Speed triple, vill ej varva

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Går den bra under 4500 rpm? Något annat problem med den? Fyll gärna på med lite mer information.
 

cederquist

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2016
Ort
strömstad
Hoj
Speed triple -02
går skit bra till 4500 men sen går det inte mer.
Nej jag har bytt motor till 1050 motorn men kör med 955 sprut o spjäll.
 

cederquist

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2016
Ort
strömstad
Hoj
Speed triple -02
Har byt motorn precis o tagit en provrund enbart. Min tanke är att de kan var något med vakuum grejen. jag har flyttat vakuum slangarna från toppen till spjällen.
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Mappning för rätt sprut och Utblås tänker jag enklast. Har du 1050ns avgassystem?
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Kan vara sprutet som nollat sig.
Hade en del problem med min Daytona 955NS 2002. den gick orent på mellanvarv.
De fick då göra en reset av insprutningen. De kunde gå i nödläge om man varvat hårt med kall motor sa de (eller stått utan ström/ dåligt batteri länge, som i mitt fall). Tror även att luftbruken inte satt riktigt fast.
När detta hände hade jag precis köpt hojen så själv hade jag inte skruvat något alls innan.
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Traja firma. Be dom kolla mappen. Vilkens motors cdi har du på den? O ecu. Osv.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag har allt från 955 förutom motorn som är en 1050.

Utan att veta vad som skiljer mellan dessa två motorer så tycker jag det låter konstigt att det skulle fungera rakt av med ECU från en 955 på en annan motor.
Är verkligen maxvarvet, platsen på vevaxelsensorn, tändningsparametrarna och insprutningsparametrarna exakt samma på dessa motorer? Mycket konstigt om det vore så för en större motor bör kräva mer bränsle därför större spridare, sedan är volymen i cylindern större så det tar längre tid för flamman att förbränna bränsleblandningen därför mer försprång på tändningen. :va
 

TTTriumph

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2009
Ort
Linköping
Hoj
R1 -01, GSX-R 600 -01, Husaberg FE501 -95, Husaberg FE501 -00, Daytona 955i -99
Finns en del om detta på google. Vet att jag för ett par år sen, följde ett projekt angående detta på ett amerikanskt forum (kommer inte ihåg vad det hette).

Han bytte det mesta vad jag minns. ECU, instrument o.s.v.

Det verkar dock som en del fått det att fungera med 955:ans ecu & throttlebodies:
http://www.thespeedtriple.com/forum/performance/24794-955-1050-engine-conversion.html

Men googla runt lite så bör det finnas nyttig info om detta som sagt.:tummenupp

Var själv sugen på att byta till 1050 - motor, dock från 885cc (t509).:yoparty
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Finns en del om detta på google. Vet att jag för ett par år sen, följde ett projekt angående detta på ett amerikanskt forum (kommer inte ihåg vad det hette).

Han bytte det mesta vad jag minns. ECU, instrument o.s.v.

Det verkar dock som en del fått det att fungera med 955:ans ecu & throttlebodies:
http://www.thespeedtriple.com/forum/performance/24794-955-1050-engine-conversion.html

Men googla runt lite så bör det finnas nyttig info om detta som sagt.:tummenupp

Var själv sugen på att byta till 1050 - motor, dock från 885cc (t509).:yoparty

I den länken säger de att man kan ha kvar 955:ans ECU men att man måste mappa om den för att det ska fungera. Vilket är logiskt eftersom insprut- och tändnings-parametrarna antagligen är rätt olika på motorerna.

@cederquist: Det var oklart om du har bänkat hojen och fått insprutat justerat eller ej?
 

cederquist

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2016
Ort
strömstad
Hoj
Speed triple -02
Har inte bänkat ännu eller justerat sprutet. Men som sagt har kvar all el från 955. Bytte svänghjul till 955 också.
De jag själv har funderat över är att de kanske är något vakuum läckage att de är därför den inte vill vara..
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Har inte bänkat ännu eller justerat sprutet. Men som sagt har kvar all el från 955. Bytte svänghjul till 955 också.
De jag själv har funderat över är att de kanske är något vakuum läckage att de är därför den inte vill vara..

Om du har ECU för en helt annan motor så är det mycket troligt att det är det enda problemet, jag är förvånad att motorn ens startar, men 955 och 1050 kanske är så pass lika varandra att det funkar på låga varv. Men vill du vara säker på att du inte har något vakuumläckage så testa med startgas runt insuget.

Varför inte byte du inte ut ECUn till den från 1050 när du bytte motor? Då hade ju allt fungerat rakt av troligen. :va
 

cederquist

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2016
Ort
strömstad
Hoj
Speed triple -02
ja det är en väldigt bra fråga. Fick inte med den när jag köpte motorn o byta ecu medför även att byta allt annat så beslöt mig för att försöka lösa det på detta sätt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top