Märkningar eller liknande på skyddsutrustning?

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Måste ju börja köpa på mig saker så småningom och.. Hur vet jag att t.ex. en handske eller ett ryggskydd faktiskt duger till nåt och inte bara är en "snygg detalj"?
Finns det nån form av märkning som visar att den klarar att släpas längs asfalt och liknande?

Jag är mer van med skyddsutrustning till bilförare och där är ju diverse märkningar rätt så viktiga (brandskydd t.ex.) men kikar jag på lokala mc-handlarens hemsida står det bara "Perfekt handske nu när hösten smyger sig på men du fortfarande vill ut och njuta på hojen!" och liknande.. :va
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Först och främst: reggad här 2004 och på väg att skaffa hoj nu?
Grattis! Välkommen in i gemenskapen!


Det finns normer för personlig skyddsutrustning.
EU-direktivet heter 686/89/EEG, berör även MC-kläder och brukar till vardags oftast kallas CE-märkning.


http://www.sis.se/tema/arbetsmiljo/Partners2/

http://www.konsumentverket.se/Globa...öretagare/Dokument/Bilaga 2 gör det själv.pdf

Bra va?



Problemet är att märkningen saknar praktiskt värde, eftersom det fuskas hej vilt.

http://www.konsumentverket.se/Globa...013-18-Marknadskontroll-motocrosskydd-kov.pdf

(bilaga 2 berättar lite om de standards som är aktuella för just MC)


I verkligheten?
En djungel.

Ett aldrig så testat plagg blir värdelöst om man inte trivs i det utan lämnar det hemma istället.

...eller om det används fel, eller om man har en annan kroppsform än tillverkaren tänkt sig, eller eller eller.

Mitt råd till en som skall in i mc-världen är att ta sig rejält med tid att söka MC-kläder.
Beta igenom bekantskapskretsen och ta råd från flera olika vänner.

Du kommer INTE att kunna sätta ihop det perfekta klädpaketet från noll, så bind inte upp för mycket pengar i något som du inte vet hur du kommer att trivas i.

MC-mässan är just avklarad, men där finns annars dels chansen att göra rejäla klipp - och dessutom möjligheten att prova många plagg från många tillverkare på ett koncentrerat sätt.
Om man undviker lördagen...

Lycka till! Jag har kört ATGATT i 4 decennier, och letar fortfarande efter bra grejer.
Det är en process, och därtill en naturlig del av MC-livet.
 
Last edited:

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Tack för välkomnandet :)
Jo, jag tänkte skaffa hoj kring den tiden men studier och andra verklighetsrelaterade problem dök upp så det lades på hyllan. Sen fick jag för mig att det var roligt att köra bana med bil så det tog upp det som fanns kvar av lönen i några år.. :gnissla

Men jo, CE-märkning och problemen kring det är jag (tyvärr) bekant med. Hade hoppats det fanns nån form av märkning som tydde på att de var lite mer gediget testade än "billiga grejer på ebay" :)

Bara att åka till handlaren och prova och klämma på allt man hittar då...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Välj stora, kända märken om du vill ha prylar som funkar.

Finns mindre, riktigt bra, tillverkare med men då måste man fråga runt om man vill hitta just de som funkar och oftast blir det inte mycket billigare heller då det är dyrt med kvalité och kontinuitet i tillverkningen.
De stora kan tjäna pengar på volym medans de små kanske får kapa lite på kostnaderna istället om de ska hålla ett lågt pris, kostar de lika mycket så finns ingen riktig anledning att chansa.

Välj handskar och stövlar av erkänt bra tillverkare eller väl beprövade om du väljer mindre tillverkare, just de är dyra att göra bra.
Hjälm väljer du efter passform i första hand och därefter vikt, märke är inte så intressant på hjälm men kvalitén på inredning, visir, ventilation och ljudnivå brukar följa priset.

Ställ är det bara att testa, inget är det andra likt ens inom samma tillverkare vad gäller ben/ärmlängder och hur och var skydden sitter, hittar du ett där grejerna sitter bra så kolla så sömmar inte sitter dumt, slipas ner fort om de ligger rätt över höften tex.

Med prylar som funkar menar jag inte att passformen är bättre (även fast just den chansen ökar då storleken brukar vara samma genom produktens livslängd hos de kända, har du testat en handske och ett år senare köper en likadan så passar den) utan att de inte exploderar i småbitar när man råkar stöta i asfalten.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top