpgåtekallelse 1.jpgåterklallelse 2.jpg
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tänker att det beror på om det sker nån tillverkning i USA eller om alla cyklarna tillverkas i Japan.
Allt tillverkas i samma fabrik. Ibland säljs där cyklar med annan spec för att klara californska avgaskrav men allt är från samma produktionslina.
 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Fick svar av KGK Suzuki att min motorcykel är privatimporterad och då måste jag vända dig till det land den är såld i. På svenska modeller är felet inte känt. *(än) "*obs. egen tolkning"

Notera att det tyska utskicket är daterat 160129 så det är ganska färska uppgifter.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fick svar av KGK Suzuki att min motorcykel är privatimporterad och då måste jag vända dig till det land den är såld i. På svenska modeller är felet inte känt. *(än) "*obs. egen tolkning"

Notera att det tyska utskicket är daterat 160129 så det är ganska färska uppgifter.
Den där undanflykten hatar jag.....

Hade de varit det minsta serviceminded hade de kunnat slå ditt ramnummer och kolla om det tillhör affekterad serie. Hade den sen varit det så hänvisar man då till Tyskland.
 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Fan!, eller all heder åt tyskarna som är ärliga som gav mig beskedet i dag det blir "total recall":Bugar

Dear Jan,

we unfortunately have to inform you that your vehicle is affected. If your motorcycle has odometer readings of 4,000 kilometers or greater, it is necessary to inspect the valve clearance of your motorcycle and perhaps it is also necessary to replace the defective parts, which means the bucket tappets.

Of course we are available for you, but if it’s not possible to come here, please search for a Suzuki dealer in your vicinity. It is a worldwide recall campaign.

Greetings from Kiel,

Axel Dolenga
TEAM MOTORSPORT SERVICE KIEL
http://www.motorsport-kiel.de
https://facebook.com/MotorsportKiel
 
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Fan!, eller all heder åt tyskarna som är ärliga som gav mig beskedet i dag det blir "total recall":Bugar

Dear Jan,

we unfortunately have to inform you that your vehicle is affected. If your motorcycle has odometer readings of 4,000 kilometers or greater, it is necessary to inspect the valve clearance of your motorcycle and perhaps it is also necessary to replace the defective parts, which means the bucket tappets.

Of course we are available for you, but if it’s not possible to come here, please search for a Suzuki dealer in your vicinity. It is a worldwide recall campaign.
Låter som det är säkrare o köpa ny Suzuki i Tyskland än Sverige
 

moddlaren

Guest
Kgk har väll alltid försökt smyga undan.. Det är nog inte Suzuki som e problemet men kgk borde inte få vara generalagent när dom vägrar följa vad tillverkaren säger.
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Australien har skickat ut kallelser också. Jag har mailat KGK också så vi får se vad de säger. Personligen har jag lite förståelse för att de hänvisar tillbaka till vart mc:n är köpt. Men för att förstå logiken i det bör man vara lite insatt i hur företagsekonomi fungerar på en internationell marknad.

/Freddo
 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Suzuki har en Europeisk Motorcykel Garanti.
Men för att den ska gälla krävs att motorcykeln är levererad av en handlare som är kopplad till den officiella importören i landet. (i mitt fall KGK)

Jag samt alla andra som importerat i egen regi ska vända mig till ursprungsimportören (i mitt fall Tyskland)

Inget konstigt i det, det är bara att gilla läget. När jag i juni 2014 bestämt mig för att köpa en äkta svensk Suzuki, givetvis en klarblå som den svenska flaggan, så var den slutsåld i Sverige. Då åkte jag med båten till Kiel och köpte en hoj med rätta färgen där.

I Sverige var garantitiden 5år, i Tyskland enbart 2år. Men jag tänkte det värsta som kan hända är att vid någon form av garantiärende så får jag åka till Tyskland och det är vad jag får göra nu. Jag trodde dock inte jag skulle behöva göra det.

Jag bor ju i Borås och här har vi en kanonbra handlare och verkstad, Bergmans-MC som jag gärna gynnar. Men nu blir det en omväg på ca 6 mil + färja och några öl!
 
Last edited:

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Kgk har väll alltid försökt smyga undan.. Det är nog inte Suzuki som e problemet men kgk borde inte få vara generalagent när dom vägrar följa vad tillverkaren säger.

Nja, det är inte säkert att det är så enkelt.

Jag jobbar hos en tillverkare (ej mc) och vi gör återkallelser ibland.
För att importören ska få ersättning för delar och arbete ska importören registrera reklamationen i vårt (tillverkarens) system.

Dom enda produkter importören ser = kan registrera reklamationer på, det är dom som vi som tillverkare fakturerat till importören...
Importören kan alltså inte utan att lägga tid på att kommunicera med tillverkaren registrera reklamationen, produkten finns ju inte i hans system = nu blev det jobbigt.
Tänker man sedan inte kundvänligt, då ber man kunden att "dra åt helvete" = gå tillbaka till det land där du köpte produkten.

Allt kan självklart fixas, och det GÖR den importör som tar sitt jobb på allvar!!
Vi flyttar om produkter mellan olika länder och importörer varenda dag, men det jag vill påpeka är att det är inte säkert att det är lathet, illvilja eller något annat som gör att importören inte med glädje KASTAR sig över produkter han inte själv har sålt.

Det jag skulle göra om jag fick nej av importören i SE:
Ring upp, ställ frågan: "-Exakt vad är det som hindrar dig från att hjälpa mig?"
Om det blir något luddigt svar om "-...system...går inte...", be att få tala med säljansvarig.
"-Jag köper gärna av dig, men då måste Du bevisa för mig att (importören) tar kundtjänst på allvar, så här kan du ju inte ha det, skicka kunderna i famnen på konkurrenterna i utlandet, ta tag i det här nu!"



Sedan är det ju också så att "återkallelser" ofta är underbetalda.
Vi som tillverkare anser ju att tack vare att mekanikerna ska göra jobbet flera gånger, då kommer det att gå fort och lätt = vi behöver inte betala överpriser.
Dessutom är det en "jobb man kan fylla verkstaden med när det inte finns något annat att göra" = ännu mindre anledning att betala överpriser.

Sammantaget leder det till att jag förstår den importör som inte vill ta i grejor han inte sålt själv. Om han inte inser värdet av nöjda kunder.


Så häng inte enbart ut importören.
Det KAN vara så att tillverkarens reklamationsprocess sätter käppar i hjulet...
Men piska upp importören genom att FRÅGA via telefon och nöj dig inte med ett "-nä, dä går inte" utan var lite ihärdig.


Men ett tips:
Om det strular überjävligt, gå på importören på Europa-nivå.
Dom ser det ofta mer från tillverkarens perspektiv och kan ofta vara hjälpsamma utan att ta hänsyn till landsgränser.

Hojja lugnt.
/B
 
Last edited:

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Det jag skulle göra om jag fick nej av importören i SE:
Ring upp, ställ frågan: "-Exakt vad är det som hindrar dig från att hjälpa mig?"
Om det blir något luddigt svar om "-...system...går inte...", be att få tala med säljansvarig.
"-Jag köper gärna av dig, men då måste Du bevisa för mig att (importören) tar kundtjänst på allvar, så här kan du ju inte ha det, skicka kunderna i famnen på konkurrenterna i utlandet, ta tag i det här nu!"
Hojja lugnt.
/B

Det du skriver låter riktigt bra. Jag nappar på ditt tips ska ringa till KGK "bara för att"

Men det strider emot hur Suzuki Europa arbetar och som det som står skrivet i: THE SUZUKI EUROPEAN MOTORCYCLE WARRANTY SCHEME

Dessutom så ville inte KGK leverera en blå GSX1250FA till mig juni-2014 då man sa nej dom är slut i lagret, vill du tvunget ha en blå ring runt till olika försäljare eller vänd dig till begagnad marknaden.

KGK ville inte importera en MC till mig så därför var jag tvungen att göra det själv då jag ville ha en ny och det fanns många blå i både England och Tyskland, bara att välja.
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
MC-importörer verkar vara lite speciella. Fick strula som fan när jag skulle ha väskor till min. Fanns inte fick jag till svar när LBS ringt och kollat. Åkte hem och 30min senare hade jag beställt själv från Tyskland.

Blir spännande och se hur de hanterar det här.
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Nu har jag fått svar från KGK som bekräftar att det kommit en återkallelse. Men de skriver inte så mycket mer så jag har ingen aning om hur det ska hanteras rent praktiskt. Man är ju inte jättesugen på att lämna in cykeln mitt i säsong...
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Det du skriver låter riktigt bra. Jag nappar på ditt tips ska ringa till KGK "bara för att"

Men det strider emot hur Suzuki Europa arbetar och som det som står skrivet i: THE SUZUKI EUROPEAN MOTORCYCLE WARRANTY SCHEME

Dessutom så ville inte KGK leverera en blå GSX1250FA till mig juni-2014 då man sa nej dom är slut i lagret, vill du tvunget ha en blå ring runt till olika försäljare eller vänd dig till begagnad marknaden.

KGK ville inte importera en MC till mig så därför var jag tvungen att göra det själv då jag ville ha en ny och det fanns många blå i både England och Tyskland, bara att välja.


Det är inte KGK som skrivit suzukis europavillkor.
Får du inte det svar du önskar av KGK bör du ta kontakt med Suzuki Europa och påpeka att den svenska importören inte uppfyller avtalet, om det nu är så.
Såna där avtal kan vara lite snåriga så ta det lite varligt, ingen kund har blivit bättre bemött för att han härjat och hotat med advokat.
Jo jag vet, det är jag som får dom där breven... :huvet
 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Det är inte KGK som skrivit suzukis europavillkor.
Får du inte det svar du önskar av KGK bör du ta kontakt med Suzuki Europa och påpeka att den svenska importören inte uppfyller avtalet, om det nu är så.
Såna där avtal kan vara lite snåriga så ta det lite varligt, ingen kund har blivit bättre bemött för att han härjat och hotat med advokat.
Jo jag vet, det är jag som får dom där breven... :huvet

Jo då, jag är väl medveten om att KGK inte har skrivit "THE SUZUKI EUROPEAN MOTORCYCLE WARRANTY SCHEME"
Jag fick med det lilla häftet från Tyskland då jag köpte min hoj ny från en auktoriserad Suzuki handlare. Men samma lilla häfte levereras vid försäljning till 27 länder och avtalet är översatt till 21 språk och så många språk talar dem "väl" inte ens på KGK? Och det står samma saker oavsett språk, åtminstone av det som jag kan utläsa.
 

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Borås
Hoj
GSX1250FA -14
Länken fungerar för mig när jag lägger in hojens ID/VIN nummer visserligen en tysksåld hoj på en tysk sajt, men ni kan ju alltid testa då Suzuki Europa ligger i Bensheim, Tyskland. Om hojen behöver kollas så står det:
Aktion
Beschreibung
99QM Div. Modelle - Überprüfung Tassenstößel
Bitte wenden Sie sich für weitere Informationen an einen autorisierten Suzuki Vertragshändler.


http://motorrad.suzuki.de/meine-suzuki/offene-ruckrufaktionen
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top